Dwumasa – co to jest i jak rozpoznać awarię?

Dwumasa lub dwumas to potoczne nazwy dwumasowego koła zamachowego. Do niedawna występowało ono wyłącznie w silnikach wysokoprężnych. Obecnie jednak dwumasa w benzynie to równie powszechny przypadek.

Spis treści:
1. Co to jest dwumasa?
2. Uszkodzona dwumasa – objawy
3. Uszkodzona dwumasa – czy można jeździć samochodem bez obaw?
4. Teraz już wiesz, co to jest dwumasa!

Jeszcze do niedawna koło zamachowe stanowiło stosunkowo prosty element, którego zadaniem w układzie napędowym było krótkotrwałe magazynowanie energii. Obecnie, klasyczne, proste koło zamachowe jest coraz rzadziej spotykane. Jest to spowodowane ciągłym podnoszeniem momentu obrotowego dostępnego we współczesnych silnikach. 

Z tego względu, w coraz większej liczbie samochodów znaleźć można dwumasowe koło zamachowe, czyli tzw. dwumasa. W odróżnieniu od zwykłego koła zamachowego posiada ono tłumik drgań skrętnych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co to jestdwumasa w samochodzie, jak sprawdzić, czy auto ma dwumas, oraz jakie objawy wywołuje uszkodzona dwumasa, to zapraszamy Cię do lektury naszego artykułu.

dwumasa-co-to

Co to jest dwumasa?

Co to jest dwumasa w samochodzie? To element, który w autach wykorzystywany jest od stosunkowo niedawna. Nie jest to też poprawna nazwa tego podzespołu. Tak naprawdę jest to dwumasowe koło zamachowe, ale powszechnie używa się właśnie nazwy dwumasa, ponieważ jest krótsza i łatwiejsza do wymówienia.

Końcówka lat 80. to moment, w którym producenci zaczęli stosować w swoich samochodach koło dwumasowe. W jakich silnikach może je było znaleźć? Początkowo były to wyłącznie charakteryzujące się wyższym momentem obrotowym diesle. Obecnie, przy ogólnej tendencji zwiększania mocy i momentu w silnikach benzynowych, dwumasa w benzynie nie jest niczym nadzwyczajnym i rzadko spotykanym.

Jak działa dwumasa? Jest to element, który pozwala na wytłumienie drgań powstających w układzie napędowym nowoczesnego samochodu. W stosunku do klasycznego koła zamachowego, które jest elementem sztywnym, koło dwumasowe pozwala na przeniesienie większej mocy oraz momentu napędowego, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu użytkowania samochodu.

Koło dwumasowe składa się z dwóch metalowych talerzy, połączonych ze sobą za pomocą tłumika drgań. Podobnie jak zwykłe koło zamachowe, dwumasa ma za zadanie magazynowanie energii w układzie napędowym. Dzięki temu m.in. silnik pracuje równo na wolnych obrotach. Koło dwumasowe chroni też przed drganiami inne elementy układu, takie jak sprzęgło czy skrzynia biegów.

Wiesz już, jaką funkcję pełni koło dwumasowe. W jakich silnikach benzynowych i diesla można je znaleźć? Odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista. Wiele modeli samochodów występowało zarówno w wersjach z dwumasą jak i bez niej. Podstawowym wyznacznikiem była i jest moc silnika. Jeżeli samochód ma do 100-120 KM, to jest duża szansa, że nie posiada dwumasy. Jeżeli moc jest wyższa, to producent prawdopodobnie ją zastosował. 

Zatem jak sprawdzić, czy auto ma dwumas? W celu potwierdzenia lub wykluczenia obecności dwumasowego koła zamachowego najlepiej zapoznać się z danymi technicznymi samochodu oraz instrukcją obsługi pojazdu, która może zawierać informację na ten temat.

dwumasa-co-to

Sprawdź także: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

Uszkodzona dwumasa – objawy

O ile klasyczne koło zamachowe jest elementem praktycznie niezniszczalnym, o tyle niczym nadzwyczajnym nie jest uszkodzona dwumasa. Skutki jej awarii są zazwyczaj dość kosztowne, a w przypadku starszych samochodów wartych kilka tysięcy złotych cena naprawy bez problemu może przekroczyć połowę wartości całego auta.

Ile wytrzymuje dwumasa? Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Zwykle jej żywotność określa się na 150-200 tys. kilometrów. Znane są jednak zarówno przypadki awarii już po 50 tysiącach kilometrów, jak i usterki przy przebiegach 250-300 tys. km. Najwięcej zależy tu od sposobu użytkowania samochodu. Żywotność dwumasy wydłuża pokonywanie długich tras i delikatna jazda. W przypadku auta użytkowanego agresywnie i w miejskich warunkach uszkodzone koło dwumasowe może pojawić się stosunkowo szybko.

Jak sprawdzić dwumas w dieslu lub silniku benzynowym? Podobnie, jak w wielu przypadkach nietypowe dźwięki mogą być pierwszym sygnałem wskazującym, że problemem jest uszkodzona dwumasa. Objawy obejmują zwykle głośne stuki dochodzące z okolic skrzyni biegów w trakcie ruszania oraz gaszenia lub odpalania auta. Oprócz tego mogą pojawić się również wyraźnie wyczuwalne szarpnięcia w trakcie ruszania oraz problemy z płynną zmianą biegów.

Jak sprawdzić dwumas w prosty sposób? Niezawodną metodą jest jazda na 5 lub 6 biegu z prędkościami obrotowymi z przedziału 1200-1500 obr/min i nagłe maksymalne wciśnięcie pedału gazu. Jeżeli w momencie dociśnięcia pedału pojawią się stuki i szarpanie, to niemal pewne jest to, że w Twoim aucie jest uszkodzona dwumasa. Czy można jeździć z taką usterką? Na to pytanie odpowiemy w kolejnym rozdziale.

Uszkodzona dwumasa – czy można jeździć samochodem bez obaw?

Wiesz już jak sprawdzić dwumas w dieslu i benzynie pod kątem jego zużycia. Co w sytuacji, w której rozpoznałeś w swoim samochodzie uszkodzone koło dwumasowe? Czy można jeździć z taką usterką? Odpowiedź może być tylko jedna: kategorycznie nie. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, ciężko w prosty sposób określić ile wytrzymuje dwumasa, ale gdy tylko rozpoznasz objawy jej uszkodzenia, to powinieneś jak najszybciej umówić się do mechanika.

Jakie zagrożenie niesie ze sobą ignorowanie usterki takiej, jak uszkodzona dwumasa? Skutki mogą być naprawdę poważne. Drgania, które wywołuje ta awaria, będą przenoszone na wiele elementów samochodu, powodując tym samym szybsze ich zużycie. Uszkodzeniu mogą ulec m.in. elementy sprzęgła, skrzynia biegów oraz wał napędowy.

Rozpoznałeś, że awarii uległa dwumasa. Co to oznacza dla dalszej eksploatacji samochodu? Staraj się unikać jazdy na wysokim biegu przy niskich obrotach aż do momentu, w którym zamontowana zostanie nowa dwumasa. Uszkodzona część może też często zostać zregenerowana, ale możliwość przeprowadzenia takiej naprawy zależy od stopnia zużycia elementu oraz rodzaju jego konstrukcji.

dwumasa-co-to

Przeczytaj również: Wymiana amortyzatorów. Cena i objawy zużycia

Teraz już wiesz, co to jest dwumasa!

W naszym artykule odpowiedzieliśmy na szereg podstawowych pytań dotyczących dwumasowego koła zamachowego. Warto pamiętać o tym, że nie każde auto ma koło dwumasowe. W jakich silnikach benzynowych i diesla można je spotkać? Producenci stosują je zwykle w przypadku mocniejszych silników. Jeżeli moc Twojego auta nie przekracza 120 KM, to jest duże prawdopodobieństwo tego, że uszkodzone koło dwumasowe nie będzie Cię nigdy niepokoić.

Jak sprawdzić dwumas pod kątem jego zużycia? Najprostszą metodą jest jazda z prędkością obrotową 1200-1500 obr/min na wysokim biegu i nagłe przyspieszenie. Jeżeli samochód zacznie szarpać i wydawać dźwięki przypominające stukanie, to prawdopodobnie w Twoim aucie masz uszkodzone koło dwumasowe. Czy można jeździć z taką usterką? Stanowczo to odradzamy. Niesprawny dwumas może wpływać na szybsze zużycie innych elementów układu napędowego i nie tylko.

Zobacz również: OC Nissanubezpieczenie samochodu w Kielcach 

Czy w najbliższym czasie kończy się polisa OC Twojego samochodu? Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy