Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy, przyczyny i wymiana

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 1 sek.

Jednym z głównych elementów biorących udział w przeniesieniu napędu na koła samochodu jest przegub wewnętrzny. Objawy świadczące o jego zużyciu oznaczają, że samochód nie może być bezpiecznie użytkowany i powinien zostać jak najszybciej naprawiony.

Układ napędowy każdego samochodu jest niezwykle skomplikowany. Składa się z wielu elementów, bez których jazda autem byłaby niemożliwa. Jednym z nich jest półoś, która łączy skrzynię biegów z piastami kół i odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego na koła samochodu.

Współcześnie większość samochodów jest wyposażona w niezależne zawieszenie, co przesądza o tym, że koła znajdujące się na jednej osi pojazdu nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Zawieszenie każdego z nich może więc pracować całkowicie niezależnie, nie wpływając tym samym na funkcjonowanie drugiego. Aby pionowy oraz skrętny ruch napędzanych kół był możliwy, półosie mają na swoich końcach dwa przeguby: zewnętrzny i wewnętrzny.

W samochodach użytkowanych i serwisowanych zgodnie z zaleceniami producenta przeguby zwykle wystarczają na cały cykl życia pojazdu. Jeżeli jednak warunki eksploatacji są ciężkie, to czasami może dojść do uszkodzenia przegubu, co skutkuje m.in. stukaniem dochodzącym z przedniego zawieszenia. W takim przypadku konieczna może być wymiana przegubu wewnętrznego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak rozpoznać uszkodzony przegub wewnętrzny, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu. Zobacz, z czym wiąże się jazda z uszkodzonym przegubem wewnętrznym.

Przegub wewnętrzny. Czym jest i jak działa?

Głównym zadaniem przegubu wewnętrznego i zewnętrznego jest zapewnienie elastycznego połączenia skrzyni biegów z półosią oraz piastą koła. To, ile przegubów znajdziesz na półosi, jest uzależnione od tego, jaki typ zawieszenia ma dany samochód. Jeżeli jest to zawieszenie zależne, w którym koła połączone za pomocą tzw. sztywnego mostu, to każda półoś dysponuje tylko jednym przegubem.

Współcześnie większość samochodów jest wyposażona w zawieszenie niezależne, czyli takie, w którym nie ma fizycznego połączenia pomiędzy zawieszeniem dwóch kół znajdujących się na jednej osi samochodu. W takim przypadku, aby umożliwić ruch napędzanych kół w pionie, stosuje się dwa przeguby. Pierwszy z nich – wewnętrzny łączy skrzynię biegów z półosią. Drugi, czyli zewnętrzny, łączy półoś i piastę koła. Przeguby umożliwiają również skręt kół, jeżeli to właśnie koła skrętne są napędzane.

Wyróżnia się dwie podstawowe grupy przegubów napędowych: nierównobieżne i równobieżne. Te pierwsze, zwane również asynchronicznymi, pozwalają na transfer momentu pomiędzy dwoma elementami umieszczonymi w stosunku do siebie pod kątem. Ich wadą jest różnica prędkości obrotowej pomiędzy wałkiem napędzającym a napędzanym. Najczęściej spotykanym przykładem przegubu asynchronicznego jest przegub krzyżakowy, znany również jako Cardan. Jest on wykorzystywany np. w wałach napędowych samochodów z napędem na tył lub na cztery koła, gdzie moment ze skrzyni biegów umieszczonej z przodu pojazdu musi trafić na tylną oś.

Drugim, bardziej powszechnym rodzajem przegubów są przeguby równobieżne, w których wyeliminowano wspomnianą wcześniej wadę przegubów asynchronicznych: różnicę w prędkości obrotowej wałka napędzającego i napędzanego.

Uszkodzony przegub wewnętrzny – objawy i przyczyny

Z jakiego powodu w Twoim samochodzie może wystąpić uszkodzony przegub? Objawy awarii pojawią się zarówno wskutek niewłaściwej eksploatacji samochodu, jak i przez normalne zużycie wynikające z wieku i przebiegu auta. Należy pamiętać o tym, że przeguby są elementami eksploatacyjnymi samochodu. Pomimo tego, że zostały stworzone do pracy w trudnych warunkach i przenoszenia dużych obciążeń, z czasem ulegają one zużyciu.

Jakie zatem są objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego? Pierwszą oznaką jego zużycia mogą być stuki dochodzące z okolic osi napędowej samochodu. Pojawiają się one głównie w momencie przyspieszania podczas jazdy na wprost i ustępują w momencie wrzucenia biegu neutralnego. Nie jest to jedyna oznaka świadcząca o tym, że w swoim samochodzie masz zużyte przeguby wewnętrzne. Objawy, które również wskazują na to, że uległy one uszkodzeniu, to bardzo często też silne wibracje wyczuwalne na kierownicy.

Co może negatywnie wpłynąć na trwałość przegubów w Twoim samochodzie? Mowa tu głównie o niewłaściwej eksploatacji. To właśnie ona może sprawić, że w Twoim samochodzie pojawi się uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy jego awarii może wywołać m.in. gwałtowne ruszanie na skręconych kołach oraz stosowanie niewłaściwego ogumienia.

Zużycie przyspiesza również jazda po drogach o złym stanie nawierzchni. Uszkodzony przegub wewnętrzny to także efekt jazdy głównie w warunkach miejskich, w których koła często wykonują ruchy skrętne podczas manewrów na parkingu i częstej zmiany pasa w korkach.

Podobnie jak w przypadku większości elementów samochodu, również zaniedbania użytkownika wpływają negatywnie na przeguby wewnętrzne. Objawy uszkodzenia mogą pojawić się np. przez zły stan gumowych osłon przegubów, zwanych manszetami. Zabezpieczają one przegub przed gromadzeniem się w nim zanieczyszczeń takich, jak np. piasek. Jeżeli dostanie się on do wnętrza przegubu, to w bardzo krótkim czasie może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Problem z osłonami polega na tym, że pomimo ich niewielkiej ceny, wymiana zwykle nie jest możliwa. Wielu producentów nie przewiduje możliwości ich demontażu i ponownego montażu. To sprawia, że w przypadku uszkodzenia osłony konieczna jest wymiana całego przegubu, a czasami nawet kompletnej półosi.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Wymiana przegubu wewnętrznego – samodzielnie czy u specjalisty?

Jak sprawdzić przegub wewnętrzny? W domowych warunkach najlepiej zdać się na słuch i reagować od razu po usłyszeniu charakterystycznego „terkotania”, zwłaszcza przy maksymalnym skręcie kół w jedną stronę. Bez trudu rozpoznasz również silne wibracje przenoszone na całe auto, które będą ustępować wtedy, gdy auto toczy się na luzie. 

Jeżeli zaobserwujesz w swoim samochodzie wymienione wcześniej objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego, to konieczna niestety będzie jego szybka wymiana. Jeżdżenie z zepsutym przegubem może doprowadzić nie tylko do unieruchomienia pojazdu, ale również do stworzenia zagrożenia dla Ciebie i innych użytkowników ruchu drogowego.

Czy wymianę przegubu możesz przeprowadzić samodzielnie? Nie jest to zdecydowanie prosta czynność serwisowa, z którą upora się przeciętny posiadacz samochodu. Jeżeli nie dysponujesz odpowiednim zapleczem, narzędziami oraz doświadczeniem w przeprowadzaniu tego typu napraw, zdecydowanie zalecamy pozostawienie takiej wymiany profesjonaliście. Biorąc pod uwagę ewentualne konsekwencje nieprawidłowego zrealizowania tego zadania, do których należy bezpieczeństwo Twoje i wielu innych osób, warto zapłacić fachowcowi za pomoc. 

Ile kosztuje wymiana przegubu wewnętrznego przez mechanika? Jest to rzecz jasna uzależnione od warsztatu i konkretnego modelu samochodu. Koszt takiej naprawy to zwykle od 150 do 300 zł.

Ubezpieczenie samochodu – oferta LINK4

Sprawny samochód i ubezpieczenie OC – tego potrzebujesz, by cieszyć się poczuciem bezpieczeństwa jako posiadacz pojazdu. W LINK4 możesz kupić Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony. W rezultacie poza ochroną ubezpieczeniową gwarantowaną ustawowo, otrzymujesz również doraźne wsparcie w wielu niespodziewanych sytuacjach. 

Jeśli zdarzy Ci się wypadek na trasie, pomoc drogowa przyjedzie w ciągu średnio 30 minut i podejmie próbę uruchomienia pojazdu. A gdy pojazd będzie unieruchomiony, możesz liczyć na holowanie do 100 km od miejsca wypadku. 

Jako posiadacz pakietu OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony możesz liczyć na pomoc w przypadku kradzieży, np. ubezpieczyciel zapewni Ci samochód zastępczy do użytku przez maksymalnie 3 dni.

Nie zapomnij również o przysługującej Ci pomocy informacyjnej, która pozostaje do Twojej dyspozycji przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Z pomocą LINK4 bez trudu pozyskasz różne informacje, które są Ci potrzebne w podróży. 

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już jak rozpoznać uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy są bowiem dość charakterystyczne i łatwe do jednoznacznego zinterpretowania. Pamiętaj o tym, że wpływ na trwałość tego elementu ma sposób, w jaki użytkujesz samochód, oraz to, jak często kontrolujesz stan gumowych osłon przegubów.

Objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego to przede wszystkim stuki w trakcie przyspieszania, które ustają po wrzuceniu biegu neutralnego. Mogą pojawić się również silne wibracje przenoszone na całe auto i odczuwalne w trakcie jazdy.

Nie wystarczy tylko wiedzieć, jak sprawdzić przegub wewnętrzny. Należy też mieć świadomość tego, że jazda z uszkodzonym przegubem wewnętrznym jest nie tylko niekomfortowa, ale przede wszystkim niebezpieczna dla Ciebie, samochodu i otoczenia. Nie jest warta zatem podejmowania takiego ryzyka.

Na stronie www.link4.pl znajdziesz informacje o oferowanych ubezpieczeniach komunikacyjnych. W wybraniu najlepszej polisy z pewnością pomoże Ci nasz kalkulator OC, przy pomocy którego kupisz tę polisę przez Internet. Możesz również zadzwonić na infolinię (22 4444444) lub spotkać się stacjonarnie z agentem współpracującym z LINK4.

Zapraszamy Cię również do zapoznania się z kompletną ofertą ubezpieczeń od firmy LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź również: Ubezpieczenie samochodu od uderzenia pioruna

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia przegubu wewnętrznego w samochodzie?

Objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego to przede wszystkim stuk podczas silnego skrętu kół i jazdy na wprost, a także silne wibracje na kierownicy. 

Co może być przyczyną uszkodzenia przegubu wewnętrznego?

Objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego wynikają głównie ze zbyt dynamicznej jazdy, która prowadzi do zużywania się części, szybciej niż zostało to przewidziane przez producenta. Dużo zależy też od tego, czy posiadacz samochodu właściwie dba o stan auta, w tym o gumowe manszety, które trzeba regularnie oczyszczać z kurzu i błota.

Czy istnieją metody samodzielnej diagnozy uszkodzonego przegubu wewnętrznego?

Co zrobić, gdy zauważysz uszkodzony przegub wewnętrzny? Objawy powinny skłonić Cię do jak najszybszego odwiedzenia mechanika. Samodzielne wykonanie naprawy jest na tyle skomplikowane, że przeciętny posiadacz samochodu nie upora się z tym samodzielnie. Aby cieszyć się poczuciem bezpieczeństwa, najlepiej zdać się na pomoc specjalisty.

W jaki sposób wymiana przegubu wewnętrznego wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Jakimi konsekwencjami grozi uszkodzony przegub? Objawy tej usterki mogą doprowadzić do trudności w wykonywaniu określonych manewrów samochodem. To z kolei prosta droga do stłuczki parkingowej, kolizji lub wypadku, w którym mogą ucierpieć inni uczestnicy ruchu drogowego.

Czy możliwa jest naprawa przegubu wewnętrznego, czy konieczna jest jego wymiana?

Jeśli uszkodzenia są niewielkie, a konstrukcja przegubu na to pozwala, można poddać ten element regeneracji. Niestety, taka możliwość stanowi rzadkość. Najczęściej najwygodniejszym rozwiązaniem jest wymiana przegubu, która stanowi skuteczne rozwiązanie ewentualnych problemów.

Ile może kosztować wymiana przegubu wewnętrznego i co wchodzi w skład takiego kosztorysu?

Gdy tylko zauważysz pierwsze objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego, jak najszybciej udaj się do mechanika. Koszt realizacji takiej usługi waha się od 150 do 300 zł. Mowa tu zwykle o samej robociźnie, do której należy doliczyć cenę samego elementu wymiennego – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od konkretnego modelu.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21