Zakaz zatrzymywania i postoju – wyjaśniamy najważniejsze różnice

Na pewno nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdy na chwilę musiałeś zatrzymać auto. Czasami bywa jednak tak, że w zasięgu wzroku nie ma nigdzie parkingu lub innego miejsca przeznaczonego do postoju.

W takim wypadku koniecznie jest kierowanie się znakami drogowymi. Pomożemy Ci  różnice, jakie dzielą zakaz zatrzymywania i zakaz postoju.

Spis treści:
1. Zakaz zatrzymywania i zakaz postoju. Wyjaśnienie
2
. Zakaz zatrzymywania i postoju – gdzie najczęściej występuje?
3.
 Zakaz postoju i zatrzymywania – obowiązujące kary
4. Teraz już wiesz, czym różni się zakaz zatrzymywania od postoju!

Zakaz zatrzymywania i zakaz postoju. Wyjaśnienie

Wielu kierowców uważa, że zakaz postoju jest tym samym co zakaz zatrzymywania się. Nic bardziej mylnego! Z powodu utożsamiania ze sobą tych dwóch znaków drogowych bardzo często dochodzi do pomyłek oraz nerwowych sytuacji. Rozwiejmy więc wszystkie wątpliwości i zajmijmy się tą kwestią w ujęciu do przepisów kodeksu ruchu. Otóż zgodnie z prawem zatrzymywanie pojazdu to każde unieruchomienie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, a także unieruchomienie, o ile trwa maksymalnie 1 minutę. Jeśli chodzi o postój to mamy do czynienia z unieruchomieniem pojazdu niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, które trwa dłużej niż 1 minutę. 

Przełóżmy to jednak na nieco prostszy język. Postój jest zawsze zjawiskiem zamierzonym przez kierowcę i odbywa się z jego pełną świadomością. Z kolei zatrzymanie może mieć przyczynę w aktualnych warunkach na drodze lub przepisach. 

Jak to wygląda w rzeczywistości?

Znak zakaz postoju i zakaz zatrzymywania się ze względu na ich często mylący charakter warto omówić w odniesieniu do prawdziwego życia. Najłatwiej będzie, jeśli przeanalizujemy konkretne sytuacje, które mogą spotkać Cię na drodze. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz różnicę pomiędzy znakami i zmniejszysz ryzyko pomyłki.

1. Zatrzymanie z woli kierowcy:

  • wsiadanie lub wysiadanie pasażera

  • szybkie zakupy (poniżej 1 minuty).

2. Zatrzymanie wynikające z warunków lub przepisów:

  • zatrzymanie ze względu na korki na drodze,

  • zatrzymanie przed opuszczonym szlabanem kolejowym.

Jeśli chodzi o postój, to musimy mieć najpierw do czynienia z zatrzymaniem pojazdu. W życiu najczęściej spotkać można się z sytuacją, gdy ktoś parkuje auto na czas dłuższy niż 1 minuta. Musisz jednak wiedzieć, że w takim wypadku kierowca ma również obowiązki związane z zachowaniem bezpieczeństwa pojazdu oraz innych uczestników ruchu. Chodzi przede wszystkim o wyłączenie silnika, zaciągnięcie hamulca ręcznego, wyjęcie kluczyków oraz zamknięcie drzwi, oraz szyb.

Kiedy prawo pozwala na zatrzymanie lub postój?

Zgodnie z polskim prawem zatrzymanie lub postój są możliwe pod warunkiem, że w danym miejscu nie ma stosownych znaków, które tego zakazują. Zanim jednak wyciągniesz kluczyki ze stacyjki, upewnij się, że Twój pojazd:

  • jest widoczny dla innych kierowców,

  • nie stanowi zagrożenia na drodze,

  • nie utrudnia ruchu.

Jeśli chodzi o miejsca, w których możliwe są zatrzymywanie się i postój, to warto wyszczególnić trzy konkretne przypadki:

  • zatrzymanie na jezdni – rób to jak najbliżej krawędzi i równolegle do krawężnika,

  • postój poza obszarem zabudowanym – jeśli to możliwe rób to poza jezdnią,

  • zatrzymanie lub postój na chodniku – w takiej sytuacji zadbaj, by koła jednego boku pojazdu stały na jezdni, a drugie na powierzchni przeznaczonej dla pieszych. Musisz mieć też świadomość, że zatrzymanie lub postój na chodniku dotyczy wyłącznie aut o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5 t. Koniecznie jest również pozostawienie 1,5 m szerokości chodnika wolnej przestrzeni dla pieszych.

Tak do tematu podchodzi kodeks drogowy. Znak zakaz zatrzymywania i postoju są po to, by pomagać kierowcom, a nie utrudniać im życie. Miej to na uwadze przy następnej próbie parkowania w niedozwolonym miejscu. 

Sprawdź również: Odmowa przyjęcia mandatu. Wyjaśniamy, co dzieje się dalej

zakaz-zatrzymywania-sie-3

Zakaz zatrzymywania i postoju – gdzie najczęściej występuje?

Znak zakaz postoju podobnie jak znak zakaz zatrzymywania stoi na drodze w określonym celu. Istnieją więc przypadki, gdy prawo surowo zabrania zarówno zatrzymywania, jak i postoju pod groźbą kary, o której więcej informacji znajdziesz w dalszej części tekstu. Poznaj jednak najpierw miejsca, w których zaprzestanie jazdy jest wbrew przepisom:

  • przestrzeń oznaczona znakiem zakaz zatrzymywania,

  • przejazd kolejowy oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,

  • przejazd tramwajowy oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,

  • skrzyżowanie oraz w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania,

  • przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerów w odległości mniejszej niż 10 m przed przejściem,

  • most, wiadukt, tunel;

  • droga ekspresowa, autostrady.

Postój jest dodatkowo zabroniony w:

  • miejscu oznaczonym znakiem,

  • miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd,

  • miejscu utrudniającym dostęp do innego pojazdu, 

  • w obrębie strefy zamieszkania w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Tak stanowi kodeks drogowy. Zakaz zatrzymywania i postoju, jak widzisz, są one wyczerpująco opisane przez prawo.

Zakaz zatrzymywania i postoju – jak wyglądają?

Oba omawiane w tym artykule znaki drogowe należą do kategorii „znaki zakazu” i mają kształt koła z czerwoną obwódką i białym/niebieskim tłem. Pamiętaj, że każdy zakaz obowiązuje od miejsca ustawienia do najbliższego skrzyżowania lub znaku, który go odwołuje. Warto również wiedzieć, że znaki ze szczegółowymi ograniczeniami mają kształt prostokąta. 

Najważniejsze różnice w wyglądzie polegają na tym, że zakaz zatrzymywania się posiada dwie czerwone linie, które są skrzyżowane na niebieskim tle, a zakaz postoju jedną ukośną linię w czerwonym kolorze umiejscowioną na niebieskim tle.

Przeczytaj: Parkowanie w strefie zamieszkania. Jak to robić prawidłowo?

zakaz-zatrzymywania-sie-1

Zakaz postoju i zatrzymywania – obowiązujące kary

Wyobraź sobie sytuację, w której jeździsz od kilkunastu minut po mieście i szukasz miejsca do zaparkowania, ale wszędzie napotkasz zakaz postoju i zatrzymywania. Nie masz już czasu i musisz prędko wysiąść z auta, by załatwić swoje sprawy lub udać się na spotkanie. Ignorujesz oznakowanie i zostawiasz auto tam, gdzie Ci najwygodniej. Musisz więc liczyć się z ryzykiem nałożenia na Ciebie kary finansowej, a w skrajnym przypadku nawet odholowaniem pojazdu na bardzo kosztowny parking policyjny. Stawki mandatów za niestosowanie się do informacji, jaką przekazuje zarówno znak zakaz zatrzymywania, jak i postoju wynoszą:

  • zatrzymanie w tunelu, na moście lub wiadukcie – 200 zł,

  • zatrzymanie/postój na autostradzie lub drodze ekspresowej – 300 zł,

  • zatrzymanie na przejściu dla pieszych lub przejeździe rowerowym – od 200 do 500 zł,

  • zatrzymanie na przejeździe kolejowym, tramwajowym lub skrzyżowaniu – 300 zł.

Najczęściej jednak straż miejska oraz policja nakładają na kierowcę karę w wysokości 100 zł i 1 punkt karny. 

zakaz-zatrzymywania-sie-2

Teraz już wiesz, czym różni się zakaz zatrzymywania od postoju!

Teraz już wiesz, czym jest zakaz postoju a zakaz zatrzymywania się. Chociaż często mylone, stanowią bardzo ważny element ruchu drogowego. Zapobiegają bowiem pozostawianiu pojazdów w miejscach utrudniających życie innym kierującym oraz pieszym. Skoro mowa o bezpieczeństwie, to pamiętaj, że każdy właściciel zarejestrowanego pojazdu musi posiadać ubezpieczenie OC, które chroni go przed finansowymi konsekwencjami wypadków, których może być sprawcą. Postaw na rozwiązania od LINK4 i przekonaj się, jak wiele spokoju zyskasz z dobrym ubezpieczeniem. Nie zapominaj również, że zakaz postoju a zakaz zatrzymywania się to dwie różne rzeczy!

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze