Zmiany konstrukcyjne pojazdu a OC i dowód rejestracyjny

Utarło się, że tuning jest domeną tylko samochodów sportowych, których właścicielom zależy na oszałamiających efektach. W rzeczywistości jednak zmiany konstrukcyjne pojazdu są często przeprowadzane również przez „zwykłego Kowalskiego”.

Z tego tekstu dowiesz się, na czym polega zmiana konstrukcyjna pojazdu oraz jaki ma wpływ na OC i dowód rejestracyjny.

Spis treści: 
1. Na czym polegają zmiany konstrukcyjne pojazdu?
2. Zmiana konstrukcyjna pojazdu a dowód rejestracyjny
3. Zmiana konstrukcji pojazdu a OC
4. Zmiany konstrukcyjne pojazdu. Kilka słów na koniec

Na czym polegają zmiany konstrukcyjne pojazdu?

Zmiany konstrukcyjne samochodu, które mają za zadanie poprawę jego osiągów to temat tak stary, jak sama motoryzacja. Od zawsze kierowcy chcieli, żeby ich pojazdy były lepsze, głośniejsze, szybsze i ładniej wyglądające. Z biegiem lat tuning zyskał na popularności. Duży wkład w rozwój tego zjawiska z pewnością miała popkultura oraz liczne filmy zahaczające o tematykę modyfikacji samochodów. Czy jednak zmiany konstrukcyjne zawsze muszą być spektakularne i widoczne gołym okiem? Oczywiście, że nie. Za modyfikacje uznaje się bowiem zwiększenie pojemności silnika, czy zamontowanie instalacji gazowej w celu redukcji spalania. W dalszej części tekstu dowiesz się, jak zmiana konstrukcji samochodu ma się do obowiązujących przepisów.

Sprawdź także: Rejestracja samochodu z zagranicy. O czym warto pamiętać?

zmiany-konstrukcyjne-pojazdu-2

Zmiana konstrukcyjna pojazdu a dowód rejestracyjny

Zmiany konstrukcyjne samochodu mogą być powodem do dużych kłopotów, o ile są przeprowadzone bez znajomości obowiązujących przepisów. Poniżej przygotowaliśmy listę modyfikacji, których wykonanie grozi mandatem, a nawet utratą dowodu rejestracyjnego: 

  • montaż felg wystających za obrys samochodu,
  • oświetlenie podwozia i felg,
  • demontaż tłumika,
  • montaż lusterek bocznych ograniczających widoczność,
  • wymiana kierownicy bez homologacji lub klaksonu,
  • montaż świateł ksenonowych w koszach przeznaczonych na zwykłe lampy,
  • samodzielnie wykonane orurowanie bez niezbędnej homologacji. 

Jeśli chodzi o orurowanie, to przepis regulujący to zagadnienie dotyczy tylko pojazdów z orurowaniem zarejestrowanych do 20 października 2007 roku. Samochód z tym elementem powinien przejść szczegółowe badanie techniczne i co najważniejsze, nie wzbudzać żadnych podejrzeń u służb drogowych. W przypadku kolizji można spotkać się z sytuacją, gdy strona poszkodowana zażąda homologacji orurowania, a jeśli okaże się, że zostało ono zamontowane w sposób nieprawidłowy, będziesz musiał zmierzyć się z kłopotami, które z tego wynikną. 

Skoro wiesz już, które zmiany konstrukcyjne pojazdów są zabronione, czas przejść do tych dozwolonych przez obowiązujące przepisy. Ustawa Prawo o ruchu drogowym reguluje, że przeróbek w obrębie auta mogą dokonywać wyłącznie uprawnione do tego warsztaty. Chodzi o podmioty, które są oznaczone kodem PKD 50.20.A: konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych. Po tym, jak zmiana konstrukcyjna pojazdu zostanie wykonana, właściciel powinien otrzymać następujące dokumenty:

  • zaświadczenie potwierdzające, że dany podmiot jest wpisany do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem PKD, który uprawnia go do wykonywania modyfikacji,
  • oświadczenie o zakresie wykonanych prac sporządzone na druku zgodnym z rozporządzeniem,
  • rachunek lub fakturę za wykonaną usługę.

Nie zapominaj o tym, gdzie powinny zostać wykonane zmiany konstrukcyjne pojazdu. Warsztat musi mieć odpowiednie uprawnienia.

Dowiedz się, która zmiana konstrukcji samochodu jest najpopularniejsza wśród kierowców:

  • demontaż kraty, kratki, przegrody,
  • montaż instalacji LPG,
  • zmiana pojemności silnika. W dowodzie musi znaleźć się stosowna informacja,
  • przerobienie auta ciężarowego na osobowe i zmiana jego przeznaczenie na wyłączny przewóz osób,
  • zmiana liczby miejsc w samochodzie, która wiąże się z montażem dodatkowego rzędu siedzeń przeznaczonych dotychczas do przewożenia ładunków.

Pamiętaj, że każda zmiana konstrukcji pojazdu wymaga przeprowadzenia badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta stwierdzi, czy modyfikacje są zgodne z przepisami. Koszt takiego badania to 82 zł (jeśli auto ma aktualne badanie techniczne) lub 182 zł (jeśli auto nie ma aktualnego badania technicznego). Pamiętaj, że zmiana pojemności silnika w dowodzie powinna zostać odnotowana od razu po jej wykonaniu.

Gdy już będziesz mieć badanie techniczne, powinieneś udać się do wydziału komunikacji, w którym samochód był rejestrowany. Masz na to 30 dni od przeglądu. Weź ze sobą:

  • dowód rejestracyjny,
  • potwierdzenie, że każda zmiana konstrukcyjna samochodu została wykonana w uprawnionym do tego warsztacie,
  • zaświadczenie o przejściu badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów,
  • oświadczenie producenta lub przedstawiciela o homologacji pojazdu zgodnej z podanymi informacjami,
  • dowód wniesienia opłaty za nowy dowód rejestracyjny 54 zł oraz opłaty ewidencyjnej 0,50 zł.

W ciągu 30 dni wydział komunikacji powinien wydać pozytywną lub negatywną decyzję w sprawie rejestracji modyfikowanego pojazdu. W razie odmowy masz 14 dni na złożenie stosownego odwołania. Przypilnuj, gdzie wykonujesz zmiany konstrukcyjne pojazdu. Warsztat z odpowiednimi uprawnieniami uchroni Cię przed kłopotami.

zmiany-konstrukcyjne-pojazdu-1

Zmiana konstrukcji pojazdu a OC

Tuning pojazdu dzieli się na kilka rodzajów:

  • optyczny,
  • elektroniczny,
  • akustyczny,
  • mechaniczny.

Ubezpieczyciel powinien wiedzieć o przeprowadzonych modyfikacjach tylko w momencie, gdy mają one charakter mechaniczny, np. wymiana silnika na taki o większej pojemności. Jest to istotne ze względu na konieczność rekalkulacji składki obecnej polisy. Niewielkie przeróbki (takie jak np. obniżenie zawieszenia) nie mają wpływu na wysokość opłaty za OC i nie musisz informować o nich towarzystwa ubezpieczeniowego. 

Każda część wykorzystana do modyfikacji samochodu powinna mieć homologację, a wszelkie zmiany i przeróbki powinny być udokumentowane.

Zobacz również: Przerejestrowanie samochodu. Poradnik krok po kroku

W momencie, gdy weźmiesz udział w wypadku, możesz zwrócić się jako właściciel pojazdu do rzeczoznawcy o przeprowadzenie wyceny. Tego typu usługa kosztuje zazwyczaj od 100 do 200 zł i może uratować Cię przed wysokimi kosztami, napraw. Wiesz już, jak wygląda zmiana konstrukcji pojazdu w kontekście OC.

zmiany-konstrukcyjne-pojazdu

Zmiany konstrukcyjne pojazdu. Kilka słów na koniec

Jak widzisz, zmiany konstrukcyjne pojazdów są tematem bardzo rozległym i mającym duży wpływ na dalszy los auta. Teoretycznie przeróbki są dozwolone, ale wymagają odpowiedniej dokumentacji oraz przeprowadzenia w uprawnionym warsztacie. Bez tego pojazd nie będzie mógł zostać zarejestrowany. Dopilnuj by, poważna modyfikacja jak zmiana pojemności silnika w dowodzie miała po sobie ślad w postaci wpisu.

Przed rejestracją warto też zastanowić się nad wyborem odpowiedniej polisy OC. Najlepsze oferty od towarzystw takich jak LINK4 znajdziesz w Internecie. Wystarczy tylko, że podasz kilka danych o sobie oraz zmodyfikowanym samochodzie, by szybko i bez problemów otrzymać dostęp do listy ofert OC. Ubezpieczenie samochodu jest bardzo ważne, by uchronić Cię przed konsekwencjami finansowymi wynikającymi z udziału w wypadku i uszkodzeniu pojazdów innych uczestników ruchu. Zachęcamy również do rozmowy bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444, a także do osobistego spotkania się z agentem współpracującym z LINK4, który doradzi i dobierze ubezpieczenie do Twoich potrzeb. 

Wybieraj zatem tylko oferty od renomowanych firm, które mają doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i dopasowują swoją ofertę do tego, czego konkretnie oczekują od nich klienci. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że w razie potrzeby otrzymasz niezbędną pomoc. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze