Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana amortyzatorów. Cena i objawy zużycia

Czas czytania: 4 min. 7 sek.

Zawieszenie w samochodzie ma zapewnić bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Niezwykle istotna jest zatem terminowa wymiana amortyzatorów. Cena, jakie są rodzaje amortyzatorów, kiedy wymienić amortyzatory – te kwestie porusza poniższy artykuł.

Spis treści: 

1. Co to są amortyzatory i do czego służą?
2. Jak sprawdzić amortyzatory – objawy awarii i czym to grozi?
3. Wymiana amortyzatorów – na czym polega?
4. Koszt wymiany amortyzatorów i gdzie najlepiej to zrobić?
5. Wymiana amortyzatorów. Kilka słów na koniec

Wymiana amortyzatorów zdarza się stosunkowo rzadko. Kierowcy, którzy użytkują samochód około 3-5 lat, zazwyczaj nie mają okazji do wymiany tego podzespołu. Terminowa wymiana amortyzatorów ma jednak niebagatelne znaczenie dla drogi hamowania i przyczepności. To najbardziej obciążony element zawieszenia, na którym spoczywa cała ćwiartka samochodu. Warto zatem wiedzieć, jak sprawdzić amortyzatory.

banner-link4-skladka

Co to są amortyzatory i do czego służą?

Amortyzatory – to element układu zawieszenia, który tłumi drgania towarzyszące jeździe. Ich praca ma zapobiegać tak zwanemu bujaniu samochodu. Amortyzatory zapewniają także stabilizację jazdy i utrzymują koła na nawierzchni, zapewniając im przyczepność podczas każdego obrotu. Ich prawidłowe działanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podróży.

Zdecydowana większość samochodów osobowych posiada w swojej budowie amortyzatory na wszystkich czterech kołach. Z powodzeniem wyparły one takie rozwiązanie jak resory piórowe. Inaczej ma się sprawa w pojazdach dostawczych i pick-upach. Tutaj na tylnych osiach zazwyczaj stosuje się resory, ponieważ są proste w swej konstrukcji, mają duży udźwig i są stosunkowo niedrogie. 

Przeczytaj również: Jak przygotować samochód do zimy?

Od dłuższego czasu na przedniej osi stosuje się kolumny MacPhersona. To oznacza, że amortyzator pełni jednocześnie funkcje tłumiące i prowadzące. Wraz ze sprężyną i zwrotnicą stanowi integralną część zawieszenia. W zamyśle samego konstruktora, który nie doczekał masowego stosowania tego rozwiązania, układ ten miał być niezawodny i prosty w obsłudze. 

Jak sprawdzić amortyzatory – objawy awarii i czym to grozi?

Amortyzatory sprawdza się na ścieżce diagnostycznej. Diagnosta wprawia zawieszenie w drgania, a czujniki zbierają informację o poziomie zużycia. Określa się go procentowo, dla przykładu – poziom nowych amortyzatorów wynosi około 85%. Kiedy wymienić amortyzatory? Ich sprawność nie może być niższa niż 30%. Tak niski wskaźnik kwalifikuje je do obligatoryjnej wymiany. 

Zdarza się, że wizyta na stacji diagnostycznej nie jest konieczna, aby sprawdzić stan amortyzatorów. Jednym z widocznych objawów awarii jest wyciek oleju. Zazwyczaj nie zostawia on śladów pod samochodem, ale jest widoczny gołym okiem na samym amortyzatorze. Bujanie pojazdu oraz wydłużona droga hamowania także zwiastują koniec prawidłowego tłumienia nierówności. Kontrolna wizyta na stacji lub w warsztacie z pewnością potwierdzi te przypuszczenia.

Odpowiednia przyczepność kół jest istotna nie tylko podczas hamowania, ale także w trakcie przyspieszania. Rozpędzanie auta nie będzie efektywne, jeśli koła nie będą miały przyczepności z nawierzchnią i będą się od niej odbijać. To może okazać się niebezpieczne podczas ruszania na ruchliwym skrzyżowaniu, gdzie czas ma kluczowe znaczenie.

Można wyróżnić dwa główne rodzaje amortyzatorów:

  • olejowe – tłumikiem drgań jest specjalny płyn hydrauliczny, możliwe jest zastosowanie opiłków metalu jako regulatora twardości, które są uruchamiane za pomocą cewki wytwarzającej odpowiedni prąd,

  • olejowo-gazowe – tłumikiem jest mieszanina oleju i gazu.

Na rynku dostępne są także amortyzatory o sportowej charakterystyce, w tym tak zwane zawieszenie gwintowane. Pozwala ono regulować wysokość pojazdu i twardość zawieszenia. Fani tuningu doceniają to rozwiązanie, zwłaszcza kiedy na zlot trzeba dojechać dziurawymi drogami, a na miejscu opuścić auto na znaną w tym świecie „glebę”.

banner-link4-kalkulator

Wymiana amortyzatorów – na czym polega?

Sama wymiana nie jest bardzo skomplikowana i czasochłonna. Niezbędne będą podnośnik, profesjonalne narzędzia i trochę wiedzy. Warto też uzbroić się w cierpliwość. Śruby amortyzatorów są często zapieczone, gdyż samochody przejeżdżają na jednym komplecie średnio ponad 200 tysięcy kilometrów. Koszt wymiany amortyzatorów w warsztacie został opisany w dalszej części. 

W pojazdach najczęściej stosowane są już wspomniane kolumny MacPhersona. Oznacza to w praktyce, że amortyzator wraz ze sprężyną stanowi jeden element nośny. Cała kolumna jest wyjmowana, więc reszta prac odbywa się na stole warsztatowym. To znacząco ułatwia serwis, który trudno byłoby przeprowadzić na podniesionym aucie. 

W pierwszej kolejności amortyzator odkręcany jest od zwrotnicy, a następnie od górnego mocowania. Aby ułatwić demontaż, sprężyna jest ściskana. Zazwyczaj używa się do tego kompresora lub specjalnych ścisków, które zapewniają bezpieczeństwo pracy. Po zamontowaniu sprężyny, łożyska górnego i poduszki kolumna wraca na swoje miejsce.

wymiana-amortyzatorow

Należy pamiętać, aby zamontować nową osłonę tłoczyska i odbój amortyzatora. Warto także sprawdzić łożyska górne, a wymiana poduszki amortyzatora na nową nie powinna podlegać dyskusji. Aby uniknąć ewentualnej awarii, należy wymienić te elementy, gdyż mają ten sam przebieg, co amortyzatory.

Wymiana amortyzatora powinna być także powodem do sprawdzenia geometrii zawieszenia. Należy upewnić się, że samochód będzie zachowywał się prawidłowo, a opony nie ulegną przyspieszonej degradacji. Nie należy zapominać, że amortyzatory wymienia się zawsze parami. Dzięki temu nierówności są tłumione poprawnie, a obydwa koła przylegają do jezdni, zapewniając przyczepność i bezpieczeństwo.

Zobacz także: 5 drobnych usterek samochodu, które najczęściej prowadzą do dużych problemów...

Koszt wymiany amortyzatorów i gdzie najlepiej to zrobić?

Jaki koszt generuje wymiana amortyzatorów? Cena, jaką trzeba zapłacić za usługę wymiany amortyzatorów, nie jest wygórowana i waha się w przedziale od 100 do 200 złotych. Jako że amortyzatory wymienia się parami, to cena dotyczy kompletu na jedną oś. Zdarza się, że koszt usługi jest wyższy. Wpływa na to m.in. skomplikowana budowa zawieszenia niektórych pojazdów.

Koszt części zamiennych cechuje z kolei duży zakres cenowy. O ile do pojazdów małych można znaleźć zamienniki już za około 60 złotych za sztukę, o tyle w przypadku samochodów marek premium koszt ten sięga około 2000 złotych. Mimo tego wymiana amortyzatorów w kosztach samej usługi nie powinna się drastycznie różnić. 

wymiana-amortyzatorow

Wymiana amortyzatorów. Kilka słów na koniec

Wiesz już, jak sprawdzić amortyzatory, a ich wymiana plasuje się w ścisłej czołówce na liście czynności serwisowych każdego pojazdu. Ma to bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo podróżowania, a sprawny układ zawieszenia daje prawdziwą radość z jazdy. Nie warto oszczędzać na tym elemencie, od sprawnych amortyzatorów zależy droga hamowania pojazdu. 

Pamiętaj, że amortyzatory należy zmieniać parami. Jak wspominaliśmy, dobrą praktyką jest równoczesna wymiana poduszki amortyzatora, co przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa. Warto także stosować produkty cenionych producentów i nie kierować się jedynie kosztami. Zamienniki są doskonałą alternatywą pod warunkiem, że mają dobre opinie.

Wymiana amortyzatora może zaskoczyć kierowcę w trasie. Na wypadek nagłych sytuacji warto rozważyć posiadanie ubezpieczenia. Zapoznaj się z ofertą LINK4 i wybierz takie, które zagwarantuje Ci poczucie bezpieczeństwa na drodze. Dzięki pakietowi Assistance pomoc drogowa zjawi się błyskawicznie i zapewni profesjonalną obsługę, holowanie, czy, w razie konieczności, pojazd zastępczy. 

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21