Wymiana sworznia wahacza – kiedy jest konieczna i jak ją przeprowadzić?

Wymiana sworznia wahacza nie jest tak trudnym zadaniem, jak może się wydawać. W tym poradniku przeczytasz, czego potrzeba do naprawy, jak ona przebiega i ile będzie kosztować naprawa w warsztacie. 

Spis treści: 
1. Wymiana sworznia wahacza – jak często należy ją wykonywać?
2. Ile kosztuje wymiana sworznia wahacza?
3. Wymiana sworznia wahacza. Jak wymienić go samodzielnie?
4. Wymiana sworznia – podsumowanie

Wahacz stanowi integralną część zawieszenia, co zapewnia kontrolę nad ruchem kół, stabilizuje zawieszenie i umożliwia jego współpracę z nadwoziem. Ważną częścią ramienia dźwigni jest sworzeń łączący tę część z przegubem sterującym. Innymi słowy, sworzeń łączy wahacz z kołem. Oczywiście ten mały element może ulec awarii. Wymiana sworznia wahacza to dość prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie, jeśli masz odpowiednie narzędzia.

Wymiana sworznia wahacza – jak często należy ją wykonywać?

Sworzeń wahacza ulega naturalnemu zużyciu, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do wypadnięcia tego elementu z obudowy. W efekcie zwrotnica oddziela się od wahacza, co skutkuje nagłą i całkowitą utratą panowania nad pojazdem, a w wielu przypadkach poważnym wypadkiem. Dlatego nigdy nie należy lekceważyć objawów zużycia sworznia.

wymiana-sworznia-wahacza

Łatwo wykryć takie uszkodzenie, ponieważ powoduje ono stukanie i zwiększone wibracje podczas jazdy. Dodatkowo mogą wystąpić problemy z utrzymaniem właściwego toru jazdy. Objawy te czasami wskazują również na awarię innej części stabilizatora, więc jeśli wystąpią, należy sprawdzić cały podzespół. Problemy ze sworzniem pojawiają się, gdy jest on uszkodzony lub zużyty.

Uszkodzenie sworznia można wykryć po zauważalnym luzie, dźwięku uderzeń i nieco mniejszym komforcie prowadzeniu auta. Mechanik może sprawdzić luz za pomocą tzw. łychy, specjalnego narzędzia, które umieszcza się między wahaczem a zwrotnicą. Jeśli potwierdzi on luz i jednocześnie zauważy inne objawy, element należy bez zbędnej zwłoki wymienić na nowy sworzeń wahacza. Wymiana dotyczy elementów po obu stronach auta.

Producenci pojazdów nie podają przybliżonego terminu, ani przebiegu, po jakim powinno się wymieniać ten element. Jest to kwestia indywidualna i zależy od tego, w jaki sposób dany pojazd jest eksploatowany. Na tego rodzaju awarię szczególnie narażone są pojazdy, które pokonują długie dystanse, co wpływa na stan wielu podzespołów. W tym także tych, które tworzą układ kierowniczy.

Dlatego też należy regularnie sprawdzać stan sworzni, na przykład podczas obowiązkowych badań technicznych. Dzięki temu jesteś w stanie wykryć ewentualne uszkodzenia na bardzo wczesnym etapie i zdecydować się na wizytę w warsztacie, lub samodzielną naprawę tego elementu.

Sprawdź również: Wymiana tulei wahacza – samodzielnie czy u specjalisty?

Ile kosztuje wymiana sworznia wahacza?

Przeszukując internet i wpisując frazę sworzeń wahacza wymiana cena, możesz łatwo się zorientować, że nie jest to droga usługa. Ile w takim razie kosztuje wymiana sworznia wahacza? Cena zwykle waha się od 80 do 150 zł za sztukę. Należy jednak pamiętać, że elementy takie wymienia się parami. Do aut z jednym wahaczem przednim należy dokupić dwa takie zestawy. W przypadku pojazdów z zawieszeniem wielowahaczowym zapłacisz nieco więcej za naprawę zawieszenia. 

A ile kosztuje wymiana tego elementu w profesjonalnym warsztacie samochodowym? Koszt wymiany sworznia wahacza wynosi od 40 do 80 zł za jeden element. Wiele zależy od modelu Twojego samochodu i stanu jego zawieszenia. Ceny różnią się w zależności od lokalizacji. Biorąc jednak pod uwagę powyższe kwoty, może pojawić się pytanie o sens takiej korekty. Zamiast tego czasami lepiej wymienić wahacze i tuleje. Czyli wszystkie pozostałe elementy, z którymi współpracuje sworzeń wahacza. Cena takiej operacji to około kilkuset złotych więcej niż tylko wymiana sworzni. Jednak dzięki temu zapewnisz sobie kilka kolejnych lat bezproblemowej jazdy.

wymiana-sworznia-wahacza

Wymiana sworznia wahacza. Jak wymienić go samodzielnie?

Jeżeli czujesz się na siłach, to możesz samodzielnie naprawić lub wymienić sworzeń wahacza. Cena wymiany może być na tyle duża, że bardziej opłacalne jest poświęcenie jednego lub dwóch wieczorów, by uporać się z tym samemu. Nie jest to trudna operacja, ale wymaga czasu i odpowiednich narzędzi, które każdy majsterkowicz z pewnością znajdzie w swoim garażu. Pamiętaj jednak, że sworznie należy wymieniać parami, nawet jeśli tylko jeden z nich jest uszkodzony. Awaria jednego oznacza, że drugi także jest zagrożony uszkodzeniem. Co więcej, w niektórych typach zawieszenia, sworzeń wahacza odpowiada również za ustawienie kąta skrętu kierownicy. W takiej sytuacji po wymianie części należy sprawdzić geometrię zawieszenia w profesjonalnym warsztacie.

Jeżeli jesteś zdecydowany na samodzielną wymianę, to powinieneś przygotować sobie następujące narzędzia i materiały:

  • klucz do kół,

  • dwa klucze płasko-oczkowe,

  • klucz płaski,

  • wybijak do sworznia wahacza,

  • młotek,

  • szlifierkę kątową, 

  • preparat WD-40,

  • szczotkę drucianą. 

Po przygotowaniu niezbędnych narzędzi umieść samochód na podnośniku lub kanale. Jeśli nie masz takiej możliwości, jest jeszcze inne rozwiązanie. Pojazd musi znajdować się na równej powierzchni. Następnie zablokuj jego tylne koła podkładkami, aby uniemożliwić poruszanie się. 

Oto jak wymienić sworzeń wahacza. Wymianę sworznia dźwigni zacznij od odkręcenia śruby przedniego koła od strony uszkodzonego elementu. Następnie podnieś samochód. Po podniesieniu auta przystąp do wykręcania śrub mocujących. Na koniec wystarczy zdjąć koło.

W tym momencie zatrzymaj się i sprawdź, czy sworzeń wahacza został wcześniej wymieniony. Jest to szczególnie ważne, jeśli kupiłeś używany samochód. Ten krok można pominąć, jeśli wymieniłeś już wahacz i usunąłeś fabryczne nity w Twoim pojeździe. W przeciwnym razie konieczne jest odcięcie ich szlifierką kątową, pamiętając o zdjęciu trzech dolnych zaślepek i przesunięciu nitów do góry. Działaj jednak ostrożnie, gdyż ten zabieg może uszkodzić wahacz.

Jeśli element został już wymieniony, przy nitach znajdują się śruby dociskowe, które należy odkręcić kluczem oczkowym. Następnie sięgnij po klucz płaski i za jego pomocą odkręć nakrętkę na sworzniu. Przestań odkręcać, gdy dalszy ruch zostanie zablokowany przez obudowę przegubu zewnętrznego półosi. W następnym kroku wysuń sworzeń z wahacza. Element wychyla się do góry dzięki sile naprężenia. W ten sposób masz łatwy dostęp do sworznia. Teraz wystarczy wybić go specjalnym wybijakiem lub młotkiem.

Teraz jesteś gotowy do zainstalowania nowego wahacza. Powyższe kroki należy wykonać w odwrotnej kolejności. Nie zapomnij wkręcić nowej nakrętki samonastawnej, aby stworzeń nie obracał się w tulei. Nie zapomnij o dokładnym oczyszczeniu miejsca, w którym montowana jest nowa śruba. Tak kończy się samodzielna wymiana sworznia. Cena jest znacznie niższa niż w przypadku zlecenia usługi profesjonalnemu warsztatowi.

wymiana-sworznia-wahacza

Przeczytaj także: Wymiana gum stabilizatora — jak rozpoznać zużycie?

Wymiana sworznia – podsumowanie

Z naszego artykułu dowiedziałeś się, ile kosztuje wymiana sworznia wahacza, jak dokonać jej samemu, oraz kiedy jest to konieczne. Dlatego nie powinieneś mieć teraz problemów z rozpoznaniem usterki oraz naprawą zepsutego sworznia. Do uszkodzenia tego elementu może dojść w każdej chwili, dlatego warto zabezpieczyć się na wypadek takiego zdarzenia. Doskonałym rozwiązaniem jest zakup polisy Assistance w LINK4.

Zobacz również: ubezpieczenie samochodu w Olsztynierejestracja samochodu w Białymstoku

Ubezpieczenie to pozwala na uzyskanie pomocy w razie awarii pojazdu, także, gdy uszkodzeniu ulegnie sworzeń wahacza. Jeżeli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem, to zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej strony internetowej. Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl 

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy