Nieszczelny układ wydechowy – objawy
Układ wydechowy narażony jest na trudne warunki – od wysokich temperatur po zawilgocenie metalowych elementów. Prowadzi to do zużycia układu wydechowego. Jak rozpoznać nieszczelny układ wydechowy? Objawy mogą nie być takie oczywiste.
Spis treści:
1. Nieszczelny układ wydechowy – czy to duży problem?
2. Nieszczelny układ wydechowy – objawy usterki
3. Nieszczelny układ wydechowy a praca silnika
4. Nieszczelny wydech – koszty naprawy
5. Nieszczelny układ wydechowy – kilka słów na koniec
Nieszczelny układ wydechowy – czy to duży problem?
Układ wydechowy w samochodach składa się z kilku modułów: począwszy od kolektora wydechowego, przez katalizator, na tłumiku kończąc. Każdy z nich jest narażony na niekorzystne warunki pracy i działania czynników zewnętrznych.
Układ wydechowy pracuje więc w trudnych warunkach. Rozpoczyna się on od kolektora wydechowego, który w silnikach benzynowych może nagrzać się nawet do 900 stopni, a w dieslach – do 500 stopni Celsjusza. To pierwsza część wydechu połączona bezpośrednio z silnikiem. Dalsze elementy biegną już pod podwoziem i nie są przykryte żadną dodatkową osłoną, przez co cały wydech pracuje w bardzo niekorzystnym środowisku.
Proces szybkiego zużycia wydechu dodatkowo przyspiesza wilgoć zbierająca się z mokrej jezdni i osiadająca na elementach tego układu. Z powodu wysokiej temperatury spalin przepływających przez rurę wydechową oraz trudnych czynników zewnętrznych, wydech bardzo szybko może pokryć się rdzą. Nawet w kilkuletnich samochodach ten element może wyglądać na znacznie dłużej eksploatowany, niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Problem zaczyna się wtedy, gdy wydech przerdzewieje na tyle, że dochodzi do osłabienia materiału i pojawia się nieszczelność. Jak rozpoznać dziurawy wydech i jakie kroki podjąć, żeby zniwelować ten problem?
Sprawdź również: Aktywny wydech – co to jest i jak działa?
Nieszczelny układ wydechowy – objawy usterki
Problemem w wykryciu nieszczelnego układu wydechowego jest fakt, że czasami trudno go rozpoznać zza kierownicy. Kierowcy nie zawsze wiedzą, gdzie konkretnie szukać usterki. Duże znaczenie ma tu rozmiar pęknięcia i miejsce, w którym nastąpiła awaria, ponieważ zupełnie inne problemy mogą pojawić się w przypadku pęknięcia zaraz przy kolektorze wydechowym, a inne przy tłumiku końcowym czy katalizatorze. Gdy podejrzewasz nieszczelny układ wydechowy, objawy mogą być – jak widać – różne.
Nieszczelność pojawia się raczej z czasem, szczególnie gdy materiał zostaje stopniowo „przeżarty” rdzą na wylot. Zwłaszcza kierowcy, którzy pokonują wiele kilometrów, mogą z przyzwyczajenia po prostu nie zauważyć pewnych zmian. Mówiąc o objawach, chodzi tu przede wszystkim o wzmożony hałas, który w większym stopniu przedostaje się do kabiny. Innym problemem może być wyczuwalny w kokpicie zapach spalin, który raczej nie należy do najprzyjemniejszych. Nieszczelny wydech niesie jednak za sobą inne symptomy, mające bezpośredni wpływ na gorszą pracę jednostki napędowej. O tym przeczytasz poniżej.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Nieszczelny układ wydechowy a praca silnika
Jak już wiesz, silnik emituje spaliny, które przechodzą całą drogę przez wydech, zanim wydostaną się z samochodu. Po drodze znajdują się jednak różne czujniki mierzące skład i ciśnienie gazów wylotowych, w tym najważniejszy z sensorów – sonda lambda.
W przypadku nieszczelności na którymś z odcinków układu wydechowego silnik może zacząć pracować nierówno. Jest to spowodowane najczęściej faktem, że do czujnika składu spalin, czyli sondy lambda, docierają błędne wskazania. Powoduje to nierówną pracę jednostki napędowej oraz bardzo często również problemy z przyspieszaniem auta. Co więcej, jeśli pęknięcie wydechu nastąpiło między kolektorem a katalizatorem, czyli w miejscu, gdzie znajduje się sonda, to wpadająca wilgoć i zanieczyszczenia mogą trwale uszkodzić ten czujnik. Dlatego warto zapobiegać i uszczelnić wydech jak najszybciej.
Uszkodzenie wydechu tuż przy kolektorze będzie też szkodliwe dla środowiska. Katalizator nie spełni w tym wypadku swojej funkcji, a zanieczyszczone spaliny przedostaną się bezpośrednio do atmosfery bez odpowiedniej filtracji. W stwierdzeniu, że problemem jest nieszczelny układ wydechowy, może pomóc również wyświetlająca się na desce rozdzielczej kontrolka „check engine”, która pojawić się może w przypadku błędnych odczytów z czujników.
Podsumowując – nieszczelny układ wydechowy a moc auta lub konkretniej jej nagły spadek, to powiązane ze sobą problemy, z których może wynikać nagłe obniżenie osiągów Twojego pojazdu.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Nieszczelny wydech – koszty naprawy
Weryfikację nieszczelności najlepiej przeprowadzić w warsztacie, czym zajmą się fachowcy. Sprawdzenie stanu wydechu w tym przypadku będzie polegało na odnalezieniu przedmuchów na całej długości rury wydechowej. Jeśli wykazana zostanie nieszczelność, to duże znaczenie ma fakt, na którym odcinku wydechu miało to miejsce. Koszty zależą również od rodzaju naprawy. Jeśli pękła rura wydechowa, a powstała dziura jest niewielka, pomóc może spawanie układu wydechowego. Ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, a kończą na kilkuset. Spawanie może okazać się również pomocne w przypadku kiedy pękł tłumik środkowy lub końcowy.
Nie zawsze istnieje możliwość zaspawania poszczególnego fragmentu wydechu – zwłaszcza gdy materiał jest zbyt przerdzewiały, a dziura zbyt duża. Wtedy konieczna może okazać się wymiana danego elementu. Jednak nie mówimy tu od razu o wymianie całego układu wydechowego. Jest on bowiem zbudowany tak, aby można było wymienić go w częściach. Z reguły wystarczy wyciąć i wstawić nowy fragment jak np. katalizator czy tłumik. To samo dotyczy elastycznego łącznika zbudowanego z przeplatanych włókien stali, którego nie da się zaspawać bez utraty jego elastyczności.
Ceny w przypadku wymiany całych fragmentów wydechu będą wyższe niż zaspawanie dziury, ale będziesz miał pewność co do jakości i trwałości nowego elementu. W przypadku tłumika środkowego czy końcowego cena nowego to wydatek od kilkuset do nieco ponad 1000 zł. Jeśli rozszczelniony został katalizator wraz z filtrem cząstek stałych, a naprawa jest niemożliwa, czekają Cię niestety spore koszty. W przypadku nowoczesnych aut, ten element może kosztować nawet kilka tysięcy złotych!
Przeczytaj również: Uszkodzony kolektor wydechowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Nieszczelny układ wydechowy – kilka słów na koniec
Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwoli Ci rozpoznać problem nieszczelnego układu wydechowego w Twoim aucie. Jak widzisz, nie ma co zwlekać z naprawą uszkodzonego wydechu. Poprawi to nie tylko Twój komfort podróży, ale wpłynie korzystnie na pracę silnika. Chyba nikt nie lubi wdychać spalin własnego auta w kabinie czy wydobywającego się nadmiernego hałasu z pękniętego tłumika. Serwis układu wydechowego zniweluje wszystkie te problemy i pozwoli Ci cieszyć się komfortową podróżą.
Zobacz także: ubezpieczenie Wrocław, OC Audi
Szukasz polisy AC dla Twojego samochodu? Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz składkę dopasowaną do Twoich potrzeb. Jeśli masz pytania dotyczące polisy ubezpieczeniowej, zadzwoń pod 22 4444444 i skorzystaj z telefonicznej pomocy naszych konsultantów. Pomogą oni Ci dobrać odpowiedni wariant ubezpieczenia. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się z pełną ofertą, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziesz polisy osób i mienia.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20