Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zbieżność kół. Jak ją sprawdzić i ustawić, by jeździć bezpiecznie?

Czas czytania: 4 min. 24 sek.

Ustawienie zawieszenia w samochodzie ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróży. Odpowiada za to kilka parametrów, w tym zbieżność kół. Wyjaśniamy, jaki ma ona wpływ na jazdę i eksploatację pojazdu, ile kosztuje ustawienie zbieżności oraz kiedy należy dokonać jej sprawdzenia. Czytaj dalej!

Spis treści

1. Co to jest zbieżność i jak wpływa pojazd?
2. Nieprawidłowa zbieżność kół. Objawy i czym to grozi?
3. Jak ustawić zbieżność kół?
4. Ile kosztuje ustawienie zbieżności i gdzie najlepiej to zrobić?
5. Ustawianie zbieżności kół. Kilka słów na koniec

Prawidłowa zbieżność kół jest tak samo istotna, jak kondycja całego układu zawieszenia. Samochód to maszyna składająca się z wielu ruchomych części i każda z nich musi pracować bez zarzutu. Wspomniana zbieżność jest istotnym elementem, który zapewnia optymalne prowadzenie się pojazdu i – jak się okazuje – ma niemałe znaczenie w kosztach eksploatacji. 

Co to jest zbieżność i jak wpływa pojazd?

Wielu kierowców wie, że zbieżność należy ustawiać, ale nie są pewni, po co tak naprawdę się to robi. W takim razie co to jest zbieżność kół? To parametr, który mówi o ustawieniu kół względem siebie na jednej osi. Koła mogą być zbieżne (skierowane lekko w kierunku przodu samochodu), rozbieżne (skierowane „na zewnątrz”, jeśli spojrzymy na nie z góry) i ustawione równolegle. 

Dochodzi do tego jeszcze ich pochylenie pionowe. Ustawienia zależą od wielu czynników, takich jak moc pojazdu, rodzaj napędu, czy przeznaczenie danego środka transportu.

Polecamy także: Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć

Już od lat nie stosuje się równoległego ustawienia kół osi przedniej. Wcześniej takie rozwiązanie można było spotkać w pojazdach z napędem na przednią oś. Trudno gołym okiem wychwycić, jaki sposób ustawienia zbieżności preferuje dany producent. Znacznie łatwiej zauważyć pochylenie kół danej osi. Poniżej kilka najczęściej spotykanych rozwiązań:

  • napęd na przód: oś przednia – rozbieżnie, oś tylna - równolegle/zbieżnie,

  • napęd na tył: oś przednia – zbieżnie, oś tylna równolegle (często występuje pochylenie kół),

  • napęd na cztery koła: oś przednia – rozbieżnie, oś tylna – mogą wystąpić wszystkie warianty.

Każde ustawienie ma swoją charakterystykę. Nie bez powodu w samochodach rajdowych czy wyścigowych występuje różne ustawienie zbieżności kół na poszczególne rundy. Są one dostosowane do toru lub jakości dróg, na których rozgrywane są imprezy sportowe. O to, jak ustawić zbieżność kół na daną imprezę, dbają wykwalifikowani inżynierowie. Dysponują oni danymi na temat trasy i zachowania na niej pojazdu. Na tej podstawie podejmują decyzję.

Czym w praktyce różnią się opcje zbieżności? Przy zbieżnym ustawieniu samochód prowadzi się bardzo stabilnie, nie wymaga korekcji toru jazdy, ale jest też mniej zwrotny, a zużycie paliwa i opon jest znacznie większe. Rozbieżne ułożenie sprawia, że pojazd reaguje błyskawicznie na ruchy kierownicą, ale tu również występuje większa degradacja bieżnika i wzrost spalania. Dodatkowo trudniej utrzymać tor ruchu – z racji zwiększonej zwrotności, samochód jest niejako „nerwowy”. Równoległe ustawienie jest optymalne pod wieloma względami, ale nie zapewnia doskonałej stabilności.

zbieżność kół

Nieprawidłowa zbieżność kół. Objawy i czym to grozi?

Każdy producent określa, w jaki sposób koła mają być ustawione względem siebie. Ma to ogromne znaczenie dla użytkowania pojazdu. Niestety, bardzo często się zdarza, że lekceważona jest prawidłowa zbieżność kół. Objawy są często wyczuwalne podczas jazdy, a pomijanie ich jest nieodpowiedzialne. Mowa tutaj o zawieszeniu, które ma bezpośredni wpływ na przyczepność i bezpieczeństwo podróży. 

Ustawienie zbieżności kół przekłada się przede wszystkim na komfort jazdy. Przy nieprawidłowych parametrach samochód „ściąga” na jedną stronę, ciągle trzeba walczyć z kierownicą, która odchyla się w jednym kierunku, zamiast być na wprost. Sama jazda staje się męcząca, samochód traci na stabilności.

Lekceważenie wyżej wymienionych objawów przekłada się nie tylko na brak komfortu, ale także na bezpieczeństwo. Opisany brak stabilności pojawia się zarówno w jeździe na wprost, jak i przy skrętach. Dlaczego taka sytuacja ma miejsce? Koła nie stykają się z podłożem w sposób, który zapewniłby im optymalną przyczepność. Często towarzyszy temu pisk opon przy wchodzeniu w zakręt.

Warto także nadmienić, że zła zbieżność kół negatywnie wpływa na zużycie opon, paliwa oraz elementów zawieszenia. Nieprawidłowe ustawienie nierównomiernie ściera bieżnik i powoduje większe opory toczenia, które mają wpływ na spalanie. Jako że dodatkowo obciąża to elementy zawieszenia, to układ ten także narażony jest na szybsze zużycie. Pracuje on pod większym obciążeniem niż to, do którego został zaprojektowany. Wszystkie te aspekty generują koszty, których można uniknąć poprzez regularne sprawdzenie ustawień.

zbieżność kół

Jak ustawić zbieżność kół?

Każdy warsztat, wyspecjalizowany w ustawieniu zbieżności, wie, jakie parametry mają być zastosowane w danym modelu samochodu. Oczywiście w sieci krąży cała masa artykułów, porad i filmów, jak zrobić to samemu, ale nie jest to ani dobre, ani bezpieczne rozwiązanie. Niestety nie da się zrobić tego w dowolnych warunkach.

Każdy producent ściśle określa ustawienie zbieżności i jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy komfortem, stabilnością w zakrętach i – przede wszystkim – bezpiecznym stopniem zwrotności. Bezwzględnie należy trzymać się określonych parametrów. Mniej więcej raz na 3 lata, najlepiej po okresie zimowym, warto sprawdzić wszystkie kąty i ustawienia. Często pokonywanie dziur i nierówności, zwłaszcza poprzecznych, może przestawić geometrię zawieszenia. 

Przeczytaj również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć

Nie tylko trudne warunki drogowe mogą wpływać negatywnie na ustawienie kół. Należy także zadbać o odpowiednią zbieżność tuż po wymianie niektórych elementów zawieszenia. Mowa tutaj przede wszystkim o serwisie końcówki drążka kierowniczego. To główna część, której wymiana powoduje zmianę parametrów zbieżności. 

zbieżność kół

Ile kosztuje ustawienie zbieżności i gdzie najlepiej to zrobić?

Koszt samej usługi nie jest wysoki. Warsztaty, które się w tym specjalizują, zazwyczaj pobierają opłatę w wysokości od 100 do 200 złotych. Przy okazji serwisanci dokonują drobnego przeglądu zawieszenia i wskazują ewentualne usterki. Warto nie odkładać takiej kontroli w nieskończoność, choćby ze względów bezpieczeństwa. Pamiętaj również, że nie jest to czynność prosta, którą powinno wykonywać się samemu. Zatem gdzie ustawić zbieżność kół?

Nie każdy serwis dysponuje urządzeniem do pomiaru i ustawiania zbieżności. Koszt całej aparatury zaczyna się od około 30 tysięcy złotych. Posługiwanie się nim wymaga także specjalistycznej wiedzy i cierpliwości. Może się niestety zdarzyć, że nawet warsztat, który posiada takie wyposażenie, nie poradzi sobie z tym zadaniem i zbieżność kół nie będzie prawidłowa. Warto zatem odwiedzić lokalne fora i poszukać opinii innych kierowców. 

zbieżność kół

Ustawianie zbieżności kół. Kilka słów na koniec

Teraz już wiesz, ile kosztuje ustawienie zbieżności, jakie są konsekwencje jazdy z nieprawidłowymi parametrami oraz wiesz, gdzie ustawić zbieżność. Ten parametr jest równie istotny, co wiele innych elementów w pojeździe. Odpowiada za komfort oraz bezpieczeństwo, które wynikają z prawidłowej przyczepności kół. Zarówno na prostej, jak i w zakrętach. Nie zaniedbuj geometrii swojego zawieszenia – bezpieczeństwo na drodze to podstawa. 

I właśnie o bezpieczeństwo pomoże Ci zadbać LINK4. Zapoznaj się z szeroką ofertą polis lub skontaktuj się z doradcą w sprawie OC, AC i NNW. Zapytaj również o pakiet Auto Assistance – to doskonałe uzupełnienie, które zapewnia pomoc w nagłych przypadkach, takich jak awaria czy kolizja, a nawet brak paliwa. Niezbędne wsparcie zjawi się błyskawicznie i zapewni Ci holowanie lub pojazd zastępczy!

Sprawdź naszą ofertę i skorzystaj z kalkulatora – w mniej niż 60 sekund poznasz cenę polisy!

Szczegółowe informacje o produktach znajdziesz na www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21