Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Silnik wolnossący. Co to jest? Jak działa? Jakie ma zalety?

Czas czytania: 4 min. 22 sek.

Silnik wolnossący często uważany jest za relikt przeszłości. Świat motoryzacji wciąż jednak docenia jego możliwości. Co ostatecznie wygrywa w starciu silnik wolnossący vs turbo? Które jednostki atmosferyczne są najlepsze? Na co zwrócić wyborze przy zakupie auta z silnikiem wolnossącym? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule!

Spis treści

1. Co to jest silnik wolnossący?
2. Jak działają silniki wolnossące?
3. Silnik wolnossący – najczęściej zadawane pytania
4. Samochody z silnikiem wolnossącym. Kilka słów na koniec

Trudno sobie wyobrazić prostszą i mniej awaryjną benzynową jednostkę napędową, niż ta bez doładowania”. Silniki te często miały bardzo wysoką kulturę pracy – zwłaszcza jeśli wyposażone były w większą liczbę cylindrów, niż cztery. 

Niestety ewolucja nie oszczędziła tych jednostek i stanowią one niewielki procent sprzedaży wśród nowych aut. Fani samochodów z silnikiem wolnossącym nie muszą czuć się jednak zawiedzeni, nie wszystko stracone! 

Co to jest silnik wolnossący?

Silnik wolnossący to typ jednostki napędowej, która pozbawiona jest popularnego dziś doładowania. Określa się go także jako silnik atmosferyczny lub o skrócie N/A (ang. naturally aspirated). 

Kiedyś silniki te były dostępne nie tylko w wersjach benzynowych, ale także jako diesle. Od dłuższego czasu jednak żaden producent nie oferuje już silnika wysokoprężnego bez turbodoładowania. 

Zobacz również: Gaz w samochodzie. Czy instalacja LPG się opłaca?

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymuszają na producentach samochodów tak zwany downsizing. Mała pojemność i zastosowanie turbo ograniczają emisję szkodliwych gazów. Nic więc dziwnego, że silniki wolnossące znikają z rynku. Na szczęście została garstka producentów wiernych tej technologii, którzy stale ją udoskonalają. 

silnik wolnossący

Jak działają silniki wolnossące?

Silnik zasysa powietrze z otoczenia. Dzieje się tak, ponieważ w silniku zmniejsza się ciśnienie. Powietrze jest potrzebne do stworzenia wewnątrz urządzenia mieszanki z paliwem, która wprowadzana jest do komór spalania. Następnie dochodzi do sprężania, a skra powoduje wybuch. Wywołuje on ponowny ruch tłoka w dół, a to z kolei pociąga za sobą obrót wału korbowego. Zawór wydechowy się otwiera i wypuszcza spaliny.

Taki tryb pracy nazywany jest cyklem Otta. Był on dziewiętnastowiecznym wynalazcą, który eksperymentował z silnikami czterosuwowymi. Wraz z Eugenem Langenem założyli ich pierwszą fabrykę – dzisiejszą Deutz AG. To właśnie Nicolaus Otto wymyślił elektryczny zapłon, dzięki któremu możliwe było stosowanie innych paliw płynnych, nie tylko benzyny. 

Silnik wolnossący – najczęściej zadawane pytania

Temat silników wolnossących jest szeroki, postanowiliśmy zatem omówić dla Ciebie najważniejsze, najczęściej poruszane kwestie. To one z reguły trapią kierowców. Od teraz nie muszą – wszystkie wyjaśnienia są poniżej!

Jak jeździć silnikiem wolnossącym? 

Aby silnik wolnossący nie pochłaniał dużej ilości paliwa, należy przede wszystkim pilnować wysokości obrotów. Od pewnego czasu producenci stosują wskaźnik momentu zmiany biegów, co znacząco ułatwia sprawę. Silnik atmosferyczny ma określoną charakterystykę, zatem – aby efektywnie go wykorzystać – należy trzymać się kilku zasad. 

silnik wolnossący

Należą do nich: dynamiczne przyspieszanie (na około 80% wciśniętego gazu) i dość szybkie zmiany biegów – mniej więcej przy 2500 obrotach na minutę. Eksploatowanie silnika na wysokie obroty w mieście niewiele da. Na trasie z reguły ma to miejsce przy wyprzedzaniu lub wjeździe na autostradę. 

W przypadku tego rodzaju silników nie ma tutaj charakterystycznego „kopnięcia”, które wynika z pracy turbosprężarki. Warto zatem zwrócić uwagę na określony przez producenta zakres obrotów i maksymalny dostępny moment obrotowy. Nie ma sensu wychodzić poza ten przedział. Dynamiczna, ale płynna jazda, bardzo szybko przełoży się na oszczędności podczas tankowania, a sam silnik uda się zachować w bardzo dobrym stanie przez dłuższy czas. 

Jaki samochód z silnikiem benzynowym wolnossącym warto kupić? 

Czołowi producenci już od jakiegoś czasu ograniczają ofertę silników bez turbodoładowania. Nawet jeśli mają je w ofercie – często są to auta małe lub miejskie, ewentualnie kilka sportowych modeli. Gdy szukasz tego typu jednostki napędowej, warto zwrócić się w kierunku dalekiego wschodu. Japończycy od dawna projektują i produkują dobrej jakości silniki wolnossące

Dla przykładu: Mazda oferuje na rynkach europejskich tylko takie jednostki benzynowe, a zastosowana w nich technologia Sky Active pozwala na osiągnięcie wysokiego stopnia sprężania. To przekłada się na elastyczność jednostki, niskie spalanie i bardzo dobrą charakterystykę pracy. Ten producent przesuwa niejako bariery w kwestii utrzymywania wysokiej wydajności silników benzynowych i pod tym względem trudno znaleźć lepszą alternatywę, jeśli szukamy nowego auta bez doładowania.

W kwestii nieco starszych pojazdów z Kraju Kwitnącej Wiśni – należy wspomnieć o Hondzie. Kultowa jednostka K20 była produkowana od 2001 roku. Na początku miała pewne problemy z wycierającymi się wałkami rozrządu, ale usterka ta została wyeliminowana. Mocne samochody z silnikiem wolnossącym przejawiały także tendencję nieco większego poboru oleju, warto więc zwracać na to szczególną uwagę. Jednostki te bez problemu przekraczały moc 200 koni mechanicznych. 

Polecamy także: Jak wybrać samochód do 10 tysięcy złotych? Sprawdź, co warto kupić

Ponad 20 lat temu Nissan pokazał, że można produkować niezawodne samochody z silnikiem wolnossącym. Jednostka VQ35DE bez najmniejszych problemów osiągnie przebiegi rzędu 400 tys. kilometrów, jednak tylko w modelu 350 Z była sprzężona z doskonałą skrzynią manualną. Wysoka kultura pracy, ale też duże spalanie – oto jej cechy. W końcu to sportowe auto z silnikiem o pojemności 3,5 litra.

Na pytanie, jaki samochód z silnikiem benzynowym wolnossącym produkcji europejskiej warto kupić, należy odpowiedzieć krótko – BMW. Jednostka M54B30 to rzędowa szóstka o wysokiej kulturze pracy i charakterystycznym dźwięku. Przy prawidłowym serwisie olejowym to silnik o niemal zerowej awaryjności. Długowieczność jednostki zapewnia także typowy dla Bawarczyków rozrząd na łańcuchu. 

silnik wolnossący

Silnik wolnossący czy turbo? Jaki wybrać?

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to przede wszystkim od preferencji danego kierowcy i jego stylu jazdy. 

Z pewnością coraz trudniej będzie kupić nowy samochód bez doładowania, jednak na rynku zostało jeszcze kilka ciekawych modeli, które stawiają dzielnie opór upływowi czasu i przejechanym kilometrom. Jak w każdym aucie – należy przed zakupem dokładnie zapoznać się z ich stanem i zwrócić uwagę na typowe dla danego modelu awarie.

Silnik wolnossący – w porównaniu z turbo – na pewno będzie mniej awaryjny. Jest mniej skomplikowany w budowie, nie montuje się do niego wrażliwej na stan oleju i temperaturę turbosprężarki, a dzięki temu zawiera mniej elektroniki, która sterowałaby jednostką napędową. Na dłuższej trasie – silnik doładowany będzie oszczędniejszy, a dostępny w małym zakresie obrotów moment zapewni sprawniejsze przyspieszanie. 

Samochody z silnikiem wolnossącym. Kilka słów na koniec

Za niedługi czas młodzi fani motoryzacji będą musieli zadawać starszym kolegom pytanie „co to jest silnik wolnossący?”, ponieważ to rozwiązanie jest coraz mniej popularne. W dobie turbodoładowanego downsizingu, technologii hybrydowej oraz elektrycznej – które słusznie walczą z normami emisji spalin – wydaje się, że dni tych jednostek są już policzone. Warto jednak zadbać o kilka perełek, ponieważ mają one swoje niezaprzeczalne zalety. 

Jak każdy inny pojazd, również ten z silnikiem atmosferycznym potrzebuje ubezpieczenia. Abyś czuł się bezpiecznie i nie dał się zaskoczyć na drodze, zapoznaj się z naszą ofertą LINK4. Obejmuje nie tylko OC, AC, czy NNW, ale także Pakiet Assistance, który w razie potrzeby zapewni holowanie, czy samochód zastępczy. Sprawdź już dzisiaj i uzyskaj dodatkową zniżkę za zakup polisy przez Internet!

A jeśli chcesz poznać koszt składki, skorzystaj z naszego kalkulatora! W mniej niż 60 sekund poznasz cenę polisy.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21