Serwo hamulcowe – budowa, awarie i naprawy

Sprawny układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, mający bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Budowa takiego układu jest dosyć prosta. Po wciśnięciu hamulca płyn w układzie zwiększa ciśnienie, dociskając klocek do tarczy.

Układy hamulcowe wyposażone są w jeszcze jeden ważny element. Czym jest i jak naprawić serwo hamulcowe?

Spis treści:
1. Co to jest serwo hamulcowe?
2. Jak sprawdzić serwo hamulcowe?
3. Serwo hamulcowe – budowa
4. Naprawa serwa hamulcowego
5. Serwo hamulcowe. Kilka słów na koniec

Układ hamulcowy w nowoczesnych samochodach działa na zasadzie zwiększenia ciśnienia w tymże układzie. Wciskając pedał hamulca, rozpoczyna się proces wysunięcia tłoczków hamulcowych. Popychają one klocki w stronę tarczy, powodując tarcie, które hamuje pojazd. To uproszczona wersja działania tego systemu. Warto zwrócić uwagę na jeden aspekt.

Aby wytworzyć zwiększone ciśnienie w całym układzie hamulcowym, przyłożona na pedał hamulca siła byłaby na tyle duża, że przeciętnej postury kierowca zmęczyłby się już po kilku jego wciśnięciach. Za rozwiązaniem tego problemu stoi właśnie serwo hamulcowe. Czym jest ten element i jaką rolę odgrywa w samochodzie? O szczegółach przeczytasz poniżej.

serwo-hamulcowe

Co to jest serwo hamulcowe?

Serwo hamulcowe na pierwszy rzut oka przypomina okrągłą metalową puszkę znajdującą się pod maską zaraz przy zbiorniczku wyrównawczym płynu hamulcowego. Konstrukcyjnie jednak jest to nieco bardziej skomplikowany element. O dokładnej budowie tego podzespołu napisaliśmy w dalszej części artykułu. Skupmy się jednak na tym, jaką rolę odgrywa serwo hamulca w samochodach. 

W serwie podczas pracy panuje stan podciśnienia (w silnikach benzynowych za podciśnienie odpowiada kolektor dolotowy, natomiast w dieslu rolę tę przejmuje pompa próżniowa). Stan podciśnienia to taki, gdzie w komorze serwa powietrze jest wyssane. Dzięki temu do przyłożenia siły hamowania wystarczy niewielki nacisk pedału hamulca, gdyż cała siła potrzeba na nacisk, „zabierana jest” przez wytworzone podciśnienie. W skrócie – serwo służy do wspomagania hamowania. To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możesz skutecznie sterować mocą nacisku hamulca w zależności od potrzeby.

Bez tego patentu każde naciśnięcie pedału wiązałby się z koniecznością „deptania” po hamulcu z całej siły. Dodatkowo nie odbywałoby się to tak płynnie, jak w przypadku zastosowania opisywanego elementu. Warto wspomnieć, że serwo hamulcowe działa dopiero przy uruchomionym silniku, gdyż dopiero wtedy możliwe jest utrzymanie stanu podciśnienia. Łatwo jest porównać siłę hamowania z zastosowaniem serwa, jak i bez jego udziału. Wystarczy, że naciśniesz hamulec przy zgaszonej jednostce napędowej. Poczujesz wtedy, jak wiele siły trzeba użyć, żeby doprowadzić do zatrzymania pojazdu. Tuż po uruchomieniu silnika, pedał hamulca „mięknie” co równoznaczne jest z faktem, że zaczęło działać serwo.

Sprawdź również: Jak odpowietrzyć hamulce? Objawy i naprawa zapowietrzonych hamulców

Jak sprawdzić serwo hamulcowe?

Skuteczna i prawidłowa praca serwa hamulcowego powinna objawiać się bezproblemową możliwością wciśnięcia hamulca i zatrzymania pojazdu. Takie hamowanie powinno być precyzyjne, skuteczne i przede wszystkim bezpieczne. Zatem jak sprawdzić serwo hamulcowe? Mowa tu raczej o momencie, kiedy w jakiś sposób zostało uszkodzone i nadaje się do wymiany. Pierwszym i najczęstszym symptomem będzie efekt „twardego” pedału hamulca tak jak w opisywanym poprzednio przykładzie hamowania na zgaszonym silniku. Każda próba zatrzymania auta będzie wtedy kończyła się koniecznością użycia bardzo dużej siły.

To bardzo groźne zjawisko, które ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżowania, dlatego niezwłocznie po stwierdzeniu usterki, konieczna będzie jak najszybsza wymiana serwa hamulcowego. Dodatkowym zjawiskiem będzie zaobserwowany pod maską wyciek płynu hamulcowego. Jak widzisz, usterka serwa jest dość prosta do zweryfikowania. Objawy są przeważnie nagłe i wyraźnie eliminują inne potencjalne mankamenty.

serwo-hamulcowe 

Serwo hamulcowe – budowa

Na budowę serwa hamulcowego składają się takie elementy jak choćby membrana serwa hamulcowego, czyli płaski dysk umieszczony w środku opisywanego komponentu. Wytworzone w serwie podciśnienie umożliwia przesunięcie całej membrany wraz z trzpieniem pompy hamulcowej, generując siłę hamującą. Innym ważnym elementem budowy omawianego elementu jest zawór zwrotny serwa. Jego zadaniem jest kontrolowanie „wyciąganego” z serwa powietrza oraz odpowiada on za powrót pedału hamulca do pozycji wyjściowej.

Sama puszka serwa jest pusta w środku i charakteryzuje się szczelnym zamknięciem, dlatego możliwe jest wytłoczenie z takiej komory powietrza i utrzymanie stanu podciśnienia. W budowie serwa można wyróżnić również czujnik ciśnieniowy, którego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej wartości podciśnienia przez cały czas pracy silnika. Dzięki temu nacisk na pedał hamulca przez cały czas pracy silnika będzie jednolity i „lekki”. 

Naprawa serwa hamulcowego

Już wiesz, kiedy serwo hamulcowe wymaga naprawy. Są to sytuacje wycieku płynu hamulcowego lub kiedy stwierdziłeś, że nacisk na hamulec wymaga dużej siły. Samo serwo hamulcowe jest z reguły elementem niewymagającym większej uwagi. W niektórych autach radzi sobie bezawaryjnie nawet przez cały okres użytkowania pojazdu. Naprawa uszkodzonego serwa opiera się na wymontowaniu tego elementu z auta, rozebraniu na czynniki pierwsze i dokładnej analizie podzespołów. Najczęściej problem tkwi w nieszczelności. Powodem takich problemów może okazać się membrana lub sam zawór zwrotny, który zacznie wykazywać nieszczelność. Fachowcy zajmujący się regeneracją zmienią w takim przypadku część na sprawny odpowiednik, a następnie złożą serwo z powrotem. 

Nie zawsze jednak naprawa serwa jest możliwa. Jeśli przypadek jest poważny, czeka Cię zakup i wymiana serwa na nowe. Koszt? W zależności od modelu auta – od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Sam montaż tego elementu nie jest skomplikowany, ale mimo takiej samej zasady działania w każdym aucie, cena potrafi znacznie się różnić. 

serwo-hamulcowe

Przeczytaj także: EPB – czym jest elektryczny hamulec postojowy i jakie ma zalety?

Serwo hamulcowe. Kilka słów na koniec

Teraz już wiesz, co to jest serwo hamulcowe i jak ważną rolę odgrywa podczas hamowania samochodem. Możliwość delikatnego naciśnięcia hamulca to właśnie zasługa tego ciekawego w działaniu elementu. Jeśli zauważyłeś w swoim samochodzie problemy podobne do opisanych w powyższym materiale, wysoce prawdopodobne, że serwo będzie wymagało wymiany. Pamiętaj – z uszkodzonym układem hamowania, nie ma co zwlekać. Życzymy tysięcy bezproblemowych kilometrów za kierownicą Twojego samochodu!

Zobacz także: OC Kia, rejestracja samochodu Poznań

Jeśli szukasz polisy AC do Twojego samochodu, sprawdź ofertę LINK4 i skorzystaj z Kalkulatora LINK4. W łatwy sposób dopasujesz i obliczysz kwotę składki na pojazd. Jeśli masz dodatkowe pytania odnośnie do polisy, nasi konsultanci czekają na Ciebie pod numerem 22 4444444. W celu uzyskania większej ilości informacji możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się z pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziesz ubezpieczenia osób i mienia. 

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy