Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

„Zakucie silnika” – co to znaczy i na czym polega?

Czas czytania: 4 min. 13 sek.

W przypadku współczesnych silników doładowanych wytrzymałość elementów takich jak korbowody czy tłoki stanowi jedną z przeszkód, jaką napotykają kierowcy podnoszący moc swojego silnika. Rozwiązaniem tego problemu jest tzw. zakucie silnika. Co to znaczy i na czym dokładnie polega ta modyfikacja? 

Spis treści: 
1. Zakucie silnika. Co to w ogóle znaczy?
2. Jakie zalety i wady ma zakuty silnik?
3. Ile kosztuje zakucie silnika i czy warto to robić?
4. Zakucie silnika. Podsumowanie

W obecnych czasach gdy większość silników posiada turbodoładowanie, ich moc może zostać szybko i łatwo zwiększona jedynie za pomocą dokonywanych przez tzw. tunera zmian w oprogramowaniu silnika polegających m.in. na zwiększaniu ciśnienia doładowania i dopasowania odpowiedniej dawki paliwa. 

Jednak z większą mocą wiąże się również większe ryzyko wcześniejszego zużycia elementów silnika, które zwyczajnie nie będą w stanie wytrzymać większych obciążeń w nim panujących. Jeżeli planujesz w swoim samochodzie modyfikacje, ale chcesz zabezpieczyć się przed związanymi z nimi awariami, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, z którego dowiesz się, co daje zakucie silnika.

Zakucie silnika. Co to w ogóle znaczy?

Na czym polega zakucie silnika? Pod tym pojęciem kryje się wymiana elementów układu napędowego takich jak korbowody czy tłoki na takie wykonywane w procesie kucia. Standardowo tego typu elementy wykonuje się w procesie odlewania. 

Odlewane tłoki i korbowody są wystarczająco wytrzymałe, by sprostać wyzwaniom codziennej eksploatacji silnika, który nie przeszedł żadnych modyfikacji. W większości przypadków posiadają one nawet znaczny zapas wytrzymałości pozwalający na ograniczone podniesienie mocy. Niektóre silniki bez problemów znoszą zwiększenie mocy nawet o 50%, ale rzecz jasna nie można traktować tego jako reguły. Jest to kwestia indywidualna zależna od tego, z jakim silnikiem masz do czynienia.

Kierowcy, którzy planują naprawdę znacząco zwiększyć moc swojego samochodu, powinni rozważyć zastosowanie wspomnianych wcześniej tłoków i korbowodów wykonanych w procesie kucia. Elementy kute powstają z jednego kawałka aluminium, formowanego za pomocą wielokrotnych uderzeń specjalistycznych narzędzi. Narzędzia te są specjalnie uformowane tak, by swoim kształtem nadać korbowodowi lub tłokowi ich ostateczny wygląd.

Dzięki procesowi kucia, kute korbowody i tłoki charakteryzują się znacznie większą wytrzymałością mechaniczną i trwałością od swoich odlewanych odpowiedników. Dla przykładu odlewane tłoki zawierają dużą ilość krzemu, przez co są one dużo bardziej kruche od tych kutych. Krzem dodawany jest do stopu w celu ograniczenia jego rozszerzalności cieplnej i zapewnienia smarowności metalu. W tłokach kutych cząsteczki są ściskane przez narzędzia formujące, co przekłada się na ich większą gęstość, a co za tym idzie – wytrzymałość.

Przeczytaj również: Chiptuning, czyli sposób na to, jak zwiększyć moc silnika

zakucie-silnika

Jakie zalety i wady ma zakuty silnik?

Zalety, które posiada zakuty silnik to między innymi zwiększona wytrzymałość, którą zapewniają kute elementy układu korbowo-tłokowego, które opisane zostały już wyżej. Silnik, który posiada kute elementy, zniesie znacznie większe obciążenia i temperatury niż silnik z odlewanymi komponentami. Dlatego silniki zakute bardzo często spotykane są w motosporcie oraz samochodach, które już opuszczając fabrykę, dysponują ponadprzeciętnymi osiągami.

Co daje zakucie silnika poza zwiększeniem wytrzymałości elementów? Entuzjaści samochodowi oraz firmy zajmujące się budową silników na zamówienie cenią kute elementy za zapewnianie im dowolności konfiguracji w trakcie konstruowania wyczynowego silnika. 

Czasami konieczne jest zastosowanie podcięcia w denku tłoka celem odciążenia zaworów. W przypadku standardowych tłoków wykonywanych przez producenta silnika nie jest to możliwe. Posiadają one jeden kształt oraz rozmiar. W przypadku tłoków kutych sprawa jest o wiele prostsza. Rynek części oraz akcesoriów do tuningu jest naprawdę ogromny, dlatego tunerom dużo łatwiej jest znaleźć kute tłoki odpowiadające ich potrzebom.

Zakuty silnik otwiera przed tunerem zupełnie nowe możliwości. Jeżeli w silniku zastosowano już kute tłoki i korbowody, osoba wykonująca jego modyfikacje może większą część swojej uwagi poświęcić na kolejne ulepszenia podnoszące moc silnika, nie martwiąc się już jednocześnie tak bardzo o to, czy np. zwiększenie doładowania nie spowoduje zniszczenia silnika.

Wytrzymałość kutych elementów to, jak wspomnieliśmy wcześniej główna zaleta, która charakteryzuje zakuty silnik. Co to jednak oznacza dla pozostałych elementów silnika? Okazuje się, że kij w tym wypadku rzeczywiście ma dwa końce. Z racji tego, że elementy kute są zwykle ciaśniej pasowane od swoich odlewanych odpowiedników, szybszemu zużyciu mogą ulegać gładzie cylindrów oraz pierścienie tłokowe.

Jakie inne wady posiada zakuty silnik? Z pewnością najistotniejszą wadą jest cena kutych części oraz samej modyfikacji. Najniższy będzie koszt przeróbek w przypadku rzędowych silników 4 cylindrowych. Im więcej cylindrów ma silnik i im bardziej skomplikowana jest jego konstrukcja, tym wyższe będą koszty całej operacji.

Jako wadę można również postrzegać to, jak poważną i skomplikowaną operacją jest zakucie silnika. Co to znaczy? Wymiana tłoków i korbowodów na kute wiąże się tak naprawdę z rozbiórką całego silnika, a ponowne jego złożenie powinno być poprzedzone stosownymi pomiarami cylindrów, wału korbowego oraz panewek tak, by po zmontowaniu silnik działał prawidłowo i był gotowy na przyjęcie większych obciążeń wynikających z podniesienia mocy.

zakucie-silnika

Ile kosztuje zakucie silnika i czy warto to robić?

Wyjaśniliśmy już, na czym polega zakucie silnika. Czas na kolejne, nie mniej ważne pytanie: ile kosztuje zakucie silnika? Jak wspomnieliśmy wcześniej, cena tej operacji uzależniona jest od tego, w jakim rodzaju silnika ma zostać przeprowadzona. W przypadku najczęściej spotykanych rzędowych silników 4 cylindrowych cena startuje z pułapu 8-10 tysięcy złotych. W przypadku jednostek z większą liczbą cylindrów cena będzie odpowiednio większa.

Czy warto zakuć swój silnik? To kwestia całkowicie indywidualna. Wszystko zależy od tego, jaki silnik posiadasz oraz jaki przyrost mocy chcesz uzyskać. Jeżeli chcesz tylko dodać trochę wigoru swojemu samochodowi, ale jednocześnie nie planujesz bić rekordów na zawodach na 1/4 mili, może okazać się, że jednostka napędowa nie będzie wymagała większych modyfikacji. Doświadczony tuner z pewnością udzieli Ci informacji na temat tego, czy moc, którą chcesz uzyskać, będzie bezpieczna dla Twojego silnika.

Jeżeli jednak wykonałeś już w swoim samochodzie szereg modyfikacji podnoszących moc i obawiasz się o to, jak długo ze zwiększonymi obciążeniami i temperaturą będą sobie radzić seryjne tłoki i korbowody, zakucie silnika z pewnością warto wziąć pod uwagę. Warto zasięgnąć wcześniej opinii warsztatów i firm tuningowych. Eksperci z pewnością doradzą Ci, jakie modyfikacje wykonać, by silnik bezpiecznie generował osiągi, których oczekujesz.

Sprawdź też: Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!

zakucie-silnika

Zakucie silnika. Podsumowanie

Jeżeli planujesz podnieść moc w swoim samochodzie, to zakucie silnika jest jednym ze sposobów na to, by dokonane przez Ciebie modyfikacje nie zakończyły się efektownym defektem jednostki napędowej. Mowa tu rzecz jasna o dużych przyrostach mocy. Jeżeli chcesz jedynie odrobinę ożywić swój samochód, to taki zabieg nie powinien być konieczny. Współczesne silniki turbodoładowane bardzo dobrze znoszą delikatne zastrzyki mocy uzyskiwane poprzez modyfikacje dokonane w ich oprogramowaniu.

Niezależnie od tego, czy planujesz podnosić moc w swoim samochodzie, czy nie warto, byś zapoznał się z ofertą na ubezpieczenie OC, AC i NNW od LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21