Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

Czas czytania: 4 min. 2 sek.

Zdarza Ci się odczuwać drgania kierownicy przy hamowaniu? Zastanawiasz się skąd się biorą i co mogą oznaczać. W takim razie zapraszamy Cię do przeczytania dzisiejszego artykułu. Dowiesz się z niego, jak sobie z takim problemem poradzić.

Spis treści:
1. Co wywołuje drgania kierownicy przy hamowaniu?
2. Drżenie kierownicy przy hamowaniu. Dlaczego warto zareagować jak najszybciej?
3. Bicie kierownicy przy hamowaniu – jak się go pozbyć?
4. Drgania kierownicy przy hamowaniu. Kilka słów na koniec

Nawet delikatne drgania kierownicy mogą wpływać na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zwłaszcza gdy pojawiają się w tak ważnym momencie, jakim jest hamowanie. Auto może stracić przyczepność lub wpaść w niekontrolowany poślizg. Poza tym drgania takie mogą prowadzić do uszkodzenia wielu elementów zawieszenia, których naprawa jest droga i czasochłonna.

Co wywołuje drgania kierownicy przy hamowaniu?

Gdy drgania pojawiają się tylko w momencie hamowania, najczęściej winna jest usterka układu hamulcowego. Przyczyn może być kilka, dlatego dobrze jest wiedzieć, na co zwrócić uwagę i które elementy zbadać.  W większości przypadków winne są uszkodzenia lub awarie elementów układu hamulcowego, choć są od tej reguły wyjątki. Znajomość tych przyczyn pozwoli Ci na szybkie odnalezienie usterki i sprawne jej usunięcie.  Ma to duże znaczenie, gdyż pozostawione same sobie, drżenie kierownicy może powodować uszkodzenia kolejnych elementów, w tym także zawieszania auta.

Najczęstszym powodem drgania kierownicy przy hamowaniu jest uszkodzenie tarcz hamulcowych. Mogły one ulec uszkodzeniu mechanicznemu, w którego wyniku zostały złamane, wyszczerbione czy też wygięte. Przyczyn takiego stanu jest wiele, może to być zużycie materiału, słaba jakość wykonania czy też nieodpowiedni, zbyt agresywny styl jazdy kierowcy danego pojazdu. Uszkodzone tarcze nie spełniają dobrze swojego zadania, dlatego jazda takim autem jest wyjątkowo niebezpieczna.

Jeżeli okaże się, że tarcze hamulcowe są w doskonałym stanie, to warto także przyjrzeć się pozostałym elementom układu hamulcowego. Chodzi tutaj głównie o zaciski i klocki hamulcowe. Jeżeli są one bardzo zużyte, może to powodować bicie kierownicy przy hamowaniu. Zużyte klocki to ogromne niebezpieczeństwo nie tylko dla Ciebie, ale także innych użytkowników dróg. 

drgania-kierownicy-przy-hamowaniu

Jednak nie zawsze wina leży po stronie układu hamulcowego, czasami drgania na kierownicy powoduje wadliwe działające zawieszenie. Bardzo prozaicznym powodem może być złe wyważenie kół lub źle ustawiona ich zbieżność. Niebezpieczną sytuacją powodującą bicie na kierownicy podczas hamowania jest niedokręcone koło. Dlatego, jeśli bezpośrednio po wymianie kół, doświadczysz drgań kierownicy w czasie hamowania, natychmiast się zatrzymaj i zbadaj wszystkie koła. Może się okazać, że któreś z nich zostało niewłaściwe dokręcone.

Zobacz także: Przegląd samochodu i badanie techniczne pojazdu – wszystko, co musisz wiedzieć

Drżenie kierownicy przy hamowaniu. Dlaczego warto zareagować jak najszybciej?

Jak każda usterka w samochodzie, drżenie kierownicy przy hamowaniu, nie pozostaje bez wpływu na inne elementy konstrukcyjne auta. Najbardziej narażone na uszkodzenie są wszystkie elementy układu hamulcowego. Drążki, tarcze czy też klocki hamulcowe mogą działać nieprawidłowo, przez co zatrzymywanie się auta może przebiegać niekontrolowanie. Całkiem możliwe jest wydłużenie drogi hamowania o kilka lub nawet kilkadziesiąt metrów.  W sytuacji kryzysowej może to być różnica między życiem a śmiercią.

Także zawieszenie Twojego auta zagrożone jest powstawaniem uszkodzeń wskutek drgań na kierownicy. Zwłaszcza drążki kierownicze oraz opony mogą ulec awarii. Długotrwale drgania mogą skutkować koniecznością wymiany wszystkich opon na nowe. To samo dotyczy drążków kierowniczych. Koszt nowego kompletu ogumienia wraz z wymianą uszkodzonych elementów może być naprawdę wysoki. Dlatego też nie warto ignorować drgań kierownicy i jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy.

Nowoczesne samochody wyposażone są w wiele rozwiązań elektronicznych, takich jak  systemy kontroli, czujniki czy też komputer pokładowy. Drgania, występujące przez długi czas mogą także wpłynąć na funkcjonowanie tych podzespołów. Z czasem elektronika w Twoim aucie może szwankować. Pamiętaj, że systemy bezpieczeństwa, takie jak kontrola trakcji, ABS oraz wiele innych ma sensory umieszczone bardzo blisko kół lub w ich wnętrzu. Dlatego błędne odczyty mogą być bardzo niebezpieczne.

Jednak najważniejszym powodem, dla którego szybka reakcja jest tak ważna, jest bezpieczeństwo. Niesprawny układ hamulcowy czy też kierowniczy to ogromne ryzyko na drodze. W każdej chwili może dojść do niekontrolowanego poślizgu, utraty panowania nad autem. Podróżowanie takim niesprawnym samochodem oznacza ryzykowanie życia i zdrowia Twojego, Twoich pasażerów oraz innych użytkowników dróg.

drgania-kierownicy-przy-hamowaniu

Bicie kierownicy przy hamowaniu – jak się go pozbyć? 

Jedyny sposób na pozbycie się takich drgań to wizyta w warsztacie samochodowym. Oczywiście, jeżeli masz wystarczającą wiedzę i umiejętności możesz sam wymienić uszkodzone tarcze, czy też klocki. Nie są to czynności trudne, jednak nie każdy sam sobie z nimi poradzi.  Dlatego też lepiej jest oddać auto w ręce profesjonalistów. Mają oni nie tylko odpowiednie doświadczenie, ale także sprzęt oraz umiejętności, dzięki którym przeprowadzą naprawę szybko i sprawnie.

W warsztacie mechanik zbada wyważenie kół, stan zawieszenia oraz układu hamulcowego. Szybko powinien zdiagnozować usterkę i się z nią uporać. Pamiętaj, też, że jest to dobra okazja na to, by wymienić nie tylko uszkodzone elementy, ale także zadbać o stan innych części układu hamulcowego. Wymiana tarcz, czy też klocków na nowe, to nie jest duży koszt, a różnicę poczujesz z pewnością, zaraz po wyjechaniu z warsztatu. Pamiętaj, by zawsze wymieniać je parami, tak by po obu stronach auta znajdowały się tak samo zużyte elementy. Inaczej, auto może się źle prowadzić.

A co zrobić, by takie problemy więcej Ci się nie przytrafiały? Rozwiązanie jest dość proste. Dbaj o stan techniczny układu hamulcowego. Zamiast najtańszych tarcz, klocków i zacisków, zaopatruj się w produkty renomowanych producentów. Wykonywane są one z trwałych i wytrzymałych materiałów. Dzięki czemu dobrze znoszą nawet bardzo duże obciążenia i wysokie temperatury.  Także dziury w jezdni czy też nierówności terenu nie są dla nich aż tak dużym wyzwaniem, jak dla tanich bezmarkowych zamienników.

Ważny jest także styl jazdy. Umiejętne hamowanie,  poruszanie się z dozwoloną prędkością czy też unikanie przeszkód takich jak dziury, nierówności jest bardzo dobre dla kondycji zawieszenia, ale także układu hamulcowego.  Równa, spokojna praca zawieszenia pozwala na długie funkcjonowania hamulców bez uszkodzeń czy też występowania takich zjawisk jak drżenie kierownicy.

Przeczytaj również: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie

drgania-kierownicy-przy-hamowaniu

 

Drgania kierownicy przy hamowaniu. Kilka słów na koniec 

Sam widzisz, że uporanie się z drganiem kierownicy podczas hamowania nie jest trudne. Szybko podjęte kroki ochronią Cię przed dużymi kosztami napraw drogich podzespołów oraz ewentualnymi konsekwencjami wypadku lub kolizji. 

Przed konsekwencjami wypadku lub kolizją chroni także polisa komunikacyjna w LINK4.pl. Zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej strony i zapoznania się z szeroką ofertą ubezpieczeń, dzięki którym zabezpieczysz siebie, Twoich bliskich oraz Twoje auto.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21