Uszkodzone łożysko koła – objawy, przyczyny i naprawa awarii

Jedną z częstszych usterek układu jezdnego samochodu jest uszkodzone łożysko koła. Objawy tej awarii to przede wszystkim słyszalny w trakcie jazdy charakterystyczny hałas oraz, czasami, towarzyszące mu wibracje.

Spis treści: 
1. Łożysko – jak jest zbudowane i jak działa?
2. Uszkodzone łożysko koła – przyczyny
3. Uszkodzone łożysko koła –  objawy  i naprawa
4. Teraz już wiesz, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko!

Bardzo często pierwszymi objawami różnego rodzaju awarii w samochodzie są nietypowe dźwięki, które pojawiły się z dnia na dzień lub były słyszalne od jakiegoś czasu i stopniowo narastały, stając się bardziej dokuczliwe i niepokojące. Z tego powodu warto czasami wsłuchać się w dźwięki, które wydaje Twój samochód. Często to właśnie wstępna diagnoza postawiona na podstawie generowanego przez samochód hałasu, jest w stanie uchronić Cię przed poważniejszą awarią.

Jeżeli dźwięk, który Cię zaniepokoił, słyszany jest jedynie w trakcie jazdy i zmienia się w zależności od tego, w którym kierunku skręcone są koła samochodu, to bardzo możliwe, że odpowiada za niego uszkodzone łożysko koła. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko oraz z czego może wynikać jego usterka, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Sprawdź także: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

Łożysko – jak jest zbudowane i jak działa?

Zanim poznasz objawy uszkodzonego łożyska w kole, warto byś dowiedział się, jak zbudowany jest ten element oraz do czego tak właściwie służy. W szeroko pojętej mechanice występuje wiele różnego rodzaju łożysk tocznych, różniących się pomiędzy sobą budową, sposobem montażu. Łączy je jedna cecha wspólna – mają one za zadanie umożliwienie ruchu obrotowego osadzonego w nich (lub na nich) elementu, z jak najmniejszymi oporami toczenia.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku łożysk kół wykorzystywanych w autach. Są one osadzane w piastach, do których mocowane są felgi z oponami. To właśnie łożyska pozwalają na kręcenie się kół, a co za tym idzie – jazdę samochodu. Łożyska posiadają bardzo niskie opory toczenia, dzięki czemu starty energii potrzebnej do wykonania obrotu elementu ułożyskowanego są znacznie mniejsze.

uszkodzone-lozysko-kola-objawy

Zdecydowanie łatwiej będzie Ci zrozumieć objawy uszkodzonego łożyska, jeżeli wcześniej poznasz jego budowę. Teoretycznie jest ona całkiem prosta. Łożysko toczne składa się z dwóch pierścieni: zewnętrznego i wewnętrznego. Pomiędzy nimi znajduje się tzw. koszyk, w którym osadzone są znajdujące się w równych odległościach elementy toczne. Najczęściej elementami tocznymi łożyska są wykonane ze specjalnej stali kulki, ale wyróżnia się również łożyska baryłkowe, igiełkowe, walcowe i stożkowe.

Elementy toczne poruszają się po bieżniach wewnętrznych pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego. We wnętrzu pierścienia wewnętrznego osadzane są zwykle elementy, które mają się obracać, podczas gdy pierścień zewnętrzny umieszczony jest nieruchomo w oprawie (w tym wypadku w piaście). Rzadziej spotyka się układy, w których element obracający się osadzony jest na pierścieniu zewnętrznym, a pierścień wewnętrzny jest unieruchomiony. Łożysko wypełnione jest smarem i zamknięte uszczelkami, dzięki którym do jego wnętrza nie dostają się zanieczyszczenia.

Uszkodzone łożysko koła – przyczyny

Objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego mogą pojawić się zarówno w wyniku naturalnego zużycia elementu, związanego ze znacznym przebiegiem samochodu, jak i w wyniku uszkodzenia mechanicznego. Awarie innych podzespołów również mogą wywołać uszkodzone łożysko koła. Objawy jego awarii są związane z uszkodzeniem przekładni kierowniczej oraz przez krzywe i „bijące” tarcze hamulcowe. Powstałe w ten sposób wibracje powodują powstawanie luzów w łożysku i jego przyspieszone zużycie.

uszkodzone-lozysko-kola-objawy

Objawy uszkodzonego łożyska w kole mogą być również spowodowane tym, że straciło ono swoje smarowanie. Jak może do tego dojść? Smar może wydostać się z łożyska przez uszkodzone uszczelnienie. Możliwe jest również jego wytopienie w wyniku działania wysokiej temperatury. Dzieje się tak zwykle w przypadku zapieczonego zacisku hamulcowego. W takiej sytuacji klocek hamulcowy stale trze o tarczę, co powoduje powstawanie dużych ilości ciepła, które wytapiają smar z łożyska.

Jaka jednak jest najczęstsza przyczyna tego, że samochodzie pojawiają się dźwięki wskazujące na uszkodzone łożysko? Objawy te najczęściej pojawiają się w wyniku niewłaściwie przeprowadzonego montażu elementu. Powinien on zostać przeprowadzony z wykorzystaniem specjalnych narzędzi. Należy też wcześniej skontrolować stan wszystkich elementów współpracujących z łożyskami, takich jak piasty, tarcze hamulcowe oraz zwrotnice. Jeżeli są one krzywe, to należy je wymienić przed montażem łożyska.

Jeżeli tylko zostało ono właściwie zamontowane, a sam element nie był w żaden sposób wadliwy, to objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego nie powinny pojawić się wcześniej niż po przebiegu 100-150 tysięcy km. Bardzo często łożyska znoszą nawet znacznie większe przebiegi. Warunkiem jest zastosowanie wysokiej klasy części oraz zachowanie odpowiednich standardów montażu.

Przeczytaj również: Zepsuty alternator. Objawy i koszty naprawy

Uszkodzone łożysko koła –  objawy  i naprawa

Wiesz już, jak jest zbudowane łożysko oraz jakie są przyczyny jego awarii. Czas dowiedzieć się jak zdiagnozować uszkodzone łożysko. Objawy uszkodzonego łożyska w kole to zwykle hałas przypominający buczenie pojawiający się w trakcie jazdy oraz wibracje. Oba te symptomy wywołane są zbyt dużymi luzami występującymi pomiędzy zużytymi elementami łożyska. Czasami dźwięk towarzyszący zużyciu łożyska bardziej przypomina metaliczne tarcie lub pisk.

uszkodzone-lozysko-kola-objawy

Jeżeli zaobserwowałeś w swoim samochodzie objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego, możesz spróbować samodzielnie ustalić, które z łożysk uległo uszkodzeniu. Jeżeli podczas jazdy w lewym łuku hałas ustaje, to znaczy, że uszkodzeniu uległo łożysko właśnie z tej strony. Lewy zakręt odciąża lewe koło, co powoduje zaniknięcie hałasu. Oczywiście w analogiczny sposób można zdiagnozować uszkodzone łożysko z prawej strony.

Co jeśli powyższy sposób nie pomógł Ci ustalić, które łożysko uległo uszkodzeniu? W takim wypadku pozostaje udać się do mechanika, który zdiagnozuje uszkodzenie i wymieni zużyty element. Niektóre warsztaty wyposażone są w specjalne urządzenia do rozpędzania kół, dzięki czemu mechanik, stojąc pod samochodem, może się przysłuchać pracy łożysk i w ten sposób zakwalifikować element do wymiany.

Objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego doprowadziły Cię do uszkodzonego elementu. W jaki sposób możesz usunąć usterkę? W przypadku tego rodzaju awarii jedyną możliwością jej usunięcia jest wymiana łożyska lub całej piasty z łożyskiem (w nowszych samochodach zwykle nie da się rozdzielić tych dwóch elementów). Pamiętaj, by nie zwlekać zbyt długo z wymianą. Uszkodzone łożysko może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zablokowania się koła w trakcie jazdy.

Teraz już wiesz, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko!

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już co nieco na temat łożysk kół w samochodzie. Pomimo tego, że na ogół są to bardzo trwałe elementy, to jednak ich awarie są dość powszechne. Objawy uszkodzonego łożyska mogą pojawić się z powodu jego zużycia, uszkodzenia mechanicznego lub z powodu niewłaściwe przeprowadzonego montażu elementu.

Podstawowymi oznakami zużycia łożyska są hałas oraz wibracje w trakcie jazdy, powstające wskutek nadmiernych luzów elementu. Dźwięki towarzyszące uszkodzeniu bardzo często zmieniają się w zależności od kierunku jazdy, co pozwala na określenie, które łożysko koła uległo uszkodzeniu. Uszkodzone łożysko koła może być niebezpieczne, dlatego nie zwlekaj długo z usunięciem awarii tego typu.

Jeżeli szukasz nowego ubezpieczenia dla swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z szeroką ofertą firmy LINK4. Kalkulator OC, który znajdziesz na naszej stronie www.link4.pl, pozwoli Ci precyzyjnie określić wysokość Twojej nowej składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy