Zawór EGR. Co to jest, jak działa i jak go wyczyścić?

Mechanik powiedział Ci, że w Twoim samochodzie uszkodzony jest zawór EGR? Co to takiego jest i ile kosztuje jego wymiana? Z naszego poradnika dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze na ten temat – wyjaśnimy, jak on działa i jak go naprawić.

Spis treści: 
1. Czym jest zawór EGR i jak działa?
2. Czyszczenie EGR. Instrukcja krok po kroku 
3. Czy zawór EGR jest niezbędny? 
4. Zawór EGR. Kilka słów na koniec

Jeżeli w Twoim samochodzie znajduje się układ recyrkulacji spalin, to z pewnością jest w nim także zawór EGR. Cena naprawy uszkodzenia tego elementu jest zazwyczaj dosyć wysoka. Dlatego też zdarza się, że właściciele aut starają się zaślepić zawór, twierdząc, że jest on zbędny. A jak jest naprawdę? Dzisiaj wyjaśnimy, do czego służy ten element i czy konieczne jest regularnie czyszczenie zaworu EGR.

Czym jest zawór EGR i jak działa?

Zawór EGR to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin. Część spalin zamiast bezpośrednio do wydechu, kierowana jest do komory spalania, dzięki czemu obniżona zostaje emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Ma to także inne zalety – wraz z dopływem spalin, zmniejsza się w silniku ilość tlenu, a co za tym idzie, następuje spowolnienie procesu spalania i emisji tlenków azotu. Cały system recyrkulacji stworzony został właśnie w tym celu. Jednak w trakcie pracy wiele elementów tego systemu, w tym zawór EGR, może ulec awarii lub uszkodzeniu.

Zasada działania zaworu jest dość prosta. W samochodach z systemem recyrkulacji układ wydechowy i dolotowy połączone są za pomocą przewodu, na którym znajduje się zawór EGR. To on pozwala na przedostawanie się spalin do kolektora dolotowego oraz dalej do komory spalania silnika. Decyduje on o tym, kiedy i ile spalin trafia do jednostki napędowej. Sterowany jest on elektronicznie, przy wsparciu specjalnych czujników umieszczonych w silniku. Gdy zachodzi taka potrzeba, zawór zwiększa ilość przepuszczanych spalin. Dochodzi do zmniejszenia ilości tlenu i wolniejszego spalania.

Do otwarcia zaworu dochodzi tylko w określonych sytuacjach. Dzieje się tak najczęściej podczas jazdy na niskich i średnich obrotach. Zawór EGR pozostaje zamknięty w trakcie pracy na wysokich obrotach oraz na biegu jałowym. W innym przypadku zawór pozostaje zamknięty, a spaliny w całości trafiają do układu wydechowego. 

egr-co-to

Ubocznym efektem stosowania układu recyrkulacji spalin czasami może być spadek mocy pojazdu. Jednak jest to zazwyczaj wina zanieczyszczenia przewodów oraz samego zaworu EGR. Poza tym jako element eksploatacyjny ulega on naturalnemu procesowi zużycia. Dlatego też w regularnych odstępach czasu konieczne jest przeprowadzenie kontroli oraz w razie potrzeby – czyszczenie zaworu EGR.

Wiemy już, co to takiego zawór EGR. Jak sprawdzić, czy działa on prawidłowo? Przede wszystkim należy obserwować kontrolki. Wskazówką może być świecący się check engine. Jeżeli samochód zawsze pracuje równo, a poziom spalin pozostaje na tym samym poziomie, możesz być pewien, że EGR działa jak należy. A jeżeli masz co do tego jakieś wątpliwości, zawsze możesz zdecydować się na prewencyjne czyszczenie tego elementu.

Przeczytaj także: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

Czyszczenie EGR. Instrukcja krok po kroku 

Pierwszym krokiem, zanim jeszcze przystąpisz do czyszczenia zaworu, jest jego zlokalizowanie. W każdym modelu samochodu znajduje się on w nieco innym miejscu. Dlatego też powinieneś skorzystać z instrukcji obsługi pojazdu lub znaleźć interesujące Cię informacje w Internecie. Dzięki temu nie tylko zlokalizujesz zawór, ale także zapoznasz się ze sposobem jego odłączenia. Jest to ważne, gdyż w przypadku niektórych samochodów, wymagany jest demontaż wielu innych elementów, by dostać się do zaworu EGR.

Gdy odnajdziesz zawór EGR, powinieneś odłączyć od niego kostkę z kablami. Teraz możesz przystąpić do demontażu. Zachowaj ostrożność, gdyż śruby są zazwyczaj małe i bardzo łatwo mogą wpaść do wnętrza komory silnika. Najlepiej zastosować śrubokręt z magnetyczną końcówką. Dzięki temu śruby nie wpadną pod maskę. Jeżeli trafiłyby do wnętrza silnika, mogą doprowadzić do jego poważnego uszkodzenia. Po ich odkręceniu odłóż je w bezpieczne miejsce, gdyż zgubione śruby może być potem trudno zastąpić. Gdy już zdemontujesz ten element, możesz przystąpić do jego czyszczenia.

Najpierw zajmij się najbardziej zabrudzonymi kanałami. Mogą być one zasklepione przez nagromadzony nagar. Do jego usunięcia najlepiej użyć odkurzacza warsztatowego o dużej mocy. Powinien on poradzić sobie z najgorszymi zabrudzeniami. Zapchane przewody najpierw oczyszczamy z największych zabrudzeń, dzięki temu potem będzie łatwiej dokładnie je wyczyścić, przy użyciu bardziej precyzyjnych narzędzi. Uważaj, by nie uszkodzić żadnego z elementów, gdyż w takim przypadku konieczna będzie wymiana całego zaworu EGR.

egr-co-to

Teraz nadszedł czas na dokładniejsze czyszczenie. Do tego celu możesz zastosować specjalne preparaty dostępne na rynku, tak zwane zmywacze do EGR. Co to takiego? Są to chemikalia, które pomagają rozpuścić nagromadzone zanieczyszczenia. Jeżeli nie masz ich pod ręką, zawsze możesz użyć benzyny ekstrakcyjnej. Wystarczy niewielką jej ilość nanieść na ściereczkę i dokładnie oczyścić zabrudzone elementy. Jeżeli jest taka potrzeba, proces czyszczenia możesz powtórzyć kilka razy. Ostatnim krokiem jest ponowne zamontowanie zaworu oraz innych wcześniej wymontowanych elementów.

Czy zawór EGR jest niezbędny? 

Wielu kierowców zastanawia się, czy zawór EGR to niezbędne rozwiązanie, czy tylko kolejny element, który ma generować dochód dla producentów części. Jego zadaniem jest obniżenie emisji szkodliwych substancji. Niestety wielu kierowców woli wydać około 200 złotych na zaślepienie zaworu niż około 1000 na jego wymianę. Jednak co daje zaślepienie EGR? W wyniku takiego działania spaliny nie trafiają do komory spalania, tylko zawsze do układu wydechowego. Ma to swoje zarówno dobre, jak i złe strony. Po pierwsze pojazd znowu dysponuje taką samą mocą jak przed awarią zaworu i dynamiczniej się prowadzi.

Z drugiej strony znacznie wzrasta ilość szkodliwych substancji, emitowanych do atmosfery. Może to doprowadzić do zatrzymania dowodu rejestracyjnego w razie kontroli drogowej. Kiedy policjant stwierdzi przekroczenie norm emisji spalin, ma on prawo do zatrzymania dowodu, gdyż samochód nie jest sprawny technicznie. Kierowca będzie musiał wtedy odetkać zawór, przejść ponownie badania techniczne i dopiero wtedy zgłosić się po zabrany dokument.

Jak widzisz, zaślepienie zaworu EGR, ma swoje plusy i minusy. Powinieneś dobrze je przemyśleć, zanim zdecydujesz się na takie rozwiązanie. Może lepiej jest zawczasu zadbać o stan zaworu oraz innych elementów z nim współpracujących.

Sprawdź też: Nagar w silniku. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?

egr-co-to

Zawór EGR. Kilka słów na koniec

Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi wiesz już, co to jest EGR, do czego służy oraz czy jest on niezbędny do funkcjonowania Twojego auta. Teraz gdy mechanik poinformuje Cię o awarii zaworu EGR, będziesz wiedział, co to oznacza. Możesz przygotować się na czekające Cię wydatki i zdecydować o naprawie lub wymianie zaworu.

Pamiętaj też o ubezpieczeniu swojego pojazdu. Na stronie LINK4.pl znajdziesz kalkulator OC, dzięki któremu szybko sprawdzisz, ile będzie wynosić składka tej obowiązkowej polisy. Nie czekaj, zajrzyj na stronę LINK4 już teraz!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze