Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana oleju w skrzyni biegów – jak to zrobić i czy jest to niezbędne?

Czas czytania: 4 min. 12 sek.

Wymiana oleju w skrzyni biegów – to temat równie sporny jak wyższość diesla nad benzyną. Zdania co do słuszności tej decyzji są podzielone, zawsze jednak warto sięgnąć do książki serwisowej i sprawdzić, co zaleca producent. Do czego zatem służy olej w skrzyni biegów? Jak często go wymieniać i gdzie to robić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Spis treści: 
1. Olej w skrzyni biegów. Do czego służy?
2. Kiedy wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna?
3. Wymiana oleju w skrzyni biegów. Na czym polega?
4. Olej w skrzyni biegów. Kilka słów na koniec 

Wraz z rozwojem technologii zmienia się praca skrzyni biegów. Nowoczesne rozwiązania sprawiają, że jest ona coraz bardziej obciążona. Samochody mają coraz lepsze momenty obrotowe, w coraz niższych zakresach, co zmusza skrzynię biegów do wytężonej pracy.

Producenci aut prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach, zwiększając przy tym liczbę przełożeń. Producenci olejów z kolei muszą dostosowywać oferowane przez siebie płyny do wymogów coraz bardziej skomplikowanych i wydajnych układów.

Olej w skrzyni biegów. Do czego służy?

Olej w skrzyni biegów pełni podobne funkcje jak olej w silniku. Jego podstawowym zadaniem jest odprowadzanie ciepła, redukcja hałasu obracających się zębatek oraz smarowanie poszczególnych elementów. Ponadto zapobiega on pojawianiu się korozji wewnątrz skrzyni, redukuje luz i tłumi drgania.

Skrzynia biegów musi być odporna na potknięcia kierowców, nie zawsze umiejętnie korzystających z tego elementu. Zbyt gwałtowna, siłowa zmiana przełożeń czy przejście z biegu wstecznego na bieg pierwszy podczas obrotu kół mogą spowodować usterkę.

Postęp w motoryzacji sprawia, że lubrykanty i technologia ich wytwarzania są wciąż udoskonalane. Ma tu kluczowe znaczenie sport samochodowy, gdzie producenci testują najnowsze rozwiązania w ekstremalnych warunkach, w jakich pojazdy codziennego użytku nigdy nie będą użytkowane.

Wymiana oleju w skrzyni wyczynowej przeprowadzana jest z użyciem rozgrzanego oleju. Jest on tak gęsty, że aby zabezpieczyć skrzynię przed brutalną pracą, musi być lany na ciepło. Przed startem pojazdy ustawiane są na tzw. kobyłki, wrzucany jest bieg i w ten sposób rozgrzewane są wszelkie oleje w pojeździe. 

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów samochodów sportowych? Zazwyczaj wystarczy raz do roku lub podczas każdej rewizji skrzyni. W zespołach fabrycznych i w pełni profesjonalnych robi się to przed każdymi zawodami.

Zobacz także: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie

wymiana-oleju-w-skrzyni-biegow

Kiedy wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna, mimo że producenci mają niekiedy odmienne zdanie. Argumentują to faktem, że olej w skrzyni biegów nie ma kontaktu z paliwem oraz brudnymi spalinami, a jego praca odbywa się w znacznie niższych temperaturach niż w przypadku oleju silnikowego. Nie zmienia to jednak faktu, że po pewnym czasie pełen jest on zanieczyszczeń, na przykład opiłków metalu wytwarzanych przez obracające się zębatki.

Producenci samochodów zakładają, że olej w skrzyni biegów ma spełniać swoje funkcje przez cały okres użytkowania auta. Co istotne, założenia są takie, że pojazd przejedzie około 200 tysięcy kilometrów, po czym zostanie zutylizowany. Rzeczywistość wygląda inaczej. Wiele pojazdów ma znacznie wyższy przebieg. Nic więc dziwnego, że rodzi się pytanie, co ile wymieniać olej w skrzyni biegów?

Mimo upływu lat manualne skrzynie biegów nie przeszły znaczących modyfikacji. Są to stosunkowo proste konstrukcje, które, przy prawidłowym użytkowaniu, bez problemu pokonują setki tysięcy kilometrów. Brak wymiany oleju nie powinien zrobić im wielkiej krzywdy, warto jednak sięgnąć do instrukcji pojazdu i zapoznać się z zaleceniami co do jej częstotliwości.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest koniecznością. Producenci z reguły jasno określają, kiedy powinna mieć miejsce. W przypadku automatów należy się tego nakazu bezwzględnie trzymać. Olej w przekładniach automatycznych zużywa się znacznie szybciej niż w manualnych, a ich skomplikowana konstrukcja wymusza pracę na świeżym i czystym płynie.

W skrzyniach automatycznych pierwsza wymiana oleju odbywa się po pokonaniu dystansu 100 tysięcy kilometrów. Kolejne muszą być częstsze, średnio co 50-70 tysięcy. Wynika to z faktu, że nie da się w pełni opróżnić starego oleju i miesza się on z nowym, szybciej tracąc swoje właściwości. Ma to istotne znaczenie dla pracy skrzyni automatycznej, która z założenia ma chodzić gładko, poprawiając znacząco komfort jazdy.

wymiana-oleju-w-skrzyni-biegow

Wymiana oleju w skrzyni biegów. Na czym polega?

Wymiana oleju w skrzyni manualnej jest stosunkowo prosta. Nie wymaga ona demontażu całej przekładni. Pojazd trafia na podnośnik, a pod korkiem spustowym ustawiany jest pojemnik na stary olej. Następnie odkręca się korek wlewowy i korek spustowy pomoże to w szybszym opróżnieniu skrzyni z płynu. Po tej czynności należy zakręcić korek spustowy i wlać określoną przez producenta ilość oleju, sprawdzając jego wysokości pod korkiem.

W skrzyniach manualnych wykorzystuje się wyżej opisaną metodę statyczną, która jest prawidłowa dla tego typu układów. Wymiana oleju w skrzyni automatycznej powinna odbywać się za pomocą metody dynamicznej. Pod obieg smarowania podłącza się urządzenie do wymiany oleju, które wypycha stary olej z przekładni hydrokinetycznej.

Usługę tę należy wykonać z należytą starannością, aby wewnątrz komory nie pozostawić starego lubrykantu. W celu utrzymania skrzyni w dobrej kondycji nie należy go mieszać z zupełnie świeżym olejem. Ze względu na skomplikowaną budowę przekładni automatycznej, serwis olejowy należy przeprowadzać w specjalistycznym warsztacie.

Przeczytaj również: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?

wymiana-oleju-w-skrzyni-biegow

Olej w skrzyni biegów. Kilka słów na koniec

Trzeba przyznać, że wymiana oleju w skrzyni biegów pozostaje tematem budzącym kontrowersje. Pamiętaj jednak, że jest on tak samo ważny, jak inne płyny w aucie. Aby zapewnić poprawną pracę przekładni, jego poziom musi być odpowiedni. Przepracowany olej w skrzyni biegów, zwłaszcza automatycznej, może niekorzystnie wpłynąć na komfort jazdy.

Wymiana oleju w skrzyni manualnej jest stosunkowo prosta i można przeprowadzić ją we własnym zakresie. Wystarczą podnośnik i klucz nasadowy. Należy jednak pamiętać o prawidłowej utylizacji płynu. Nie wolno wylewać go bezpośrednio do gruntu czy do kanalizacji. Podczas samodzielnej wymiany pamiętaj także, ile oleju do skrzyni biegów powinno się wlać.

Koszt wymiany oleju w warsztacie jest spory i mieści się w przedziale 300-1000 złotych za usługę przy skrzyni automatycznej. Ceny olejów są bardzo zróżnicowane i w zależności od producenta zapłacimy za nie od 30 do 250 złotych za litr.

Zdarzają się przypadki, że przepracowany olej w skrzyni biegów doprowadzi do awarii i w następstwie do unieruchomienia pojazdu. W takiej sytuacji potrzebna będzie pomoc. Zapoznaj się z ofertą LINK4 i dopasuj rodzaj ubezpieczenia do własnych potrzeb. Aby czuć się bezpiecznie na drodze, wybierz pakiet Assistance, dostępny w trzech wariantach. W nagłych sytuacjach możesz wówczas liczyć na lawetę, holowanie czy pokrycie kosztów parkowania. Aby poznać szczegóły, skontaktuj się z agentem LINK4 lub sprawdź naszą ofertę online!

A jeśli chcesz poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora – w niecałą minutę dowiesz się, ile kosztuje ubezpieczenie dla Twojego pojazdu!

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21