Szarpanie przy ruszaniu – co może oznaczać?

Nic tak nie denerwuje jak nagłe problemy z samochodem, który do tej pory był całkowicie sprawny. Jednym z bardziej niepokojących objawów jest zjawisko szarpania autem podczas ruszania z miejsca. Co może to oznaczać i czy jest się czego obawiać?

Spis treści:
1. Szarpanie samochodu przy ruszaniu
2. Szarpanie przy ruszaniu. Co je powoduje?
3. Szarpanie przy ruszaniu z 1. biegu. Jak go uniknąć?
4. Szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Z czego wynika?
5. Szarpanie przy ruszaniu. Kilka słów na koniec

Szarpanie samochodu przy ruszaniu

Do niepokojących objawów można zaliczyć sytuację, kiedy samochód nagle zaczyna zachowywać się, jakbyśmy zapomnieli, jak płynnie ruszać z miejsca. Oczywiście nagłe szarpanie przy ruszaniu nie świadczy o utracie Twoich umiejętności za kierownicą, a oznacza raczej poważniejszą usterkę mechaniczną. Powodów może być co najmniej kilka, a każdy z nich powoduje zbliżony efekt. Gdzie szukać przyczyny? Jak odróżnić szarpanie od drgań przy ruszaniu? W tym materiale podpowiadamy, co powinieneś sprawdzić, aby skutecznie natrafić na usterkę, która dolega Twojemu pojazdowi.

Szarpanie przy ruszaniu. Co je powoduje?

Na początku poszukiwań powinieneś odrzucić kilka możliwości. Duże znaczenie ma fakt, czy auto wyposażone jest w manualną, czy automatyczną skrzynię biegów, przy której fazie startu pojawia się szarpanie, czy dochodzą drgania, oraz czy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Te elementy łatwo zatwierdzić lub odrzucić, a to pozwoli na zmniejszenie liczby potencjalnych usterek i przybliży Cię do poznania problemu, jaki wystąpił w Twoim samochodzie.

Podstawową usterką, z którą powiązane jest szarpanie przy ruszaniu z 1. biegu, to zużyte sprzęgło. Nie jest to nadzwyczajny problem, gdyż każdy samochód wyposażony w manualną skrzynię biegów, prędzej czy później będzie wymagał wymiany tarczy sprzęgła wraz z osprzętem. Znaczenie ma tutaj przebieg i sposób użytkowania auta. Przeważnie jest to dość szeroki zakres: od 100 do 200 tys. km, pod warunkiem standardowej eksploatacji. Jeśli Twój samochód zbliżył się do takiego przebiegu i pojawiło się szarpanie, to istnieje duża szansa, że trzeba będzie odwiedzić serwis. 

szarpanie-przy-ruszaniu

Tarcza sprzęgła to cierny element, który przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów i dalej na koła, jednak z możliwością kontrolowania tego momentu, poprzez rozłączenie silnika ze skrzynią, wtedy kiedy wciskamy pedał sprzęgła. Umożliwia to wrzucenie kolejnego biegu i dalszą jazdę. Jeśli tarcza sprzęgła będzie długo użytkowana, naturalnym procesem okaże się starcie jej powierzchni ciernej. Skutkiem tego będzie właśnie szarpanie przy starcie i możliwe drgania przy ruszaniu z jedynki, gdyż tarcza cierna nie będzie już tak dobrze przenosić momentu obrotowego. 

Mimo że jest to naturalnie zużywający się element w aucie, niestety nie oznacza to wcale, że koszty będą niskie. Wymiana sprzęgła wraz z dociskiem i często również z kołem dwumasowym, a także robocizną mechanika, to wariant od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Jednak, jeżeli diagnoza była trafna, szarpanie podczas ruszania powinno ustać.

Jeżeli nawet po wymianie sprzęgła szarpie autem przy ruszaniu, to usterka albo tkwi gdzie indziej, albo oznacza niefachowy montaż tego podzespołu, który wymaga szczególnej uwagi podczas serwisu. W przypadku zaniedbań przy wymianie gwałtowne szarpanie może nie ustać, a nawet się nasilić. 

Sprawdź również: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

Szarpanie przy ruszaniu z 1. biegu. Jak go uniknąć?

Czasem nie chodzi o usterkę pojazdu, a technikę jazdy. Prawidłowe ruszanie samochodem tak, aby uniknąć szarpania, polega na płynnym odpuszczeniu sprzęgła i dodaniu gazu. Gwałtowne ruszanie spowoduje efekt szarpania, mimo całkowicie sprawnego samochodu. Co więcej – taka jazda na dłuższą metę, najpewniej spowoduje konieczność szybkiej wymiany sprzęgła i skróci jego żywotność. Warto więc pamiętać o zasadach techniki jazdy, które pozwolą na długą pracę tego podzespołu. Jeżeli jednak mimo łagodnego ruszania ze sprzęgła, auto nadal szarpie, oznacza to, że przyczyny należy szukać gdzie indziej. Co jeszcze może być powodem?

Jeżeli samochód wyposażony jest w automatyczną przekładnię i to automat szarpie przy ruszaniu, z reguły oznacza to, że olej w skrzyni nadaje się do wymiany. Olej w automatycznej skrzyni biegów, pełni taką samą rolę jak w silniku. Smaruje współpracujące ze sobą elementy i odprowadza nadmiar ciepła. Tak jak w jednostce napędowej, tak w skrzyni również wymaga on wymiany, ze względu na postępującą wraz z czasem utratę właściwości tego środka smarnego. Taki olej będzie zawierał w sobie drobne opiłki metalu, które dostaną się między pracujące elementy, lub zatkają elektrozawory (w starszych odmianach zawory hydrauliczne) skrzyni, które zaczną pracować nierówno. Może być to jedno z rozwiązań sytuacji, kiedy auto szarpie przy ruszaniu. Automat również wymaga dbania i odpowiedniej konserwacji. Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest szczególnie kosztowna, a zdecydowanie poprawia działanie tego elementu. 

szarpanie-przy-ruszaniu

Szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Z czego wynika?

Jeżeli Twoje auto szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, winy można szukać w układzie wtryskowym paliwa, który może się zatkać, albo przejawiać nieszczelność. Wtryskiwacze można próbować regenerować, ale nie zawsze jest to możliwe. Typowy objaw tej usterki to problem z utrzymaniem obrotów na biegu jałowym, lub opisywany w tym materiale efekt szarpania przy ruszaniu.

Warto sprawdzić również świece zapłonowe, które po czasie mogą przestać dawać wyraźną iskrę, a także kąt wyprzedzenia zapłonu, który steruje iskrą świecy. Ten parametr, kiedy jest nieprawidłowo ustawiony, powoduje szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Mowa tu o jednostce o zapłonie iskrowym, chociaż w dieslu, gdzie występują świece żarowe, problem ten może objawiać się takim samym efektem podczas jazdy. Powodem mogą być też źle ustawione zawory a dokładniej ustawienie odpowiedniego luzu zaworowego. Efekt będzie taki sam – nierówna praca motoru i problem z płynnym ruszeniem.

szarpanie-przy-ruszaniu

Przeczytaj także: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

Szarpanie przy ruszaniu. Kilka słów na koniec

Pamiętaj, że poza opisanymi usterkami, powodem może okazać się coś innego, co wymagało będzie dodatkowej diagnostyki. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów w aucie warto oddać pojazd zaufanemu warsztatowi lub autoryzowanej stacji obsługi, aby mechanicy mogli dokładnie ocenić, co tak naprawdę powoduje szarpanie przy ruszaniu samochodem. Wachlarz możliwych usterek jest tutaj bardzo szeroki. Od niedrogiej wymiany świec zapłonowych, po dużo bardziej kosztowną konieczność wymiany sprzęgła – powody mogą być różne. 

Zobacz również: rejestracja samochodu w Warszawie, OC Toruń

Mamy nadzieję, że ten materiał przybliżył Ci problem związany z szarpaniem samochodem podczas ruszania. Jeżeli szukasz odpowiedzi na inne zagadnienie związane z mechaniką lub eksploatacją samochodu, koniecznie zajrzyj na naszego bloga, gdzie czeka na Ciebie więcej poradników.

Jeśli jesteś na etapie wyboru AC do swojego samochodu, sprawdź nasz Kalkulator LINK4, który pozwoli wyliczyć kwotę polisy dopasowaną do Twoich potrzeb i Twojego auta. Pomocą służą również nasi konsultanci, którzy odpowiedzą na Twoje pytania, pod numerem telefonu: 22 4444444. Warto również osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy