Uszczelniacze zaworowe – objawy i wymiana

Niekiedy w samochodzie usterce mogą ulec uszczelniacze zaworowe. Objawy takiego uszkodzenia są jednak dość łatwe do zaobserwowania. Nie oznacza to jednak, że sama naprawa może być prosta i bezproblemowa. Chcesz dowiedzieć się, na czym ona polega?

Przeczytaj nasz artykuł!

Spis treści:
1. Czym są uszczelniacze zaworowe?
2. Uszkodzone uszczelniacze zaworowe – objawy
3. Jak wygląda i ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworowych?
4. Uszczelniacze zaworowe. Kilka słów na koniec

Po czym poznać, że szwankują uszczelniacze zaworowe? Objawy takiej usterki wiążą się przede wszystkim z faktem, że do komory spalania przedostaje się olej silnikowy. Ma to przeróżne konsekwencje. Czy istnieje sposób na uszczelniacze zaworowe, które uległy uszkodzeniu? Dlaczego nie należy z tym zwlekać? Jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe? Jaki jest koszt wymiany uszczelniaczy zaworowych? Na te i inne pytania odpowiemy w dalszej części tekstu.

Czym są uszczelniacze zaworowe?

Interesuje Cię wymiana uszczelniaczy zaworowych? Cena takiej usługi może różnić się w zależności od modelu i stopnia skomplikowania danej jednostki napędowej. Warto jednak zacząć od podstaw – czyli tego, czym są uszczelniacze zaworowe. Objawy ich uszkodzenia mogą być łatwe do zaobserwowania, jednak za co dokładnie odpowiadają te elementy?

Uszczelniacze zaworowe pełnią bardzo ważną funkcję. Ich zadaniem jest przeciwdziałanie przedostawaniu się oleju silnikowego do cylindrów. Olej ma bowiem odpowiadać za smarowanie elementów jednostki napędowej – a nie może on trafiać do komory spalania. Tego typu uszczelniacze wyglądają jak niewielkie uszczelki, które umieszczane są w głowicy silnika. 

Niestety elementy te mogą ulec zużyciu. Oczywiście wpływ ma na to może mieć nieprawidłowa eksploatacja. Stosowanie oleju słabej jakości oraz nieprzestrzeganie terminów jego wymiany mogą okazać się tu kluczowe. Jednak niekiedy jest to po prostu kwestia czasu i zużycia. Wymiana uszczelniaczy zaworowych może okazać się konieczna, bo po prostu zmurszeją itd.

Gdy uszczelniacze przestają pełnić swoje funkcje, olej przedostaje się do komory silnika, gdzie zostaje spalany. Konsekwencje wiążą się nie tylko z ubytkami oleju, ale także odkładaniem się nagaru, który to z kolei może prowadzić np. do uszkodzeń świec zapłonowych. W przypadku większych zaniedbań możliwą konsekwencją jest nawet konieczność kapitalnego remontu silnika. 

Pamiętaj, że choć koszt wymiany uszczelniaczy zaworowych wydaje Ci się duży, to jednak lepiej zrobić to jak najszybciej. Jazda z taką usterką może tylko pogorszyć sytuację i doprowadzić do dodatkowych wydatków w przyszłości. 

Gdy w Twoim samochodzie zajdzie konieczność wymiany uszczelniaczy zaworowych, cena takiej usługi może być różna w zależności od konkretnego modelu. Stopień skomplikowania tego typu naprawy zależy bowiem od bardzo wielu czynników, o których przeczytasz w dalszej części tekstu.

Sprawdź również: Zawór EGR. Co to jest, jak działa i jak go wyczyścić?

uszczelniacze-zaworowe-objawy-1

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe – objawy

Jak poznać uszkodzone uszczelniacze zaworowe? Objawy tego typu usterki nie są trudne do znalezienia. Wymagają jednak pewnej czujności ze strony właściciela pojazdu. 

Wymiana uszczelniaczy zaworowych może być potrzebna wtedy, gdy zaobserwujesz ubytki oleju. Pamiętaj, że trzeba działać szybko, a nie czekać do momentu, w którym zaobserwujesz “suchy bagnet”. Wówczas może być już za późno na uniknięcie dodatkowych kosztów naprawy. 

Jak poznać zepsute uszczelniacze zaworowe? Objawy takiej usterki to także niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Jest to związane z faktem, że do komory spalania przedostaje się olej, który podczas spalania emituje charakterystyczną barwę. 

Pamiętaj o tym, że gdy olej spala się w komorze spalania, w silniku odkłada się nagar. To z kolei możesz poznać przez zanieczyszczony olej – wprawne oko zauważy to zarówno na bagnecie, jak i w okolicach korka wlewu oleju.

Gdy potrzebna jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy, cena takiej naprawy może wynieść kilkaset złotych. Do tego należy doliczyć sam koszt uszczelniaczy, który może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. 

uszczelniacze-zaworowe-objawy-2

Jak wygląda i ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworowych?

Jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe? Gdy udasz się do warsztatu, który oferuje usługi takie jak wymiana uszczelniaczy zaworowych, cena takiego rozwiązania może być zróżnicowana. Przede wszystkim wiąże się to z faktem, że przy takiej naprawie najczęściej zdejmuje się głowicę silnika.

Z czym to się wiąże? Otóż jeżeli zdejmowana jest głowica, najczęściej zaleca się całkowitą regenerację tego elementu. W związku z tym konieczne jest przeczyszczenie zaworów, wymiana uszczelki pod głowicą oraz tzw. “planowanie” tego elementu. Oczywiście wiąże się to ze sporymi kosztami. Sama profesjonalnie przeprowadzona wymiana uszczelki pod głowicą to koszt przekraczający 1000 zł. 

Pamiętaj, że do ceny samej “robocizny” należy doliczyć także to, ile trzeba zapłacić za same uszczelniacze zaworowe. Koszt takich podzespołów waha się oczywiście w zależności od konkretnego modelu, do którego ma być umieszczony dany produkt.

A czy możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy? Okazuje się, że tak. Niestety – trzeba mieć świadomość pewnych ograniczeń. Po pierwsze – nie jest to wykonalne w każdym silniku. Po drugie taka naprawa wymaga użycia specjalistycznego sprzętu, który przeważnie musi być dopasowany do konkretnego rodzaju jednostki napędowej. Jest to jednak pewien sposób na uszczelniacze zaworowe, który pozwala na szybkie pozbycie się problemu – jednocześnie bez mocnego nadwyrężania domowego budżetu. 

Interesuje Cię wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy? Cena takiego rozwiązania może być zdecydowanie niższa niż w przypadku demontażu całej głowicy. Pamiętaj o tym, że wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy może być jednak przeprowadzona w wybranych warsztatach samochodowych.

To może Cię zainteresować: Jaki olej do silnika? Podpowiadamy jak wybrać odpowiedni

uszczelniacze-zaworowe-objawy-3

Uszczelniacze zaworowe. Kilka słów na koniec

Teraz już wiesz, jak działają uszczelniacze zaworowe. Objawy uszkodzenia tego typu elementów są już Ci znane. Wiesz już także, gdzie i w jaki sposób możesz wymienić uszczelniacze zaworowe. Koszt takiej usługi też nie jest już dla Ciebie trudny do określenia.

Gdy mowa o uszczelniaczach zaworowych chodzi o podzespół, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Nie ma co zwlekać z jego wymianą – trzeba to zrobić jak najszybciej, żeby zminimalizować możliwe szkody. Przezorny kierowca powinien wiedzieć, że gdy ma się uszkodzone uszczelniacze zaworowe, objawy są łatwe do zdiagnozowania. Trzeba je tylko prawidłowo odczytać i podjąć błyskawiczne działania. 

Czujność kierowcy i jego szybka reakcja jest w stanie pozwolić na szybkie pozbycie się usterki i przywrócenie jednostki napędowej do prawidłowego stanu. Podobnie jest na drodze. Trzeba cały czas być czujnym, aby nie doprowadzić do groźnej sytuacji oraz szybko reagować w przypadku niebezpiecznych zdarzeń na drodze.

Każdy właściciel auta musi dbać o to, aby mieć ważne i opłacone OC. To z tej polisy wypłacane jest odszkodowanie osobie poszkodowanej w przypadku np. kolizji drogowej. Pamiętaj, że choć taka polisa jest obowiązkowa, to jednak wysokość składki może zależeć od bardzo wielu czynników.

W LINK4 obliczanie OC uwzględnia szereg informacji dotyczących pojazdu (np. pojemność silnika, marka i model, wiek auta itd.), jak i kierowcy (wiek, doświadczenie, miejsce zamieszkania). 

Zapoznaj się także z innymi polisami od LINK4. Zobacz, jaką ochronę może zapewnić Ci Autocasco. Koniecznie sprawdź także Assistance dla samochodu, dzięki któremu możesz liczyć na dodatkową pomoc w sytuacjach awaryjnych na drodze.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze