Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Odboje amortyzatora – czym są i do czego służą?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 16 sek.

Amortyzatory samochodowe nie mają łatwego zadania podczas pracy zawieszenia. Gwałtowne obciążenia czy jazda po nierównej drodze to czynniki, które nie sprzyjają pracy tego układu. Na amortyzatorach znajdują się niewielkie elementy, które mają ważną funkcję. Mowa o odbojach. Czym są i jaką rolę odgrywają?

Spis treści:
1. Czym są odboje amortyzatora?
2. Odbój amortyzatora – wymiana elementu
3. Odbój amortyzatora. Na co zwrócić uwagę?
4. Odboje amortyzatora – kilka słów na koniec

Układ zawieszenia odgrywa jedną z najważniejszych ról w poruszającym się samochodzie. Jego zadaniem jest redukcja drgań przenoszonych na nadwozie wprost z drogi i zapewnienie jak najbardziej komfortowej, a przede wszystkim bezpiecznej podróży. Zapewnia stabilność pojazdu podczas pokonywania nierówności czy zakrętów.

Na cały układ zawieszenia składa się duża ilość komponentów – od stabilizatora, przez wahacz, na sprężynie i amortyzatorze kończąc. Na końcu amortyzatora, a konkretnie nad tłoczyskiem, znajduje się niewielki element, mający jednak ogromny wpływ na pracę całego układu zawieszenia. Jest to odbój amortyzatora. O jego budowie i pracy przeczytasz w dalszej części artykułu.

Czym są odboje amortyzatora?

Na pierwszy rzut oka odboje amortyzatora to kawałek gumy znajdujący się nad amortyzatorem. I właściwie tak też jest. Materiałami, z których wykonane są odboje amortyzatora, mogą być utwardzona guma lub mieszanka poliuretanowa. Zadaniem odbojów jest przede wszystkim wyeliminowanie możliwości uszkodzenia amortyzatora, powstałego w wyniku uderzenia o inne elementy zawieszenia samochodu. Takie ryzyko istnieje podczas dużego obciążenia pojazdu i nagłego najechania np. na głęboką koleinę. 

odboje-amortyzatora

Odboje pochłaniają energię gwałtownego uderzenia i tworzą dodatkową amortyzację. Można przyjąć, że działają jak pewnego rodzaju zderzaki. Dzięki temu amortyzator nie ulega maksymalnemu i gwałtownemu zbiciu, co mogłoby spowodować jego trwałe uszkodzenie i tym samym kosztowną wymianę. Odboje amortyzatora zbudowane są w postaci warstw gumowych pierścieni. Każda z warstw pochłania energię i eliminuje przeniesienie jej dalej. Dodatkowo zastosowanie elastycznego materiału zapewnia tłumienie drgań powstałych podczas pracy zawieszenia. Jak widzisz, ten niewielki i prosty w budowie element odpowiada za bardzo ważne funkcje mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo codziennej jazdy.

Podchodząc do samochodu lub nawet oglądając go na podnośniku, odboje amortyzatorów nie będą widoczne gołym okiem. Odboje schowane są bowiem pod osłoną amortyzatora. To plastikowe elementy ochraniające odbój i chroniące go przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi jak piasek czy woda. Osłony na amortyzatory służą więc dodatkowemu zabezpieczeniu, aby zmaksymalizować czas skutecznej pracy odbojów amortyzatora.

Sprawdź również: Wymiana amortyzatorów. Cena i objawy zużycia

Odbój amortyzatora – wymiana elementu

Aby stwierdzić konieczność wymiany odbojów amortyzatora wraz z osłoną, potrzebna jest trafna diagnostyka. Jak stwierdzić zużycie tego elementu? Najczęściej objawi się to nieprzyjemnymi doznaniami w trakcie jazdy, często podobnymi do uszkodzonego amortyzatora. Mowa tu przede wszystkim o zauważalnie gorszym tłumieniu drgań na nierównościach lub po najechaniu np. na dziurę w jezdni. Jeśli wyczuwasz w trakcie jazdy twarde uderzenia zawieszenia odbijające się na całej kabinie pasażerskiej, możesz brać pod uwagę zużyte odbojniki amortyzatorów

Nie zawsze jednak diagnoza jest łatwa do postawienia. Zazwyczaj odbojniki nie ulegają nagłemu zniszczeniu. Guma powoli parcieje, zbija się lub rozwarstwia, co następuje z czasem. Dlatego często niczego nieświadomy użytkownik samochodu zazwyczaj dowiaduje się o konieczności wymiany odbojników dopiero na stacji diagnostycznej podczas badania technicznego. Na ścieżce diagnostycznej łatwo rozpoznać problem uszkodzonych odbojników, gdyż parametry tłumienia drgań amortyzatora będą wykraczały poza dopuszczalne normy.

odboje-amortyzatora

Jeśli już stwierdziłeś konieczność wymiany opisywanych elementów, czeka Cię zakup takich odbojników. Osłony i odboje do amortyzatorów są sprzedawane w zestawach. Na szczęście koszty zakupu tych elementów są bardzo niskie i oscylują w granicach zaledwie kilkudziesięciu złotych za zestaw. Odbojniki amortyzatorów sprzedawane są w parach i tak też powinny być wymieniane. Nie powinno się wymieniać pojedynczego odbojnika ze względu na późniejsze nierównomierne ich zużycie. Warsztat samochodowy usługę wymiany odbojników wykona w cenie ok. 50-100 zł od strony. 

Jeśli czujesz się pewnie w majsterkowaniu, taki serwis możesz wykonać również samodzielnie. Jak to zrobić? Trudność uzależniona jest od strony auta, po której będziesz wymieniał odbojnik. Jeśli jest to przód i kolumna McPhersona, to konieczny będzie specjalistyczny ściągacz do sprężyn, który umożliwi bezpieczne zdjęcie sprężyny z amortyzatora. Pamiętaj, że sprężyna podlega w takim przypadku ogromnym naprężeniom i próba zdjęcia jej bez ściągacza może być bardzo niebezpieczna! 

Po demontażu sprężyny pod podporą amortyzatora ukaże się stary odbojnik. Wystarczy zdjąć go z tłoczyska i założyć nowy element. Składnie nastąpi w odwrotnej kolejności. Jeśli wymieniasz odboje tylnych amortyzatorów, z reguły sprawa jest nieco prostsza. Po zdjęciu koła wystarczy odkręcić jedną śrubę mocującą amortyzator i górną podporę. W ten sposób wyjmiesz amortyzator z auta i łatwo wymienisz odbojnik wraz z osłoną. 

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Odbój amortyzatora. Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim nie warto zwlekać z naprawą tego elementu. Jest on tani w wymianie, a jego sprawne działanie zapobiega i chroni dużo droższe w naprawie elementy zawieszenia jak choćby amortyzator, który jest narażony na bardzo silne obciążenia. Przy zakupie odbojów pamiętaj również o tym, by wymienić osłony amortyzatorów. Zestaw do wymiany zazwyczaj je zawiera, dlatego koniecznie załóż nowe.

Przy wyborze nowych odbojników amortyzatora, nie wybieraj najtańszych zamienników niewiadomego pochodzenia. Często są to materiały najniższej trwałości, co bardzo szybko odbije się na codziennej jeździe. Ze względu na niskie koszty tego elementu, warto zaopatrzyć się najlepiej w oryginalne, które zagwarantują komfortową pracę całego zawieszenia na dziesiątki tysięcy kilometrów.

odboje-amortyzatora

Przeczytaj także: Czym jest zawieszenie hydrauliczne i czy warto je montować?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Odboje amortyzatora – kilka słów na koniec

Dzięki materiałowi, który przygotowaliśmy, już wiesz, czym są i jak ważną rolę w układzie zawieszenia pojazdu spełniają odboje amortyzatora. Ponadto, jeśli Twoje auto wykazuje niepokojące objawy opisane w tekście, konieczna może okazać się ich jak najszybsza wymiana. Nie zwlekaj i zagwarantuj sobie bezpieczne podróże sprawnym samochodem. Życzymy bezproblemowej jazdy!

Zobacz również: rejestracja samochodu Bydgoszcz, ubezpieczenie KIA

Szukasz ubezpieczenia autocasco dla Twojego samochodu? Sprawdź Kalkulator LINK4 i oblicz wysokość polisy w Twoim przypadku. Jeśli masz dodatkowe pytania odnośnie do składki ubezpieczeniowej, nasi konsultanci dostępni pod numerem 22 4444444 chętnie doradzą i rozwieją Twoje wątpliwości. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się z pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz też ubezpieczenia osób i mienia. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21