Uszkodzone łożysko koła – objawy, przyczyny i naprawa awarii
Jedną z częstszych usterek układu jezdnego samochodu jest uszkodzone łożysko koła. Objawy tej awarii to przede wszystkim słyszalny w trakcie jazdy charakterystyczny hałas oraz, czasami, towarzyszące mu wibracje.
Spis treści:
1. Łożysko – jak jest zbudowane i jak działa?
2. Uszkodzone łożysko koła – przyczyny
3. Uszkodzone łożysko koła – objawy i naprawa
4. Teraz już wiesz, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko!
Bardzo często pierwszymi objawami różnego rodzaju awarii w samochodzie są nietypowe dźwięki, które pojawiły się z dnia na dzień lub były słyszalne od jakiegoś czasu i stopniowo narastały, stając się bardziej dokuczliwe i niepokojące. Z tego powodu warto czasami wsłuchać się w dźwięki, które wydaje Twój samochód. Często to właśnie wstępna diagnoza postawiona na podstawie generowanego przez samochód hałasu, jest w stanie uchronić Cię przed poważniejszą awarią.
Jeżeli dźwięk, który Cię zaniepokoił, słyszany jest jedynie w trakcie jazdy i zmienia się w zależności od tego, w którym kierunku skręcone są koła samochodu, to bardzo możliwe, że odpowiada za niego uszkodzone łożysko koła. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko oraz z czego może wynikać jego usterka, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.
Sprawdź także: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?
Łożysko – jak jest zbudowane i jak działa?
Zanim poznasz objawy uszkodzonego łożyska w kole, warto byś dowiedział się, jak zbudowany jest ten element oraz do czego tak właściwie służy. W szeroko pojętej mechanice występuje wiele różnego rodzaju łożysk tocznych, różniących się pomiędzy sobą budową, sposobem montażu. Łączy je jedna cecha wspólna – mają one za zadanie umożliwienie ruchu obrotowego osadzonego w nich (lub na nich) elementu, z jak najmniejszymi oporami toczenia.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku łożysk kół wykorzystywanych w autach. Są one osadzane w piastach, do których mocowane są felgi z oponami. To właśnie łożyska pozwalają na kręcenie się kół, a co za tym idzie – jazdę samochodu. Łożyska posiadają bardzo niskie opory toczenia, dzięki czemu starty energii potrzebnej do wykonania obrotu elementu ułożyskowanego są znacznie mniejsze.
Zdecydowanie łatwiej będzie Ci zrozumieć objawy uszkodzonego łożyska, jeżeli wcześniej poznasz jego budowę. Teoretycznie jest ona całkiem prosta. Łożysko toczne składa się z dwóch pierścieni: zewnętrznego i wewnętrznego. Pomiędzy nimi znajduje się tzw. koszyk, w którym osadzone są znajdujące się w równych odległościach elementy toczne. Najczęściej elementami tocznymi łożyska są wykonane ze specjalnej stali kulki, ale wyróżnia się również łożyska baryłkowe, igiełkowe, walcowe i stożkowe.
Elementy toczne poruszają się po bieżniach wewnętrznych pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego. We wnętrzu pierścienia wewnętrznego osadzane są zwykle elementy, które mają się obracać, podczas gdy pierścień zewnętrzny umieszczony jest nieruchomo w oprawie (w tym wypadku w piaście). Rzadziej spotyka się układy, w których element obracający się osadzony jest na pierścieniu zewnętrznym, a pierścień wewnętrzny jest unieruchomiony. Łożysko wypełnione jest smarem i zamknięte uszczelkami, dzięki którym do jego wnętrza nie dostają się zanieczyszczenia.
Uszkodzone łożysko koła – przyczyny
Objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego mogą pojawić się zarówno w wyniku naturalnego zużycia elementu, związanego ze znacznym przebiegiem samochodu, jak i w wyniku uszkodzenia mechanicznego. Awarie innych podzespołów również mogą wywołać uszkodzone łożysko koła. Objawy jego awarii są związane z uszkodzeniem przekładni kierowniczej oraz przez krzywe i „bijące” tarcze hamulcowe. Powstałe w ten sposób wibracje powodują powstawanie luzów w łożysku i jego przyspieszone zużycie.
Objawy uszkodzonego łożyska w kole mogą być również spowodowane tym, że straciło ono swoje smarowanie. Jak może do tego dojść? Smar może wydostać się z łożyska przez uszkodzone uszczelnienie. Możliwe jest również jego wytopienie w wyniku działania wysokiej temperatury. Dzieje się tak zwykle w przypadku zapieczonego zacisku hamulcowego. W takiej sytuacji klocek hamulcowy stale trze o tarczę, co powoduje powstawanie dużych ilości ciepła, które wytapiają smar z łożyska.
