Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Co to radar samochodowy i przed czym chroni?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 54 sek.

Współczesne samochody wyposażone są w wiele urządzeń, które mają zwiększać bezpieczeństwo jazdy. W tym tekście opowiemy m.in. do czego służy radar samochodowy oraz jakie systemy w pojeździe go wykorzystują.

Spis treści:

1. Radar samochodowy – co to?
2. Jak działa radar w samochodzie?
3. Przed czym chroni radar samochodowy?
4. Czujnik radarowy. Kilka słów na koniec

Obecnie istnieją pojazdy, które byłyby w stanie jeździć w pełni autonomicznie. Takie samochody potrafią poruszać się całkowicie bez angażowania kierowcy. Muszą one być wyposażone w szereg podzespołów. Odpowiadają one za bezpieczną jazdę. Elementem tych systemów są także radary. Z tego tekstu dowiesz się, co to za urządzenia, jak działają i jak mogą odciążyć kierowcę, nawet jeśli ten wciąż musi zajmować miejsce za kierownicą samochodu.

radar-samochodowy1

Radar samochodowy – co to?

Początkowo radary, tak jak wiele innych technologii obecnie wykorzystywanych w życiu codziennym, były zaprojektowane z myślą o zastosowaniu wojskowym. Służyły tam do wykrywania rakiet, samolotów, statków i innych obiektów. Radary używane są także podczas różnych prac geologicznych czy budowlanych. Wszystkie one mają jednak różne zadanie. Dlatego, mimo że działają na podobnej zasadzie, to ich specyfikacja jest całkowicie różna. 

Radar w samochodzie ma za zadanie wykrywać to, co znajduje się wokół samochodu. To znaczy inne pojazdy, pieszych, ale także wszelkie przeszkody. Oczywiście to, które z obiektów jest on w stanie identyfikować, na jaką odległość i w jakim tempie zależy od tego, jak bardzo zaawansowane są radary. Niezwykle istotne jest także ich oprogramowanie, które odpowiada za interpretowanie danych zbieranych przez radary.

Sprawdź również: Dodatkowe wyposażenie samochodu. Co wchodzi w jego skład? 

Czy czujniki parkowania też można uznać za radary samochodowe?

Obecnie większość samochodów dostępnych w salonach sprzedaży wyposażonych jest w czujniki parkowania. Na jakiej zasadzie one działają? To właśnie swego rodzaju radary, tylko że działające na podstawie wysyłanych fali ultradźwiękowej. Fala ta odbija się od przeszkód i wraca do czujników. Odpowiednie sterowniki muszą wyliczyć jedynie odległość od danego obiektu. Im jest on bliżej, tym intensywniejszy dźwięk można usłyszeć w kabinie. 

Jak działa radar w samochodzie?

Radar w samochodzie działa na podobnej zasadzie co każde inne urządzenie tego typu – wysyła falę elektromagnetyczną. Napotyka ona różne obiekty i odbija się od nich. Zależnie od kształtu, materiału, wielkości danego przedmiotu czy osoby, inaczej będą odbijać się od niego fale. Odbierane są następnie przez czujnik radarowy. To właśnie na tej podstawie możliwe jest ustalenie tego, jak wygląda otoczenie samochodu. Choć oczywiście nie wystarczy do tego sam radar w samochodzie.

Z jakimi systemami współpracuje radar samochodowy?

Radar samochodowy to narzędzie, które służy tylko do wysyłania fal elektromagnetycznych i ich odbierania. Nie jest on w stanie samodzielne oceniać tego, jak wygląda otoczenie samochodu. Do tego potrzebne są odpowiednie sterowniki. We współczesnych samochodach, jest to po prostu oprogramowanie, zainstalowane w komputerze pokładowym. To właśnie do niego dostarczane są dane z radarów, gdzie są odpowiednio analizowane i interpretowane. W ten sposób zdobyte dane są następnie przekazywane do innych systemów w pojeździe, które odpowiadają za bezpieczeństwo.

Systemy, które wykorzystują konkretne dane, muszą być dobrze zaprojektowane. Odpowiadają za to inżynierzy tworzący te systemy. Komputer pokładowy musi wiedzieć, czy fala odbiła się od pieszego, innego samochodu, czy może statycznej przeszkody. To wszystko jest potrzebne, aby odpowiednio sterować systemem. 

radar-samochodowy2

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Przed czym chroni radar samochodowy?

W najbardziej zaawansowanych samochodach oprogramowanie kieruje samochodem za kierowcę. To ono odpowiada za hamowanie, manewry skrętu i unikanie zderzenia z innym samochodem, pieszym lub jakimkolwiek obiektem. 

Obecnie samochody z automatycznymi rozwiązaniami testowane są zamiast taksówek z kierowcą. Jednak wciąż takie pojazdy dopuszczone do ruchu są tylko w niektórych państwach. W większości przypadków za jego sterami musi i tak siedzieć człowiek. Radary to jednak nie tylko kierowanie za kierowcę, ale także większe bezpieczeństwo.

Radar antykolizyjny

To rozwiązanie, które dostępne jest w różnej formie. Jedna z nich to Front Assist. Ma on dwa tryby działania, jeden przy niskiej, a drugi przy wysokiej prędkości. 

W czasie jazdy z prędkością od 5 do 35 km/h w momencie, kiedy wykryje ryzyko kolizji, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym. W razie braku reakcji ze strony kierowcy uruchamia hamowanie awaryjne.

Przy większych prędkościach, system, zanim uruchomi hamulce, ostrzega kierowcę o zbliżającym się zagrożeniu. Jednym ze sposobów jest zapalanie się czerwonej kontrolki, kolejnym sygnał dźwiękowy, ostateczne ostrzeżenie to zaciśnięciu hamulców na krótką chwilę. Kiedy kierowca nie zareaguje na żaden z powyższych sygnałów, samochód zaczyna hamować samodzielnie. 

System ma przede wszystkim chronić przed kolizją z poprzedzających samochodem. Jednak jest on w stanie wykryć także pieszych. Obecnie są to bardzo zaawansowane systemy, jednak ich pierwowzory powstawały już w latach 70. wieku. 

Przeczytaj także: System e-TOLL – co to jest? Jak z niego korzystać? 

Asystent pasa ruchu

Do prawidłowego działania tego systemu, oprócz sterowników i komputera pokładowego nie są wprawdzie potrzebne radary samochodowe rozumiane jako systemy wysyłające fale. W tym przypadku istotne będą kamery zamontowane w pojeździe. Radary mają jednak za zadanie sprawdzać, czy samochód znajduje się na swoim torze jazdy. Kamery monitorują natomiast położenie samochodu względem pasów jezdni. 

Ich działanie w najmniej zaawansowanej wersji ogranicza się do informowania kierowcy, o tym, że zjeżdża on ze swojego pasa ruchu. Może to być alarm dźwiękowy, jak i wibracje w fotelu i kierownicy. Bardziej złożone systemy potrafią manewrować układem kierowniczym i zaciskami hamulców, aby nie doprowadzić do zjechania z właściwego toru jazdy. Te najbardziej zaawansowane znajdują się w samochodach autonomicznych i razem z wieloma innymi systemami, w tym z radarami, mogą samodzielnie kierować pojazdem. 

Oczywiście takie systemy mają też wady. Wszystkie, które działają na podstawie linii namalowanych na drodze, mogą mieć problemy z prawidłowym funkcjonowaniem, jeśli pasy ruchu są mocno starte. Podobnie sytuacja wygląda z ograniczoną widocznością. 

Na najbardziej zaawansowane tego typu systemy, oprócz samych kamer, składają się także czujniki na podczerwień i laserowe. Jest to technologia rozwijana już od 1986 roku i w obecnej formie, działa w ten sam sposób. Różnicą jest to, że wykorzystuje dużo bardziej zaawansowane urządzenia. 

radar-samochodowy3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Czujnik radarowy. Kilka słów na koniec

Radar antykolizyjny, kamery, czujniki laserowe, na podczerwień, a także inne urządzenia radarowe w szybkim tempie zmieniają rynek motoryzacji. Kiedyś za wszystkie manewry odpowiadał kierowcę. Obecnie samochód nie tylko może prowadzącego pojazd wspierać w jeździe, ale także ostrzegać o zagrożeniach na drodze czy wręcz podejmować decyzję za człowieka. 

Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanych systemów, na które składają się między innymi właśnie radary. W przyszłości będzie można zobaczyć na drogach coraz więcej samochodów autonomicznych, czyli takich, które mogą jechać bez ingerencji kierowcy. Już teraz jednak jazda jest znacznie bezpieczniejsza, właśnie dzięki różnym systemom.

Sprawdź też: OC PiłaOC Land Rover

Jednak niezależnie od tego, jakim samochodem się poruszasz, każdy z nich musi mieć ubezpieczenie OC. W LINK4 znajdziesz szeroką ofertę polis komunikacyjnych. Zajrzyj na stronę LINK4 i zapoznaj się z nią. Będziesz mógł nie tylko wyliczyć składkę, ale także wykupić polisę przez Internet. W tym pomoże Ci Kalkulator LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Polisę wykupisz także podczas bezpośredniej rozmowy z konsultantami pod numerem 22 444 44 44. W razie pytań możesz także osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21