Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety

Czas czytania: 4 min. 37 sek.

Motoryzacja to dziedzina, w której cały czas widać premiery nowoczesnych technologii. Jednym z takich mechanizmów – wprawdzie istniejącym na rynku już od początków XXI w. jest skrzynia dwusprzęgłowa. Czy to dobre rozwiązanie?

Spis treści:
1. Skrzynia dwusprzęgłowa. Co to jest i jak ona działa?
2. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – wady i zalety
3. Skrzynia biegów – dwusprzęgłowa czy klasyczna?
4. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Podsumowanie

O tym, jak działa sprzęgło, powinien wiedzieć każdy kierowca samochodu – szczególnie jeśli korzysta z auta z manualną skrzynią biegów. W końcu w takim aucie funkcjonuje pedał sprzęgła, z którego stale korzysta się podczas jazdy. Jednak mechanizm ten występuje także w przekładniach automatycznych. Skrzynia dwusprzęgłowa – jak sama nazwa wskazuje – wykorzystuje dwa sprzęgła. Dlaczego? Zaraz się dowiesz. 

Skrzynia dwusprzęgłowa. Co to jest i jak ona działa?

Sprzęgło to nierozerwalny element funkcjonowania skrzyni biegów. Ten mechanizm odpowiada za łączenie i rozłączanie wału napędowego (silnika) i wału napędzanego (układ napędowy). Naciśnięcie pedału sprzęgła prowadzi do ich rozłączenia, co umożliwia wybranie odpowiedniego przełożenia w skrzyni biegów. Po puszczeniu pedału sprzęgła dochodzi do ponownego złączenia wałów.

W standardowych skrzyniach automatycznych stosowane jest sprzęgło hydrokinetyczne. Oznacza to, że nie jest to mechanizm analogiczny do tego znanego z przekładni manualnych. Sprzęgło hydrokinetyczne przenosi ruch obrotowy za pośrednictwem cieczy. 

Jednak w niektórych samochodach stosowana jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów. To rozwiązanie posiada dwa sprzęgła, których mechanizm działania wygląda podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej. Z tą różnicą – że każde ze sprzęgieł ma przypisane inne przełożenia. Jak to możliwe?

W takiej skrzyni sprzęgło większe obsługuje biegi nieparzyste, natomiast sprzęgło mniejsze – biegi parzyste. W związku z tym podczas jazdy możliwe jest przełączanie pomiędzy dwoma sprzęgłami, co sprawia, że nie pojawia się skok – czyli charakterystyczne szarpnięcie. Czynność zmiany biegu zajmuje bowiem zaledwie ułamek sekundy. Dla przykładu – po zmianie przełożenia z 3 na 4, bieg 5 jest już wstępnie wybrany. Wszystko oczywiście odbywa się automatycznie.

Zobacz także: Wymiana gałki zmiany biegów. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!

skrzynia-dwusprzeglowa

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – wady i zalety

Dlaczego w ogóle warto zainteresować się takim typem skrzyni biegów? Warto przyjrzeć się najważniejszym atutom (i wadom) tego rozwiązania.

Automatyczny dobór przełożeń podczas jazdy to rozwiązanie, które jest jedną z głównych silnych stron skrzyni automatycznych. Optymalizacja doboru przez takie mechanizmy sprawia, że obroty silnika są zawsze najlepiej wykorzystywane. Dzięki temu możliwa jest płynna jazda dostosowana do charakterystyki silnika. 

Skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa sprawia, że optymalizacja takich doborów jest jeszcze lepsza a jazda jeszcze bardziej płynna. Jak to możliwe? Otóż dwusprzęgłowa skrzynia dostosowuje przełożenie i powoduje, że moment spadku obrotów jest maksymalnie skrócony. Skok jest jeszcze krótszy niż w przypadku standardowych automatów – które i tak przeważnie są szybsze od zmiany biegów dokonywanej ręcznie. 

Wynika z tego ogromna poprawa komfortu podczas jazdy. Skoro zmiana odbywa się szybciej – nie pojawia się żadne szarpnięcie. W konsekwencji jazda auta może okazać się o wiele przyjemniejsza w stosunku do przekładni hydrokinetycznych. 

Brak skoku podczas przenoszenia momentu obrotowego ma jeszcze jedną bardzo ważną konsekwencję. Otóż brak wytracania momentu obrotowego przyczynia się do zmniejszenia spalania paliwa. Jest to związane z tym, że – przynajmniej w teorii – marnotrawione jest mniej energii niż w przypadku nieumiejętnego tracenia mocy obrotowej przy przekładni manualnej.

Główna wada, z jaką wiąże się skrzynia dwusprzęgłowa, objawia się w momencie nagłej redukcji biegów. Taka sytuacja ma miejsce w momencie, w którym potrzebne jest nagłe dynamiczne przyspieszenie. Wówczas dochodzi np. do redukcji z biegu 5 na 3. Jak widzisz – oba biegi są biegami nieparzystymi, w związku z czym oba są obsługiwane przez jedno sprzęgło. W konsekwencji nie ma tutaj zastosowania główna zaleta takich przekładni – czyli błyskawiczne przełożenie pomiędzy dwoma sprzęgłami. W związku z tym – taka redukcja po prostu trochę trwa i jest mocno zauważalna

Kolejna kwestia odnosi się do kosztów utrzymania. Niestety, ale dwusprzęgłowa skrzynia biegów przeważnie jest sporym generatorem kosztów – szczególnie w przypadku nieodpowiedniego serwisowania. Niestety skomplikowana konstrukcja sprawia, że regeneracja tego typu mechanizmów może okazać się kosztowna. W konsekwencji, kupując auto z drugiej ręki, możesz narazić się na spore koszty dodatkowe. Niekiedy może pojawić się konieczność wymiany dwóch sprzęgieł czy koła dwumasowego. 

Oczywiście – trzeba temu przyglądać się indywidualnie. Prawidłowo serwisowana skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa nie odbiega trwałością od przekładni manualnych. W takim wypadku trzeba się liczyć wyłącznie z wyższymi kosztami podzespołów. Jednak – wyższy komfort jazdy i niższe spalanie może przecież zrekompensować takie minusy. 

skrzynia-dwusprzeglowa

Skrzynia biegów – dwusprzęgłowa czy klasyczna?

Czy lepsza jest skrzynia biegów dwusprzęgłowa, czy raczej hydrokinetyczna? Zdecydowanie technologia wykorzystująca dwa sprzęgła jest nowocześniejsza i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Na pewno wiąże się z to także z lepszymi osiągami, jeżeli chodzi o spalanie – dwusprzęgłowa skrzynia faktycznie okazuje się znacznie bardziej oszczędna.

Jednak przyglądając się bliżej najważniejszym cechom tego typu elementów, łatwo zauważyć, że nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Przede wszystkim – chodzi o wspomnianą wcześniej trwałość i koszty serwisowania. Wiele oczywiście zależy od konkretnego rozwiązania, jednak często jest tak, że to hydrokinetyczne skrzynie standardowe okazują się mniej awaryjne.

Kolejna kwestia odnosi się do tego, że skrzynia dwusprzęgłowa jest przeważnie droższa także w momencie zakupu. Auto wyposażone w ten mechanizm przeważnie stosowane jest w wyższych wersjach wyposażeniowych – niestety wyższe koszty przeważnie zostają z kierowcą na dłużej. 

Skrzynia biegów dwusprzęgłowa wymaga także dbania o regularną wymianę oleju w tego typu mechanizmie. Jeżeli będzie to wykonywane regularnie – możesz zapewnić sobie dłuższą bezawaryjną jazdę. Gdy podejdziesz do tego tematu niefrasobliwie – może to prowadzić do poważnych problemów. Należy się tutaj stosować do zaleceń producenta, choć według niektórych specjalistów konieczna jest nawet przy 60 tys. km

Pamiętaj jednak, że w przypadku skrzyni automatycznych nie musisz wybierać wyłącznie z dwóch rozwiązań – standardowego oraz dwusprzegłowego. Istnieje jeszcze trzecia opcja, czyli CVT. Jest to tzw. przekładnia bezstopniowa. Oznacza to, że w tym wypadku nacisk położony jest na jak największą płynność. Osoby ceniące sobie komfort na pewno docenią takie absolutnie bezskokowe przełożenia. Niestety w przypadku nieumiejętnego obchodzenia się z pedałem gazu, taka skrzynia może być bardzo nieekonomiczna.

Przeczytaj również: Wymiana oleju w skrzyni biegów – jak to zrobić i czy jest to niezbędne?

skrzynia-dwusprzeglowa

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Podsumowanie

Jak widzisz – dwusprzęgłowa skrzynia ma w sobie zarówno coś z przekładni manualnych, jak i klasycznych automatów. Istnienie sprzęgła (a w zasadzie dwóch sprzęgieł) to cecha charakterystyczna dla “manualów”. Natomiast elektroniczne, automatyczne sterowanie – to cecha dotychczas kojarzona przede wszystkim z przekładniami hydrokinetycznymi.

Czy skrzynia dwusprzęgłowa to dobre rozwiązanie? Podczas podejmowania decyzji odnośnie zakupu auta wyposażonego w ten mechanizm niezbędne jest samodzielne przeanalizowanie plusów i minusów. Bez wątpienia trzeba tutaj porównać komfort jazdy z ewentualnymi kosztami serwisowania.

Wybór odpowiedniej skrzyni biegów nie jest łatwą decyzją i wymaga umiejętności racjonalnej analizy plusów i minusów. Konieczne jest to także w wielu innych sytuacjach związanych z prowadzeniem samochodu. Każdy kierowca musi także podjąć racjonalną decyzję dotyczącą wyboru ubezpieczeń komunikacyjnych.

Pamiętaj, że chodzi nie tylko o OC – czyli obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Równie istotne jest przeanalizowanie korzyści i warunków ubezpieczenia Autocasco – a także wyboru pakietów dodatkowych, takich jak Assistance. W LINK4 możesz liczyć na szeroki wybór ubezpieczeń komunikacyjnych, które możesz dopasować do swoich oczekiwań. Zapoznaj się z ofertą – a w przypadku pojawienia się wątpliwości – skontaktuj się z doradcą, który pomoże Ci w podjęciu dobrej decyzji.

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu ubezpieczeń, limitów i wyłączeń odpowiedzialności dostępne są w OWU na stronie www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21