Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czym jest i do czego służy tarcza kotwiczna?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 39 sek.

Jeżeli zauważasz spadek sprawności hamowania w swoim aucie lub podczas hamowania usłyszysz niepokojące dźwięki – są to objawy, których zdecydowanie nie warto lekceważyć. Może okazać się, że uszkodzeniu uległa tarcza kotwiczna. Co to takiego?

Spis treści:
1. Tarcza kotwiczna – czym jest i jaką funkcję spełnia?
2. Tarcza kotwiczna – wymiana
3. Tarcza kotwiczna – czy jest niezbędna?
4. Tarcza kotwiczna – podsumowanie

Wydawać by się mogło, że kontrolowanie stanu płynu, klocków hamulcowych oraz tarcz powinno wystarczyć, aby zachować hamulce w odpowiednim stanie. Jednak układ hamulcowy jest znacznie bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać. Istnieje coś takiego jak tarcza kotwiczna. Co to jest? Dlaczego warto o tym wiedzieć oraz, czy z takim podzespołem można spotkać się w każdym samochodzie? Czytaj dalej, aby przekonać się, czym jest tarcza kotwiczna.

Tarcza kotwiczna – czym jest i jaką funkcję spełnia?

Co to jest tarcza kotwiczna? Gdy mowa o układzie hamulcowym, najczęściej wspomina się o takich elementach jak klocki hamulcowe, tarcze czy bębny. Choć takie nazwy jest w stanie przywołać większość kierowców, to jednak w rzeczywistości układ ten bogaty jest w podzespoły, o których słyszy się rzadziej. Jednym z takich elementów są tarcze kotwiczne. Warto już na wstępie zaznaczyć, że jest to coś innego niż tarcza hamulcowa. Czym zatem jest tarcza kotwiczna?

To niepozorny element, który oparty jest na planie koła – jednak niepełnego. Ma on charakterystyczne wycięcie, dzięki któremu już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że jest to właśnie ten element. Na powierzchni znajdują się rozmaite otwory, które służą m.in. do montażu innych elementów układu hamulcowego. 

Jeżeli interesuje Cię, co to jest tarcza kotwiczna, w takim wypadku warto zaznaczyć, że podzespół ten jest znany także jako osłona na tarcze hamulcowe. Jest ona umieszczona w miejscu, które nie jest widoczne bez demontażu koła czy tarczy. W związku z tym wielu kierowców nawet nie ma świadomości, że takie rozwiązanie znajduje się w ich pojeździe.

tarcza-kotwiczna

Tarcza hamulcowa pełni funkcję ochronną, ponieważ zabezpiecza przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do układu hamulcowego. Dzięki temu zmniejsza ryzyko, że zalegający brud przyczyni się do szybszego zużycia tarczy czy innych elementów układu.

To jednak nie wszystko – choć jest to osłona tarczy hamulcowej, to oprócz funkcji ochronnej, pełni także funkcję stelaża dla wielu elementów układu hamulcowego, takich jak szczęki czy cylinderek hamulcowy. W związku z tym poprawnie zamontowana tarcza hamulcowa ma istotny wpływ na wiele elementów układu – a tym samym także na jego skuteczność.

Nie można nie wspomnieć o tym, że tarcza kotwiczna nie jest montowana we wszystkich samochodach. Taki element jest stosowany w tarczobębnach, czyli autach z bębnowymi hamulcami. 

Sprawdź także: Przegrzane tarcze hamulcowe – objawy, przyczyny, zapobieganie

Tarcza kotwiczna – wymiana 

Do czego stosowana jest tarcza kotwiczna, co to jest i jakie ma funkcje – to wszystko już wiesz. Element ten mocowany jest w miejscu trudno dostępnym. W związku z tym sprawdzenie jego stanu jest dość skomplikowane i robi się je przede wszystkim podczas czynności serwisowych związanych z układem hamulcowym.

Tarcza kotwiczna może wymagać wymiany. Możesz to poznać zarówno podczas regularnego serwisowania, jak i w sytuacji, w której np. podczas hamowania rozlega się głośny charakterystyczny pisk. W tym celu najlepiej jest udać się do warsztatu, ponieważ jest to czynność dość czasochłonna, ale przede wszystkim – wymagająca posiadania wielu narzędzi.

W pierwszym kroku konieczny jest oczywiście demontaż koła. Następnie należy usunąć tarcze hamulcowe, aby można było dotrzeć do samych osłon kotwicznych. W tym momencie należy je zdemontować – pamiętając, że do tego elementu przymocowanych może być wiele innych części. Następnie zamontować tarcze kotwiczne oraz tarcze hamulcowe. 

Bardzo często usługa ta wiąże się także z uzupełnieniem płynu hamulcowego w pojeździe. Oprócz tego przeprowadzone może być odpowietrzanie układu. 

tarcza-kotwiczna

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Tarcza kotwiczna – czy jest niezbędna?

A czy osłona kotwiczna jest w ogóle niezbędna w samochodzie? To bardzo złożony temat. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że podzespół ten nie jest stosowany w każdym pojeździe. Z takim rozwiązaniem spotkasz się w samochodach, które mają tzw. tarczobębny.

Jednak sam fakt, że tarcza kotwiczna jest stosowana wyłącznie w wybranych samochodach, nie oznacza, że jest to podzespół, z którego można łatwo zrezygnować. Jak już wiesz – pełni on istotne funkcje – osłony tarcz hamulcowych oraz stelaża dla wielu elementów układu. W związku z tym jego brak będzie mieć negatywny wpływ na ten system.

Przede wszystkim – gdy tarcza kotwiczna zostanie zdemontowana, układ jest pozbawiony ważnej osłony tarcz hamulcowych. W związku z tym w układzie mogą zacząć odkładać się zanieczyszczenia, które doprowadzą do obniżenia trwałości układu. W niektórych sytuacjach może to nawet doprowadzić do wygięcia się tarcz hamulcowych.

Kolejna kwestia odnosi się do faktu, że tarcze kotwiczne stanowią element, do którego mocowane są inne podzespoły układu. Jeżeli zabraknie tego metalowego elementu, prawidłowe funkcjonowanie hamulców może być nie tyle utrudnione, ile nawet niemożliwe. 

Jak widzisz – tarcza kotwiczna to istotny element, którego zdecydowanie nie wolno się pozbywać. Choć na forach samochodowych możesz przeczytać, że wiele osób zdemontowało taki podzespół, to jednak trzeba jasno odradzić tego typu praktyki. W przypadku, gdy tarcza kotwiczna ulegnie np. odgięciu czy korozji, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana takiego elementu na nowy.

W przeciwnym wypadku musisz liczyć się z tym, że zdemontowana lub usunięta osłona kotwiczna może obniżyć sprawność hamowania, lub też przyczynić się do konieczności remontu całego układu w niedługim czasie. 

tarcza-kotwiczna

Przeczytaj także: Krzywe tarcze hamulcowe - objawy oraz możliwe przyczyny

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Tarcza kotwiczna – podsumowanie

Choć tarcza kotwiczna jest elementem, który dla wielu kierowców pozostaje nieznany, to jednak jest to istotny podzespół stosowany w wielu samochodach. Jeżeli w Twoim aucie występują hamulce bębnowe – istnieje spora szansa, że będzie w nim także osłona na tarcze hamulcowe. Jest to element, którego nie należy lekceważyć, a już na pewno nie można dopuścić do samodzielnych przeróbek czy demontażu.

Każdy odpowiedzialny kierowca powinien wiedzieć, że demontaż elementu, który fabrycznie znajduje się w samochodzie, wiąże się z ogromnym niebezpieczeństwem. Dlatego też tego typu praktyki nie powinny być stosowane. Choć takie modyfikacje nie zawsze zostaną zauważone na okresowym przeglądzie technicznym, to jednak nie oznacza to, że są one dozwolone. 

Zobacz też: OC Nissan, rejestracja samochodu w Poznaniu

Kierowca powinien także pamiętać o istotności posiadania ważnego i opłaconego ubezpieczenia OC. To właśnie dzięki takiej polisie, gdy dojdzie do kolizji, osoba poszkodowana może liczyć na wypłatę odszkodowania. 

Zastanawiasz się, gdzie wykupić takie OC? Zapoznaj się z ofertą LINK4. Przelicznik OC na stronie pozwoli Ci na poznanie składki za taką polisę. Pamiętaj, że warto rozszerzyć swoją ochronę także o polisę autocasco czy pakiet Assistance, który przyda się podczas awaryjnych sytuacji na drodze. Chcesz poznać więcej szczegółów? Zadzwoń na infolinię pod numerem 22 4444444 lub spotkaj się osobiście z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21