Nierównomierne zużycie opon – jak rozwiązać problem? Wyjaśniamy

Każdy element samochodu, podczas codziennej eksploatacji naturalnie się zużywa i nie ma w tym niczego dziwnego. Co jednak zrobić, gdy zużycie opon jest szybsze niż wskazywałyby informacje dotyczącej tej kwestii dostarczone od producenta?

Z tego tekstu dowiesz się, czym jest nierównomierne zużycie opon przednich i tylnych. Czytaj dalej.


Spis treści: 
1. Zużycie opon. Dlaczego musisz je kontrolować?
2. Nierównomierne zużycie opon – możliwe przyczyny
3. Objawy nadmiernego zużycia opon
4. Nierównomierne zużycie opon – kilka słów na koniec

Zużycie opon. Dlaczego musisz je kontrolować?

Z pozoru opony wyglądają na bardzo trwałe oraz odporne na ścieranie, ale rzeczywistość pokazuje, że jest zgoła inaczej. Ten niezwykle ważny element jest bowiem narażony na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Zobaczysz to, gdy przyjrzysz się bocznej części zamontowanych w Twoim samochodzie opon. Zobaczysz z pewnością niewielkie rowki oraz dziurki, które powiększają się w miarę korzystania z pojazdu. Jeśli podczas oględzin zauważysz nacięcia oraz specyficzne pęknięcia zarówno od wewnętrznej, jak i zewnętrznej strony, to znak, że Twoje opony są do wymiany.

Zużycie opon to jednak kwestia, którą można jeszcze bardziej uszczegółowić. Oprócz głównej części opony kierowcy mają bowiem do czynienia również z innym zjawiskiem. Zużycie bieżnika opon jest główną przyczyną poważnych usterek związanych z oponami pomimo tego, że zazwyczaj dochodzi do niego przez długi czas. Ze względu na brak widocznych symptomów wielu kierowców zauważa nierównomierne zużycie opon przednich i nie tylko dopiero w zaawansowanym stadium, gdy jedynym ratunkiem jest już tylko wymiana. 

Zobacz także: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż

Jako kierowca musisz wiedzieć, że bieżnik Twoich opon powinien być zużyty równomiernie na całym obwodzie. Z wielu przyczyn (o których napiszemy poniżej) jest jednak inaczej. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak sprawdzić zużycie opon i wiele więcej.

zuzycie-opon

Nierównomierne zużycie opon – możliwe przyczyny

Na pewno zastanawiasz się, jak ocenić zużycie opony. Otóż jest to bardzo proste. Każdy producent umieszcza bowiem na swoich oponach specjalne wskaźniki pomocne do ocenienia stanu ogumienia. Wskaźnik to niewielki gumowy pasek o grubości 1,6 mm, który znajduje się na dnie rowka. W momencie, gdy bieżnik zrówna się z poziomem wskaźnika, otrzymujesz sygnał, że opony należy jak najszybciej wymienić. Wiesz już, jak sprawdzić zużycie opon, ale czy zastanawiałeś się, dlaczego dochodzi do deformacji i uszkodzeń ogumienia? Nierównomierne zużycie opon jest zazwyczaj spowodowane:

  • niskim ciśnieniem w oponach,
  • zbyt dużym przeciążeniem pojazdu,
  • agresywnym pokonywaniem zakrętów,
  • niewłaściwym ustawieniem geometrii kół.

Oczywiście podaliśmy tylko te przyczyny, które pojawiają się najczęściej. W większości przypadków zużycie opon jest związane z niedopilnowaniem kwestii eksploatacji pojazdu oraz ignorowania stanu ogumienia. Jeśli zależy Ci, by długo korzystać z opon, musisz koniecznie sprawdzić, jak wygląda wskaźnik zużycia opony w Twoim samochodzie. Wiesz już, jak ocenić zużycie opony.

zuzycie-opon-2

Objawy nadmiernego zużycia opon

Nierównomierne zużycie opon może przejawiać się w różny sposób. Poniżej znajdziesz najczęściej występujące objawy.

  • Zużycie bieżnika opon w środkowej części

Jeśli zauważysz, że bieżnik jest wytarty bardziej na brzegach opony, możesz mieć do czynienia ze zbyt wysokim ciśnieniem panującym w oponach. W momencie, gdy różnica w wysokości bieżnika pomiędzy bokiem a środkiem opony jest wyższa niż 2 mm, to znak, że Twoje ogumienie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Rozwiązaniem może być wyrównanie ciśnienia zgodnie z zaleceniami producenta opon.

  • Zużycie opon samochodowych z brzegu

Tego typu zjawisko charakteryzuje się nadaniem oponom specyficznego zaokrąglonego czoła. Zazwyczaj do deformacji dochodzi wskutek jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Musisz bowiem pamiętać, że ciężar całego auta spoczywa na powierzchni opony, a gdy ciśnienie nie ma odpowiednio wysokiej wartości, docisk czoła do podłoża jest słabszy. W takiej sytuacji konieczna jest korekta ciśnienia. Zużycie opon z brzegu to również efekt nieodpowiedniego stylu jazdy. Chodzi o agresywne pokonywanie zakrętów. Gdy pojazd porusza się po zakręcie, opony bardzo często pracują na granicy swojej przyczepności, a więc muszą poradzić sobie z naprawdę dużymi przeciążeniami. W poważniejszych przypadkach nierównomierne zużycie opon samochodowych jest związane uszkodzonym zawieszeniem.

  • Zużycie opon – wyząbkowany bieżnik

Wyząbkowanie bieżnika polega na bardzo szybkim ścieraniu się części klocków bezpośrednio od strony natarcia. Ząbkowanie zawdzięcza swoją nazwę temu, że doprowadza do sytuacji, gdy opona, patrząc na nią z boku, wygląda, jakby była zębami piły. Zjawisko występuje na krawędziach lub środkowej części bieżnika. Wyząbkowanie można „leczyć” poprzez szorstkowanie, ale niestety nie ma wielu warsztatów wulkanizatorskich, które się tym zajmują. Jeśli więc chcesz uchronić się przed tym zjawiskiem, to najlepszą metodą jest rotacja opon, by regulować ich zużycie.

  • Faliste zużycie

Specyficzne faliste zużycie występuje zazwyczaj na tylnej osi, która stanowi oś napędową całego pojazdu. Opony znajdujące się z tyłu zużywają się nieco mniej intensywnie niż te z przodu, ale mimo wszystko wciąż są narażone na uszkodzenia. Pofalowana powierzchnia bieżnika zazwyczaj dotyczy niewłaściwego ustawienia geometrii kół lub wadliwej pracy zawieszenia. 

  • Naderwanie gumy

Naderwanie gumy występuje w obrębie lamel lub bezpośrednio przy rowkach bieżnika. Bardzo często do naderwania dochodzi w nowych oponach zimowych o miękkiej mieszance oraz wysokich kostkach. Przyczyna takiego uszkodzenia to jazda ze zbyt dużą prędkością po bardzo krętych trasach oraz niestabilnej powierzchni.

  • Zdeformowanie bieżnika

Wiele zależy od tego, w jakim miejscu zauważysz deformację. Jeśli czoło bieżnika wygląda co najmniej dziwnie, to znaczy, że jechałeś przez długi czas ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach lub przewoziłeś bagaż o wiele za ciężki na możliwości pojazdu.

zuzycie-opon-1

Nierównomierne zużycie opon – kilka słów na koniec

Opony jako istotna część Twojego samochodu, bez której jazda jest niemożliwa, zasługują na odpowiednią kontrolę. Pomoże Ci w tym wskaźnik zużycia opony oraz obserwacja w kontekście poszukiwań uszkodzeń lub deformacji. Pamiętaj, żeby reagować już przy pojawieniu się pierwszych symptomów. W innym wypadku ogumienie po jakimś czasie będzie nadawać się jedynie do wymiany. 

Sprawdź również: Rotacja opon – co to jest i czy warto ją robić?

Skoro wiesz już jak ocenić zużycie opon i zapobiec ich przedwczesnemu zużyciu, warto byś zastanowił się nad zakupem OC z dodatkowym ubezpieczeniem opon  takie rozwiązanie znajdziesz w LINK4. Dzięki niemu otrzymasz pomoc w kryzysowych sytuacjach, gdy przebicie opon uniemożliwi Ci normalną jazdę. Nie czekaj więc i wybierz już dzisiaj ubezpieczenie samochodowe dla siebie. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.



Redakcja

Komentarze