Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Droga hamowania – co to jest i od czego zależy?

Czas czytania: 4 min. 16 sek.

Zatrzymanie samochodu na skrzyżowaniu czy przed przejściem dla pieszych wymaga wcześniejszego hamowania. Jest to oczywiste, jednakże nie każdy z kierowców zdaje sobie sprawę, jaki wpływ na drogę hamowania mają warunki atmosferyczne lub inne okoliczności.

Spis treści:
1. Co kryje się pod określeniem „droga hamowania”?
2. Jak obliczyć drogę hamowania?
3. Co wpływa na drogę hamowania?
4. Droga hamowania – zapamiętaj!

Odcinek drogi, na której dochodzi do manewru hamowania, jest uzależniony od prędkości auta oraz od warunków nawierzchni. Na pierwszy rzut oka zatrzymanie samochodu wydaje się czymś oczywistym i codziennym. Jednak co zrobić, gdy auto wpada w poślizg? Jak zachować się podczas nagłego hamowania przed pasami? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Co kryje się pod określeniem „droga hamowania”?

Wśród kilkunastu standardowych etapów jazdy autem warto zatrzymać się nad końcowym. Zatrzymanie samochodu jest manewrem unieruchamiającym dany pojazd w wyznaczonym przez kierowcę miejscu. Manewr poprzedza jednak równie ważny etap jazdy. Droga hamowania, bo o tym mowa, jest odległością, którą przebywa dany pojazd od momentu naciśnięcia hamulca, aż do całkowitego zatrzymania. Stanowi ona jedną z trzech składowych drogi zatrzymania auta. W związku z tym należy zdecydowanie odróżnić te dwa pojęcia od siebie. 

Na długość drogi hamowania składa się wiele czynników takich jak np. prędkość, z jaką porusza się samochód lub też stan nawierzchni. Warto pamiętać, że przestrzeganie panujących przepisów oraz dostosowanie dynamiki jazdy przyczynia się do zadbania o bezpieczeństwo własne i osób trzecich. Wydłużona droga hamowania, np. podczas deszczu, może spowodować kolizję lub w najgorszym wypadku śmierć pieszego. Wyhamowanie samochodu podczas deszczu jest o wiele trudniejsze ze względu na mniejsze tarcie opon po nawierzchni. Dokładnym okolicznościom wpływającym na długość wspomnianej drogi hamowania przyjrzymy się w 3 punkcie artykułu. 

Zobacz także: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

droga-hamowania

Jak obliczyć drogę hamowania?

Samochód poruszający się po drodze z określoną prędkością cały czas stosuje zasady fizyki i aerodynamiki. Nie inaczej jest podczas próby kalkulacji drogi hamowania. Mając podstawowe dane, możemy z łatwością to uczynić. Jak obliczyć drogę hamowania za pomocą prostego wzoru? Zobacz sam!

Wzór na drogę hamowania jest następujący: s=v2/2a, gdzie s oznacza drogę hamowania, v to prędkość, a litera a to opóźnienie hamowania. Używając tego wzoru, jesteśmy w stanie podać w przybliżeniu odcinek, jaki musi pokonać pojazd do momentu całkowitego zatrzymania. Przykładowo, jeżeli samochód porusza się z prędkością 50 km/h, to jego droga hamowania może wynieść nawet do 30 metrów. Jest to całkiem spory odcinek, szczególnie w przypadku miast. Gęsta zabudowa utrudnia bowiem wykonywanie dodatkowych manewrów czy wjazdu na pobocze. 

Jeżeli obliczenia przy wykorzystaniu wzoru są dla Ciebie dość skomplikowane, możesz skorzystać z gotowych kalkulatorów. Znajdziesz je na wielu stronach internetowych. W tym przypadku droga hamowania samochodu może zostać jeszcze dokładniej skalkulowana. Wpływ na to ma uwzględnienie przez algorytm dodatkowych informacji, takich jak stan nawierzchni czy rodzaj zabudowy.

droga-hamowania

Co wpływa na drogę hamowania?

Na długość odcinka, w jakim dany samochód zostanie doprowadzony do całkowitego zatrzymania, ma wpływ wiele czynników. Być może nie zdawałeś sobie wcześniej sprawy z ich dużego znaczenia. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

Droga hamowania jest przede wszystkim zależna od prędkości, z jaką porusza się auto. Im jest ona wyższa, tym dłuższy odcinek drogi jest potrzebny, aby doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania. Podczas manewru hamowania na nawierzchni suchej, w dobrym stanie, czas zatrzymania wydłuża się proporcjonalnie o określoną liczbę metrów. Na przykład podczas poruszania się auta z prędkością 50 km/h, droga hamowania wydłuża się o około 13 metrów. Z łatwością można obliczyć długość tego odcinka dla innego tempa pojazdu, ponieważ droga hamowania jest proporcjonalna względem prędkości. 

Warto też mieć na względzie, że nie zawsze kierowca natychmiast po zobaczeniu przeszkody rozpoczyna manewr hamowania. Wynika to często z zagapienia się bądź rozkojarzenia. W takich przypadkach czas hamowania wydłuża się o ten, który jest potrzebny kierującemu na odpowiednią reakcję. Co za tym idzie, droga zatrzymania zwiększa się o kolejne metry. 

Poza wspomnianą wyżej prędkością, na odległość, w jakiej zatrzyma się jadący pojazd, ma wpływ stan nawierzchni. Głównym zagrożeniem dla kierowcy są zjawiska atmosferyczne takie jak deszcz i śnieg. Są one bezpośrednimi powodami zmniejszenia tarcia pomiędzy oponami jadącego pojazdu a podłożem. Droga hamowania na mokrej nawierzchni ulega diametralnemu wydłużeniu. 

Dla lepszego zobrazowania zjawiska spójrzmy na drogę pokrytą lodem. Jest to często występujący stan w okresie jesienno-zimowym. Jeżeli droga jest sucha, średni czas hamowania auta jadącego z prędkością 90 km/h wyniesie około 77 m. Natomiast podczas występowania oblodzenia samochód poruszający się z tym samym tempem będzie potrzebował aż 308 metrów na całkowite zatrzymanie

Podane odległości to średnie wyliczone na podstawie panujących na drodze warunków. Inaczej może wyglądać czas hamowania na drodze w lesie czy między polami. Na takich nawierzchniach, ze względu na brak zabudowy, oblodzenie jest o wiele większe. Co za tym idzie, należy zachować szczególną ostrożność. 

Bez wątpienia na drogę hamowania ma wpływ stan techniczny pojazdu. Przede wszystkim dużą rolę odgrywa układ hamulcowy. Z tej przyczyny ważne jest korzystanie zarówno z hamulca manualnego, jak i zatrzymywanie pojazdu za pomocą silnika. Dzięki tej prostej zasadzie klocki hamulcowe zużywają się o wile wolniej. Dodatkowo warto przyjrzeć się sprawności technicznej amortyzatorów. Ich nieprawidłowe działanie prowadzi do wydłużenia czasu hamowania oraz zmniejsza przyczepność auta do nawierzchni. Najlepiej wybierać amortyzatory twarde, ponieważ są wytrzymałe i odporne na warunki atmosferyczne. Dzięki temu nie będzie konieczna ich częsta wymiana. 

Koniecznym czynnikiem wpływającym na czas hamowania są opony. To one mają bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Bardzo ważne jest kontrolowanie ich stanu technicznego. Nie należy dopuszczać do sytuacji starcia bieżnika lub sporej utraty ciśnienia w oponach. Ponadto zasada godna przypomnienia: należy unikać zimowych opon w porze letniej. Podział opon ze względu na dwie pory roku wynika z faktu ich dostosowania przez producenta do konkretnych warunków atmosferycznych. Dlatego korzystanie z ogumienia zimowego latem może prowadzić do utraty przyczepności, wydłużenia drogi hamowania oraz do szybkiej eksploatacji opon.

Ostatnim elementem, który wpływa na drogę zatrzymania samochodu, jest jego obciążenie. To logiczna zasada wynikająca z praw fizyki. Jeżeli bagażnik naszego pojazdu jest wypełniony po brzegi, tarcze i klocki hamulcowe rozgrzewają się bardziej niż zazwyczaj. W efekcie dochodzi do zjawiska tzw. miękkiego hamulca. Samochód przeciążony potrzebuje stosunkowo większej odległości na zatrzymanie niż ten jadący bez bagaży.

Przeczytaj również: Prędkości na drogach i mandat za przekroczenie prędkości. Co musisz wiedzieć?

droga-hamowania

Droga hamowania – zapamiętaj!

Przedstawione w tym artykule informacje to niezbędna dawka wiedzy, dla każdego kierowcy. Podczas jazdy samochodem możesz nie zdawać sobie sprawy z wielu czynników, które mają bezpośredni wpływ na czas hamowania. Głównym zagrożeniem jest droga hamowania a prędkość. Im większe tempo, z jakim porusza się auto, tym dłuższy jest odcinek potrzebny do całkowitego zahamowania.

Na stronie www.link4.pl możesz skorzystać z bezpłatnego kalkulatora ubezpieczenia dla Twojego samochodu. Wybierz to, które najbardziej spełni Twoje oczekiwania i pozwoli ochronić posiadany pojazd. Odwiedź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby wyliczyć wysokość składki. 

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21