Turbosprężarka – co to jest i jak działa?

Turbosprężarka pozwala zwiększyć moc silnika. Ma ona wiele zalet i kierowcy chętnie z niej korzystają. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak takie urządzenie działa oraz jakie są jego rodzaje.

Spis treści:
1. Turbosprężarka pod lupą – jak jest zbudowana i jak działa?
2. Rodzaje turbosprężarek
3. Montaż turbosprężarki – koszty i efekty
4. Turbosprężarka – teraz wiesz już wszystko!

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu mocy samochodu, zmniejszeniu zużycia paliwa oraz ograniczeniu emisji szkodliwych substancji, to powinieneś zastanowić się nad montażem w swoim samochodzie turbosprężarki. Jednak, na jaki rodzaj się zdecydować, ile to kosztuje i czy rzeczywiście jest opłacalne? Na takie pytania warto odpowiedzieć sobie przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Turbosprężarka pod lupą – jak jest zbudowana i jak działa?

Turbosprężarka samochodowa nie jest urządzeniem skomplikowanym. Tak naprawdę składa się tylko z dwóch głównych elementów. Pierwszy to turbina, a drugi sprężarka. Jedna z nich stanowi część zimną, a druga gorącą. Ma to związek z temperaturą gazów, jakie przez daną część turbosprężarki przepływają. Wirniki turbiny oraz sprężarki połączone są wspólnym wałem.

Oba elementy zamknięte są w swoich obudowach o ślimakowych kształtach. Razem znajdują się one w większej obudowie, także o takim kształcie. Poza tymi dwoma elementami w turbosprężarce znajdują się jeszcze łożyska oraz kanały olejowe, dzięki którym możliwa jest sprawna praca urządzenia

Turbosprężarka montowana jest tak, by gazy wylotowe z silnika mogły ją napędzać. Następnie trafiają one do układu wydechowego. Z tego wynika, iż urządzenie to nie ma własnego źródła zasilania i działa tylko wtedy gdy uruchomiony jest silnik pojazdu.

Zasada działania turbosprężarki jest dość prosta. Przez wirnik przepływają gazy wylotowe z silnika, dzięki czemu jest ona wprawiana w ruch. Za pomocą wspólnego wału, ruch obrotowy przekazywany jest na wirnik sprężarki. To powoduje sprężenie powietrza, jakie trafia tam za pomocą dolotu. Stamtąd gorące powietrze dociera bezpośrednio do komory spalania. To rozwiązanie jest jednak coraz częściej zastępowane przez nowsze technologie. 

Współczesne samochody z turbosprężarką wyposażone są między innymi w intercooler. Jest to urządzenie, którego zadaniem jest schłodzenie gorącego powietrza, zanim trafi ono do komory spalania w silniku. Dzięki temu przyrost mocy jest jeszcze większy niż w przypadku powietrza niechłodzonego.

Dlatego też, jeśli zastanawiasz się nad kupnem samochodu z turbosprężarką lub zamontowaniem jej w swoim aucie, wybierz taką, która wyposażona jest w intercooler. Wiele na tym zyskasz, a auto będzie dynamiczniejsze i ekonomiczniejsze. Dzięki turbosprężarce moc silnika również wzrośnie. 

Zobacz również: Lakierowanie zderzaka. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

turbosprezarka

Rodzaje turbosprężarek

Wiesz już, jak działa turbo w samochodzie, czas teraz na zapoznanie się z dostępnymi na rynku rodzajami turbosprężarek. W tej chwili stosuje się pięć wersji tego rozwiązania. Poniżej znajdziesz charakterystyki każdego z nich.

Turbosprężarka standardowa

Jest to najbardziej podstawowa turbosprężarka. Najczęściej wykorzystywana jest w silnikach benzynowych, w pojazdach ciężarowych oraz w maszynach rolniczych. Cechą charakterystyczną tych urządzeń jest brak zaworu sterującego. Przez co wszystkie gazy opuszczające silnik trafiają na koło turbiny. Skutkuje to wytworzeniem większej ilości sprężonego powietrza, a to przekłada się na większą ilość tlenu, jaka trafia do komory spalania. 

Turbosprężarka hybrydowa 

Jest to urządzenie powstałe przez połączenie części dwóch turbosprężarek o różnych rozmiarach. Strona odpowiadająca za przewód powietrza jest większa, natomiast ta, w którą wpadają spaliny, jest mniejsza. Wynikiem takiej konstrukcji jest znaczne przyspieszenie reakcji silnika na naciśnięcie pedału gazu przez kierowcę. Jednocześnie też przy tym rozwiązaniu zachowany został duży przepływ powietrza nawet na wysokich obrotach. Tego rodzaju sprężarki najczęściej stosuje się w pojazdach sportowych lub wyczynowych. 

Turbosprężarka Twin Scroll

To kolejny przykład modyfikacji standardowej turbosprężarki. Jak sama nazwa wskazuje, urządzenie to posiada nie jeden, lecz dwa stożkowate kanały. Każdy z nich obsługuje inne cylindry, dzięki temu możliwe jest równomierne obmywanie łopatek turbiny oraz wzrost prędkości strumienia gazu. Skutkiem tego jest zwiększenie pojemności skokowej, spadek przeciwciśnienia oraz znacznie szybsza reakcja auta na naciśnięcie pedału gazu. 

Turbosprężarka z zaworem upustu spalin

Ten rodzaj urządzeń wyposażony jest w specjalny zawór upustu spalin, który kontroluje, by układ wirujący nie uzyskiwał zbyt dużej prędkości wirowania. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie mocy doładowania. Gdy zaczyna ona być zbyt duża, zostaje otwarty zawór, który sprawia, że spaliny trafiają z powrotem do układu wydechowego. Dzięki temu zawsze utrzymane jest odpowiednie ciśnienie doładowania bez względu na to, jaka moc wytwarzana jest przez turbosprężarkę. 

Turbina ze zmienną geometrią 

To najbardziej zaawansowana turbosprężarka na rynku, stosowana jest głównie w autach z silnikiem diesla. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że wyposażona jest w elementy, które pozwalają na modyfikowanie kąta nachylenia łopaty wirników. Dzięki temu możliwe jest regulowanie średnicy przepływu spalin. Pozwala to na efektywną pracę silnika nawet przy jego małym obciążeniu oraz niskich obrotach.  Dzięki temu rozwiązaniu także zjawisko tak zwanej „turbodziury” jest praktycznie wyeliminowane.

turbosprezarka

Montaż turbosprężarki – koszty i efekty 

A co w przypadku, jeżeli Twoje auto nie jest wyposażone w turbosprężarkę, a zależy Ci na zwiększeniu mocy? Bez problemu możesz sobie takie urządzenie w aucie zamontować. Powinieneś jednak przygotować się na pewne wydatki. 

Po pierwsze zakup samej  turbosprężarki to koszt między 2500 a 4000 zł. Dokładna cena uzależniona jest od modelu Twojego auta, rodzaju silnika i jeszcze kilku innych czynników.  Dlatego, zanim zdecydujesz się na taki krok, warto dowiedzieć się dokładnie, jaki model turbosprężarki będzie pasował do Twojego samochodu. 

Po drugie trzeba także w obliczeniach uwzględnić montaż turbosprężarki w samochodzie. Cena takiej usługi wraz z konieczną przeróbką układu wydechowego waha się od 700 do 1000 zł. Czyli całkowity koszt instalacji turbosprężarki w Twoim aucie może wynieść od 10000 do 12000 zł. By go obniżyć, możesz zdecydować się na zakup turbosprężarki po regeneracji, wtedy jest ona znacznie tańsza. 

Długofalowym efektem założenia turbosprężarki w aucie jest nie tylko wzrost jego mocy, ale także poprawa właściwości jezdnych. Dodatkowo auto spala mniej paliwa oraz emituje mniej szkodliwych spalin. Jak widzisz, warto zastanowić się nad montażem turbosprężarki w samochodzie. 

Przeczytaj także: Wymiana oleju w skrzyni biegów – jak to zrobić i czy jest to niezbędne?

turbosprezarka

Turbosprężarka – teraz wiesz już wszystko! 

Po lekturze naszego małego poradnika powinieneś wiedzieć wszystko, co trzeba na temat montażu turbosprężarki w samochodzie. Wiesz, co takie rozwiązanie daje, ile kosztuje  oraz jakie rodzaje urządzeń są dostępne na rynku. Wiedza ta powinna wystarczyć Ci na wybranie odpowiedniego modelu oraz umiejętne korzystanie z pojazdu.

A gdy Twój pojazd będzie już wyposażony w nową turbosprężarkę, zapraszamy Cię do LINK4. Będziesz mógł ubezpieczyć samochód, siebie oraz swoich bliskich na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń na drogach.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Redakcja

Komentarze