Przepalanie samochodu zimą, latem – czy to w ogóle dobry pomysł? Odpowiadamy
Z reguły większość polskich kierowców używa auta minimum raz dziennie. Co jednak kiedy użytkowanie sprowadza się do zaledwie sporadycznej jazdy? Samochody niekoniecznie dobrze znoszą długie postoje. Warto więc raz na jakiś czas wprawić w ruch auto. Czym jest przepalanie samochodu i co daje?
Spis treści:
1. Na czym polega przepalanie samochodu?
2. Przepalanie samochodu zimą i latem
3. Ile może stać samochód bez przepalania?
4. Przepalanie samochodu. Kilka słów na koniec
Samochody stworzone są do jazdy i zdecydowanie nie służą tylko jako eksponaty do podziwiania. Długo nieużywany samochód zaczyna bowiem po prostu niszczeć. W jaki sposób? Chodzi przede wszystkim o silnik. Jednostka napędowa, która nie była uruchamiana przez długi czas, zaczyna wyniszczać się od wewnątrz. Nawet jeśli na zewnątrz silnik wygląda jak nowy, to w środku może zacząć się na przykład rozwój korozji, która jest zabójcza dla tego elementu pojazdu. Jeśli samochód stoi na zewnątrz lub w pomieszczeniu, gdzie łatwo o zebranie się wilgoci, ten proces może nastąpić naprawdę szybko.
Długi postój ma negatywny wpływ również na akumulator czy układ wydechowy. Dlatego warto pamiętać o metodzie przepalania samochodu co pewien okres, dzięki czemu będziesz w stanie zapanować nad nadmiernym wyniszczeniem jednostki napędowej. O wszystkim przeczytasz w dalszej części tekstu.
Na czym polega przepalanie samochodu?
Jeśli samochód faktycznie stał długo i nie był użytkowany, to warto przepalić silnik. Polega to na udaniu się w trasę, podczas której auto najpierw nagrzeje się do odpowiedniej temperatury. To pozwoli z kolei na rozprowadzenie oleju w silniku i zapewni smarowanie. Po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury możesz wjechać na autostradę lub drogę szybkiego ruchu i wrzucić niższy bieg. Obroty wzrosną i wszelkie zanieczyszczenia, które zebrały się podczas długiego postoju, zostaną wydalone przez układ wydechowy ze względu na panującą wysoką temperaturę.
Proces przepalania jest szczególnie istotny dla silników diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych. Jeśli masz auto z takim silnikiem i jeździsz nim na krótkich dystansach – filtr DPF ma utrudnione zadanie, gdyż zbiera się w nim nadmiar sadzy emitowanej z silnika. Jeśli auto długo nie zostanie przepalone, taki filtr może się zapchać, co prowadzić będzie do kosztownych napraw związanych z regeneracją, a nawet wymiany całego filtra DPF.
15 minut jazdy na niskim biegu przy zwiększonych obrotach (ok. 2,5 – 3 tys.) na autostradzie, pozwoli solidnie wypalić układ diesla i zapewni, że silnik diesla będzie utrzymany w dobrej kondycji, a filtr cząstek stałych zostanie dokładnie oczyszczony. Auta z dieslem pod maską, jeżdżące na regularnych, dłuższych trasach, nie mają takiego problemu. Głównie dlatego, że podczas trasy jest zapewniony odpowiedni przelot spalin w układzie i cząstek stałych zbiera się dużo mniej.
Sprawdź też: Wymiana paska rozrządu – wszystko co musisz wiedzieć
Przepalanie samochodu zimą i latem
Przepalanie samochodu często kojarzone jest wyłącznie z uruchomieniem silnika i pozostawieniem auta na wolnych obrotach, żeby motor osiągnął odpowiednią temperaturę. W rzeczywistości jest to zgubne zjawisko, które może prowadzić do szybszego zużycia silnika. Podczas długiego postoju auta na wolnych obrotach nagromadzona wilgoć może nie odparować, tylko zacząć zbierać się w jakimś z układów np. w korbowodzie. Woda w silniku nie jest dobrym zjawiskiem i może prowadzić do wielu poważniejszych skutków. Niekorzystnie wpływa to także na układ wydechowy, gdzie może zacząć gromadzić się sadza.
Wielu kierowców, szczególnie zimą uruchamia silnik samochodu, aby wnętrze się skutecznie nagrzało. Tak też się dzieje, niestety kosztem silnika. Dlatego, jeśli czeka Cię uruchomienie zimnego silnika, wystarczy dać mu 20 – 30 sekund na rozprowadzenie oleju, po czym najlepiej od razu rozpocząć trasę. Pamiętaj przy tym, żeby nie była to agresywna jazda, tylko wręcz przeciwnie – spokojna, gdzie obroty silnika nie będą zbyt wysokie. Taka podróż najlepiej wpłynie na silnik i pozwoli na skuteczne jego rozgrzanie.
Jeśli Twoje auto nie jeździ codziennie, a czeka je zimowanie poza garażem, pamiętaj o tych zasadach. Przepalanie samochodu zimą powinno być wykonywane w trakcie jazdy. Pozwól silnikowi w naturalny sposób osiągnąć temperaturę roboczą, a jego żywotność będzie dłuższa. Pamiętaj też, że w niskich temperaturach olej robi się gęstszy i potrzebuje więcej czasu, żeby dotrzeć do zakamarków silnika.
W lecie przepalanie auta powinno odbywać się na podobnych zasadach. Zdecydowanie warto od razu ruszyć i dzięki spokojnej jeździe pozwolić silnikowi na rozgrzanie. Różnica temperatur względem zimy będzie tutaj niższa, a co za tym idzie – silnikowi będzie nieco lżej.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Ile może stać samochód bez przepalania?
Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Dużo zależy od tego, w jakich warunkach samochód został pozostawiony. Ważnym aspektem jest również fakt, czy auto stoi na zewnątrz, czy może w garażu. Niemniej, jednak jeśli zastanawiasz się, ile może stać samochód bez odpalania, odpowiadamy, że około 2 tygodnie będą górną granicą. Taki okres bezczynności to raczej maksymalny, dopuszczalny czas. Spowodowany jest faktem, że kiedy auto nie jeździ, zaczyna słabnąć jego akumulator, który nie jest doładowywany za pomocą alternatora. 2 tygodnie wystarczą, żeby bateria uległa rozładowaniu, a samochód stał się niezdolny do uruchomienia.
Krótka przejażdżka skutecznie doładuje akumulator, który będzie nadal spełniał swoją funkcję. Długo nieodpalany samochód może mieć wręcz destrukcyjny wpływ na baterię, która po takim czasie może nie nadawać się nawet do ponownego naładowania i konieczna będzie wymiana na nowy element. Dlatego warto przepalić samochód co kilkanaście dni. Jeśli stoi na zewnątrz – najlepiej zmniejszyć ten interwał.
Przeczytaj również: Holowanie motocykla – jak holować motocykl?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Przepalanie samochodu. Kilka słów na koniec
Teraz już wiesz wszystko na temat przepalania samochodu. Mamy nadzieję, że powyższy materiał pozwoli Ci na skuteczne zapanowanie nad kondycją Twojego auta. Jak widzisz – przepalanie samochodu należy wykonać z głową. Najlepsza do tego celu będzie średniej długości przejażdżka, która pozwoli na wkręcenie samochodu na wyższe obroty i skutecznie zadziała na całą jednostkę napędową. Pamiętaj też o silniku diesla, w którym długa jazda miejska może doprowadzić do zapchania się filtra DPF.
Sprawdź również: ubezpieczenie OC Toyota Corolla, OC w Ryki
Przyjemna podróż to bezpieczna podróż. Dlatego warto zaopatrzyć się w skuteczną polisę ubezpieczeniową – zarówno w obowiązkowe OC, jak i dodatkowe AC. Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz składkę dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące ubezpieczenia, zadzwoń pod 22 444 44 44, a nasi konsultanci udzielą dodatkowych informacji i szczegółowo wyjaśnią każdy wariant polisy. Możesz również osobiście spotkać się z jednym ze współpracujących z nami agentów. Wejdź na www.link4.pl, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz inne polisy.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz OC i AC
w 20 sekund!
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon.-pt.: 8-21 sob.: 9-17