Jaka jednak jest najczęstsza przyczyna tego, że samochodzie pojawiają się dźwięki wskazujące na uszkodzone łożysko? Objawy te najczęściej pojawiają się w wyniku niewłaściwie przeprowadzonego montażu elementu. Powinien on zostać przeprowadzony z wykorzystaniem specjalnych narzędzi. Należy też wcześniej skontrolować stan wszystkich elementów współpracujących z łożyskami, takich jak piasty, tarcze hamulcowe oraz zwrotnice. Jeżeli są one krzywe, to należy je wymienić przed montażem łożyska.
Jeżeli tylko zostało ono właściwie zamontowane, a sam element nie był w żaden sposób wadliwy, to objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego nie powinny pojawić się wcześniej niż po przebiegu 100-150 tysięcy km. Bardzo często łożyska znoszą nawet znacznie większe przebiegi. Warunkiem jest zastosowanie wysokiej klasy części oraz zachowanie odpowiednich standardów montażu.
Przeczytaj również: Zepsuty alternator. Objawy i koszty naprawy
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Uszkodzone łożysko koła – objawy i naprawa
Wiesz już, jak jest zbudowane łożysko oraz jakie są przyczyny jego awarii. Czas dowiedzieć się jak zdiagnozować uszkodzone łożysko. Objawy uszkodzonego łożyska w kole to zwykle hałas przypominający buczenie pojawiający się w trakcie jazdy oraz wibracje. Oba te symptomy wywołane są zbyt dużymi luzami występującymi pomiędzy zużytymi elementami łożyska. Czasami dźwięk towarzyszący zużyciu łożyska bardziej przypomina metaliczne tarcie lub pisk.
Jeżeli zaobserwowałeś w swoim samochodzie objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego, możesz spróbować samodzielnie ustalić, które z łożysk uległo uszkodzeniu. Jeżeli podczas jazdy w lewym łuku hałas ustaje, to znaczy, że uszkodzeniu uległo łożysko właśnie z tej strony. Lewy zakręt odciąża lewe koło, co powoduje zaniknięcie hałasu. Oczywiście w analogiczny sposób można zdiagnozować uszkodzone łożysko z prawej strony.
Co jeśli powyższy sposób nie pomógł Ci ustalić, które łożysko uległo uszkodzeniu? W takim wypadku pozostaje udać się do mechanika, który zdiagnozuje uszkodzenie i wymieni zużyty element. Niektóre warsztaty wyposażone są w specjalne urządzenia do rozpędzania kół, dzięki czemu mechanik, stojąc pod samochodem, może się przysłuchać pracy łożysk i w ten sposób zakwalifikować element do wymiany.
Objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego doprowadziły Cię do uszkodzonego elementu. W jaki sposób możesz usunąć usterkę? W przypadku tego rodzaju awarii jedyną możliwością jej usunięcia jest wymiana łożyska lub całej piasty z łożyskiem (w nowszych samochodach zwykle nie da się rozdzielić tych dwóch elementów). Pamiętaj, by nie zwlekać zbyt długo z wymianą. Uszkodzone łożysko może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zablokowania się koła w trakcie jazdy.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko!
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już co nieco na temat łożysk kół w samochodzie. Pomimo tego, że na ogół są to bardzo trwałe elementy, to jednak ich awarie są dość powszechne. Objawy uszkodzonego łożyska mogą pojawić się z powodu jego zużycia, uszkodzenia mechanicznego lub z powodu niewłaściwe przeprowadzonego montażu elementu.
Podstawowymi oznakami zużycia łożyska są hałas oraz wibracje w trakcie jazdy, powstające wskutek nadmiernych luzów elementu. Dźwięki towarzyszące uszkodzeniu bardzo często zmieniają się w zależności od kierunku jazdy, co pozwala na określenie, które łożysko koła uległo uszkodzeniu. Uszkodzone łożysko koła może być niebezpieczne, dlatego nie zwlekaj długo z usunięciem awarii tego typu.
Jeżeli szukasz nowego ubezpieczenia dla swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z szeroką ofertą firmy LINK4. Kalkulator OC, który znajdziesz na naszej stronie www.link4.pl, pozwoli Ci precyzyjnie określić wysokość Twojej nowej składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz OC i AC
w 20 sekund!
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon.-pt.: 8-21