Ruch lewostronny – gdzie obowiązuje? Przepisy, znaki drogowe i bezpieczeństwo
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Choć w Europie i na świecie dominuje ruch prawostronny, istnieją państwa, w których obowiązują inne zasady. Jeśli planujesz podróż do jednego z nich, warto się przygotować. Sprawdź, gdzie obowiązuje ruch lewostronny i o czym pamiętać, jeśli znajdziesz kierownicę po prawej stronie.
- Gdzie obowiązuje ruch lewostronny?
- Przepisy dotyczące ruchu lewostronnego
- Znaki drogowe w krajach o ruchu lewostronnym
- Jak zapewnić bezpieczeństwo na drogach o ruchu lewostronnym?
- Jakie są trudności związane z ruchem lewostronnym?
- Co zrobić w przypadku wypadku w kraju o ruchu lewostronnym?
- Pamiętaj o ważnym ubezpieczeniu
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Gdzie obowiązuje ruch lewostronny?
W większości państw na świecie obowiązuje ruch prawostronny. Przeważnie Europejczycy poruszają się prawym pasem jezdni – również Polacy. Istnieją jednak kraje, w których ruch odbywa się po lewej stronie. Takie zasady obowiązują w 4 miejscach europejskich oraz w kilkudziesięciu państwach na całym świecie.
W Europie ruch lewostronny dotyczy Wielkiej Brytanii oraz trzech krajów, które w przeszłości były jej koloniami: Irlandii, Cypru i Malty.
Zasada ruchu lewostronnego obowiązuje również w innych byłych koloniach brytyjskich. Należą do nich m.in. Australia, Nowa Zelandia, Indie czy RPA, gdzie od zawsze panował ruch lewostronny. W innych przypadkach wynika on z uwarunkowań historycznych danego kraju. Na przykład w Japonii jest on pozostałością po dawnych tradycjach samurajskich, z kolei Tajlandia przyjęła ruch lewostronny pod wpływem krajów sąsiednich.
W jakich dokładnie państwach obowiązuje ruch lewostronny? Oto lista alfabetyczna:
- Antigua i Barbuda
- Australia
- Bahamy
- Bangladesz
- Barbados
- Bhutan
- Botswana
- Brunei
- Cypr
- Dominika
- Eswatini (dawniej Suazi)
- Fidżi
- Grenada
- Gujana
- Indie
- Indonezja
- Irlandia
- Jamajka
- Japonia
- Jordania
- Kenia
- Kiribati
- Kuwejt
- Lesotho
- Madagaskar
- Malawi
- Malezja
- Malediwy
- Malta
- Mauritius
- Mozambik
- Namibia
- Nauru
- Nepal
- Nowa Zelandia
- Pakistan
- Papua-Nowa Gwinea
- Saint Kitts i Nevis
- Saint Lucia
- Saint Vincent i Grenadyny
- Seszele
- Singapur
- Sri Lanka
- Sudan Południowy
- Surinam
- Samoa
- Tajlandia
- Tanzania
- Tonga
- Trynidad i Tobago
- Tuvalu
- Uganda
- Wielka Brytania
- Zambia
- Zimbabwe
Zobacz również: Rejestracja anglika w Polsce – 6 rzeczy, o których musisz pamiętać
Przepisy dotyczące ruchu lewostronnego
Zasady ruchu lewostronnego
Zasady ruchu lewostronnego są analogiczne do zasad ruchu prawostronnego, ale w odbiciu lustrzanym. Można zatem wskazać ich najważniejsze reguły:
- Jazda po lewej stronie jezdni – pojazdy poruszają się po lewej stronie drogi.
- Wyprzedzanie z prawej strony – ponieważ jedzie się po lewej, wyprzedza się pojazdy z prawej.
- Pierwszeństwo z prawej (wyjątek) – mimo że większość przepisów jest odwrócona, to zasada "prawej dłoni" nadal obowiązuje (zatem na równorzędnym skrzyżowaniu pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony).
- Przy wyjeździe z dróg podporządkowanych obowiązują lokalne znaki i ogólna zasada pierwszeństwa z prawej.
- Na rondach ruch odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli w lewo, a pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.
Wymogi prawne
W krajach z ruchem lewostronnym obowiązują specyficzne przepisy, które można określić jako "odwrócone" względem naszych. Oto te najbardziej popularne:
- samochody mają kierownicę po prawej stronie, co ułatwia obserwację drogi i wyprzedzanie. Mimo to, na drogach Wielkiej Brytanii (oraz innych krajów) dopuszczalne jest poruszanie się pojazdem z kierownicą po lewej stronie, ale z zachowaniem obowiązujących przepisów;
- ze względu na ruch lewostronny, snop światła reflektorów w autach jest szerszy z lewej strony, aby lepiej oświetlał pobocze po lewej stronie drogi;
- na drogach dwupasmowych (po dwa pasy w każdą stronę) wyprzedzanie dozwolone jest wyłącznie z prawej strony. Jazda pasem prawym bez wyprzedzania może być uznana za wykroczenie i skutkować mandatem, natomiast egzekwowanie tego przepisu przez służby wygląda w różny sposób w różnych krajach;
- piesi przed wejściem na przejście powinni spojrzeć najpierw w prawo, ponieważ to z prawej strony ruchliwej ulicy nadjedzie samochód.
Znaki drogowe w krajach o ruchu lewostronnym
W krajach z ruchem lewostronnym znaki drogowe oraz infrastruktura są zaprojektowane w taki sposób, aby poruszanie się po drodze było intuicyjne oraz bezpieczne.
Zasady znakowania dróg są zazwyczaj lustrzanym odbiciem znakowań stosowanych w ruchu prawostronnym, a zatem:
- znaki pionowe (np. ostrzegawcze, informacyjne) są umieszczane po lewej stronie jezdni;
- na rondach umieszczone są oznaczenia wskazujące ruch zgodny z poruszaniem się wskazówek zegara (strzałki skierowane są w odwrotnym kierunku niż w państwach z ruchem prawostronnym);
- sygnalizacja świetlna znajduje się po lewej stronie jezdni i opcjonalnie nad nią;
- w krajach z dużym ruchem turystycznym (np. w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Japonii) umieszczane są specjalne znaki przypominające o ruchu lewostronnym, w tym oznakowania poziome dla pieszych w postaci napisów na jezdni.
Specyfika kierunków skrętów
W ruchu lewostronnym zasady skrętów w prawo i w lewo są odwrotne względem tych, które obowiązują w krajach z ruchem prawostronnym. Z oczywistych przyczyn najłatwiejszym i najbardziej naturalnym manewrem skrętu jest skręt w lewo, ponieważ nie wymaga on przecięcia przeciwnego pasu jezdni. Lewoskręt w ruchu lewostronnym odpowiada pod tym względem prawoskrętowi w ruchu prawostronnym.
Adekwatnie – skręt w prawo w ruchu lewostronnym odpowiada lewoskrętowi w ruchu prawostronnym. Wymaga on przecięcia przeciwnego pasa ruchu, czyli zachowania większej ostrożności. Skręcając w prawo, musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z naprzeciwka i pieszym na przejściu.
Ponadto w wielu krajach z ruchem lewostronnym, skręt w lewo na czerwonym świetle bywa dozwolony przy obecności zielonej strzałki warunkowej. Taka sytuacja odpowiada prawoskrętowi na czerwonym świetle (przy zielonej strzałce) w ruchu prawostronnym.
Sprawdź również: Planujesz podróż samochodem do Wielkiej Brytanii? W LINK4 możesz ubezpieczyć auto bez wychodzenia z domu!
Jak zapewnić bezpieczeństwo na drogach o ruchu lewostronnym?
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa jest szczególnie ważne w kraju, w którym obowiązuje inna organizacja ruchu niż ta, do której jesteś przyzwyczajony. Ruch lewostronny może być początkowo dezorientujący, ale odpowiednie przygotowanie i zachowanie za kierownicą pozwolą Ci poczuć się bezpieczniej.
Oczywiście w każdym państwie obowiązują pewne przepisy, zasady pierwszeństwa czy limity prędkości – niezależnie od tego, po której stronie drogi jeździsz. Zignorowanie ich, nawet nieumyślne, może zagrażać bezpieczeństwu Twojemu oraz innych uczestników ruchu. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie przepisów obowiązujących w danym miejscu, szczególnie przy ruchu lewostronnym, który nie jest dla nas naturalny. W tym celu:
- zwracaj szczególną uwagę na znaki pionowe i poziome;
- pamiętaj o zasadach pierwszeństwa, które obowiązują w danym kraju;
- obserwuj sygnalizację świetlną i stosuj się do niej;
- przestrzegaj zasad jazdy po wymaganym pasie ruchu, zatem przy ruchu lewostronnym trzymaj się lewej strony drogi, a wyprzedzaj z prawej.
Jak przygotować się do jazdy w krajach o ruchu lewostronnym?
Jeśli planujesz wynająć samochód w kraju o ruchu lewostronnym (lub dojechać tam własnym pojazdem z kierownicą po lewej stronie), przed wyjazdem poświęć chwilę czasu na przygotowanie – zarówno teoretyczne, jak i mentalne. Przestawienie się na inny tryb jazdy (szczególnie do auta z kierownicą po przeciwnej stronie) jest wyzwaniem, którego nie wolno lekceważyć.
Oto kilka wskazówek, o czym warto pamiętać:
- po pierwsze, zacznij od teorii. Dowiedz się, jak działa organizacja ruchu w danym państwie, jakie obowiązują w nim przepisy, jak wyglądają znaki drogowe oraz sygnalizacja świetlna;
- różne kwestie mogą okazać się jaśniejsze, kiedy zobaczymy je na własne oczy. Dlatego zanim wyruszysz w drogę, poszukaj filmów instruktażowych (np. na YouTube), które dostarczą Ci praktycznej wiedzy i pokażą drogę z perspektywy kierowcy;
- jeżeli wynajmujesz auto w kraju z ruchem lewostronnym, rozważ samochód z automatyczną skrzynią biegów. Wiele osób zapomina, że jazda autem w pobliżu lewej krawędzi jezdni oznacza konieczność zmiany biegów lewą ręką. Dla niektórych osób właśnie ta czynność stanowi największe wyzwanie;
- kiedy dotrzesz już do państwa docelowego, zanim wsiądziesz za kierownicę poświęć chwilę czasu na obserwację innych kierowców. Będzie to cenne przy nauce zasad pierwszeństwa przejazdu.
Może Cię zainteresować: Jak zaplanować wyjazd do Wielkiej Brytanii?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jakie są trudności związane z ruchem lewostronnym?
Przesiadka na system lewostronny to oznacza całkowitą zmianę schematów myślenia oraz nawyków, które wyrabiałeś w sobie być może przez lata (zależnie od tego, jak długo masz prawo jazdy). Tymczasem zmiana strony ruchu wpływa na każdy aspekt prowadzenia samochodu. Do najważniejszych wyzwań z tym związanych należą:
- inna pozycja za kierownicą (z uwagi na kierownicę po przeciwnej stronie);
- inna ręka zmieniająca biegi;
- trudniejszy skręt w prawo, wymagający przecięcia przeciwnego pasa ruchu;
- konieczność jazdy na rondzie w lewo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara;
- instynktowne reakcje (np. podczas gwałtownego hamowania lub innego nagłego manewru), które mogą prowokować zachowania charakterystyczne dla ruchu prawostronnego.
Zmiana ruchu na lewostronny a wypadki
Adaptacja do nowego systemu ruchu naturalnie wiąże się z okresem zwiększonego ryzyka. Potencjalne błędy popełnione za kierownicą mogą być banalne, ale paradoksalnie właśnie one mogą powodować największe zagrożenie (wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, nieświadome zajmowanie niewłaściwego pasa, jazda pod prąd na rondzie itp.). Sposobami na uniknięcie takich sytuacji są uważność, maksymalna koncentracja, a także odpowiednie przygotowanie merytoryczne i mentalne.
Co zrobić w przypadku wypadku w kraju o ruchu lewostronnym?
Procedura powstępowania w razie spowodowania kolizji na drodze z ruchem lewostronnym jest właściwie identyczna jak w każdym innym przypadku. Stosuje się zasady ruchu drogowego, które są uniwersalne dla wszystkich systemów.
W razie jej wystąpienia, jeśli nikt poważnie nie ucierpiał, pojazdy uczestniczące w zdarzeniu powinny zjechać na lewe pobocze. Regułą jest włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie trójkąta ostrzegawczego – zgodnie z lokalnymi przepisami. Podobne zasady obowiązują w przypadku awarii auta.
Przeczytaj także: Jazda lewym pasem – jakie kary grożą kierowcy?
Pamiętaj o ważnym ubezpieczeniu
Pamiętaj, że każdy samochód musi posiadać ważne OC. Dobrym pomysłem jest również wykupienie dodatkowego ubezpieczenia AC (Autocasco), które zapobiegnie dodatkowym kosztom w przypadku kradzieży pojazdu lub spowodowania szkody z Twojej winy.
W LINK4 możesz także wykupić dodatkowe ubezpieczenia, które zwiększą zakres Twojej ochrony w różnych sytuacjach:
- Ubezpieczenie NNW – zapewnia m.in. wypłatę świadczenia bez konieczności oczekiwania na zakończenie leczenia, w przypadku urazu ciała będącego następstwem wypadku komunikacyjnego, czy też pomoc finansową dla najbliższych w przypadku śmierci ubezpieczonego poniesionej w wypadku drogowym.
- Ubezpieczenie Assistance – zapewnia m.in. naprawę auta na miejscu w razie wypadku lub awarii (jeżeli tylko istnieje taka możliwość), wymianę koła (jeśli znajduje się w pojeździe), dostarczenie paliwa, otwarcie wozu w razie utraty kluczyków, samochód zastępczy w przypadku wypadku, kradzieży lub awarii (zależnie od wariantu ubezpieczenia), holowanie pojazdu we wskazane miejsce (do limitu kilometrów określonego w umowie), pomoc na terenie niemal całej Europy.
Jeżeli szukasz towarzystwa ubezpieczeniowego w celu zakupienia ubezpieczenia dla swojego samochodu, sprawdź ofertę LINK4. Na naszej stronie internetowej znajdziesz kalkulator, który pomoże Ci łatwo obliczyć wysokość składki.
Zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem telefonu (22) 444 44 23 lub osobistego spotkania się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Wejherowo, Ubezpieczenie OC Wołomin
Podsumowanie
Ruch lewostronny wymaga przestrzegania specyficznych przepisów i znajomości oznakowania. Przy odpowiednim przygotowaniu i ostrożności, podróżowanie po takich drogach może być bezpieczne i komfortowe.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Tychy, Ubezpieczenie OC Warszawa
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
FAQ – najczęściej zadawane pytania
W jakich krajach obowiązuje ruch lewostronny?
Ruch lewostronny obowiązuje w 4 krajach europejskich (w Wielkiej Brytanii, Irlandii, na Malcie i Cyprze) oraz w kilkudziesięciu krajach na świecie, m.in. w Japonii, Malezji, Singapurze, Indonezji oraz wielu byłych koloniach brytyjskich: w Australii, Nowej Zelandii, Indiach, RPA, Kenii, Ugandzie, Zimbabwe itd.
Dlaczego w Wielkiej Brytanii samochody mają kierownicę po prawej stronie?
Obecność kierownicy po prawej stronie w samochodach w Wielkiej Brytanii wynika z obowiązującego tam ruchu lewostronnego – ustawienie jej w taki sposób jest do niego dostosowane (analogicznie jak obecność kierownicy po stronie lewej w krajach o ruchu prawostronnym).
Czy da się jeździć tzw. anglikiem w Polsce?
Tak, jazda w Polsce samochodem mającym kierownicę po prawej stronie jest legalna i możliwa w sensie praktycznym. Istnieją jednak pewne warunki, do których zobligowany jest kierowca takiego auta, jeśli zechce go zarejestrować – musi dostosować kąt padania świateł z reflektorów, lusterka muszą zapewniać odpowiednią widoczność, a prędkościomierz musi wskazywać prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę.
Czy w Anglii można jeździć autem z kierownicą po lewej?
Tak, analogicznie jak w Polsce, tak też w Anglii można poruszać się wozem z kierownicą po lewej stronie. Warto jednak pamiętać, że jazda takim samochodem w Anglii jest trudniejsza – głównie ze względu na gorszą widoczność podczas wyprzedzania oraz trudniejsze włączanie się do ruchu na rondach czy skrzyżowaniach.
Czy mając polskie prawo jazdy można jeździć w Anglii?
Tak, polskie prawo jazdy uprawnia do jazdy samochodem w Wielkiej Brytanii, nawet pomimo wyjścia tego państwa z Unii Europejskiej. Warto jednak pamiętać, że jazda w Anglii w ramach polskiego prawa jazdy jest możliwa tylko przez rok. Po tym czasie konieczne jest wyrobienie prawa jazdy brytyjskiego.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
