Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Światła ksenonowe. Wszystko, co warto o nich wiedzieć

Czas czytania: 3 min. 55 sek.

Chociaż w dzisiejszych czasach na drogach zdecydowaną większość stanowią reflektory halogenowe, światła ksenonowe mają swoje wierne grono fanów. Są trwałe, oferują szerszy i mocniejszy snop światła oraz zużywają mniej energii, choć są zdecydowanie droższe. Jak działają popularne ksenony i co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Spis treści: 
1. Światła ksenonowe – W jaki sposób świecą?
2. Lampy ksenonowe a halogenowe – porównanie
3. Lampa ksenonowa.  Czy można zamontować do każdego auta?
4. Światła ksenonowe – teraz wiesz już wszystko na ich temat!

Na rynku samochodów aż do 1991 roku na rynku panowały reflektory halogenowe, które charakteryzują się niewygórowaną ceną, optymalną trwałością oraz średnią wydajnością. Jednak w tymże roku pojawił się pierwszy model samochodu marki BMW, który został wyposażony w lampy xenonowe. Na tle innych nowych aut wyróżniał się on unikatową, białą barwą świateł, co przyciągnęło wielką liczbę zainteresowanych nowościami na rynku motoryzacyjnym. 

BMW 750, o którym mowa, jako pierwsze zapoczątkowało zainteresowanie światłami ksenonowymi w luksusowych samochodach. Na początku lat dziewięćdziesiątych ksenony były zarezerwowane właśnie dla aut z najwyższej półki, jednak z czasem ten rodzaj oświetlenia zaczął pojawiać się również w tańszych modelach samochodów.

Światła ksenonowe – W jaki sposób świecą?

Reflektor ksenonowy to w zasadzie cały układ współpracujących ze sobą urządzeń, przetwornicy prądu, zapłonnika i palnika ksenonowego. Zadaniem przetwornicy jest wytworzenie napięcia, wynoszącego kilkanaście tysięcy woltów oraz dostarczenie prądu zmiennego o natężeniu ok. 85 A. Źródłem światła w reflektorze ksenonowym jest łuk świetlny, który powstaje z wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami, umieszczonymi w bańce wypełnionej ksenonem.

Dzięki temu w wytwarza się mocny strumień światła, którego jasność, wyrażona w lumenach (lm) jest ponad dwukrotnie wyższa od tej, którą może wytworzyć reflektor halogenowy. Przekłada się to bezpośrednio na kilkukrotny wzrost zasięgu docierania światła i jego jasności. Cechą charakterystyczną ksenonów jest barwa światła, która jest intensywnie śnieżnobiała, wręcz zbliżona do światła dziennego.

Natomiast najpopularniejsze światła halogenowe wykorzystują reakcję, która zachodzi pomiędzy mieszanką gazową we wnętrzu żarówki a wolframowym włóknem. Światła ksenonowe charakteryzują się dużą energooszczędnością, co sprawia, że trwałość takiej lampy jest kilkukrotnie wyższa, niż w przypadku tradycyjnego modelu halogenowego. Żywotność ksenonów szacowana jest na ok. 2000–2500 godzin, natomiast standardowych żarówek halogenowych – na ok. 350–550 godzin.

Przeczytaj też: Oświetlenie LED do samochodu. Gdzie można je zamontować legalnie?

swiatla-ksenonowe

Lampy ksenonowe a halogenowe – porównanie

Lampy halogenowe świecą dobrze. Reflektory z tego typu żarówkami emitują zazwyczaj światło o sile nie większej niż 1500 lumenów, co wystarcza do oświetlenia drogi w nocy. Jednocześnie mają dość duży pobór prądu, dochodzący do około 55 W. Sprawia to, że żarówki halogenowe względnie szybko się zużywają. Jest to spowodowane tym, że część strumienia światła zatrzymuje się na soczewce, a nie wydostaje się z reflektora. Przez to efektywność świecenia jest niższa, a zużycie lamp wyższe.

W przypadku ksenonów snop światła ma aż 3200 lumenów. Lampa ksenonowa jest również znacznie bardziej energooszczędna – zużywa tylko 35 W prądu. Wydziela też mniej ciepła, co przekłada się na dużo wyższą żywotność w porównaniu do halogenów. Często dochodzi do sytuacji, gdy kierowca zdąży wymienić samochód, zanim przepali mu się żarówka ksenonowa.

Warto wspomnieć też o samej procedurze wymiany przepalonej żarówki. W przypadku lamp halogenowych jest to proste, gdyż najczęściej wystarczy odkręcić pokrywę od wewnętrznej strony lampy i wymienić żarówkę. Jeśli chodzi o światła ksenonowe, to operacja jest dużo bardziej skomplikowana. W przypadku wielu samochodów konieczne jest odkręcenie przedniego zderzaka i całkowity demontaż lamp, ponieważ żarówka przykręcona jest do przetwornicy, znajdującej się pod lampą. Ze względu na tę trudność, niewielu użytkowników decyduje się na samodzielną wymianę. 

Minusem lamp ksenonowych w porównaniu do tradycyjnych halogenowych jest niewątpliwie ich cena, dochodząca do nawet 150-200 zł za żarówkę. A co ważne, ze względu na specyfikę zużywania się ksenonów, powinno się je wymieniać wyłącznie parami! Pomimo dostępnych na rynku chińskich zamienników, nie warto się na nie decydować. Mają one o wiele gorsze parametry i żywotność. Natomiast w przypadku żarówek halogenowych ich cena to zazwyczaj  od kilku do kilkunastu złotych.

swiatla-ksenonowe

Lampa ksenonowa.  Czy można zamontować do każdego auta?

Reflektory ksenonowe teoretycznie można zamontować do każdego modelu pojazdu, jednak aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Pierwszą z nich jest autopoziomowanie, które jest kluczowe w przypadku reflektorów ksenonowych. Ze względu na dużo wyższą moc w porównaniu do świateł halogenowych, istnieje ryzyko nieumyślnego oślepienia kierowców, jadących z naprzeciwka. Autopoziomowanie dostosowuje wysokość świateł każdorazowo po uruchomieniu silnika, biorąc pod uwagę dane z czujników, umieszczonych z tyłu pojazdu.

Kolejną bardzo istotną kwestią w przypadku świateł ksenonowych, są przejrzyste klosze. Jest to zarazem spora różnica w porównaniu do reflektorów halogenowych, w których zadaniem obudowy świateł jest załamywanie promieni rzucanych na jezdnię. Nieodpowiedni lub zużyty klosz lampy ksenonowej może być powodem niedopuszczenia pojazdu do ruchu przez diagnostę samochodowego.

Następną niezbędną funkcją lamp ksenonowych są zamontowane w pobliżu kloszy spryskiwacze oraz czasami wycieraczki. Jakiekolwiek zanieczyszczenie lamp – głównie owady powodują, że lampa ksenonowa rozprasza wiązkę światła na wiele stron – zmniejsza skuteczność świecenia lampy i może powodować oślepianie kierowców, jadących z naprzeciwka. Wspomniane spryskiwacze i wycieraczki umożliwiają szybkie i wygodne pozbycie się wszelkich zanieczyszczeń z kloszy lamp.

Bardzo często w sprzedaży możemy natrafić na nieoryginalne światła ksenonowe. Warto jednak się zastanowić, czy taki sposób oszczędzania będzie dobrym wyborem. Tego typu reflektory są często pozbawione funkcji autopoziomowania i mają nieodpowiednie klosze. Dodatkowo są sprzedawane bez spryskiwaczy lub wycieraczek.

Sprawdź również: Obowiązkowe wyposażenie samochodu. Sprawdź, co musisz mieć w aucie

swiatla-ksenonowe

Światła ksenonowe – teraz wiesz już wszystko na ich temat!

W efekcie okazuje się, że lampy ksenonowej nie można zamontować do dowolnego auta, gdyż w skład całego systemu oświetlenia wchodzi dużo więcej elementów. Są one niezbędne, aby ksenon świecił prawidłowo i nie oślepiał kierowców oraz by samochód wyposażony w takie światła przeszedł badanie techniczne. Dlatego, jeśli Twój samochód nie był fabrycznie wyposażony w reflektory ksenonowe, lepiej pozostać przy standardowych – halogenowych.

Zapoznaj się również z ofertą ubezpieczeniową przygotowaną przez LINK4. Wybierz polisę, która najlepiej spełni Twoje wymagania i oczekiwania. Wśród dostępnych wariantów ubezpieczenia coraz popularniejsze staje się Autocasco. Stanowi ono ochronę w razie kolizji drogowej, kradzieży lub zniszczenia auta. Możesz skorzystać z kalkulatora OC, aby wyliczyć swoją składkę.

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21