Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Biały dym z rury wydechowej – co oznacza?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 53 sek.

Zależy Ci na dobrej kondycji Twojego samochodu? A czy wiesz, że dużo na ten temat można powiedzieć na podstawie koloru spalin? Dzisiaj wyjaśnimy, co oznacza biały dym z rury wydechowej. Dowiesz się, czy jest to powód do niepokoju i czym może być to spowodowane.

Spis treści: 
1. Biały dym z rury wydechowej. Jakie mogą być przyczyny?
2. Biały dym z wydechu – czy zawsze oznacza usterkę? 
3. Biały dym z rury wydechowej. Ile może kosztować naprawa? 
4. Dym z rury wydechowej. Teraz już wiesz, co oznacza biały kolor! 

Spaliny to efekt spalania się paliwa w komorze silnika. Z reguły są one bezbarwne więc nie widać ich gołym okiem. W ich skład wchodzą: tlenki węgla, siarka, węglowodory, oraz woda. W przypadku gdy do spalin dostają się inne substancje lub któryś z elementów silnika nie działa prawidłowo, spaliny mogą stać się widoczne i zyskać charakterystyczny kolor:  czarny, niebieski lub biały. Dwa pierwsze oznaczają często poważne awarie, między innymi takich elementów jak wtryskiwacze, czy też turbosprężarki. A co zwiastuje biały dym z wydechu?

Biały dym z rury wydechowej. Jakie mogą być przyczyny?

Najczęstszą przyczyną pojawienia się białego dymu z rury wydechowej w autach z silnikiem benzynowym jest przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania silnika. Dzieje się tak z powodu przerwania połączenia głowicy z blokiem silnika. Winne temu są głównie stare, zużyte uszczelki, rzadziej awaria głowicy lub samego silnika. W wyniku tego płyn chłodniczy, zamiast pozostać w swoim układzie, przedostaje się do komory spalania i powoduje zabarwienie spalin na biały kolor.

A co jeśli silnik napędzany jest olejem napędowym, a pojawił się biały dym z wydechu? Diesel dymiący w tym kolorze oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy. W obu przypadkach nie ma, na co zwlekać. Trzeba jak najszybciej udać się do mechanika. Ponieważ to, że płyn dostaje się do komory silnika, oznacza, że jest go mniej w układzie chłodzenia. A bez czynnika chłodzącego nie jest możliwa prawidłowa praca chłodnicy, a co za tym idzie także silnika.

Niechłodzony silnik mocno się rozgrzewa, a to może doprowadzić do jego zatarcia. Naprawa takiej usterki jednostki napędowej jest bardzo droga, a w wielu wypadkach konieczna jest wymiana silnika na nowy. Dlatego też warto obserwować jakiego koloru spaliny wydobywają się z rury wydechowej Twojego pojazdu. Wcześnie wykryta usterka może okazać się tania i łatwa w naprawie. By ustrzec się przed tego rodzaju niespodziankami, należy regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego w jego zbiorniku. Jeżeli zauważasz znaczące ubytki, warto wybrać się do mechanika, który ustali przyczynę.

Oznaki takie jak biały dym z rury wydechowej na ciepłym silniku należy traktować poważnie. Zwłaszcza w przypadku, gdy do tej pory spaliny były zawsze bezbarwne. Oznacza to, że płyn chłodniczy dostaje się do komory spalania od niedawna. Usunięcie takiej usterki może być łatwiejsze niż w przypadku długotrwałego uszkodzenia uszczelki lub głowicy. Dlatego warto szybko udać się warsztatu samochodowego, aby zdiagnozować przyczynę takiego działania układu chłodniczego.

Przeczytaj także: AdBlue – co to i do czego służy?

bialy-dym-z-rury-wydechowej

Biały dym z wydechu – czy zawsze oznacza usterkę? 

Jednak biały dym z rury wydechowej przy odpalaniu nie zawsze powinien być powodem do niepokoju. W wielu przypadkach jest to zjawisko naturalne, spowodowane specyfiką budowy i pracy układu wydechowego. Zwłaszcza w warunkach zimowych, nie warto tym się przejmować. Biały dym przy odpaleniu najczęściej spowodowany jest wodą znajdującą się w układzie. Po jego rozgrzaniu zaczyna ona parować i powoduje powstawanie pary wodnej. Po jej odparowaniu spaliny znowu stają się bezbarwne. Woda najczęściej skrapla się w układzie wydechowym, gdy ten stygnie po dłuższej jeździe.

Są także inne przypadki, w których biały kolor dymu z rury wydechowej nie powinien być powodem do niepokoju i nerwowego poszukiwania numeru do mechanika. Tak jest na przykład, gdy Twój samochód ma zamontowaną instalację LPG. Gaz jest ekologicznym paliwem. Produktem jego spalania, jest duża ilość wody, dlatego też biały dym jest typowym objawem prawidłowego działania silnika napędzanego za pomocą skroplonego gazu.

Jeżeli samochód parkowany jest na dworze, może dojść do skroplenia wody znajdującej się w układzie wydechowym w trakcie nocy. Rano po uruchomieniu silnika, woda ta jest podgrzewana i pojawia się para wodna, która zabarwia dym na biało. Jest to zupełnie normalne zjawisko i po kilku minutach spaliny powinny znowu stać się bezbarwne. Także, gdy na zewnątrz panuje wilgoć, cząsteczki wody w pobliżu wydechu mogą się skraplać. Tak dzieje się też przy ujemnej temperaturze, gdy mroźne powietrze spotyka się z ciepłymi spalinami.

Może się też okazać, że stacja, na której tankujesz paliwo, nie jest do końca uczciwa i dolewa do paliwa wodę. W takim przypadku woda razem z benzyną trafia do komory spalania, a tam pod wpływem wysokiej temperatury zamienia się w parę wodną, która tworzy biały dym z rury wydechowej. Benzyna ulega spaleniu, a para wodna trafia do układu wydechowego. Jeżeli zauważysz u siebie takie objawy, a masz pewność, że płyn chłodniczy nie dostaje się do silnika, lepiej zmienić stację benzynową na inną.

bialy-dym-z-rury-wydechowej

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Biały dym z rury wydechowej. Ile może kosztować naprawa? 

Niekiedy biały dym z rury wydechowej może okazać się początkiem całkiem kosztownych problemów. Przepalona uszczelka lub uszkodzona głowica to niestety droga usterka. Sama uszczelka to koszt kilkudziesięciu złotych, jednak, aby ją wymienić i cały układ działał prawidłowo, konieczne jest wykonanie także innych czynności. Jest to między innymi planowanie głowicy, czyli delikatne spiłowanie jej powierzchni, w celu jej wyrównania. 

Stała praca w wysokich temperaturach sprawia, że element ten zawsze się odkształca. Planowanie kosztuje w zależności od modelu samochodu od 200 do nawet 400 złotych. Do tego trzeba doliczyć koszt czyszczenia lub ewentualnej wymiany prowadnic, gniazd zaworowych oraz uszczelniaczy. Wymieniony musi zostać także płyn chłodniczy i olej silnikowy. Szacuje się, że przeciętny koszt wymiany uszczelki wraz z naprawą głowicy to koszt około 1500 złotych. Choć przy dużych silnikach ostateczna kwota do zapłaty może przekroczyć 2000 złotych.

Można jednak uniknąć tak wysokich kosztów, przeprowadzając regularną diagnostykę systemu chłodzenia oraz uszczelki pod głowicą. Dzięki temu możliwe jest wykrycie pęknięcia, przepalenia lub innej usterki, zanim pojawi się biały dym z wydechu. Benzyna i diesel reagują w tym wypadku podobnie, więc bez względu na to, jakie paliwo tankujesz, powinieneś sprawdzać poziom chłodziwa oraz stan uszczelki pod głowicą.

Sprawdź też: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

bialy-dym-z-rury-wydechowej

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Dym z rury wydechowej. Teraz już wiesz, co oznacza biały kolor! 

Biały dym z wydechu może okazać się po prostu parą wodną lub oznaką niskiej temperatury. Jednak może on także oznaczać poważne problemy z uszczelką głowicy. Dlatego też dobrze jest wiedzieć jak rozróżnić niegroźną sytuację, od takiej która wymaga interwencji mechanika. Mamy nadzieję, że nasz artykuł Ci w tym pomoże.

Dbać o samochód możesz także, ubezpieczając go. Zapraszamy Cię zatem do skorzystania z naszego kalkulatora polis na stronie LINK4. Dzięki niemu obliczanie OC jest szybkie i proste. Oferujemy także inne ubezpieczenia komunikacyjne, które pomogą Ci w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych, w tym Autocasco, Assistance i NNW. Po co czekać! Ubezpiecz Swoje auto w LINK4 już dziś, nasz kalkulator OC pomoże Ci obliczyć wysokość polisy!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21