Skrzypiące zawieszenie – pozbądź się problemu!

Układ zawieszenia w nowoczesnych samochodach znacznie różni się od starych rozwiązań sprzed kilku dekad. Co zrobić, jeśli jednak zaczniesz słyszeć skrzypienie dobiegające spod auta w trakcie jazdy? W tym materiale podpowiadamy, jak temu zaradzić!

Spis treści:
1. Skrzypiące zawieszenie. Z czego wynika?
2. Skrzypiące zawieszenie – naprawa
3. Dlaczego nowe amortyzatory skrzypią?
4. Skrzypiące zawieszenie – kilka słów na koniec

Nie wszystkie problemy z autem objawiają się nagle. Weźmy na przykład zawieszenie samochodu – zużywa się z reguły powoli i kierowcy często trudno jest od razu zweryfikować, że coś niepokojącego dzieje się z autem. Można jednak polegać na rozmaitych dźwiękach, które dochodzą do kabiny pasażerskiej w trakcie jazdy samochodem.

Jednym z takich dźwięków jest skrzypienie zawieszenia. Może objawiać się na wiele sposobów i świadczyć o uszkodzeniu któregoś z elementów układu. W takim przypadku najlepiej udać się do mechanika lub na stację diagnostyczną, aby znaleźć element odpowiedzialny za nieprzyjemne piski. Co może zwiastować skrzypiące zawieszenie?

Skrzypiące zawieszenie. Z czego wynika?

Skrzypiące zawieszenie to problem, który jest obszernym tematem ze względu na ilość elementów wchodzących w skład zawieszenia pojazdu. Rozeznajmy więc przypadki – każdy z osobna.

Skrzypiące zawieszenie przednie – w tym przypadku łatwo jest stwierdzić, z której strony dobiegają piski. Zwróć uwagę na tuleje gumowo-metalowe przy wahaczu przednim. Jeżeli nastąpiło rozwarstwienie tworzywa i widać znaczne zużycie tego elementu, to odpowiedzią na opisywany problem mogą być właśnie skrzypiące gumy zawieszenia przedniego. Konieczna będzie ich wymiana, co będzie się wiązało z demontażem wahacza i wyjęciem starych gum. Jeśli tuleje są w porządku, a problem istnieje nadal, należy szukać awarii w innym miejscu.

skrzypiace-zawieszenie

Kiedy oprócz skrzypienia z przodu zauważyłeś, że nadwozie Twojego samochodu jest lekko pochylone w którąś ze stron, może to oznaczać, że przednia sprężyna uległa złamaniu. Po podniesieniu auta i demontażu starej sprężyny zazwyczaj wypada ona w dwóch kawałkach, gdyż po prostu pęka i właśnie to może powodować skrzypienie. Pamiętaj, że sprężyny należy zawsze wymieniać parami odpowiednio na każdą z osi auta. Nawet jeśli jedna ze sprężyn okazuje się cała, to i tak powinieneś zakupić zestaw i wymienić obie naraz. 

Skrzypiące amortyzatory przednie lub tylne – powodem skrzypienia tych elementów, może być po prostu zużycie spowodowane długim okresem eksploatacji. Najczęściej winne jest tłoczysko amortyzatora, które po czasie już nie pracuje, jak powinno. Skrzypiący amortyzator może oznaczać też jego nieszczelność. Jeśli na powierzchni zobaczysz olej, to właśnie oznacza problem związany z brakiem szczelności amortyzatora, który już nie będzie spełniał swojej funkcji. Tutaj wymiana też powinna odbywać się parami tak jak w przypadku sprężyn. Wpisując w wyszukiwarkę hasło „skrzypiące amortyzatory tył” możesz również przeczytać, że powodem takiego stanu mogą być na przykład uszkodzone odboje amortyzatora, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jeszcze innym powodem skrzypienia mogą być zużyte łączniki stabilizatora. Jeśli auto na prostej i nierównej drodze, zaczyna skrzypieć, a do tego dochodzi efekt niepewnego prowadzenia samochodu, można szukać przyczyny w zużytych łącznikach. To części posiadające elastyczne przeguby kulowe, których zadaniem jest zadbanie o połączenie stabilizatora z wahaczem oraz spowodowanie pewnego prowadzenia kół auta po jezdni, bez ich odrywania od drogi. Dla kierowcy oznacza to pewność jazdy nawet w ciasnych zakrętach. Wymiana zużytych łączników stabilizatora na szczęście nie jest kosztowna, a może spowodować koniec uciążliwych pisków dochodzących z zawieszenia.

Sprawdź również: Obniżenie zawieszenia. Jak je przeprowadzić i czy warto?

Skrzypiące zawieszenie – naprawa

Kiedy już zweryfikowałeś, co właściwie skrzypi w zawieszeniu auta, konieczna będzie naprawa, z którą lepiej nie zwlekać. Jeśli amortyzatory wymagają zastąpienia nowymi, to ich wymiana będzie się różniła w zależności od strony auta, po której ma nastąpić serwis. Z tyłu dość prosto jest zdemontować te podzespoły. Wystarczy zdjąć koło, odkręcić dolne mocowanie, a następnie zrobić to samo u góry i amortyzator można spokojnie wyjąć.

Jeśli z kolei skrzypiały przednie amortyzatory, to ich zastąpienie nowymi może wymagać większego nakładu pracy, niż ma to miejsce w przypadku tyłu. Jest to spowodowane faktem, że przednie amortyzatory wchodzą w skład całej kolumny McPhersona, czyli na amortyzatorze założona jest sprężyna. Aby rozdzielić te dwa komponenty, trzeba użyć specjalnego ściągacza do sprężyn, który pozwoli wykonać ten zabieg w bezpieczny sposób i sprężyna nie wystrzeli pod wpływem naprężenia.

Jeśli jednak wszystko jest w porządku z amortyzatorami, a gumy zawieszenia wyglądają na całe, to możesz spróbować nasmarować odpowiednie elementy całego układu. Do tego celu wykorzystaj smar silikonowy, który stworzy powłokę między elementami gumowymi oraz metalowymi i zmniejszy tarcie. Jednak co właściwie powinieneś nasmarować? Tuleje gumowe, trzony amortyzatorów albo odbój amortyzatora. To tam najczęściej dochodzi do pisków i skrzypienia.

skrzypiace-zawieszenie

Dlaczego nowe amortyzatory skrzypią?

Jeśli po serwisie zawieszenia nadal słyszysz skrzypiące amortyzatory w aucie, to powodów może być co najmniej kilka. Czasem po zamontowaniu nowych amortyzatorów i sprężyn, te elementy muszą się po prostu ułożyć na swoim miejscu. Jeśli jednak tak się nie dzieje, problemem może być niewłaściwy montaż lub pominięcie jakiegoś ważnego kroku podczas wymiany. 

W innych przypadkach z kolei problemem może być odbój amortyzatora, który nie został wymieniony razem z nowymi elementami układu zawieszenia. Ta gumowa część kosztuje kilkadziesiąt złotych, a jej wymiana ma wpływ na późniejsze usterki i omawiane w tym materiale skrzypienie. Poza tym często to właśnie zniszczony odbój amortyzatora powoduje uszkodzenia tego głównego elementu i brak wymiany odbojów może spowodować uszkodzenie nowo założonych amortyzatorów. 

Niemniej, jeśli nowe amortyzatory skrzypią zaraz po wymianie, nie jest to od razu powód do paniki. Tak jak w poprzednio opisywanych przypadkach, pomocne często okazuje się dokładne nasmarowanie nowo założonych elementów.

skrzypiace-zawieszenie

Przeczytaj także: Geometria zawieszenia. Na czym polega prawidłowe ustawienie kół w samochodzie?

Skrzypiące zawieszenie – kilka słów na koniec

Teraz już wiesz, co może powodować problem skrzypiącego zawieszenia w Twoim samochodzie. Nawet jeśli poza irytującym dźwiękiem nic innego się nie dzieje, skorzystaj z wizyty w zaufanym warsztacie, który dokona głębszej analizy problemu. Warto zająć się wczesną diagnostyką, zanim skrzypienie przerodzi się w kosztowne naprawy zawieszenia.

Zobacz również: OC Dacia, ubezpieczenie w Szczecinie

Szukasz polisy AC dla Twojego pojazdu? Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz nową składkę ubezpieczeniową dla samochodu. Jeśli masz pytania dotyczące ubezpieczenia, zadzwoń pod 22 4444444 i porozmawiaj z jednym z naszych konsultantów, który przedstawi Ci więcej informacji na temat oferowanych polis. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się również pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz polisy od osób i mienia.

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl. 

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy