Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Napinacz paska klinowego. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 36 sek.

Współczesne kluczyki samochodowe posiadają wiele dodatkowych funkcji, takich jak np. zdalne sterowanie centralnym zamkiem. Aby kluczyk mógł działać, potrzebuje zasilania. Jeżeli jego akumulator ulegnie wyczerpaniu, to konieczna będzie wymiana baterii w kluczyku.

Czym jest napinacz paska klinowego?

Pasek klinowy, znany również jako pasek wielorowkowy, to składający się z gumy oraz wzmacniających kordów element, którego zadaniem jest przenoszenie napędu z koła pasowego silnika, na elementy jego osprzętu. Wspomniane wcześniej kordy stanowią niejako rdzeń tego gumowego paska i wykonane są zwykle z metalu lub włókien z tworzyw sztucznych.

Jakie elementy są napędzane za pomocą paska klinowego? Należy do nich m.in.:

  • zasilający instalację elektryczną samochodu alternator,
  • pompa wspomagania układu chłodniczego,
  • sprężarka klimatyzacji. 

W niektórych modelach samochodów pasek wielorowkowy może służyć również do napędzania pompy wody, ale najczęściej wykorzystywany jest do tego pasek rozrządu.

Aby pasek klinowy spełniał swoje zadanie polegające na napędzaniu osprzętu silnika, musi on pracować bez poślizgu. W tym celu trzeba napiąć go z odpowiednią siłą. Za naciąganie paska odpowiedzialny jest napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia tego elementu są często niejednoznaczne, a brak odpowiedniego napięcia paska może być źródłem wielu różnych problemów z samochodem. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak rozpoznać awarię oraz wymienić napinacz paska alternatora, to zapraszamy Cię do przeczytania naszego artykułu.

Jak działa napinacz paska klinowego?

Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, do prawidłowej pracy paska klinowego potrzebne jest jego odpowiednie napięcie. Zbyt słaby naciąg spowoduje ślizganie się paska, przez co elementy osprzętu silnika nie będą właściwie przez niego napędzane. Odpowiednią siłę, z którą naprężany jest pasek wielorowkowy, generuje napinacz paska wielorowkowego. Jest on elementem podatnym. Oznacza to, że w miarę zużywania się paska i jego stopniowego wydłużania się, napinacz utrzymuje stałą siłę naciągu.

W starszych samochodach nie stosowano tego typu napinaczy, a naciąg paska osprzętu utrzymywany był przez odpowiednią regulację jednego z elementów np. alternatora. Z biegiem czasu wprowadzono jednak do użytku napinacz paska klinowego. Objawy zużycia paska, a w szczególności jego stopniowe wydłużanie się w trakcie eksploatacji powodowały, że z czasem tracił on swoją siłę naciągu. Jej utraty nie był w stanie zrekompensować zamontowany na stałe element napinający. Powodowało to ślizganie się paska i stopniowe wycieranie się współpracujących z nim rolek.

Współcześnie stosowane napinacze składają się zwykle ze specjalnej rolki dociskającej, która umieszczona jest na obrotowej dźwigni. Dźwignia razem z rolką dociskana jest do paska klinowego za pomocą mocnej sprężyny. Właśnie w ten sposób zbudowany jest typowy napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia samego paska, a w szczególności jego powolne wydłużanie się, są rekompensowane przez wspomnianą sprężynę. Niektóre napinacze wyposażone są dodatkowo w tłumik drgań paska, który podnosi wydajność pracy całego układu.

Należy pamiętać o tym, że podobnie jak sam pasek wielorowkowy, również napinacz jest elementem eksploatacyjnym, który z czasem ulega stopniowemu zużyciu. Mechanicy zalecają wymianę obydwu tych elementów jednocześnie. Tylko takie działanie zagwarantuje, że objawy zużytego napinacza paska klinowego ustąpią.

To może Cię zainteresować: Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Napinacz paska klinowego – objawy

Jak możesz rozpoznać uszkodzony napinacz paska klinowego? Objawy mogą być bardzo różnorodne i często kierować uwagę mechanika na inne podzespoły silnika. Jedną z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie irytujących oznak zużycia napinacza, jest wysoki pisk wydobywający się spod maski w trakcie pracy silnika. Często jest on najbardziej słyszalny w momencie ruszania. Dźwięk ten towarzyszy ślizganiu się paska na rolkach, co może świadczyć o nadmiernym wyeksploatowaniu napinacza.

Jakie jeszcze objawy zużytego napinacza paska klinowego możesz zaobserwować w swoim samochodzie? Oprócz wspomnianego wcześniej pisku oznaką zbyt słabego naciągu paska może być nieprawidłowe ładowanie akumulatora przez alternator oraz problemy z działaniem klimatyzacji i wspomaganiem układu kierowniczego. Wszystkie wymienione problemy wynikają z poślizgu paska na kołach pasowych poszczególnych elementów osprzętu silnika.

To nie jedyne oznaki, które mogą świadczyć o tym, że w Twoim samochodzie zużyciu lub uszkodzeniu uległ napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia mogą obejmować również niezidentyfikowany szum dobiegający spod maski samochodu i narastający wraz z obrotami silnika. Może on świadczyć o uszkodzeniu rolki napinacza.

Niekiedy napinacz paska wieloklinowego nie wykazuje żadnych lub minimalne objawy zużycia, a mimo to należy go wymienić. Kiedy to zrobić? Przede wszystkim wówczas, gdy zauważysz korozję na ramieniu napinacza, zbyt luźne napięcie paska wieloklinowego czy też uszkodzenie na kole pasowym

Jakie szkody może wyrządzić uszkodzony napinacz paska klinowego? Objawy jego wyeksploatowania, ignorowane przez dłuższy okres, mogą doprowadzić do spadnięcia paska z rolek lub nawet do jego zerwania. W takiej sytuacji akumulator samochodu natychmiast przestanie być ładowany. Samochód straci również wspomaganie układu kierowniczego oraz klimatyzację.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Napinacz paska klinowego – naprawa czy wymiana?

Na ogół nie przewiduje się naprawy takiego elementu jak napinacz paska wielorowkowego. Objawy świadczące o jego zużyciu kwalifikują go zawsze do wymiany. Jest to część na tyle tania i łatwa w wymianie, że jej naprawa najzwyczajniej w świecie się nie opłaca. Prościej i szybciej jest zastąpić ten element nowym. Napinacz paska wieloklinowego możesz nabyć w sklepie stacjonarnym albo internetowym – wiele placówek oferuje te części eksploatacyjne od renomowanych producentów w dobrej cenie. Ich koszt to ok. 150 zł, ale może też sięgać nawet 1000-1500 zł, w zależności od produktu.

Jak wybrać odpowiedni napinacz paska wieloklinowego? Składając zamówienie w sklepie stacjonarnym lub online, postaw na nowe części. Da Ci to pewność jego pełnej sprawności i trwałości. Warto zdecydować się na produkt sprawdzonej marki, gwarantującej wysoką jakość. Części do paska wielorowkowego od znanych, europejskich firm, są poddawane testom przed wdrożeniem do sprzedaży. Dzięki temu spełniają niezbędne normy jakości i posiadają odpowiednie certyfikaty.

W jaki sposób należy wymienić uszkodzony napinacz paska alternatora? Jest to stosunkowo proste. W pierwszej kolejności należy specjalnym narzędziem odciągnąć dźwignię napinacza i zdemontować pasek. Następnie trzeba zdemontować stary napinacz i zastąpić go nową częścią. Po udanym montażu należy ponownie odciągnąć dźwignię nowego napinacza i założyć pasek wielorowkowy na jego miejsce, a następnie napiąć go poprzez dociśnięcie dźwignią z rolką. Warto w tym miejscu jeszcze raz zaznaczyć, że w momencie wymiany napinacza pasek klinowy również najlepiej wymienić na nowy.

Zobacz również: Naprawa tłumików. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Napinacz paska klinowego. Podsumowanie

Wiesz już, jak ważną rolę w poprawnym działaniu samochodu ma napinacz paska wielorowkowego. To właśnie on odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego naciągu paska klinowego, który napędza takie elementy osprzętu silnika jak kompresor klimatyzacji, alternator oraz pompa wspomagania układu kierowniczego. W niektórych przypadkach za pomocą paska klinowego napędzana jest też pompa cieczy chłodzącej.

Jakie problemy z samochodem może wywołać uszkodzony napinacz paska wielorowkowego? W skrajnych przypadkach pasek może spaść z rolek, co spowoduje natychmiastową utratę ładowania oraz wspomagania kierownicy.

W celu zadbania o swój samochód, pamiętaj też o tym, żeby go ubezpieczyć. Oferta firmy LINK4 obejmuje ubezpieczenia komunikacyjne, turystyczne oraz nieruchomości. Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Za pośrednictwem strony zawrzesz też umowę. Możesz również skorzystać z pomocy doradcy pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem ubezpieczeniowym, który współpracuje z LINK4.

Zobacz również ofertę ubezpieczenia AC. W LINK4 zapewniamy trzy warianty likwidacji szkody: ASO, WARSZTAT i KOSZTORYS.

  • ASO – naprawisz samochód w dowolnym warsztacie, w tym w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • WARSZTAT – naprawisz pojazd w warsztacie nieautoryzowanym,
  • KOSZTORYS – po otrzymaniu odszkodowania od ubezpieczyciela naprawisz wóz we własnym zakresie.

W dwóch pierwszych wariantach masz możliwość rozszerzenia zakresu ubezpieczenia o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. W jej ramach LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy z AC.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: OC Toyota Yaris, OC Skoda Octavia

FAQ – odpowiedzi na pytania o napinacz paska wieloklinowego

Jak rozpoznać uszkodzony napinacz?

Do charakterystycznych oznak zużycia i uszkodzenia napinacza należy głośny pisk, który wydobywa się spod maski, gdy silnik pracuje. Dobrze go słychać zwłaszcza podczas ruszania samochodem. Innymi objawami są kłopoty ze wspomaganiem układu kierowniczego i funkcjonowaniem klimatyzacji, niezidentyfikowane szumy dobiegające spod maski, narastające wraz z obrotami silnika, a także nieprawidłowe ładowanie akumulatora przez alternator. Zdarza się, że pasek i sam napinacz nie wykazują oznak zużycia podczas jazdy autem, a są one zauważalne dopiero po otwarciu maski. Do takich objawów, które również wskazują na konieczność wymiany podzespołu, należą przede wszystkim brak odpowiedniego napięcia paska, korozja występująca na ramieniu napinacza oraz uszkodzenia na kole pasowym.

Czy przy wymianie paska klinowego trzeba wymienić napinacz?

Tak. W przypadku wymiany paska klinowego, czyli elementu odpowiadającego za przenoszenie napędu z koła pasowego silnika na części jego osprzętu, należy wymienić napinacz na nowy. Jeśli awarii ulegnie napinacz, konieczna jest też wymiana paska klinowego w celu zapewnienia sprawności i efektywności działania podzespołu.

Ile kosztuje wymiana napinacza i paska?

Cena wymiany napinacza paska wielorowkowego wynosi od około 30-40 zł do 300-400 zł. Konkretna suma zależy m.in. od poziomu skomplikowania naprawy, modelu i marki auta oraz rodzaju i umiejscowienia napinacza. Koszt wymiany paska klinowego również waha się od kilkudziesięciu (ok. 50-60 zł) do kilkuset złotych (ok. 500-600 zł), w zależności od modelu samochodu, lokalizacji warsztatu oraz stopnia skomplikowania danego auta w zakresie mechaniki.

Ile kosztuje napinacz paska napędowego?

Napinacz paska klinowego wynosi od około 150 zł do nawet 1000-1500 zł, w zależności od produktu. Cena zależy m.in. od modelu samochodu, w którym część zostanie zamontowana, a także od producenta i parametrów podzespołu.

Kiedy wymieniać napinacz?

Wymiana napinacza paska klinowego jest wskazana w przypadku zauważenia objawów wskazujących na jego zużycie czy uszkodzenie. Podzespół należy wymienić w sytuacji, gdy zaobserwujesz problemy z ładowaniem akumulatora przez alternator, pracą klimatyzacji i wspomagania kierownicy oraz usłyszysz głośne piski i szumy wydobywające się spod maski. Wskazaniem do wymiany napinacza są też korozja części, słabe napięcie paska i uszkodzenia koła pasowego.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20