Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Czas czytania: 4 min. 5 sek.

Jeżeli jest coś, co przeraża wszystkich kierowców tak samo, to z pewnością są to dwa słowa wypowiedziane przez mechanika: zatarty silnik. Jest to jedna z najpoważniejszych awarii, jaka może się przytrafić. Z naszego artykułu dowiesz się jak jej uniknąć oraz jakie są najczęstsze przyczyny jej występowania.

Spis treści:
1. Zatarty silnik. Objawy i przyczyny
2. Zatarcie silnika a naprawa – czy jest ona możliwa?
3. W jaki sposób uniknąć zatarcia silnika? Zapamiętaj te rady
4. Zatarcie silnika. Kilka słów na koniec

Warunki, jakie panują w silniku w czasie jego pracy, są tak ciężkie, że każdy jego element wymaga stałego smarowania. Dlatego też tak ważna jest systematyczna wymiana oleju. W przeciwnym przypadku, uszkodzenie silnika to tylko kwestia czasu. Gdy zorientujesz się, że coś jest nie tak, często okazuje się, że na naprawę jest już zdecydowanie za późno. A koszt naprawy lub wymiany silnika może być naprawdę wysoki.

Zatarty silnik. Objawy i przyczyny

Jeżeli zastanawiasz się, jak zachowuje się zatarty silnik, to oznacza, że nigdy nie miałeś z tym problemem styczności. Rozpoznanie uszkodzonej jednostki napędowej nie jest trudne. Mechanicy zwracają uwagę na trzy główne objawy, jakie mogą wskazywać, że silnik w Twoim aucie uległ zatarciu.

Zatarty silnik – objawy 

Jak sprawdzić, czy jest zatarty silnik w Twoim pojeździe? Nie poinformuje Cię o tym żadna kontrolka, jednak są pewne wskazówki:

Po pierwsze zauważalny wzrost temperatury oleju. Jeżeli wskazówka pokazująca wysokość temperatury, szybko i stale wskazuje wyższe niż zazwyczaj wartości, może to oznaczać, że występują problemy ze smarowaniem silnika. W takim przypadku powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego.

Drugim niepokojącym objawem zatrucia silnika jest spadek mocy. Jeżeli auto nagle ma problemy z przyspieszaniem, jest ospałe i z trudem reaguje na wciśnięcie pedału gazu, może to oznaczać zatarty silnik. Poza tym, jak wiadomo, jazda autem, które ma problemy z przyspieszaniem może być niebezpieczna. Samochód może Cię zawieść, w momencie, gdy jego moc będzie jak najbardziej potrzeba.

Trzecim sygnałem wskazującym na problemy z silnikiem jest jego nierówna praca oraz towarzyszące jej niepokojące dźwięki. Gdy zamiast przyjemnego basu usłyszysz klekotanie, terkot czy też miarowe stukanie, jak najszybciej zarezerwuj termin u mechanika. Bardzo prawdopodobne jest, że zatarłeś silnik.

Jeżeli zauważysz w swoim aucie choć jeden z wyżej opisanych symptomów, lepiej zwróć się o pomoc do specjalisty. W takim przypadku dosłownie każdy przejechany kilometr może zdecydować o tym, czy silnik da się jeszcze uratować, czy też nie.

zatarty-silnik

Zatarty silnik – przyczyny

Przyczyn powstania takiej usterki może być kilka. Niestety najczęstsza z nich, to nieodpowiedzialne zachowanie kierowcy. Wielu z nas zapomina o regularnej wymianie oleju lub uzupełnianiu jego poziomu. A jest to bardzo ważne, gdyż stary olej nie jest w stanie tak dobrze nasmarować elementów silnika, jak nowy.

Kolejnym zaniedbaniem jest wybór niewłaściwego rodzaju oleju do posiadanego silnika. Każdy producent samochodów w instrukcji obsługi umieszcza informacje, jakimi parametrami powinien charakteryzować się zalecany przez niego olej silnikowy. Gdy używasz niewłaściwego lub przeznaczonego do innego rodzaju paliwa, nie ma odpowiedniego smarowania. W wyniku tego może dojść do uszkodzenia elementów silnika oraz jego zatarcia.

Kolejną przyczyną jest nieumiejętne eksploatowanie silnika. Zaraz po uruchomieniu jest on zimny i nie należy wkręcać go na wysokie obroty. Zwłaszcza zimą, gdy olej może potrzebować więcej czasu na nasmarowanie wszystkich elementów i uzyskanie odpowiedniej do tego temperatury.

Ostatnią przyczyną zatartego silnika są uszkodzenia innych elementów pojazdu. Chodzi tutaj głównie o filtr czy też pompę oleju. Gdy podzespoły te nie pracują właściwe, olej nie jest prawidłowo rozprowadzany, a silnik może ulec zatarciu.

Przeczytaj również: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

Zatarcie silnika a naprawa – czy jest ona możliwa? 

Teoretycznie naprawa zatartego silnika jest możliwa, jednak jest to raczej kwestia jego renowacji niż wymiany kilku elementów. Ważne jest także, czy da się uruchomić zatarty silnik. Jeżeli tak, możliwe, że konieczna jest wymiana panewek czy też wałka rozrządu. Jednak i tak mechanik musi dokładnie obejrzeć całą jednostkę napędową, by sprawdzić, czy nie została ona uszkodzona.

Jeśli natomiast nie możesz uruchomić silnika, to  mamy dla Ciebie złe wieści. Oznacza to, że pod wpływem wysokiej temperatury i ze względu na zbyt duże tracie doszło do zespolenia elementów silnika. Dochodzi wtedy często do pęknięcia głowicy, przebicia bloku silnika, czy też stopienia tłoków. W takim wypadku jedynym ratunkiem jest zakup nowego silnika i wymiana starego. Wiąże się to oczywiście z dużymi wydatkami, zwłaszcza w przypadku nowszych aut z dużymi jednostkami napędowymi. Dlatego też powinieneś wiedzieć jak postępować, by do zatarcia silnika w Twoim samochodzie, nigdy nie doszło.

zatarty-silnik

W jaki sposób uniknąć zatarcia silnika? Zapamiętaj te rady 

Zatarty silnik to jeden z największych koszmarów każdego kierowcy. Możesz jednak zapobiec tego typu awarii, stosując kilka prostych zasad. Dzięki nim zadbasz o stan silnika i zapobiegniesz jego zatarciu.

Prawidłowa obsługa silnika

Kluczem do zapewnienia długowieczności silnika jest regularna wymiana oleju oraz jego filtra. Każdy producent auta podaje, z jaką częstotliwością powinno się tego dokonywać, by silnik zawsze był odpowiednio smarowany. Powinieneś także uzupełniać olej, za każdym razem, gdy zapali się kontrolka zbyt niskiego jego poziomu.

Kontrola elementów związanych z dystrybucją oleju

Ważne jest także regularne sprawdzanie stanu technicznego pompy oleju oraz jej osprzętu. Jej funkcjonowanie jest kluczowe, dla prawidłowego rozprowadzania oleju po całym silniku. Powinieneś także zwracać uwagę na nawet najmniejsze wycieki oleju. Jak najszybciej ustalić ich przyczynę i ją usunąć. Ma to duże znaczenie, gdyż zbyt mała ilość oleju lub jego nieodpowiednie doprowadzanie może doprowadzić do awarii jednostki napędowej.

Odpowiedni styl jazdy 

Zatarty silnik nie powinien być dla ciebie problemem, jeśli będziesz dobrze go traktował. Po odpaleniu nie wprowadzaj silnika na wysokie obroty. Jest on jeszcze nierozgrzany, a olej nie został rozprowadzony. Zimą, w czasie panowania niskich temperatur, także powinieneś chwilę poczekać, zanim zaczniesz wymagać od silnika dużo mocy  i wytężonej pracy.

Stosując tych kilka zasad, jesteś w stanie uchronić swój samochód przed poważną awarią silnika, a siebie przed związanymi z tym ogromnymi kosztami. Jak widzisz, nie są to skomplikowane, ani trudne kwestie. Dlatego każdy kierowca może sobie z nimi poradzić.

Zobacz także: Swap silnika – czym jest i jak przeprowadzić modyfikację?

zatarty-silnik

Zatarcie silnika. Kilka słów na koniec

Wiesz już jak rozpoznać zatarty silnik i jak zapobiec takiej awarii. Dowiedziałeś się także, czy możliwa i opłacalna jest naprawa uszkodzonej jednostki napędowej. Mamy nadzieję, że będziesz dbał o swój samochód, i będzie Ci on służył długie lata.

A jeżeli poszukujesz atrakcyjnych polis komunikacyjnych, zapraszamy Cię do odwiedzenia strony LINK4.pl. Znajdziesz tam atrakcyjne oferty, szeroki zakres ochrony ubezpieczeniowej oraz kalkulator, dzięki któremu szybko poznasz wysokość Twojej składki.

Wszelkie informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia oraz wyłączeń odpowiedzialności dostępne są w OWU na www.link4.pl.

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21