Blokada na koło od straży miejskiej. Co warto wiedzieć?

Parkowanie w niedozwolonym miejscu może mieć dla Ciebie przykre konsekwencje. Możesz otrzymać mandat, Twój pojazd może zostać w niektórych przypadkach odholowany, a prawie na pewno zostanie założona blokada na koło. 

Spis treści:
1. Blokada na koło – kto i kiedy może ją założyć?
2. Blokada koła od straży miejskiej. Jak się zachować?
3. Blokada na koło – mandat i inne koszty
4. Blokada na koła. Kilka słów na koniec

Z naszego artykułu dowiesz się, w jakich przypadkach straż miejska może zastosować takie rozwiązanie. Podpowiemy także co zrobić by jak najszybciej móc znowu korzystać z samochodu. W centrach dużych miast już od dawna brakuje miejsc postojowych. Dlatego też niektórzy kierowcy ryzykują i parkują w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Jednak pozorna oszczędność czasu może okazać się bardzo kosztowna i kłopotliwa.

Blokada na koło – kto i kiedy może ją założyć?

W Polsce wykroczeniami parkingowymi najczęściej zajmuje się straż miejska. Blokada na koło może być także założona przez policję. Jednak jej założenie nie jest kwestią “widzimisię” strażnika miejskiego lub policjanta. Muszą zaistnieć konkretne warunki, by unieruchomić samochód w ten sposób. Podane są one w art. 130 a ust. 8 kodeksu drogowego: 

Pojazd może być unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nieutrudniającego ruchu lub niezagrażającego bezpieczeństwu.

Z tego przepisu jasno wynika, że blokada na koło samochodowe może być stosowana tylko wtedy, gdy zaparkowane auto nie utrudnia poruszania się innym oraz nie zagraża bezpieczeństwu pieszych i innych kierowców. Gdy na przykład zaparkowałeś w zatoczce, ale poza wyznaczonym na to obszarem. Dlatego też warto zwracać uwagę na znaki, gdyż może się okazać, iż wybrane przez Ciebie miejsce parkingowe, znajduje się poza wskazaną strefą parkowania.

Co ciekawe, na tak zwanych drogach wewnętrznych nie musisz obawiać się założenia blokady. Drogi te oraz przyległe do nich parkingi i chodniki zarządzane są najczęściej przez spółdzielnie mieszkaniowe lub zarządców budynku. Nie mają oni prawa unieruchamiać pojazdów za pomocą blokady na koło. Byłoby to działanie nielegalne. Choć nie powstrzymuje to zarządców budynków i ulic do umieszczania znaków informujących o możliwości założenia blokady lub odholowania pojazdu na koszt jego właściciela. Są to raczej środki odstraszające niż realna groźba.

A skoro wspomnieliśmy o odholowaniu auta, to warto pamiętać, że straż miejska i policja mogą użyć takiego środka. Może zostać on zastosowany w wielu przypadkach. Mają one jeden wspólny mianownik: auto musi być zaparkowane w miejscu, w którym zagraża bezpieczeństwu lub blokuje poruszanie się innych pojazdów. Z taką sytuacją mamy do czynienia na przykład, gdy auto stoi zbyt blisko przejścia dla pieszych i zasłania widok na nadjeżdżające pojazdy.

Zobacz również: Blokada alkoholowa. Co to jest i kiedy się ją stosuje? Odpowiada ekspert 

blokada-na-kolo-1

Blokada koła od straży miejskiej. Jak się zachować? 

Zaparkowałeś w niedozwolonym miejscu, a po powrocie do auta zastałeś blokadę na kole? Zastanawiasz się co dalej. W jaki sposób będziesz mógł odjechać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej. Po pierwsze, nie zdejmuj blokady na własną rękę, gdyż możesz zostać oskarżony o niszczenie mienia publicznego. Najlepiej będzie, gdy zachowasz spokój. Jeżeli twoje auto zdobi blokada na koło, mandat także trafi w Twoje ręce. Jednak nie martw się, nie musisz go przyjmować. O tym, jak tego uniknąć powiemy za chwilę.

