Wymiana półosi. Instrukcja, porady i wskazówki

Półoś jest elementem przeniesienia napędu, który zakończony jest dwoma przegubami umożliwiającymi ruch zawieszenia góra dół oraz skręcanie kół. Jeżeli jeden z nich ulegnie awarii, to zwykle konieczna jest wymiana półosi.

Spis treści:
1. Wymiana półosi – kiedy jest konieczna?
2. Wymiana półosi – samodzielnie czy u specjalisty?
3. Wymiana półosi – instrukcja krok po kroku
4. Teraz już wiesz, jak wygląda wymiana półosi!

Wiele elementów samochodu zostało zaprojektowanych w ten sposób, by przetrwać cały cykl życia auta bez konieczności ich wymiany. Należą do nich m.in. półosie. Są to elementy, które przekazują moment obrotowy ze skrzyni biegów na koła samochodu. Sama półoś to stalowy wałek dlatego bardzo rzadko ulega uszkodzeniu. Inaczej ma się sprawa w przypadku elementów współpracujących z półosią, czyli przegubami.

Półosie wyposażone są w przeguby tak, by możliwy był pionowy ruch kół oraz ich skręcanie, przy jednoczesnym przeniesieniu na nie momentu obrotowego. Niestety czasami ulegają one zużyciu lub awarii. Problem polega na tym, że w przypadku niektórych modeli samochodów nie ma możliwości wymiany samego przegubu. 

W takiej sytuacji konieczna jest niestety wymiana półosi. Koszt takiej naprawy jest zdecydowanie większy niż w przypadku wymiany samego przegubu. Inną naprawą dotykającą tego elementu może być również wymiana uszczelniacza półosi. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej nt. tego, jak przeprowadzić demontaż półosi oraz ile kosztuje naprawa półosi, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu.

Wymiana półosi – kiedy jest konieczna?

W jakich sytuacjach konieczny jest demontaż półosi ze skrzyni biegów i jej wymiana? Naprawę należy przeprowadzić wtedy, gdy uszkodzeniu ulegnie jeden z dwóch przegubów współpracujących z półosią: zewnętrzny lub wewnętrzny. W jaki sposób można zdiagnozować ich usterkę?

Prostsza do diagnozy jest usterka przegubu zewnętrznego, czyli tego, który znajduje się bezpośrednio pomiędzy półosią a piastą koła samochodu. Jeżeli dojdzie do jego uszkodzenia, to kierowca bardzo często słyszy charakterystyczne trzaski i stuki podczas ruszania autem ze skręconymi kołami.

Znacznie trudniejsze do rozpoznania jest uszkodzenie przegubu wewnętrznego. Bardzo często objawia się ono poprzez drgania przenoszone na kierownicę samochodu. W tym wypadku konieczna będzie interwencja mechanika. Jeżeli po wizualnej ocenie przegubu wewnętrznego stwierdzi on usterkę, to w najlepszym wypadku będzie on musiał zostać wymieniony a w najgorszym, konieczna będzie wymiana półosi. Cena tej drugiej usługi będzie oczywiście znacznie wyższa.

Demontaż półosi może być również konieczny w sytuacji, w której uszkodzeniu ulegną gumowe osłony, które znajdują się na przegubach. Są one wypełnione smarem i zabezpieczają przegub przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć czy brud. Jeżeli dojdzie do ich uszkodzenia i nie zostaną one szybko wymienione, to może to doprowadzić do przedwczesnego zużycia się przegubów.

Wymiana uszczelniacza półosi to kolejna naprawa, do której konieczne może być zdemontowanie całego elementu. Jest on umieszczony w mechanizmie różnicowym i zapobiega wyciekom oleju z tego zespołu. Ponieważ półoś stale się obraca, to obejmujący ją uszczelniacz z czasem się zużywa, powodując wycieki środka smarnego. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana uszczelniacza półosi. Cena takiej naprawy to około 200 zł.

Przeczytaj również: Uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy, przyczyny i wymiana

wymiana-polosi-1

Wymiana półosi – samodzielnie czy u specjalisty?

Demontaż półosi ze skrzyni biegów nie należy do najprostszych czynności serwisowych. Jeżeli nie posiadasz odpowiedniego doświadczenia oraz predyspozycji do napraw mechanicznych to zdecydowanie powinieneś pozostawić ją profesjonalistom. Pomimo tego, że tego typu wymiana nie należy do najtańszych, to nie warto szukać oszczędności w samodzielnym jej wykonaniu. Pieniądze, które zaoszczędzisz na wymianie elementu, możesz zwrócić potem z nawiązką mechanikowi, który będzie musiał usunąć szkody powstałe podczas niefachowej wymiany.

Ile kosztuje wymiana półosi? Cena jest rzecz jasna uzależniona od tego, z jakim modelem samochodu mamy do czynienia. W niektórych autach wymiana jest stosunkowo szybka i prosta, w innych wymaga demontażu wielu elementów i zajmuje dużo czasu. Zatem na jakie koszty powinien przygotować się kierowca, którego czeka wymiana półosi? Cena robocizny waha się zwykle od 50 do 250 zł. Do tego doliczyć należy rzecz jasna koszt części.

Na podobnym pułapie cenowym znajduje się wymiana uszczelniacza półosi. Koszt takiej usługi mieści się w przedziale od 100 do 300 zł. Podobnie, jak w przypadku samej półosi, ostateczna cena uzależniona jest od tego, w jakim modelu samochodu przeprowadzana jest naprawa.

wymiana-polosi-2

Wymiana półosi – instrukcja krok po kroku

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, do grona prostych czynności serwisowych, które każdy może wykonać w swoim garażu, z pewnością nie może zostać zaliczona wymiana półosi. Koszt tej naprawy odzwierciedla stopień jej skomplikowania. Poznałeś już odpowiedź na pytanie, ile kosztuje wymiana półosi. Teraz czas dowiedzieć się, na czym ona polega. Pomimo tego, że nie polecamy wykonywać tej naprawy samodzielnie, to przedstawimy teraz pokrótce, jak ona wygląda.

Cała procedura rozpoczyna się od rozpięcia zawieszenia samochodu. W ten sposób możliwe jest wysunięcie wieloklina przegubu zewnętrznego z piasty koła. Następnie należy rozłączyć półoś i skrzynię biegów lub w przypadku samochodu z napędem na tył, półoś i tylny mechanizm różnicowy.

Należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób półoś jest mocowana w zespole napędowym. Jeżeli jest ona przytwierdzona za pomocą zatrzasków we wnętrzu mechanizmu różnicowego, to trzeba pamiętać o tym, żeby w żadnym przypadku nie obrócić koła pierścieniowego mechanizmu. Jeżeli tak się stanie, to satelity przekładni mogą wypaść z koszyczka i konieczne będzie jej rozebranie celem umieszczenia ich na swoim miejscu.

Co jednak w przypadku, w którym konieczna jest wymiana uszczelniacza półosi? Cena takiej naprawy jest bardzo podobna do wymiany całej półosi, ponieważ wymaga ona dokładnie takich samych czynności związanych z jej  demontażem. Również należy rozpiąć zawieszenie celem umożliwienia wysunięcia przegubu z piasty koła oraz rozłączyć półoś i skrzynię biegów/mechanizm różnicowy.

To może Cię zainteresować: TorSen, czyli stały napęd 4x4. Najważniejsze informacje

wymiana-polosi-3

Teraz już wiesz, jak wygląda wymiana półosi!

Wiesz już, przy jakiego rodzaju usterkach konieczna jest wymiana oraz ile kosztuje naprawa półosi. Bardzo często producenci półosi nie przewidują wymiany współpracujących z nimi przegubów, co sprawia, że w przypadku uszkodzenia jednego z nich, niezbędna jest wymiana całego zespołu. 

Często zdarza się, że w samochodzie konieczna wymiana uszczelniacza półosi, który z nią współpracuje i ulega stopniowemu zużyciu wskutek jej ruchu obrotowego. Zabezpiecza on olej znajdujący się w skrzyni lub mechanizmie różnicowym przed wyciekiem.

Jeżeli szukasz nowego ubezpieczenia dla swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą LINK4. Kalkulator OC, który znajdziesz na naszej stronie www.link4.pl, pomoże Ci w wybraniu najkorzystniejszej dla Ciebie oferty.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze