Woda w oleju silnikowym – skąd się bierze i jak się jej pozbyć?

Woda w oleju silnikowym to coś, czego nie warto ignorować. Jej obecność może bowiem świadczyć o poważnych usterkach związanych z silnikiem w Twoim samochodzie.

Z poniższego artykułu dowiesz się, skąd bierze się woda w oleju silnikowym, jakie są powody tego typu zjawiska oraz czym ono grozi. 

Spis treści:

1. Woda w oleju silnikowym – jak rozpoznać jej obecność?

2. Skąd się bierze woda w oleju silnikowym?

3. Jak usunąć wodę z oleju silnikowego?

4. Woda w oleju silnikowym – czy można jeździć?

5. Woda w oleju silnikowym – podsumowanie

Woda w oleju silnikowym – jak rozpoznać jej obecność?

Jeśli w Twoim oleju silnikowym pojawi się woda, to z całą pewnością tego nie przeoczysz. W wyniku przedostania się wody do środka smarnego powstaje emulsja zwana inaczej mazią. Jej wygląd przypomina masło lub majonez, ale różnicą jest nieco ciemniejszy kolor. Woda w oleju silnikowym ujawni się podczas rutynowego sprawdzania poziomu smarowidła. Pierwszych symptomów szukaj przede wszystkim na bagnecie oraz korku wlewu. Pamiętaj, że tylko profilaktyka jest w stanie uchronić Cię przed usterkami jednostki napędowej. Z tego też powodu nie powinieneś ignorować żadnych niepokojących zjawisk, które zwracają Twoją uwagę i sprawiają, że pojazd nie zachowuje się tak jak zawsze.

Zobacz również: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?

woda-w-oleju-silnikowym

Skąd się bierze woda w oleju silnikowym?

Pierwsze, o czym powinieneś wiedzieć to fakt, że minimalna ilość wody jest zjawiskiem całkowicie normalnym i nie powinna budzić Twojego niepokoju. Obecność H2O jest bowiem spowodowana płynem chłodniczym, którego woda jest jednym z głównych składników. Płyn chłodniczy ulega wymieszaniu z olejem, tworząc tzw. emulsję, która ma do spełnienia w Twoim samochodzie bardzo ważną rolę. 

Na obecność większych ilości wody w oleju wpływa przede wszystkim sposób, w jaki eksploatujesz samochód. Jeśli często pokonujesz dłuższe trasy, nie musisz obawiać się wody, ponieważ zauważono, że tego typu zjawisko niemalże nie występuje w autach „długodystansowych”. Problemy zaczynają się w sytuacji, gdy samochód służy Ci do pokonywania krótkich odcinków, podczas których silnik nie ma szans uzyskać potrzebnej do prawidłowej pracy temperatury. W takiej sytuacji woda pozostaje na korku wlewu oleju, a w rezultacie miesza się z olejem. W najlepszym wypadku skutkiem takiego zdarzenia będzie redukcja właściwości oleju a w najgorszym – korozja ważnych elementów związanych z jednostką napędową. Frapuje Cię woda w oleju silnikowym? Objawy tego zjawiska są dobrze widoczne i powinny zmotywować Cię do naprawy.

Ze względu na to, że większość właścicieli samochodów pokonuje raczej krótkie odcinki, producenci motoryzacyjni zauważyli problem i w związku z tym rekomendują o wiele częstsze wymiany oleju silnikowego. W przypadku, gdy zauważysz, że ilość wody w oleju jest zbyt duża, dobrym pomysłem może okazać się zastosowanie tańszego środka, który przejmie całą wilgoć i powstałe zanieczyszczenia. Dopiero po jakimś czasie możesz zastosować docelowy olej smarny, który jest rekomendowany dla Twojego samochodu. Najskuteczniejszą metodą na uchronienie się przed wodą w oleju jest zmiana przyzwyczajeń i organizowanie przynajmniej raz w tygodniu dłuższej przejażdżki autem, by zalegająca wilgoć mogła odparować. Chodzi o to, by silnik miał szansę w pełni się rozgrzać. 

Innymi przyczynami pojawienia się wody w oleju silnikowym mogą być uszkodzenia głowicy, uszczelek pod głowicą lub nieszczelność, która powstała w układzie recyrkulacji spalin EGR (jeśli znajduje się w pojeździe). Bez względu na to, jaka jest przyczyna wody z oleju, należy to traktować jako potencjalnie groźną usterkę. Konsekwencje ignorowania wysyłanych przez pojazd sygnałów może z kolei prowadzić do poważnych uszkodzeń wymagających kosztownej naprawy w wyspecjalizowanym warsztacie mechanicznym. Pamiętaj, że nie zawsze da się jednoznacznie określić powód wpływający na to, że pojawia się woda w oleju silnikowym. Przyczyny takiego stanu rzeczy czasem są bardzo złożone.

woda-w-oleju-silnikowym

Jak usunąć wodę z oleju silnikowego?

Jeśli zastanawiasz się, jak wypłukać wodę z silnika, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: do wyboru masz aż trzy popularne rozwiązania. 

  1. Zakup nowego oleju – najprostszy sposób, który oczywiście pozwoli Ci na pozbycie się wody, ale nie rozwiąże problemu. Pomimo swojej potencjalnej skuteczności dobrze, żebyś miał świadomość, że jest to chwilowe rozwiązanie. Jeśli doszło do uszkodzenia głowicy lub uszczelek, problem z pewnością powróci.

  2. Wirowanie – ta metoda polega na oddzieleniu zanieczyszczeń poprzez wykorzystanie siły odśrodkowej przy pomocy specjalnych wirówek oleju.

  3. Odwadnianie próżniowe – ten sposób jest gwarancją odseparowania z układu olejowego 100% wody wolnej oraz tej połączonej z olejem.

Dzięki wyżej wymienionym sposobom wiesz już, jak usunąć wodę z oleju silnikowego.

Przeczytaj także: Dlaczego „silnik bierze olej”? Przyczyny, objawy i rozwiązania

Woda w oleju silnikowym – czy można jeździć?

Skoro wiesz już, z czego wynika obecność wody w oleju silnikowym oraz znasz skutki jej zbierania, w twojej głowie mogło pojawić się pytanie, czy można jeździć autem w takiej sytuacji? Cóż, jest to dość ryzykowne. Bywają przypadki, gdy jazda z wodą w oleju przez długi czas nie daje żadnych sygnałów, ale nie oznacza to, że jazda w takiej sytuacji jest bezpieczna. Prędzej czy później ignorowany problem wody w oleju silnikowym może skończyć się poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej. Wtedy będziesz już niestety zmuszony do kosztownej naprawy oraz wymiany kluczowych, w kontekście prawidłowego działania samochodu, podzespołów.

woda-w-oleju-silnikowym

Woda w oleju silnikowym – podsumowanie

Jak widzisz, woda w oleju silnikowym jest zjawiskiem jednoznacznie szkodliwym dla Twojego samochodu. Powód jej obecności w układzie wiąże się z wieloma czynnikami i niemal zawsze dotyczy uszkodzeń w obrębie silnika. W większości przypadków chodzi o wszelkiego rodzaju nieszczelności wpływające na przenikanie nadmiernej ilości wody do oleju. Dobrym sposobem na ochronę jednostki napędowej przed problemami jest zmiana nawyków oraz, w miarę możliwości, rzadsze korzystanie z pojazdu na krótkich odcinkach. Jeśli jednak w Twoim przypadku jest to niemożliwe, postaraj się chociaż raz w tygodniu udać się w dłuższą przejażdżkę, by temperatura silnika spowodowała odparowanie wody.

Pamiętaj, że nawet najmniejsze symptomy wskazujące na nieprawidłową pracę silnika nie mogą być ignorowane. W innym przypadku będziesz na prostej drodze do poważnej usterki oraz kosztownej naprawy.

Jeśli zajmujemy się bezpieczeństwem oraz zachowaniem dobrego stanu technicznego Twojego pojazdu to dobrym pomysłem jest wspomnienie o polisie komunikacyjnej. Dzięki dobrze dobranemu ubezpieczeniu OC oraz AC stworzysz kompleksowy pakiet ochronny, który zapewni Ci wsparcie finansowe w razie problemów spowodowanych wypadkiem, uszkodzeniami parkingowymi, a nawet kradzieżą. 

Ubezpieczenie OC i AC samochodu przez Internet to ciekawa alternatywa dla tradycyjnej metody zakupu ochrony. Wystarczy, że wejdziesz na stronę LINK4 i znajdziesz rozwiązanie, które będzie pasować do Twoich indywidualnych potrzeb. Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. 

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze polisy lub masz pytania, zadzwoń na infolinię LINK4 pod numer 22 444 44 44. Nasi konsultanci szybko rozwieją wszelkie wątpliwości i dobiorą ubezpieczenie spełniające Twoje potrzeby i oczekiwania. Warto też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Redakcja

Komentarze