Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

F1, F2 i F3 w dowodzie rejestracyjnym – co oznaczają?

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 26 sek.

Niewielki dokument, jakim jest dowód rejestracyjny, wbrew pozorom zawiera bardzo dużo informacji na temat samochodu. Możesz tam znaleźć między innymi takie dane jak moc silnika, jego pojemność, a także informacje na temat właściciela samochodu. Ciekawość wśród kierowców budzą jednak 3 rubryki znajdujące się zaraz pod danymi osobowymi. Są one oznaczone kodami F.1, F.2 i F.3. w dowodzie rejestracyjnym. Co oznaczają zapisane w nich dane? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!

Dowód rejestracyjny to obowiązkowy dokument właściciela pojazdu, w którym zawarte są najważniejsze informacje dotyczące samochodu, jak i właściciela. Od 1 października 2018 roku, nie musisz już wozić dowodu ze sobą. W razie kontroli drogowej policjant odczyta wszystkie dane, bazując na systemie komputerowym. 

Jednak mimo wszystko posiadanie dowodu rejestracyjnego przy sobie jest wygodnym rozwiązaniem. Dlaczego? Znajdziesz tam na przykład pieczęci ze stacji kontroli pojazdów, które potwierdzają aktualne badanie techniczne. Jest tam również zapisana data kolejnej wizyty w SKP. Dowód rejestracyjny przydaje się też na przykład w momencie wypadku drogowego i spisywania wspólnego oświadczenia o zdarzeniu. Ten niewielki dokument zawiera wystarczającą ilość potrzebnych informacji, które możesz szybko odczytać i zapisać na oświadczeniu. 

Rubryki F.1, F.2, F.3 w dowodzie rejestracyjnym mają bardzo duże znaczenie dla kwestii przewożenia autem ładunków o dużym ciężarze. Niestosowanie się do tych zapisów, może Cię sporo kosztować w przypadku kontroli policji czy Inspekcji Transportu Drogowego.

Czym jest dowód rejestracyjny?

Dowód rejestracyjny jest wydawany przez wydział komunikacji podczas rejestracji pojazdu. Zazwyczaj najpierw otrzymasz tylko małą karteczkę, która stanowi tymczasowy dowód rejestracyjny. Dowód docelowy odbierzesz w terminie do 30 dni od rejestracji auta. 

Dokument ten fizycznie składa się z trzech części. W łatwy sposób umieścisz go np. w portfelu lub kieszeni. Informacje zapisane są zarówno na zewnętrznej, jak i wewnętrznej jego stronie. 

Pamiętaj, że choć nie masz już obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego, kiedy będziesz sprzedawać samochód, musisz przekazać go nabywcy. W razie zagubienia dokumentu powinieneś z kolei wnioskować o wydanie duplikatu. 

Co zawiera dowód rejestracyjny? Główne sekcje, jakie możesz tam znaleźć, to m.in.: 

  • numer rejestracyjny pojazdu: unikalny identyfikator przypisany do konkretnego samochodu nadawany pojazdowi podczas jego rejestracji,
  • dane takie jak marka i model pojazdu, rok produkcji, oraz 17 znakowy numer identyfikacyjny pojazdu, czyli VIN,
  • dane właściciela: imię i nazwisko (lub nazwa właściciela, jeżeli np. samochód jest finansowany w leasingu), adres zamieszkania lub siedziby instytucji, lub osoby będącej właścicielem auta, a także takie dane jak numer PESEL lub REGON firmy finansującej,
  • informacje o rejestracji: data pierwszej rejestracji pojazdu w kraju i za granicą, oraz data wydania samego dowodu rejestracyjnego,
  • informacje techniczne: maksymalny nacisk na oś pojazdu, przeznaczenie auta, moc silnika, pojemność skokowa, liczba osi,
  • inne techniczne zmiany pojazdu (np. zamontowany dodatkowo hak, który, aby wpisać do dowodu, musi być najpierw zweryfikowany na stacji kontroli pojazdów),
  • rubryka dotycząca mas samochodu, jak również maksymalnego ciężaru przyczepy, którą może ciągnąć. Są to punkty F.1, F.2, F.3, G, a także O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem najazdowym, a także O.2 – maksymalna masa przyczepy bez hamulca, czyli lekkiej.

Tak wygląda szybki przegląd najważniejszych informacji zawartych w tym dokumencie. Skupmy się jednak na punktach F.1, F.2, F.3 w dowodzie rejestracyjnym.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Sekcja F w dowodzie rejestracyjnym

Sekcja F znajduje się zaraz pod danymi osobowymi właściciela auta w dowodzie rejestracyjnym. Podzielona jest na 3 podpunkty. W przypisach do każdego punktu możesz znaleźć opis każdego z pojedynczych pól. Są to po kolei:

  • F.1 – maksymalna masa całkowita
  • F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu
  • F.3 w dowodzie rejestracyjnym – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów

Polecamy też: UFG – co to jest i czym zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?

Znaczenie i treść pola F.1

Co oznacza zapis „maksymalna masa całkowita” odnoszący się do pola F.1? To maksymalny dopuszczalny ciężar, jakim możesz obciążyć swój samochód i na jaki dopuścił producent auta. Jest to techniczny zapis, który mówi o tym, do jakiego obciążenia konstrukcja auta została przystosowana. Zawierając się w tej wartości, możesz jeździć autem bez przeszkód, gdyż technicznie samochód został przewidziany do tego typu obciążeń. 

Z kolei przekroczenie maksymalnej masy całkowitej i załadowanie zbyt ciężkiego ładunku, może być bardzo niebezpieczne w ruchu drogowym. Przede wszystkim zawieszenie samochodu jest wtedy poddane ponadnormatywnym naciskom, amortyzatory i sprężyny mogą po prostu nie wytrzymać i ulec zniszczeniu. 

Poza tym zbyt duża masa znacznie wydłuża drogę hamowania auta i całkowicie zmienia pracę układu kierowniczego. W skrajnych przypadkach jazda przeładowanym autem może skutkować katastrofą w ruchu lądowym, na przykład z powodu niezapanowania nad autem, co poskutkuje wypadkiem drogowym lub kolizją. Pamiętaj, że zbyt obciążone auto to nie tylko zagrożenie dla kierowcy, ale także dla osób postronnych na drodze! Dlatego tak ważne jest przestrzeganie maksymalnej masy całkowitej pojazdu.

Znaczenie i treść pola F.2

Rubryka F.2, czyli dopuszczalna masa całkowita pojazdu to z kolei maksymalny ciężar, jakim można obciążyć samochód, zgodna z przepisami krajowymi. Ciekawostką jest fakt, że w samochodach osobowych pola F.1 i F.2 są z reguły identyczne, ponieważ przepisy krajowe pokrywają się z zaleceniami producenta auta co do maksymalnego obciążenia. Raczej ciężko o przypadek, w którym prawo pozwala załadować cięższy ładunek do auta, niż dopuszcza do tego sam konstruktor. 

Wyjątkiem mogą być jedynie zmiany parametrów technicznych auta w stosunku do jego DMC. Wtedy w polu F.1 i F.2 mogą pojawić się rozbieżne wartości. Naturalnie jednak takie różnice pojawiają się w autach ciężarowych, gdzie wartości mogą różnić się w zależności od ilości osi pojazdu. Na przykład dla dwuosiowego ciągnika siodłowego, maksymalne DMC wynosi 18 ton, dla 3-osiowego jest to 25 ton, a dla auta czteroosiowego, maksymalne obciążenie może wynieść aż 32 tony.

Znaczenie i treść pola F.3 w dowodzie rejestracyjnym

Przejdźmy teraz do ostatniego pola oznaczonego literą F. Co oznacza F.3 w dowodzie rejestracyjnym? Te dane odnoszą się do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów, czyli na przykład samochodu ciągnącego za sobą przyczepę. Po odjęciu wartości z rubryki F.3 od wartości z pola F.1 otrzymasz wartość maksymalnego DMC przyczepy z hamulcem, którą możesz ciągnąć. 

Właściwie wtedy uzyskasz informację, która zawarta jest z kolei w polu O.1. Kiedyś rubryka ta stanowiła problem dla kierowców, zwłaszcza kiedy istniał przepis, który mówił o tym, że DMC samochodu ciągnącego przyczepę powinno być większy co najmniej o 33% od DMC samej przyczepy. Dochodziło do sytuacji, w których właściciele aut ciągnęli przyczepy zgodne z wszelkimi normami producenta, zgodne też z prawem poza granicami kraju, a nielegalne w Polsce. Na szczęście od 1 stycznia 2023 zapis ten został skorygowany i zniknął problematyczny przelicznik 1,33 i za DMC zespołu pojazdów odpowiada pozycja F.3 w dowodzie rejestracyjnym.

Przeczytaj również: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu a OC

 

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

F1, F2, F3 w dowodzie rejestracyjnym – już wiesz, co oznaczają!

Od teraz rubryki F1, F2 i F3, nie będą stanowiły dla Ciebie zagadki. Jak widzisz, informacje zawarte w tych polach odnoszą się do dopuszczalnego ciężaru samochodu. Z reguły na co dzień te informacje raczej nie będą Ci potrzebne, zwłaszcza jeśli poruszasz się samochodem osobowym. 

Jednak w przypadku, kiedy będziesz musiał przewieźć swoim autem duży ciężar i istnieje ryzyko przeładowania auta, dokładnie sprawdź i oblicz, czy po załadowaniu auta towarem, nie przekroczysz DMC. Jeśli to zrobisz, to po pierwsze jazda przeładowanym samochodem stwarza niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, po drugie – zagraża to konstrukcji całego auta, która nie została przewidziana do takich obciążeń, a po trzecie – w razie kontroli drogowej przez policję lub inspekcję transportu drogowego, ryzykujesz otrzymaniem mandatu w kwocie od 20 do nawet 3000 zł! Warto wiedzieć, co oznacza F.3 w dowodzie rejestracyjnym, gdy ciągniesz przyczepę. Wtedy unikniesz wysokich mandatów. 

Przeładowanie auta osobowego zdarza się dość rzadko, ale już przeładowanie np. dostawczaka, którego również można prowadzić na kat. B, to znacznie częstsze wykroczenie, z którym funkcjonariusze policji albo ITD, spotykają się codziennie. Dlatego, zanim załadujesz taki samochód po sam dach, nie zapomnij zerknąć w dowód w opisywane rubryki, aby Twój transport odbywał się w zgodzie z przepisami. Jadąc autem z przyczepą, pamiętaj też o tym, czym jest pozycja F.3 w dowodzie rejestracyjnym, która mówi o maksymalnej masie zespołu pojazdów. Życzymy bezpiecznej jazdy!

Aby poruszać się autem zgodnie z prawem, Twoim obowiązkiem jest też posiadanie ubezpieczenia OC. Dlatego skorzystaj z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu obliczysz wysokość składki dla Twojego samochodu. Ubezpieczenie kupisz też, dzwoniąc pod 22 4444444. Porozmawiaj z jednym z naszych konsultantów, którzy pomogą dobrać odpowiedni pakiet ubezpieczenia. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W ofercie oprócz OC znajdziesz też ubezpieczenia dobrowolne, takie jak AC, assistance czy NNW. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dobrać odpowiednią polisę!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz również: Rejestracja samochodu Wejherowo

FAQ – często zadawane pytania

Co grozi za przeładowanie samochodu?

W przypadku, kiedy DMC auta przekracza dopuszczalny poziom, grozi Ci mandat uzależniony od procentowego poziomu przeładowania. Progi wynoszą odpowiednio: 500 zł dla masy całkowitej przekroczonej do 5%, 1000 zł dla wartości od 5 do 10%, 1500 zł, dla przedziału 10 – 20% i 2000 zł dla przypadków przekroczenia masy o 20%. Dlaczego więc mowa o maksymalnym mandacie 3000 zł? Otóż funkcjonariusz może zastosować się do art. 97 KW, który mówi o tym, że kto wykracza poza inne przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997, może zostać objęty mandatem do maksymalnej wysokości 3000 zł. Przekroczenie DMC może wiązać się też z nałożeniem aż 15 punktów karnych z tego tytułu. Warto więc pilnować obowiązujących ograniczeń i w razie wątpliwości zajrzeć w dowód rejestracyjny. F.3 – nie zapominaj również o tej rubryce, odnoszącej się do masy samochodu z przyczepą!

Czy maksymalna masa całkowita i dopuszczalna masa całkowita pojazdu to to samo?

Nie. Rubryka F.1, oznaczająca maksymalną masę całkowitą, określa, ile samochód może przyjąć ciężaru pod względem konstrukcyjnym, czyli ile producent danego modelu przewidział jako wartość bezpieczną dla takich podzespołów jak amortyzatory czy sprężyny, a także układ kierowniczy czy hamulce. Z kolei pole F.2 mówi o tym, ile prawnie może zostać na samochód załadowane kilogramów. W osobówkach te wartości są takie same, ponieważ są to pojazdy przeznaczone do prowadzenia na kat. B, więc masa całkowita będzie jednocześnie masą dopuszczalną. Różne wartości tych pól możesz zauważyć np. w samochodach ciężarowych lub autobusach. 

Jak policja lub inspekcja transportu drogowego sprawdza przeładowanie pojazdu?

Funkcjonariusze używają do tego specjalnej wagi najazdowej. Niektóre z takich wag są na stałe zamontowane w specjalnie do tego przygotowanych zatoczkach. Podczas kontroli samochód najeżdża na urządzenie, a następnie dokonywane są poszczególne odczyty. Służby mogą też skorzystać z przenośnej wagi najazdowej, rozkładanej na miejscu kontroli, żeby sprawdzić nacisk na poszczególne osie jak również ogólne przeładowanie samochodu. Odczyty pomiarów są dostępne od razu.

Źródła: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-wykroczen-16788218/art-97

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21