Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Kompresor – co to jest i jak działa?

Czas czytania: 4 min. 5 sek.

Niektóre samochody, w celu uzyskania większej mocy silnika, wykorzystują kompresor. Co to jest i czy to faktycznie dobre rozwiązanie? Dowiedz się, jakie są wady i zalety takiego mechanizmu i sprawdź, czy możesz je zamontować w swoim aucie.

Spis treści:
1. Kompresor pod lupą – jak jest zbudowany i jak działa?
2. Zalety i wady kompresorów
3. Montaż kompresora – koszty i efekty
4. Kompresor – teraz wiesz już wszystko na jego temat!

W samochodach stosuje się różne sposoby na to, aby zapewnić jego najlepsze osiągi. Pojemność silnika jest tylko jednym z nich – oprócz tego stosuje się np. turbosprężarki, które zapewniają większą moc danej jednostki napędowej. W niektórych autach stosuje się jednak kompresor – co to takiego? Otóż jest to „starszy krewny” turbosprężarki. Sprawdź, co to jest kompresor i zobacz, z jakimi korzyściami wiąże się takie rozwiązanie.

Kompresor pod lupą – jak jest zbudowany i jak działa?

Gdy ktoś zastanawia się: „kompresor – co to jest?” – najczęściej przed oczami pojawia się sprężarka mechaniczna, służąca do generowania gazu pod wysokim ciśnieniem. Faktycznie – w powszechnym rozumowaniu takie urządzenie właśnie do tego służy. W końcu taka sprężarka mechaniczna do samochodu jest powszechnie używana przez wielu kierowców – do utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w oponach.

A jednak w świecie motoryzacji występuje jeszcze inny kompresor. Co to jest? Otóż jest to forma doładowania silników spalinowych. Dzięki niemu możliwe jest uzyskanie większej mocy przez daną jednostkę napędową. Takie rozwiązanie kojarzy się przede wszystkim z amerykańskimi samochodami, które podczas przyśpieszania wydają charakterystyczny świst – co to? Kompresor dostarcza powietrza pod ciśnieniem, aby zwiększyć moc jednostki. Takie rozwiązanie jest też wykorzystywane w samochodach europejskich – ten sposób doładowania wykorzystywał np. Mercedes czy Volkswagen.

Zatem – co daje kompresor? Podobnie jak klasyczna sprężarka mechaniczna, dostarcza on powietrze pod wysokim ciśnieniem. W tym jednak wypadku jest ono kierowane do układu dolotowego – dzięki czemu w komorze spalania pojawia się więcej tlenu. Sprawia to, że mieszanka spala się znacznie efektywniej – generując większą moc. 

Co to kompresor? Żeby lepiej to zrozumieć – warto mieć świadomość, że jest to poprzednik turbosprężarki, która jest zdecydowanie częściej stosowanym rozwiązaniem. W niektórych samochodach stosowane jest nawet… zarówno kompresor, jak i turbosprężarka (takie rozwiązanie jednak cechuje wysoka awaryjność). 

Zobacz także: Turbosprężarka – co to jest i jak działa?

kompresor-co-to

Zalety i wady kompresorów

Co daje kompresor? Przede wszystkim dostarcza więcej mocy. Jednak robi to w sposób zupełnie inny od wspomnianej już wcześniej turbosprężarki. Takie rozwiązanie oczywiście wiąże się z licznymi wadami oraz zaletami. Warto się im bliżej przyjrzeć, aby faktycznie sprawdzić co to kompresor.

Przede wszystkim – dzięki kompresorowi zyskujesz dodatkową moc. Sprężarka mechaniczna jest bezpośrednio połączona z jednostką napędową, dzięki czemu działa przez cały czas pracy silnika. Znacząco różni to ją od turbosprężarki, która zaczyna działać przy uzyskaniu odpowiedniego poziomu obrotów. Wszystko to sprawia, że jednostkę cechuje wyższa kultura pracy i płynność. Dużą zaletą kompresorów jest stosunkowo mała awaryjność tego podzespołu. 

Warto jednak poznać główną wadę, z jaką wiąże się kompresor. Co to takiego? Otóż – jest to przede wszystkim znacznie wyższe zużycie paliwa. Fakt, że kompresor jest bezpośrednio napędzany przez wał napędowy, skutkuje tym, że jednostka jest przez cały czas doładowywana. Przekłada się to na większe zapotrzebowanie na paliwo. Z rozwiązaniem tym poradziła sobie turbosprężarka, która jest napędzana nie poprzez wał napędowy, a przez spaliny. 

To jednak nie wszystko – stała praca takiego kompresora sprawia, że silnik jest bardzo mocno obciążony. By ochronić się przed kosztownymi naprawami, należy bezapelacyjnie przestrzegać wielu zaleceń dotyczących eksploatacji. Przede wszystkim – w samochodzie musi być regularnie wymieniany filtr powietrza. W końcu, gdy przyjrzysz się, co to jest kompresor, na pewno zauważysz, że jakiekolwiek utrudnienie w dopływie powietrza może zakłócić jego prawidłowe działanie. 

kompresor-co-to

Montaż kompresora – koszty i efekty

Teraz gdy już wiesz jakie korzyści daje sprężarka mechaniczna do samochodu, być może zastanawiasz się, czy możliwe jest zamontowanie takiego rozwiązania w Twoim aucie. Prawda jest taka, że jest to dość poważna operacja – jednak oczywiście jest ona wykonalna. 

Musisz jednak mieć na uwadze, że montaż kompresora jest przeważnie mniej opłacalny niż tzw. swap silnika (czyli wymiana jednostki napędowej). Instalacja sprężarki wiąże się zarówno z kosztami samego elementu, jak i konieczności przeróbki mechanicznej silnika. Pamiętaj przy tym, że kompresor wymaga też wystrojenia silnika i modyfikacji w obrębie innych elementów. 

W niektórych autach – szczególnie wyposażonych w silniki gaźnikowe – instalacja kompresora jest znacznie prostsza. Na pewno instalacja będzie komplikować się wraz z rozbudowaniem modułów elektronicznych w samochodzie. 

Trzeba przy tym pamiętać, że montaż kompresora zdecydowanie zmienia charakterystykę silnika. W związku z tym taki podzespół będzie mieć bardzo istotny wpływ na zużycie innych elementów. Szczególnie obciążone zostanie skrzynia biegów oraz sprzęgło. Jeżeli podzespoły te nie zostaną zmodyfikowane podczas montażu kompresora – możesz się spodziewać, że w przyszłości ich naprawa będzie generować dodatkowe koszty. Pamiętaj, że kompresor oznacza także większą moc silnika, która powinna zostać uwzględniona w modyfikacji układu hamulcowego auta. 

Nie zapominaj także o tym, że jeżeli dokonuje się zmian mocy silnika, takie modyfikacje muszą zostać potwierdzone odpowiednim przeglądem. 

Przeczytaj również: Swap silnika – czym jest i jak przeprowadzić modyfikację?

kompresor-co-to

Kompresor – teraz wiesz już wszystko na jego temat!

Teraz gdy już znasz odpowiedź na pytanie: „kompresor – co to?” – doskonale widzisz, że jest to jedna z form doładowania silnika w samochodzie spalinowym. Jeżeli niedobór mocy w aucie jest dla Ciebie sporym problemem – montaż kompresora może być sposobem na poprawę osiągów. Oczywiście – podczas planowania tak dużej modyfikacji, trzeba się liczyć ze sporymi kosztami instalacji oraz dodatkowymi wydatkami eksploatacyjnymi.

Kierowca powinien czuć się w samochodzie komfortowo i bezpiecznie. Oczywiście zapas mocy pod maską sprawia, że można uniknąć niektórych niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jednak nawet najlepsze modyfikacje w samochodzie nie zastępują ochrony ubezpieczeniowej.

W LINK4 możesz wybierać z szerokiej oferty produktów ubezpieczeniowych przeznaczonych dla kierowców. Oprócz standardowej – obowiązkowej – polisy OC, możesz liczyć na rozmaite ubezpieczenia, dzięki którym zapewnisz sobie wyższy poziom ochrony podczas jazdy. Autocasco zapewnia Ci ochronę w przypadku uszkodzenia samochodu. Dzięki takiemu ubezpieczeniu możesz także liczyć na wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży auta. 

Z kolei dzięki pakietowi Assistance masz zapewnioną pomoc ze strony fachowców w przypadku rozmaitych awaryjnych sytuacji na drodze. Niezależnie od tego, czy będziesz potrzebować pomocy przy naprawie auta na miejscu, czy też jego holowania do warsztatu – takie wsparcie może okazać się dla Ciebie niezwykle istotne. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach oraz OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21