Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Mild hybrid – co to jest, jak działa i jakie ma zalety?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 42 sek.

Układy mild hybrid (tzw. miękka hybryda) to rozwiązanie niejako pomiędzy tradycyjnymi samochodami spalinowymi a w pełni hybrydowymi źródłami napędu. Czym one dokładnie są, jak działają i jakie oferują zalety? Czytaj dalej!

Mild hybrid – co warto wiedzieć?

  • W ofercie samochodów hybrydowych znajdują się 3 główne technologie: HEV (Hybrid Electric Vehicle), PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) oraz MHEV (Mild Hybrid Electic Vehicle),
  • Układ miękkiej hybrydy (MHEV) łączy napęd elektryczny z tradycyjnym silnikiem spalinowym,
  • Mild hybrid (miękka hybryda) nie jest w stanie samodzielnie napędzać auta – zawsze współpracuje z silnikiem spalinowym,
  • Przy układzie mild hybrid zmniejsza zużycie paliwa o ok. 5–15%, co przekłada się na wzrost efektywności paliowej oraz zmniejszenie emisji spalin do atmosfery,
  • Modele MHEV nie wymagają ładowania z gniazdka elektrycznego – energia odzyskiwana jest w trakcie hamowania i toczenia się auta,
  • Miękka hybryda wspiera jednostkę spalinową podczas przyspieszania i ruszania, zapewniając dodatkowy moment obrotowy,
  • To rozwiązanie korzystne finansowo – jest tańsze niż pełna hybryda lub plug-in, a pozwala spełnić coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin.

Mild hybrid. Co to jest?

Miękka hybryda, nazywana również systemem mild-hybrid lub MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), to stosunkowo najmniej zelektryfikowana wersja hybrydowych układów napędowych. Na rynku występują różne warianty tego typu napędu, różniące się kilkoma szczegółami, ale ogólna koncepcja jest zawsze taka sama – miękka hybryda nie może być oddzielnym źródłem napędu dla samochodu

To elektryczne wsparcie wykorzystuje się przede wszystkim do uruchamiania silnika, zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych, rozpędzania sprężarki klimatyzacji czy wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania. To, jak działa miękka hybryda, powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o około 5-10%1. w stosunku do wykorzystania wyłącznie tradycyjnego silnika spalinowego. Największe korzyści można odczuć podczas jazdy w mieście. Wszystko dzięki możliwościom, jakie daje MHEV – umożliwia ona wykorzystania energii elektrycznej podczas uruchamiania pojazdu, przyspieszania i hamowania rekuperacyjnego (czyli kiedy samochód toczy się lub hamuje).

Napęd mild hybrid nie wymaga zewnętrznego ładowania z gniazdka elektrycznego – nie musisz więc reorganizować domowej infrastruktury. To rozwiązanie idealne dla kierowców, którzy chcą obniżyć zużycie paliwa bez radykalnej zmiany stylu jazdy.

Rynek samochodów elektrycznych – jak wpisuje się w niego mild hybrid?

Warto wiedzieć, że w świecie motoryzacyjnym wyróżnia się trzy główne rodzaje samochodów hybrydowych – pełne hybrydy (HEV), hybrydy typu plug-in (PHEV) oraz tzw. mild hybrid (MHEV). Pierwszy z nich to klasyczne połączenie silnika elektrycznego oraz spalinowego. Oferuje ono dodatkową moc podczas jazdy i możliwość poruszania się na krótkich dystansach za pomocą samego silnika elektrycznego. Akumulatory ładowane są w tym przypadku przeważnie podczas hamowania.

W przypadku hybryd PHEV (które nazwę zawdzięczają obecności zewnętrznej wtyczki) baterie ładowane są głównie przy wykorzystaniu zewnętrznego źródłem zasilania. Wynika to z faktu, że mają one zdecydowanie większą pojemność, niż modele HEV. W efekcie umożliwiają one przejechanie dłuższej trasy na samym prądzie, ale rzadko jest to ponad 100 km. Energia elektryczna może też wspomagać pracę jednostki spalinowej np. podczas ruszania.

Typ napędu

Czy działa bez silnika spalinowego?

Wymaga ładowania z gniazdka?

Oszczędność paliwa

Emisja spalin

Cena zakupu

Mild hybrid (MHEV)

Nie

Nie

Niska (~10%)

Obniżona

Najniższa

Pełna hybryda (HEV)

Tak, na krótkich dystansach

Nie

Średnia

Niska

Wyższa

Hybryda plug-in (PHEV)

Tak, do kilkudziesięciu km

Tak

Wysoka

Najniższa

Najwyższa

Koszty związane z MHEV

Hybryda miękka jest znacznie tańsza w produkcji od pozostałych rodzajów napędów HEV czy PHEV. Jest to spowodowane m.in. tym, że brakuje w niej elektrycznego silnika oraz bardzo pojemnych baterii. Jednak zastosowane w niej podzespoły mogą pełnić kilka kluczowych w każdym samochodzie funkcji jak np. alternator, rozrusznik albo silnika spalinowego. W efekcie kierowca dysponuje nawet kilkunastoma dodatkowymi kW mocy silnika, co umożliwia przede wszystkim bardziej dynamiczne przyspieszenie.

Zobacz także: Co to jest samochód hybrydowy?

Miękka hybryda. Z czego składa się układ?

Układ mild hybrid składa się w większości przypadków z dodatkowej instalacji elektrycznej o napięciu 48V, falownika, akumulatora litowo-jonowego o pojemności około 500 Wh oraz tzw. motogeneratora o mocy od 6 do 15 kW i momencie obrotowym w granicach 60 Nm (co daje na wale korbowym 160 Nm). Jest on połączony na stałe z silnikiem spalinowym przy wykorzystaniu paska klinowego. Zastępuje tym samym rozrusznik i alternator, przez co jest nazywany również rozruszniko-alternatorem.

Może Cię zainteresować

  • Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Jak działa mild hybrid?

    Motogenerator jako silnik pobiera energię z akumulatora i zamienia ją na moment obrotowy, który jest przekazywany za pośrednictwem paska na wał korbowy silnika. Dodatkowe niutonometry wspomagają silnik wtedy, kiedy jest najmniej wydajny, czyli głównie podczas przyspieszania. Natomiast podczas pracy jako generator prądu, wykorzystuje on zjawisko rekuperacji do podładowania akumulatora.

    Miękka hybryda wymaga także obecności w układzie falownika. W trybie zasilania przekształca on prąd stały (DC) z akumulatora 48V w prąd zmienny (AC). Natomiast w trybie generatora działa on odwrotnie i zamienia prąd zmienny w prąd stały.

    Co to jest miękka hybryda i jak działa? Można to opisać w postaci dwóch trybów pracy:

    • przyspieszania, podczas którego akumulator oddaje energię elektryczną i wspomaga działanie układu napędowego, zapewniając dodatkowy moment obrotowy oraz w razie potrzeby zasila instalację elektryczną pojazdu.
    • hamowania, kiedy układ przełącza się w generator i m.in. poprzez hamowanie rekuperacyjne odzyskuje energię, która magazynowana jest w baterii.

    Jakie zalety ma układ mild hybrid?

    Do największych zalet korzystania z miękkiej hybrydy należą:

    • niższe zużycie paliwa i emisji CO₂,
    • większy moment obrotowy w niskim zakresie obrotów,
    • płynność jazdy i dynamiczne przyspieszanie,
    • elektryczne wsparcie silnika spalinowego w newralgicznych momentach pracy.

    Oszczędność w zużyciu paliwa i emisji dwutlenku węgla

    Jedną z najważniejszych zalet miękkich hybryd jest lepsza wydajność paliwowa oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (CO₂) do atmosfery nawet o 10-15%2. Niższe zużycie benzyny lub oleju napędowego oznacza mniejszą emisję spalin do atmosfery podczas używania samochodu. Chociaż oszczędności w zużyciu paliwa nie są bardzo duże w porównaniu do pracy silnika spalinowego, to stają się one zauważalne w trybie miejskim, zwłaszcza w małych, miejskich autach.

    Zwiększenie momentu obrotowego w dolnym zakresie

    Kolejną korzyścią MHEV jest nawet do 25%3 więcej momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Wynika to z głównej cechy silników elektrycznych, w przypadku których pełna moc jest dostępna już od pierwszego obrotu. W niektórych samochodach stosuje się sprężarkę elektryczną, która wspomaga działanie układu napędowego, zanim gazy spalinowe osiągną wystarczającą energię do poruszenia klasycznej turbiny. W efekcie samochód reaguje na gaz bardziej spontanicznie, a przy okazji dodatkowo redukuje to emisję spalin.

    Lepsza dynamika jazdy 

    Korzyści ekonomiczne i środowiskowe to nie jedyne zalety układu mild hybrid. Co to rozwiązanie oznacza w przełożeniu na wrażenia użytkowe? Przede wszystkim ruszanie staje się bardziej płynne, co jest szczególnie ważne podczas jazdy w mieście. Natomiast w trasie przyjemnym zaskoczeniem będzie bardziej dynamiczna zmiana biegów oraz dodatkowa moc, przydatna np. podczas wyprzedzania. Korzystanie z miękkiej hybrydy to także doskonała okazja do stopniowego przygotowywania się do ery pojazdów elektrycznych, które na naszych oczach stają się przyszłością światowej motoryzacji.

    Wsparcie silnika spalinowego w kluczowych momentach pracy

    W omawianym rodzaju napędu zasilanie elektryczne nie jest w stanie całkowicie zastąpić opcji spalinowej, ale staje się jego bardzo istotnym wsparciem. Kiedy tradycyjny silnik jest pośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie energii elektrycznej dla podzespołów samochodu, zużywa się więcej paliwa. Wtedy jednak swoje zalety pokazuje miękka hybryda. W trakcie hamowania układ mild hybrid odzyskuje energię kinetyczną, przekształcając ją na prąd i magazynując w akumulatorze, co zwiększa ogólną efektywność napędu. Co to oznacza? Jak wspominaliśmy – mniejsze zużycie paliwa i poprawa parametrów pracy silnika głównie podczas ruszania.

    Przeczytaj również: TorSen, czyli stały napęd 4x4. Najważniejsze informacje

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Mild hybrid. Podsumowanie

    Teraz już wiesz, co to jest miękka hybryda. Ten system nie wprowadza zmian w obsłudze samochodu. Nie ma tu konieczności ręcznego przełączania pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym ani potrzeby ładowania auta z gniazdka elektrycznego. Kierowcy zauważają jednak wymierne korzyści z posiadania tego napędu – przede wszystkim niższe zużycie paliwa oraz płynniejsze ruszanie.

    I tak jak miękka hybryda jest uzupełnieniem działania silnika spalinowego, tak Auto Casco czy Assistance to dodatkowa ochrona ubezpieczeniowa, którą możesz wykupić do obowiązkowego OC samochodu. Auto Casco to ubezpieczenie, w ramach którego otrzymasz odszkodowanie gdy Twój pojazd zostnie uszkodzony podczas wypadku, stłuczki, czy działania sił natury, w akcie wandalizmu lub ktoś go ukradł.

    Z kolei Auto Assistance zapewnia pomoc w nieprzewidzianych sytuacjach – zarówno awarii, wypadku, uszkodzeniu, czy aktowi wandalizmu. To właśnie wtedy możesz liczyć na fachową pomoc swojego ubezpieczyciela. Auto Assistance zapewnia:

    • holowanie auta do wskazanego przez Ciebie miejsca (w ramach limitu kilometrów w danym wariancie),
    • wymianę koła (jeśli jest w pojeździe) w razie awarii,
    • dostarczenie paliwa,
    • pomoc, jeśli paliwo zamarznie lub jeśli nalejesz niewłaściwe do baku,
    • otwarcie pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia kluczyków,
    • naprawę samochodu na miejscu zdarzenia (jeśli to możliwe),
    • uruchomienie silnika pojazdu na miejscu zdarzenia w razie rozładowania akumulatora.

    Jak wykupić ubezpieczenie samochodu w LINK4? Możesz to zrobić na 3 sposoby:

    • online – przechodząc na stronę z naszym kalkulatorem ubezpieczeń komunikacyjnych, 
    • telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 444 44 23, 
    • stacjonarnie – u agenta współpracującego z LINK4. 

    Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: Ubezpieczenie OC Grodzisk Mazowiecki, Ubezpieczenie OC Jaworzno

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    Co to jest układ mild hybrid?

    To system napędowy, który wspiera tradycyjny silnik spalinowy za pomocą energii elektrycznej, ale nie działa samodzielnie. W samochodach MHEV (mild hybrid electric vehicle) nie znajdziesz dużych baterii ani gniazda do ładowania – zamiast tego układ działa na zasadzie odzyskiwania energii z hamowania i wspomagania jednostki spalinowej.

    Co jest lepsze: miękka hybryda czy hybryda?

    To zależy od Twoich potrzeb oraz celów, jakie chcesz osiągnąć. Pełna hybryda pozwala na jazdę na samym silniku elektrycznym i oferuje większe oszczędności paliwa, ale kosztuje więcej. Miękka hybryda jest tańsza, prostsza w obsłudze i nadal pozwala ograniczyć zużycie paliwa oraz emisję spalin – szczególnie w mieście.

    Ile pali mild hybrid?

    Zużycie paliwa w autach mild hybrid zależy od modelu i stylu jazdy, ale średnio można zaoszczędzić ok. 0,5–1,5 litra paliwa na 100 km w porównaniu do auta wyłącznie spalinowego. Największą różnicę widać podczas jazdy w korkach i przy częstym ruszaniu.

    Czy mild hybrid się opłaca?

    Tak, gdy porównasz ją do kosztów związanych z eksploatacją samochodu z tradycyjnym silnikiem spalinowym. „Łagodna” hybryda opłaca się, zwłaszcza jeśli często poruszasz się po mieście. To dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą ograniczyć koszty paliwa i emisję CO₂, ale nie chcą rezygnować z klasycznego napędu ani inwestować w droższe modele plug-in lub elektryczne.

    Źródła:

    1. https://www.renaultgroup.com/en/magazine/energy-and-motorization/whats-the-principle-behind-the-hybrid-car/
    2. https://www.carmoola.co.uk/blog/what-is-mild-hybrid
    3. https://www.motoringelectric.com/buying/what-is-a-mild-hybrid-car
    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20