Koło pasowe – objawy, usterki i wymiana

Koło pasowe w silniku spalinowym ma za zadanie napędzić osprzęt silnika jak alternator, układ wspomagania kierownicy czy kompresor klimatyzacji. Napęd tych elementów przekazywany jest za pomocą paska wielorowkowego prosto z wału korbowego.

Koło pasowe nie jest jednak niezniszczalne. Jakie są objawy jego zużycia?

Spis treści:
1. Koło pasowe – istotny element silnika
2. Czym jest koło pasowe?
3. Zużyte koło pasowe – objawy
4. Koło pasowe wału i jego wymiana
5. Usterka koła pasowego – kilka słów na koniec

Koło pasowe – istotny element silnika

Bardzo sprytnie w mechanice samochodowej rozwiązano problem napędzania innych elementów poza silnikiem auta. Alternator zapewniający ładowanie, klimatyzacja czy pompa wspomagania kierownicy – te komponenty wymagają napędzenia, żeby mogły współgrać z jednostką napędową. Jak to rozwiązano? Odpowiedzią na to pytanie jest pasek klinowy wielorowkowy.

Dzięki zastosowaniu tego elementu, oprócz standardowej pracy silnika, możliwe jest wykorzystanie wytworzonej energii na zasilenie urządzeń opisanych powyżej. Jednak pasek rozpięty jest na innym ważnym elemencie. Chodzi o koło pasowe. Nie jest to zwykłe koło z naciągniętym paskiem. Jego budowa i działanie wymagają dokładniejszej analizy. Zdarzają się również usterki. Jak je rozpoznać i naprawić?

kolo-pasowe

Sprawdź również: Uszkodzony wał napędowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Czym jest koło pasowe?

Koło pasowe wału korbowego składa się z dwóch części. Po zewnętrznej stronie biegnie pierścień z rowkami dopasowanymi do paska klinowego. Dużo ciekawiej robi się w centrum koła. Znajdziesz tutaj piastę, ale nie taką tradycyjną. To ona połączona jest bezpośrednio z wałem korbowym i przenosi prędkość obrotową wału, na pasek i dalej na osprzęt silnika. Problem pojawia się podczas samego przenoszenia napędu. Dlaczego? Otóż podczas pracy wału korbowego następują różnego rodzaju drgania oraz naprężenia skrętne, które są szkodliwe dla wału, oraz paska.

W skrajnych przypadkach mogłoby dojść nawet do pęknięcia wału lub rozerwania paska wielorowkowego. Dlatego koło pasowe w nowoczesnych autach zawiera tłumik drgań, którego zadaniem jest niwelowanie takich niepożądanych efektów jak opisane powyżej drgania czy naprężenia. Nazywa się to tłumikiem drgań skrętnych. Jest to nic innego jak guma znajdująca się między piastą a pierścieniem koła pasowego. Guma pełni funkcję tłumiącą i niepożądane efekty zostają zniwelowane. 

Jak widzisz, koło pasowe nie jest sztywnym metalowym elementem montowanym silniku. Nie jest to też niestety część bez wad. Po pewnym czasie mogą pojawić się problemy z kołem. W końcu przenoszone są tutaj znaczne obciążenia i nietrudno o awarię. Jak wykryć usterki i zapobiec dalszym problemom?

Zużyte koło pasowe – objawy 

Koło pasowe wału to dość trwały element układu osprzętu silnika. Czas niezawodnej pracy powinien wynosić nawet 120 tys. km. Wszystko uzależnione jest od sposobu użytkowania auta. Dynamiczne użytkowanie pojazdu i gwałtowne wkręcanie silnika na wysokie obroty może przyczynić się do szybszego zużycia opisywanej części. Spokojniejsza jazda z reguły ma lepszy wpływ na działanie koła pasowego. Oczywiście to nie reguła i usterka może pojawić się niespodziewanie nawet po kilkunastu tysiącach km przebiegu. Jak rozpoznać, że awarii uległo koło?

Jeśli nie zaglądasz zbyt często pod maskę, pierwszym symptomem, który odczujesz, będą najprawdopodobniej nieregularne i wyraźne wibracje silnika. Nie będą one jednak poprzedzone żadną kontrolką na desce rozdzielczej. Może pojawić się również nierówna praca samej jednostki. 

Zaglądając pod maskę, sprawdź pasek i jego stan. Jeśli krawędzie paska są wyraźnie zdarte, oznacza to, że koło pasowe nie pracuje równo w osi i powoduje nieregularne zużycie paska. Spójrz również na koło pasowe i zaobserwuj jego pracę przy odpalonym silniku. Być może gołym okiem dostrzeżesz, że nie kręci się ono równo, tylko wpadło w oscylację. 

Elementów zwiastujących konieczność wymiany koła pasowego jest więcej. Są to m.in. takie objawy jak: pisk paska, czy wyraźnie poluzowany napinacz, który nie spełnia prawidłowo swojej funkcji. Nie warto zwlekać, gdyż uszkodzone koło pasowe może pociągnąć za sobą znaczne koszty napraw.

Czym skutkuje jazda autem, gdzie koło wału korbowego uległo zniszczeniu?

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że każda usterka koła pasowego oznacza brak prawidłowego tłumienia powstających naprężeń i drgań. Skutkiem tego mogą być takie następstwa jak problem z napędzanymi elementami: uszkodzenie alternatora czy pompy wspomagania. Problemy mogą pojawić się również na skrzyni biegów, gdzie przenoszone drgania przekazane zostaną aż na przełożenia w skrzyni. Najpoważniejsza w skutkach może okazać się jednak naprawa, gdy dojdzie do pęknięcia wału korbowego. Wtedy koszty serwisu okażą się bardzo wysokie.

kolo-pasowe

Koło pasowe wału i jego wymiana

Jeżeli stwierdzisz uszkodzenie koła pasowego, najlepszym rozwiązaniem będzie oddanie samochodu do serwisu, który taką usługę powinien wykonać bez większych problemów. Koszt takiej wymiany waha się jednak w zależności od silnika samochodu. W niektórych dostęp jest bezproblemowy i w takim przypadku wymiana może kosztować 50 – 150 zł. W silnikach z trudnym dostępem do paska osprzętu wymiana koła pasowego nie jest już taka prosta. Wtedy również koszt naprawy się zwiększy. Robocizna w trudniejszych przypadkach może oscylować nawet w ok. 500 zł. Cena za koło pasowe na wale korbowym również może być bardzo zmienna w zależności od modelu auta. Trudno wskazać średnią kwotę, ale z reguły w nowszych modelach aut jest ono droższe niż w starszych i trzeba przygotować się na kwoty od 150 nawet do 1000 zł.

Wymianę opisywanego elementu możesz wykonać również samemu. Rozpocznij od zdjęcia przebiegu paska osprzętu. Pozwoli to na późniejsze odtworzenie identycznego położenia. Poluzuj napinacz paska, aby wygodnie zdjąć pasek osprzętu z koła pasowego. Jak odkręcić koło pasowe wału korbowego? Przede wszystkim zablokuj koło zamachowe, żeby położenie wału nie uległo zmianie. Następnie poluzuj śruby mocujące lub jedną centralną śrubę w zależności od silnika.

Pamiętaj, że w każdym przypadku odkręcenia śruby rozporowej, nie można użyć jej ponownie. Producenci części samochodowych przeważnie dodają taką śrubę do zestawu. Po odkręceniu koła możesz zamontować nową część. Dokręcanie powinno odbywać się krzyżowo, jeśli koło zamontowane jest na więcej niż jednej centralnej śrubie. Pamiętaj o odpowiednim momencie dokręcania! To kluczowy aspekt. Zbyt mały może spowodować odkręcenie się koła. Zbyt duży – zerwaniem gwintu śrub. Następnie możesz założyć pasek na koło i dokręcić napinacz. 

To oczywiście uproszczona reguła montażu nowego koła pasowego. W niektórych modelach aut nie przebiega to tak „książkowo”, jak w opisywanym przypadku. Dlatego, jeśli nie czujesz, że podołasz takiej wymianie – oddaj samochód do zaufanego serwisu.

kolo-pasowe

Przeczytaj także: Dwumasa – co to jest i jak rozpoznać awarię?

Usterka koła pasowego – kilka słów na koniec

Mamy nadzieję, że dzięki poradnikowi, który przygotowaliśmy, będzie Ci łatwiej rozpoznać usterkę koła pasowego w Twoim samochodzie. Jeśli zauważasz objawy podobne do opisanych przez nas, nie zwlekaj, tylko udaj się do warsztatu, jeszcze zanim skutki związane z nieprawidłowo działającym kołem pasowym staną się tragiczne. Poważnym naprawom można zapobiec, jeśli wcześniej zdecydujesz się na wymianę. Życzymy bezawaryjnych podróży!

Sprawdź również: ubezpieczenie w Legnicy, OC Nissan

Jeśli szukasz polisy AC dla Twojego samochodu, koniecznie sprawdź Kalkulator LINK4 i wybierz polisę dostosowaną do Twoich potrzeb. Masz pytania dotyczące ubezpieczeń? Nasi doradcy odpowiedzą na nie pod numerem 22 4444444. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy