Napinacz paska klinowego. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Pasek wielorowkowy to bardzo ważna część, za której pośrednictwem napędzanych jest wiele elementów osprzętu silnika samochodu. Aby pracował prawidłowo, konieczne jest jego odpowiednie napięcie. Odpowiada za to napinacz paska klinowego.

Spis treści:
1. Czym jest napinacz paska klinowego?
2. Napinacz paska klinowego – objawy
3. Napinacz paska klinowego – naprawa czy wymiana?
4. Napinacz paska klinowego. Podsumowanie

Pasek klinowy, znany również jako pasek wielorowkowy, to składający się z gumy oraz wzmacniających kordów element, którego zadaniem jest przenoszenie napędu z koła pasowego silnika, na elementy jego osprzętu. Wspomniane wcześniej kordy stanowią niejako rdzeń tego gumowego paska i wykonane są zwykle z metalu lub włókien z tworzyw sztucznych.

Jakie elementy napędzane są za pomocą paska klinowego? Należy do nich m.in. zasilający instalację elektryczną samochodu alternator, pompa wspomagania układu chłodniczego oraz sprężarka klimatyzacji. W niektórych modelach samochodów pasek wielorowkowy może służyć również do napędzania pompy wody, ale najczęściej wykorzystywany jest do tego pasek rozrządu.

Aby pasek klinowy spełniał swoje zadanie polegające na napędzaniu osprzętu silnika, musi on pracować bez poślizgu. W tym celu trzeba napiąć go z odpowiednią siłą. Za naciąganie paska odpowiedzialny jest napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia tego elementu są często niejednoznaczne, a brak odpowiedniego napięcia paska może być źródłem wielu różnych problemów z samochodem. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak rozpoznać awarię oraz wymienić napinacz paska alternatora, to zapraszamy Cię do przeczytania naszego artykułu.

Czym jest napinacz paska klinowego?

Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, do prawidłowej pracy paska klinowego potrzebne jest jego odpowiednie napięcie. Zbyt słaby naciąg spowoduje ślizganie się paska, przez co elementy osprzętu silnika nie są właściwie przez niego napędzane. Odpowiednią siłę, z którą naprężany jest pasek klinowy, generuje napinacz paska wielorowkowego. Jest on elementem podatnym, co oznacza, że w miarę zużywania się paska i jego stopniowego wydłużania się, napinacz utrzymuje stałą siłę naciągu.

W starszych samochodach nie stosowano tego typu napinaczy, a naciąg paska osprzętu utrzymywany był przez odpowiednią regulację jednego z elementów np. alternatora. Z biegiem czasu wprowadzono jednak do użytku napinacz paska klinowego. Objawy zużycia paska, a w szczególności jego stopniowe wydłużanie się w trakcie eksploatacji powodowały, że z czasem tracił on swoją siłę naciągu, której utraty nie był w stanie zrekompensować zamontowany na stałe element napinający. Powodowało to ślizganie się paska i stopniowe wycieranie się współpracujących z nim rolek.

Współcześnie stosowane napinacze składają się zwykle ze specjalnej rolki dociskającej, która umieszczona jest na obrotowej dźwigni. Dźwignia razem z rolką dociskana jest do paska klinowego za pomocą mocnej sprężyny. Właśnie w ten sposób zbudowany jest typowy napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia samego paska, a w szczególności jego powolne wydłużanie się, są kompensowane przez wspomnianą sprężynę. Niektóre napinacze wyposażone są dodatkowo w tłumik drgań paska, który podnosi kulturę pracy całego układu.

Należy pamiętać o tym, że podobnie jak sam pasek, również napinacz jest elementem eksploatacyjnym, który z czasem ulega stopniowemu zużyciu. Mechanicy zalecają wymianę obu tych elementów jednocześnie. Tylko naprawa przeprowadzona w ten sposób zagwarantuje, że objawy zużytego napinacza paska klinowego ustąpią.

To może Cię zainteresować: Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

napinacz-paska-klinowego-3

Napinacz paska klinowego – objawy

Jak możesz rozpoznać uszkodzony napinacz paska klinowego? Objawy mogą być bardzo różnorodne i często kierować uwagę mechanika na inne podzespoły silnika. Jedną z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie irytujących oznak zużycia napinacza, jest wysoki pisk wydobywający się spod maski w trakcie pracy silnika. Często jest on najbardziej słyszalny w momencie ruszania. Dźwięk ten towarzyszy ślizganiu się paska na rolkach, co może świadczyć o nadmiernym wyeksploatowaniu napinacza.

Jakie jeszcze objawy zużytego napinacza paska klinowego możesz zaobserwować w swoim samochodzie? Oprócz wspomnianego wcześniej pisku oznaką zbyt słabego naciągu paska może być niewłaściwe ładowanie akumulatora przez alternator oraz problemy z działaniem klimatyzacji i wspomaganiem układu kierowniczego. Wszystkie wymienione problemy wynikają z poślizgu paska na kołach pasowych poszczególnych elementów osprzętu silnika.

To nie jedyne oznaki, które mogą świadczyć o tym, że w Twoim samochodzie zużyciu lub uszkodzeniu uległ napinacz paska wielorowkowego. Objawy zużycia mogą obejmować również niezidentyfikowany szum dobiegający spod maski samochodu i narastający wraz z obrotami silnika. Może on świadczyć o uszkodzeniu rolki napinacza.

Jakie szkody może wyrządzić uszkodzony napinacz paska klinowego? Objawy jego wyeksploatowania, ignorowane przez dłuższy okres, mogą doprowadzić do spadnięcia paska z rolek lub nawet do jego zerwania. W takiej sytuacji akumulator samochodu natychmiast przestanie być ładowany. Samochód straci również wspomaganie układu kierowniczego oraz klimatyzację

napinacz-paska-klinowego-2

Napinacz paska klinowego – naprawa czy wymiana?

Na ogół nie przewiduje się naprawy takiego elementu jak napinacz paska wielorowkowego. Objawy świadczące o jego zużyciu kwalifikują go zawsze do wymiany. Jest to część na tyle tania i łatwa w wymianie, że jej naprawy najzwyczajniej w świecie się nie opłacają. Prościej i szybciej jest zastąpić ten element nowym.

W jaki sposób należy wymienić uszkodzony napinacz paska alternatora? Jest to stosunkowo prosta naprawa. W pierwszej kolejności należy specjalnym narzędziem odciągnąć dźwignię napinacza i zdemontować pasek. Następnie trzeba zdemontować stary napinacz i zastąpić go nową częścią. Po udanym montażu należy ponownie odciągnąć dźwignię nowego napinacza i założyć pasek wielorowkowy na jego miejsce, a następnie napiąć go poprzez dociśnięcie dźwignią z rolką.  Warto w tym miejscu jeszcze raz zaznaczyć, że w momencie wymiany napinacza powinieneś również zastąpić pasek klinowy nową częścią.

Zobacz również: Naprawa tłumików. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

napinacz-paska-klinowego-2

Napinacz paska klinowego. Podsumowanie

Wiesz już, jak ważną rolę w poprawnym działaniu samochodu ma napinacz paska wielorowkowego. To właśnie on odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego naciągu paska klinowego, który napędza takie elementy osprzętu silnika jak kompresor klimatyzacji, alternator oraz pompa wspomagania układu kierowniczego. W niektórych przypadkach za pomocą paska klinowego napędzana jest też pompa cieczy chłodzącej.

Jakie problemy z samochodem może wywołać uszkodzony napinacz paska wielorowkowego? Objawy obejmują m.in. niezidentyfikowany szum wydobywający się spod maski samochodu, problemy z ładowaniem akumulatora i działaniem wspomagania oraz charakterystyczny pisk świadczący o ślizganiu się paska na rolkach elementów osprzętu. W skrajnych przypadkach pasek może spaść z rolek, co spowoduje natychmiastową utratę ładowania oraz wspomagania kierownicy.

Oferta firmy LINK4 obejmuje wiele różnych ubezpieczeń aut. Kalkulator, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, pomoże Ci odnaleźć najlepszą dla Ciebie ofertę na zakup polisy ubezpieczeniowej. Jeżeli aktualnie nie szukasz ubezpieczenia dla samochodu, to zachęcamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą ubezpieczeń mienia oraz osób.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze