Wymiana paska klinowego. Samodzielnie czy u specjalisty?

Pasek klinowy to niepozorny, ale niezbędny element silnika. O jego istnieniu często przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy zużyje się albo zerwie.

W takim przypadku konieczna jest wymiana paska klinowego. Sprawdź, czy lepiej zrobić to samodzielnie, czy powierzyć to zadanie specjaliście.

Spis treści:
1. Wymiana paska klinowego – jak często należy ją przeprowadzać?
2. Ile kosztuje wymiana paska klinowego?
3. Jak wymienić pasek klinowy samodzielnie?
4. Wymiana paska klinowego. Wnioski

Pasek klinowy wpływa na prawidłowe działanie wielu podzespołów: alternatora, sprężarki klimatyzacji oraz pompy wspomagania układu kierowniczego. Jeśli zatem pasek ulegnie uszkodzeniu, poszczególne urządzenia i systemy również odmówią posłuszeństwa. Z tej przyczyny bardzo ważne jest utrzymanie go w jak najlepszym stanie i regularne kontrolowanie, czy element ten nie uległ uszkodzeniu.

Wymiana paska klinowego – jak często należy ją przeprowadzać?

Jeśli chcesz zachować funkcjonalność i zadbać o bezpieczeństwo samochodu, musisz zadbać o pasek klinowy. Co ile wymiana tej części jest wskazana? Obecnie produkowane paski klinowe wielorowkowe i zębate są bardzo trwałe. Z tej przyczyny producenci zalecają wymianę średnio co około 60-120 tysięcy kilometrów. Może się jednak zdarzyć, że z różnych powodów pasek zużyje się albo zerwie wcześniej. Tańsze, gorszej jakości zamienniki mogą ulegać awarii już po kilkunastu tysiącach, a niekiedy nawet po zaledwie kilku tysiącach przejechanych kilometrów. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wcześniejsza wymiana paska klinowego.

Po czym możesz poznać, że pasek zużył się, uszkodził lub zerwał? Zwróć uwagę na takie objawy jak:

  • pisk silnika w trakcie pracy, nasilający się po całonocnym postoju albo wtedy, gdy silnik jest zimny bądź wilgotny,

  • przetarcia lub pęknięcia widoczne na pasku. Ich rozmiar nie ma znaczenia – nawet niewielkie uszkodzenia są powodem do wymiany części,

  • aktywna ikonka symbolizująca akumulator na kokpicie,

  • spadki w jakości działania innych podzespołów w samochodzie, np. obniżenie sprawności klimatyzacji bądź gorsze ładowanie akumulatora.

Jeśli zauważysz niepokojące objawy w swoim aucie, jak najszybciej wymień pasek na nowy. Bagatelizowanie przedstawionych symptomów może skutkować poważnymi problemami. Odwlekanie demontażu starego i montażu nowego paska prowadzi do zużycia łożysk kół pasowych, co w skrajnych przypadkach kończy się nawet awarią całego pojazdu.

wymiana-paska-klinowego

Sprawdź również: Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Ile kosztuje wymiana paska klinowego?

Wiesz już, co ile wymiana paska klinowego jest zalecana, aby zapewnić wydajność i efektywność działania tego elementu. Jaki jest koszt wymiany paska klinowego? Samo akcesorium nie jest drogie. W zależności od producenta koszt tej części wynosi około kilkudziesięciu złotych. To jednak na tyle istotna część, że warto wydać nieco więcej, aby kupić pasek lepszej jakości. Nie warto na tym oszczędzać. Dobrej klasy pasek klinowy od polecanej marki posłuży Ci dłużej niż jego budżetowy odpowiednik, co zredukuje ryzyko niespodziewanej awarii podczas jazdy.

Poza zakupem części niezbędna jest też wymiana paska klinowego. Cena wymiany u profesjonalnego mechanika także nie jest dużym wydatkiem. Na to, ile kosztuje wymiana paska klinowego, wpływa przede wszystkim lokalizacja warsztatu. W większych miastach zazwyczaj należy liczyć się z nieco wyższym kosztem prac mechanicznych w porównaniu z serwisami zlokalizowanymi w mniejszych miastach. 

Istotny jest też model samochodu. Średnia cena usługi w warsztacie wynosi kilkadziesiąt złotych, ale za niektóre auta zapłacisz 30 zł, a za wybrane – nawet 500 zł. Na ten koszt wpływa model auta, a także stopień skomplikowania pod względem mechaniki danego pojazdu.

Jak wymienić pasek klinowy samodzielnie?

Wymiana paska klinowego bez napinacza lub z napinaczem jest więc raczej niedrogą usługą, chyba że posiadasz zaawansowane i skomplikowane pod względem mechanicznym auto. W większości modeli samochodów wymiana paska klinowego jest jednak na tyle łatwa i szybka, że przeprowadzisz ją samodzielnie. Zabieg ten trwa z reguły maksymalnie kilka godzin. Nie wymaga demontażu dużej części silnika, co sprawia, że usługa może zostać przeprowadzona nawet w słabiej wyposażonych warsztatach samochodowych.

wymiana-paska-klinowego

Jak wymienić pasek klinowy? Poniżej znajdziesz szczegółowy poradnik dotyczący samodzielnej wymiany paska klinowego w pojeździe.

Sprawdź sposób montażu poprzedniego paska klinowego

Najpierw dokładnie oceń, w jaki sposób został zamontowany poprzedni pasek klinowy. Pamiętaj, że nowy pasek musi zostać zamocowany w taki sam sposób. Mimo że wiele osób jest w stanie przeprowadzić cały proces wymiany intuicyjnie, to zawsze lepiej jest wcześniej „na wszelkie wypadek” wykonać zdjęcie instalacji. Dzięki temu będziesz mieć pewność poprawności montażu i tego, cały układ będzie wyglądał tak samo, jak poprzedni.

Zdejmij stary pasek klinowy

Wymianę paska klinowego rozpocznij od odkręcenia wszystkich śrub. Niekiedy zamiast nich zobaczysz napinacz – w takim przypadku ściągnij go za pomocą specjalnego klucza. Po odkręceniu śrub bądź napinacza możesz zdjąć pasek klinowy.

Naciągnij pasek klinowy

Kolejny etap to montaż nowego paska klinowego. Załóż zatem część, a później naciągnij ją odpowiednio, zgodnie z zaleceniami producenta. Zrób to poprzez przekręcanie śruby regulującej.

Przykręć śruby lub napinacz

Następnie przykręć napinacz albo śruby (w zależności od pojazdu), które odkręciłeś na samym początku.

Skontroluj naciąg

Przeprowadź kontrolę naciągu. Jeżeli efekt testu jest prawidłowy, to oznacza, że wymiana paska klinowego zakończyła się sukcesem.

wymiana-paska-klinowego

Przeczytaj także: Napinacz paska klinowego. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Wymiana paska klinowego. Wnioski

Wiesz już, jak założyć pasek klinowy. To proste i szybkie działanie. Jeśli jednak z różnych przyczyn nie chcesz wykonać go samodzielnie, nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami albo miejscem do przeprowadzenia wymiany, zaufaj specjalistom. Wymiana u mechanika nie jest droga, a zapewni Ci spokój i komfort bezpiecznej oraz prawidłowej realizacji usługi. Miej jednak na uwadze, że demontaż starego i montaż nowego paska u specjalisty wiąże się z koniecznością odstawienia auta do mechanika. Zazwyczaj specjaliści nie robią takich prac „od ręki”. Licz się zatem z tym, że zapewne zostawisz auto na cały dzień lub przynajmniej kilka godzin w warsztacie.

Zadbaj o funkcjonalność swojego samochodu, regularnie kontrolując pasek klinowy. Wymiana tego elementu to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa Twojego, Twoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Systematyczna kontrola i wymiana paska pomaga chronić auto przed poważniejszymi, a przez to znacznie droższymi w naprawie awariami.

Zobacz też: ubezpieczenie w Łodzi, OC Toyota

Zachęcamy także do skorzystania z Kalkulatora LINK4, które pomoże Ci znaleźć ubezpieczenie OC auta i poznać wysokość składki bez wychodzenia z domu. Oferujemy ponadto ubezpieczenia osób i mienia. O naszej ofercie możesz porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy