Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 35 sek.

Nagła awaria samochodu to coś, czego obawia się niemal każdy właściciel pojazdu. W końcu niespodziewane wydatki na naprawę auta to zawsze problem. Zerwany pasek rozrządu to właśnie jedna z sytuacji, które mogą mieć tego typu konsekwencje.

Spis treści:
1. Jak działa i za co odpowiada rozrząd?
2. Zerwany pasek rozrządu – przyczyny i objawy
3. Zerwany rozrząd. Naprawa awarii 
4. Zerwany pasek rozrządu. Podsumowanie

Zerwanie paska rozrządu może przytrafić się nawet w kilkuletnim samochodzie. To sytuacja, która niesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje. Co najgorsze – nie zawsze jesteś w stanie całkowicie się przed nią uchronić. Możesz jednak zminimalizować ryzyko takiej usterki. Co zrobić, aby awaria rozrządu nie przytrafiła się Tobie?

Jak działa i za co odpowiada rozrząd?

Zerwany rozrząd to bardzo poważna sprawa, która może mieć niezwykle kosztowne skutki. Jednak na początku warto uświadomić sobie, za co dokładnie odpowiada ten element. 

Rozrząd stanowi jeden z kluczowych układów każdego samochodu. To właśnie on odpowiada za harmonijne sterowanie zaworami. Zatem steruje on m.in. dopływem powietrza do cylindrów – tym samym umożliwiając pracę silnika

Układ rozrządu nie ogranicza się jednak wyłącznie do dostarczania powietrza do cylindrów. Odpowiada on także za odprowadzanie z nich spalin. W zależności od konstrukcji jednostki napędowej rozrząd może napędzać także inne elementy (np. pompy wody odpowiadającej za rozprowadzenie cieczy chłodzącej z chłodnicy). 

Nawet tak proste przedstawienie funkcji, jakie pełni układ rozrządu, wskazuje na to, że odpowiada on zarówno za otwieranie, jak i zamykanie zaworów. Musi to nastąpić we właściwym czasie, tak aby możliwa była prawidłowa praca silnika.

Jest to możliwe właśnie dzięki temu, że wałek rozrządu jest połączony z wałem korbowym za pomocą paska lub łańcucha – w zależności od konkretnej jednostki napędowej. Harmonijne przenoszenie napędu sprawia, że wszystko jest idealnie zsynchronizowane. Zerwanie paska rozrządu sprawia, że wał korbowy przestaje przenosić napęd do wałka rozrządu.

Zobacz także: Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć

zerwany-pasek-rozrzadu

Zerwany pasek rozrządu – przyczyny i objawy

Czym charakteryzuje się awaria rozrządu? Objawy, które wskazują na taką usterkę, przeważnie dotyczą nagłej nierównej pracy silnika. Co jest tego przyczyną?

Warto uświadomić sobie, że mechanizm działania silnika spalinowego opiera się na synchronicznej pracy wielu elementów. Szczególnie widoczne jest to podczas mijania się tłoków z zaworami. Nawet drobna awaria rozrządu (np. przeskoczenie paska) może doprowadzić do kolizji pomiędzy tymi dwoma elementami. Skutkuje to np. uszkodzeniem zaworów czy nawet tłoka. 

Jeżeli przytrafi się sytuacja, w której zostanie zerwany pasek rozrządu, objawy to natychmiastowe problemy z kompresją jednostki napędowej. W skrajnych sytuacjach może to prowadzić do zniszczenia głowicy silnika. Nawet tzw. przeskoczenie paska może mieć tak poważne konsekwencje. Całkowicie zerwany pasek rozrządu tylko je potęguje. 

Gdy ma miejsce poważniejsza awaria rozrządu, objawy mogą być różne – wiele zależy od konkretnej konstrukcji silnika. Niektóre jednostki są bardziej narażone na poważne uszkodzenia, inne mniej. Niekiedy awaria oznacza kolizję pomiędzy elementami silnikami a czasem prowadzi ona wyłącznie do zgaśnięcia silnika.

Czy taka awaria rozrządu jest możliwa do uniknięcia? Na pewno można zminimalizować takie ryzyko. Warto uświadomić sobie, że najczęstszą przyczyną awarii jest zużyty pasek rozrządu. Może się on powoli rozwarstwiać, a na jego powierzchni często pojawiają się pęknięcia. Regularne kontrolowanie stanu tego elementu sprawia, że ryzyko poważnej awarii zdecydowanie maleje.

Warto jednak mieć świadomość, że nie zawsze winowajcą jest zużyty pasek rozrządu. Czasem może okazać się, że problem leży w ustawieniu kół zębatych, które mogą doprowadzić do zerwania nawet stosunkowo nowego paska. Czasem pasek rozrządu ulega zużyciu na skutek wycieku oleju silnikowego.

Nie we wszystkich samochodach pojawia się ryzyko zerwania paska rozrządu. Niektóre konstrukcje są bowiem oparte na łańcuchu. Przyjmuje się, że łańcuch rozrządu jest mniej awaryjny od paska i w zasadzie bezobsługowy. Prawda jest jednak taka, że on również wymaga regularnej kontroli. Warto mieć świadomość, że także ten element należy wymieniać po jakimś czasie. Rozciągnięty łańcuch hałasuje i także wpływa na niską kulturę pracy silnika. Samo przerwanie łańcucha zdarza się jednak bardzo rzadko. 

zerwany-pasek-rozrzadu

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Zerwany rozrząd. Naprawa awarii 

Oczywiście najlepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dlatego regularne serwisowanie auta zmniejsza ryzyko pojawienia się takiej usterki. Wymiana rozrządu powinna nastąpić po przejechaniu określonego dystansu lub upłynięciu określonego czasu (co jest wskazane w instrukcji pojazdu). Średnio pasek ten wymienia się co 5 lat lub co 100 000 km. Pamiętaj, że nie należy wymieniać samego paska – należy przy tym zadbać także o zmianę rolek, napinacza oraz pompy wody. 

Warto mieć świadomość, że aby zerwany pasek rozrządu w dieslu (czy samochodzie benzynowym) nie narobił dodatkowych szkód, należy absolutnie unikać odpalenia samochodu w przypadku jego zerwania. Jeżeli Twój silnik nagle zgasł po kilku chwilach nierównej pracy – lepiej nie sprawdzaj, czy będzie on w stanie odpalić, a od razu zadzwoń po pomoc.

Dlaczego to takie ważne? Intuicja podpowiada, że w przypadku nagłego zgaszenia samochodu, należy spróbować go odpalić. Jednak zerwany pasek rozrządu w dieslu (lub aucie z silnikiem benzynowym) sprawia, że uruchomienia auta na siłę może doprowadzić do dodatkowych kolizji w silniku i poważniejszych uszkodzeń.

Wiesz, że gdy ma miejsce zerwany pasek rozrządu, objawy są naprawdę poważne. Jednak które elementy jednostki napędowej ulegają w takiej sytuacji uszkodzeniu? Wiele zależy od skali awarii oraz konkretnego silnika – najczęściej jednak naprawa obejmuje wymianę zaworów. W przypadku gorszych usterek naprawa może obejmować także tłoki oraz planowanie głowicy. 

Przeczytaj również: Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

zerwany-pasek-rozrzadu

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Zerwany pasek rozrządu. Podsumowanie

Widzisz, że zerwany pasek rozrządu to bardzo poważna sprawa, której absolutnie nie możesz zignorować. Gdy nastąpi uszkodzenie tego elementu, trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu. Oczywiście – wiąże się to z holowaniem samochodu lub skorzystaniem z lawety. Jeżeli bowiem masz jakiekolwiek podejrzenie, że został zerwany pasek rozrządu – absolutnie nie należy odpalać samochodu.

Gdy masz wykupiony Assistance w LINK4, a przytrafi Ci się zerwany rozrząd, wystarczy, że skontaktujesz się z ubezpieczycielem, a otrzymasz fachową pomoc ze strony ubezpieczyciela. W takiej sytuacji możesz liczyć na zorganizowanie lawety, a nawet auta zastępczego w wybranych wariantach ubezpieczenia. To bardzo istotne zabezpieczenie np. podczas planowania każdej podróży, a także w trakcie codziennej jazdy po mieście. 

Pozostając w temacie ubezpieczeń – warto przypomnieć, że każdy właściciel ma obowiązek posiadania aktualnej polisy OC. Jeżeli właśnie szukasz takiej ochrony – koniecznie zapoznaj się z atrakcyjną ofertą LINK4 – być może znajdziesz w niej najtańsze ubezpieczenie OC dla siebie. 

Pamiętaj także o tym, że OC to jedynie podstawowe ubezpieczenie dla właścicieli pojazdów. Decydując się na Autocasco, możesz liczyć na inny zakres ochrony – m.in. na wypadek uszkodzenia czy kradzieży pojazdu. To ochrona, o którą warto zadbać. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21