W przypadku, gdy w Twoim aucie została założona blokada na koło, straż miejska lub policja umieszcza za wycieraczką kartę informacyjną. Zapisany jest na niej numer telefonu do osoby, z którą powinieneś się skontaktować. Po rozmowie z pracownikiem na miejscu zjawi się patrol, który zdejmie założoną blokadę. Niestety do jego przyjazdu będziesz musiał pozostać na miejscu. Często takie oczekiwanie może potrwać nawet kilka godzin. Po zdjęciu blokady, patrol straży miejskiej lub policji zajmie się wystawieniem mandatu. Jednak Ty wcale nie musisz go przyjmować. Nie ma to wpływu na to, czy zostanie usunięta blokada na koła. Straż miejska ma po prostu taki obowiązek.

Jeżeli uznasz, że wina leży ewidentnie po Twojej stronie, możesz przyjąć mandat, opłacić go w ustawowym terminie i na tym sprawa się kończy. Jednak masz także możliwość nieprzyjęcia mandatu – na przykład dlatego, że uważasz, że Twoje auto było zaparkowane prawidłowo. W takim wypadku strażnik miejski lub policjant sporządza stosowną notatkę, a Ty zostaniesz wezwany do sądu. W czasie rozprawy to on rozstrzygnie, czy samochód zaparkowany był prawidłowo lub nie. 

blokada-na-kolo-2

Blokada na koło – mandat i inne koszty 

Wysokość mandatu za złe parkowanie uzależniona jest od rodzaju wykroczenia oraz miejsca zatrzymania pojazdu. Poniżej znajdziesz przykłady niektórych wykroczeń oraz wysokość przypisanych do nich mandatów i punktów karnych:

  • Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe kolejowym lub tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania – mandat 300 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem, lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi – mandat od 100 do 300 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli kierujący pojazdami wielośladowymi są zmuszeni do najeżdżania na tę linię – mandat 100 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni lub na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni – mandat 100 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli pojazd je zasłania – mandat 100 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu przy lewej krawędzi jezdni – mandat 100 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu na pasie między jezdniami – mandat 100 zł i 1 pkt karny;

  • Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości – mandat 100 zł i 1 pkt karny.

Możesz także spotkać się z innymi kosztami, jeżeli zdecydujesz się nie przyjąć mandatu. Wtedy sprawa trafi do sądu rejonowego. Jeżeli uzna on, że byłeś winny, czeka Cię opłacenie grzywny nawet do 5000 złotych oraz kosztów sądowych. Ich wysokość może kilkakrotnie przewyższyć wartość wypisanego mandatu. Dlatego warto dobrze się zastanowić, czy jest sens nie przyjmować mandatu. Czasem lepiej po prostu go zapłacić. W ten sposób zaoszczędzisz sobie dużo czasu, stresu oraz oczywiście pieniędzy.

Sprawdź: Parkowanie na chodniku. Jakie zakazy Cię obowiązują, kierowco?

blokada-na-kolo-3

Blokada na koła. Kilka słów na koniec 

Mamy nadzieję, że wiesz już, w jakich sytuacjach może zostać założona blokada na koło, ile kosztuje mandat za nieprawidłowe parkowanie, oraz jak postępować, gdy to Twoje auto zostanie w ten sposób zablokowane. Pamiętaj także że o innych nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. W przypadku niektórych z nich może ochronić Cię odpowiednia polisa komunikacyjna.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą LINK4, w której znajdziesz takie ubezpieczenia jak OC, Autocasco oraz wiele innych. Wystarczy odwiedzić naszą stronę i skorzystać z prostego kalkulatora ubezpieczeń. Nie czekaj, już dzisiaj ubezpiecz swoje auto w LINK4!

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze