Uszkodzony synchronizator skrzyni biegów – objawy i naprawa

Kiedy synchronizatory skrzyni biegów pojawiły się po raz pierwszy, znacznie poprawiły wydajność zmiany biegów. Przed ich zastosowaniem, tylko duże doświadczenie pozwalało kierowcy robić to umiejętnie.

Dlatego też dużym problemem jest uszkodzony synchronizator skrzyni biegów. Objawy takiej awarii są dość charakterystyczne – warto je poznać.

Spis treści:
1. Synchronizator skrzyni biegów – jaką funkcję spełnia?
2. Synchronizator skrzyni biegów – objawy usterki
3. Naprawa synchronizatora skrzyni biegów – cena
4. Uszkodzony synchronizator skrzyni biegów – podsumowanie

Synchroniczna skrzynia biegów została opracowana w 1919 roku i po raz pierwszy zastosowana w masowo produkowanym samochodzie w 1928 roku dzięki marce Cadillac. Poza rynkiem amerykańskim zaczęła pojawiać się w latach 50. XX wieku. Od tego czasu pojawiły się coraz to bardziej zaawansowane wersje tego rozwiązania technicznego.

Synchronizator skrzyni biegów – jaką funkcję spełnia?

Synchronizator odpowiada przede wszystkim za wyrównanie prędkości obrotowych przed spasowaniem się kół zębatych w celu zmiany biegu. Można powiedzieć, że jest to rodzaj hamulca, dzięki któremu dwa tryby poruszające się z różnymi prędkościami zrównują swoją prędkość obrotową. Jeśli podzespół ten jest w dobrym stanie, skrzynia biegów powinna działać cicho i płynnie. Wszystkie elementy są bowiem doskonale spasowane i w żaden sposób ich praca nie powinna być słyszalna w kabinie.

Dlatego też odgłosy, takie jak zgrzytanie przy zmianie biegów, nie są dobrym znakiem. Najczęściej oznacza to, że tryby biegów nakładają się na siebie przy różnych prędkościach, co daje charakterystyczny dźwięk. Jest to zwykle spowodowane zbyt szybką zmianą biegów. Zużyty pasek rozrządu nie trzyma się zębatki podczas synchronizacji obrotu wału, powodując nieprzyjemny odgłos szlifowania. Zbyt wczesna zmiana może również powodować zużycie lub łamanie zębów w przekładni.

Stale spoczywająca ręka na dźwigni zmiany biegów to kolejny powód szybszego zużywania się synchronizatorów. Naprężenie dźwigni może powodować przesuwanie się suwaków, pierścienia synchronizującego i niepotrzebne jego zużywanie, co wpływa na to, jak działa skrzynia biegów. Synchronizator powinien więc zawsze być w doskonałym stanie technicznym. Jest to nie tylko wskazane ze względu na działanie innych podzespołów, ale także z powodu Twojego bezpieczeństwa.

uszkodzony-synchronizator-skrzyni-biegow-objawy

Sprawdź również: Sekwencyjna skrzynia biegów — czym jest?

Synchronizator skrzyni biegów – objawy usterki

Głównymi objawami, które mogą wskazywać na uszkodzony synchronizator skrzyni biegów, są wycieki oleju, hałas, tarcie lub opór. W takich przypadkach kontrolę należy rozpocząć od sprawdzenia poziomu oleju. Długotrwałe wycieki, takie jak z uszczelnienia skrzyni biegów, wału napędowego lub spod korka spustowego oleju, mogą przyczynić się do szybkiego zużycia, a nawet unieruchomienia pojazdu na drodze i kosztownej naprawy. 

Po pierwsze sprawdź, czy nie ma wycieku w miejscu, w którym skrzynia biegów w Twoim samochodzie łączy się z silnikiem i tam, gdzie znajdują się osie napędowe. Ważne jest, aby upewnić się, że nie ma śladów wycieku oleju, gdy samochód jest zaparkowany. Każdy wyciek spod samochodu powinien skłonić Cię do odwiedzenia warsztatu w celu przeprowadzenia profesjonalnej analizy. Pozwoli to ustalić, skąd pochodzi wyciek.

Kolejnym symptomem, który powinien Cię zaniepokoić, jeżeli chodzi o synchronizator skrzyni biegów, jest głośna, hałaśliwa wręcz praca przekładni. Najczęstszą przyczyną hałasowania skrzyni biegów są zużyte łożyska. W tym przypadku hałas powinien być słyszalny na wszystkich biegach. Jeżeli niepokojące dźwięki przypominają bardziej „wycie” niż szumy i słyszalne są po wrzuceniu każdego biegu, może to świadczyć o zużyciu mechanizmu różnicowego lub tylnego mostu. 

uszkodzony-synchronizator-skrzyni-biegow-objawy

Jeżeli hałas dotyczy tylko konkretnego biegu, to przyczyny należy szukać raczej w uszkodzonych zębach trybu danej przekładni, na którym podczas jazdy słychać hałas. Jeżeli odgłosy dochodzą także podczas wciśnięcia sprzęgła, prawdopodobną przyczyną jest łożysko wyciskowe, które działa tylko po wciśnięciu pedała. Zgrzyty w momencie zmiany biegów oraz opór przy zmianie często świadczą o zużytych synchronizatorach. To kolejny problem, na który natykamy się przy zdefektowanej skrzyni biegów. 

Synchronizatory odpowiadają za płynne włączanie się kół zębatek odpowiedniego biegu do pracy. Problemem dla synchronizatora jest zgranie obrotów wałka z zębatką, wtedy powstaje zgrzyt. Każdy bieg posiada własny synchronizator, dlatego usterka ta występuje najczęściej w przypadku konkretnego biegu. Wraz ze zgrzytem częstym problemem jest opór przy zmianie biegów. Powoduje go nieodpowiedni olej wlany do skrzyni biegów. Gdy opór przy zmianie występuje na każdym biegu, przyczyną może być również uszkodzony docisk sprzęgła. Zużycie docisku to na ogół wytarcie dźwigienek sprężyny talerzowej, co objawia się tym, że pedał sprzęgła rozłącza tarczę sprzęgłową na samym końcu tuż przy podłodze lub nie rozłącza jej dokładnie.

Co w przypadku gdy któryś z biegów, wyskakuje po jego wrzuceniu? Sprawdź, czy przyczyną takiej awarii jest uszkodzenie bloków pod silnikiem, skrzynią biegów lub luz w prętach. Spadanie włączonego biegu może również świadczyć o znacznym zużyciu lub uszkodzeniu koła zębatego odpowiedzialnego za dany bieg bądź zużyciu suwaka „zapadki”. Odpowiada on za unieruchomienie koła zębatego. Jest to najczęściej spowodowane niskim poziomem smarowania lub słabymi właściwości oleju.

Naprawa synchronizatora skrzyni biegów – cena

Cena poszczególnych części waha się od 300 do 1000 zł. Wiele zależy od marki, rocznika i mocy silnika samochodu. Jednak cena samych elementów to nie jedyny problem dla użytkownika samochodu. 

Jak wymienić synchronizator w skrzyni biegów? Czynność ta wymaga między innymi:

  • demontażu skrzyni biegów,

  • całkowitego jej rozebrania,

  • wymiany uszkodzonych elementów,

  • ponownego złożenia skrzyni biegów oraz jej zamontowania w komorze silnika.

Za taką usługę mechanik z pewnością policzy sobie od 1500 do 2500 złotych. Jednak czy wymiana jest konieczna? Okazuje się, że w niektórych przypadkach nie. Czasami wystarczy wolniejsze zmienianie biegów. Jednak pamiętaj, że jazda z niesprawnym synchronizatorem może być niebezpieczna. Dlatego nie powinieneś zbyt długo zwlekać z wizytą w warsztacie, gdy masz uszkodzony synchronizator skrzyni biegów. Objawy są na tyle czytelne, że nie będziesz miał problemu z ich interpretacją.

Wymiana synchronizatora skrzyni biegów umożliwi prawidłowe funkcjonowanie pojazdu oraz bezpiecznie poruszanie się po drogach. Wydatek 1500 złotych to naprawdę niewiele, jeżeli wziąć pod uwagę, że jazda niesprawnym autem może spowodować wypadek. Dlatego nie ma co odkładać wizyty w warsztacie i postarać się jak najszybciej umówić z mechanikiem.

uszkodzony-synchronizator-skrzyni-biegow-objawy

Przeczytaj także: Regeneracja skrzyni biegów. Na czym polega i ile kosztuje?

Uszkodzony synchronizator skrzyni biegów – podsumowanie

Wiesz już, jak rozpoznać uszkodzony synchronizator skrzyni biegów. Cena naprawy, także nie jest dla Ciebie tajemnicą. Pokazaliśmy również, jak przebiega naprawa tego podzespołu. Teraz nie powinieneś mieć problemu z identyfikację tego rodzaju usterki.

Sprawdź też: ubezpieczenie w Opolu, OC Kia

Poza wiedzą na temat synchronizatora skrzyni biegów warto również posiadać tę o ubezpieczeniach komunikacyjnych. Pamiętaj, że na stronie LINK4.pl wygodnie przeprowadzisz obliczenie OC oraz innych polis komunikacyjnych. Pomoże Ci w tym prosty w obsłudze kalkulator, za pomocą którego możesz także dokonać zakupu wybranego ubezpieczenia. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Nie czekaj, sprawdź naszą ofertę już teraz!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy