Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Przepalanie samochodu zimą, latem – czy to w ogóle dobry pomysł? Odpowiadamy

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 1 sek.

Z reguły większość polskich kierowców używa auta minimum raz dziennie. Co jednak kiedy użytkowanie sprowadza się do zaledwie sporadycznej jazdy? Samochody niekoniecznie dobrze znoszą długie postoje. Warto więc raz na jakiś czas wprawić w ruch auto. Czym jest przepalanie samochodu i co daje?

Samochody stworzone są do jazdy i zdecydowanie nie służą tylko jako eksponaty do podziwiania. Długo nieużywany samochód zaczyna bowiem po prostu niszczeć. W jaki sposób? Chodzi przede wszystkim o silnik. Jednostka napędowa, która nie była uruchamiana przez długi czas, zaczyna wyniszczać się od wewnątrz. Nawet jeśli na zewnątrz silnik wygląda jak nowy, to w środku może zacząć się na przykład rozwój korozji, która jest zabójcza dla tego elementu pojazdu. Jeśli samochód stoi na zewnątrz lub w pomieszczeniu, gdzie łatwo o zebranie się wilgoci, ten proces może nastąpić naprawdę szybko. 

Długi postój ma negatywny wpływ również na akumulator czy układ wydechowy. Dlatego warto pamiętać o metodzie przepalania samochodu co pewien okres, dzięki czemu będziesz w stanie zapanować nad nadmiernym wyniszczeniem jednostki napędowej. Temat ten budzi jednak pewne kontrowersje – nie wszyscy specjaliści zgadzają się co do sensowności tego rozwiązania. Wyjaśniamy kiedy, jak i co ile przepalać samochód.

Przepalanie samochodu – co to jest?

Jeśli samochód faktycznie stał długo i nie był użytkowany, to warto przepalić silnik. Polega to na udaniu się w trasę, podczas której auto najpierw nagrzeje się do odpowiedniej temperatury. To pozwoli z kolei na rozprowadzenie oleju w silniku i zapewni smarowanie. Po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury możesz wjechać na autostradę lub drogę szybkiego ruchu i wrzucić niższy bieg. Obroty wzrosną i wszelkie zanieczyszczenia, które zebrały się podczas długiego postoju, zostaną wydalone przez układ wydechowy ze względu na panującą wysoką temperaturę. 

Proces przepalania jest szczególnie istotny dla silników diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych. Jeśli masz auto z takim silnikiem i jeździsz nim na krótkich dystansach – filtr DPF ma utrudnione zadanie, gdyż zbiera się w nim nadmiar sadzy emitowanej z silnika. Jeśli auto długo nie zostanie przepalone, taki filtr może się zapchać, co prowadzić będzie do kosztownych napraw związanych z regeneracją, a nawet wymiany całego filtra DPF.

Pamiętaj! 15 minut jazdy na niskim biegu przy zwiększonych obrotach (ok. 2,5–3 tys.) na autostradzie, pozwoli solidnie wypalić układ diesla i zapewni, że silnik diesla będzie utrzymany w dobrej kondycji, a filtr cząstek stałych zostanie dokładnie oczyszczony. 

Auta z dieslem pod maską, jeżdżące na regularnych, dłuższych trasach, nie mają takiego problemu. Głównie dlatego, że podczas trasy jest zapewniony odpowiedni przelot spalin w układzie i cząstek stałych zbiera się dużo mniej. 

Sprawdź też: Wymiana paska rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć

Przepalanie zimą

Przepalanie samochodu często kojarzone jest wyłącznie z uruchomieniem silnika i pozostawieniem auta na wolnych obrotach, żeby motor osiągnął odpowiednią temperaturę. W rzeczywistości jest to zgubne zjawisko, które może prowadzić do szybszego zużycia silnika. Podczas długiego postoju auta na wolnych obrotach nagromadzona wilgoć może nie odparować, tylko zacząć zbierać się w jakimś z układów np. w korbowodzie. Woda w silniku nie jest dobrym zjawiskiem i może prowadzić do wielu poważniejszych skutków. Niekorzystnie wpływa to także na układ wydechowy, gdzie może zacząć gromadzić się sadza. 

Wielu kierowców, szczególnie zimą, uruchamia silnik samochodu, aby wnętrze się skutecznie nagrzało. Tak też się dzieje, niestety kosztem silnika. Dlatego, jeśli czeka Cię uruchomienie zimnego silnika, wystarczy dać mu 20–30 sekund na rozprowadzenie oleju, po czym najlepiej od razu rozpocząć trasę. Pamiętaj przy tym, żeby nie była to agresywna jazda, tylko wręcz przeciwnie – spokojna, gdzie obroty silnika nie będą zbyt wysokie. Taka podróż najlepiej wpłynie na silnik i pozwoli na skuteczne jego rozgrzanie. 

Uwaga! Jeśli Twoje auto nie jeździ codziennie, a czeka je zimowanie poza garażem, pamiętaj o tych zasadach. Przepalanie samochodu zimą powinno być wykonywane w trakcie jazdy. Pozwól silnikowi w naturalny sposób osiągnąć temperaturę roboczą, a jego żywotność będzie dłuższa. Pamiętaj też, że w niskich temperaturach olej robi się gęstszy i potrzebuje więcej czasu, żeby dotrzeć do zakamarków silnika.

Przepalanie latem

W lecie przepalanie auta powinno odbywać się na podobnych zasadach. Forsowanie silnika od razu po jego uruchomieniu jest niewskazane. Zdecydowanie warto natomiast od razu ruszyć i dzięki spokojnej jeździe pozwolić silnikowi na rozgrzanie. Różnica temperatur względem zimy będzie tutaj niższa, a co za tym idzie – silnikowi będzie nieco lżej.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak często przepalać silnik?

A ile może stać samochód bez przepalania? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Dużo zależy od tego, w jakich warunkach samochód został pozostawiony. Ważnym aspektem jest również fakt, czy auto stoi na zewnątrz, czy może w garażu. Niemniej, jednak jeśli zastanawiasz się, co ile przepalać samochód oraz ile może stać auto bez odpalania, odpowiadamy, że około 2 tygodnie będą górną granicą. Taki okres bezczynności to raczej maksymalny, dopuszczalny czas. Spowodowany jest faktem, że kiedy auto nie jeździ, zaczyna słabnąć jego akumulator, który nie jest doładowywany za pomocą alternatora. 2 tygodnie wystarczą, żeby bateria uległa rozładowaniu, a samochód stał się niezdolny do uruchomienia. 

Krótka przejażdżka skutecznie doładuje akumulator, który będzie nadal spełniał swoją funkcję. Długo nieodpalany samochód może mieć wręcz destrukcyjny wpływ na baterię, która po takim czasie może nie nadawać się nawet do ponownego naładowania i konieczna będzie wymiana na nowy element. Dlatego warto przepalić samochód co kilkanaście dni. Jeśli stoi na zewnątrz – najlepiej zmniejszyć ten interwał.

Przeczytaj również: Holowanie motocykla – jak holować motocykl?

Przepalanie silnika a środowisko

Wykorzystywanie przez kierowców pełnych osiągów silnika od razu po jego uruchomieniu wciąż niestety zdarza się dość często. Sposób ten nie tylko może skutkować przyspieszonym zużyciem silnika, ale też przyczynia się do zanieczyszczania środowiska. W takich warunkach samochód emituje bardzo duże ilości trujących spalin. 

Jedno gwałtowne przyspieszenie na zimno może zatruć środowisko bardziej niż cały poranny przejazd do pracy zimą. Katalizator wymaga bowiem osiągnięcia temperatury wynoszącej minimum 300°C, aby rozpocząć konwersję toksycznych składników zawartych w spalinach. Gwałtowne przyspieszanie na zimno generuje ogromne ilości węglowodorów i tlenku węgla, które w warunkach pracy silnika na ciepło są niemal w pełni neutralizowane. To oznacza, że przepalenie silnika i spokojne doprowadzenie go do optymalnej temperatury jest lepszym rozwiązaniem dla środowiska niż gwałtowne przyspieszanie.

Przepalanie silnika - kontrowersje

Przepalenie silnika to temat, który budzi kontrowersje, ponieważ nieprawidłowe wykonanie tego procesu może przynieść więcej szkód niż pożytku. Sposób uruchamiania silnika ma sens wtedy, kiedy silnik może się rozgrzać na dłużej do temperatury roboczej. Przepalanie go na kilka minut, a następnie wyłączanie to prosty sposób na zniszczenie jednostki. Co więcej, właściwe wykonanie przepalania w garażu jest niemal niewykonalne i niebezpieczne, gdyż grozi zaczadzeniem znajdujących się wewnątrz osób. Ponadto zbyt krótkie przepalenie silnika jest po prostu marnotrawieniem paliwa i wyrządza szkody środowisku.

Alternatywy dla przepalania samochodu

Właściwie wykonane przepalanie silnika to niejedyny sposób na utrzymanie samochodu w dobrej kondycji. Aby zadbać o pojazd, zwróć uwagę również na inne jego elementy, np. turbosprężarkę, którą od czasu do czasu także warto przepalić. Jak przepalić turbinę? To proste – wystarczy mocniej nacisnąć gaz i wkręcić ją na wysokie obroty. 

Pamiętaj też o regularnej kontroli oleju w silniku i agregatach. Wymieniaj go co jakiś czas. Dobrej jakości, nowoczesny olej pomaga zapobiegać uszkodzeniom części nawet przy niskich temperaturach. Poza tym nigdy nie ruszaj gwałtownie – dbaj o to, aby obroty nie przekraczały 2000/min, a po rozruchu silnik działał przez około 1 minutę na jałowym biegu.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Przepalenie silnika – kilka słów na koniec

Teraz już wiesz wszystko na temat przepalania pojazdu co ile przepalać samochód, jak robić to prawidłowo, a nawet jak przepalić turbinę, by wspomóc prawidłowe działanie silnika. Mamy nadzieję, że powyższy materiał pozwoli Ci na skuteczne zapanowanie nad kondycją Twojego auta. Jak widzisz – przepalanie samochodu należy wykonać z głową. Najlepsza do tego celu będzie średniej długości przejażdżka, która pozwoli na wkręcenie samochodu na wyższe obroty i skutecznie zadziała na całą jednostkę napędową. Pamiętaj też o silniku diesla, w którym długa jazda miejska może doprowadzić do zapchania się filtra DPF.

Sprawdź również: ubezpieczenie OC Toyota Corolla, OC w Ryki

Przyjemna podróż to bezpieczna podróż. Dlatego warto zaopatrzyć się w skuteczną polisę ubezpieczeniową – zarówno w obowiązkowe OC, jak i dodatkowe AC. Sprawdź również inne polisy LINK4. Oferujemy dobrowolne ubezpieczenia NNW, Assistance, Smart Casco, ubezpieczenie szyb oraz inne, które pomogą zwiększyć Twoje poczucie bezpieczeństwa na drodze i zabezpieczyć Cię przed negatywnymi skutkami finansowymi, jakie mogą wywołać zdarzenia na drodze.

Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz składkę dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące ubezpieczenia, zadzwoń pod 22 444 44 44, a nasi konsultanci udzielą dodatkowych informacji i szczegółowo wyjaśnią każdy wariant polisy. Możesz również osobiście spotkać się z jednym ze współpracujących z nami agentów. Wejdź na www.link4.pl, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz inne polisy.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

FAQ

Czy przepalanie samochodu jest szkodliwe dla silnika?

Nieumiejętne i zbyt częste przepalanie samochodu może skutkować przyspieszonym zużyciem, a nawet uszkodzeniem silnika. Właściwie wykonany proces pomaga natomiast utrzymać silnik w dobrej kondycji.

Jak często powinienem przepalać samochód?

Zaleca się przepalanie garażowanego samochodu co kilkanaście dni, jeśli natomiast auto stoi na zewnątrz, można przepalać je częściej.

Czy przepalanie jest nielegalne?

Prawidłowe przepalanie silnika auta nie jest nielegalne. Długie rozgrzewanie silnika polegające na jego uruchomieniu i odczekaniu od kilku do kilkunastu minut przed wyruszeniem w trasę może natomiast skutkować mandatem. Zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt. 2 Kodeksu drogowego włączony silnik stanowi “uciążliwość związaną z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem”, za co można otrzymać kilkaset złotych mandatu.

Jakie są skutki dla środowiska?

Właściwe przepalenie silnika i spokojne doprowadzenie go do optymalnej temperatury jest mniej szkodliwe dla środowiska niż gwałtowne ruszanie i przyspieszanie na pełnych obrotach silnika. 

Czy przepalanie wpływa na zużycie paliwa?

Zbyt krótkie przepalanie silnika, polegające na jego uruchomieniu i wyłączeniu po kilku minutach, to marnotrawstwo paliwa. Właściwie wykonane przepalanie polegające na udaniu się na dłuższą przejażdżkę nie wpływa na nadmierne zużycie paliwa. Przynosi ponadto wiele korzyści dla sprawnego działania silnika i całego samochodu.

Źródła:

  1. https://magazynauto.pl/porady/rozgrzej-silnik-przed-szybka-jazda-nawet-gdy-panuja-wysokie-temperatury-dlaczego-to-takie-wazne,aid,3223
  2. https://motofakty.pl/samochod-zima-mechanicy-obalaja-szkodliwe-zimowe-mity/ar/c4-16279011
  3. https://www.auto-swiat.pl/jak-przygotowac-auto-do-zimowania/m1tqvfg
Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21