Przebita opona w samochodzie - kiedy naprawa a kiedy wymiana? Wyjaśniamy!

Nie wszystkie uszkodzenia opony oznaczają, że należy ją wymienić na nową. Istnieją również pozornie nieszkodliwe usterki, które uniemożliwiają dalsze użytkowanie opon.

Dzisiaj dowiesz się, które wady opon można naprawić, a kiedy przebita opona nadaje się do wymiany.

Spis treści:
1. Przebita opona w samochodzie. O czym warto wiedzieć?
2. Przebita opona – naprawa i koszty
3. Przebita opona z boku. Czy można ją naprawić?
4. Przebita opona w samochodzie. Teraz już wiesz, co robić!

Przebita opona w samochodzie. O czym warto wiedzieć? 

Opony to jedyny element samochodu, który ma kontakt z drogą. Dlatego też jest on narażony na usterki mechaniczne częściej niż inne podzespoły. Przebicie, otarcie czy najechanie na krawężnik, to tylko niektóre z uszkodzeń, jakim może ulec opona. Jazda z uszkodzonym ogumieniem może być bardzo niebezpieczna.

Sprawdź także: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż

Aby wiedzieć, czy uszkodzona opona nadaje się do naprawy, czy też nie powinieneś znać jej budowę. Ma to znaczenie, gdy zastanawiać będziesz się nad sensownością naprawy oraz jej kosztem. Współczesna opona składa się z następujących elementów:

  • warstwa butylowa – guma syntetyczna znajdująca się wewnątrz opony,
  • osnowa tekstylna – elastyczna konstrukcja wykonana ze splotów włókien nylonu, rayonu, wiskozy, poliestru czy aramidu o grubości ok. 1-1,5 mm,
  • opasanie stalowe – wzmocnienie opony wykonane ze stalowych włókien zatopionych w gumie,
  • bieżnik – gumowa, ostatnia warstwa opony mająca bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

Małe uszkodzenia bieżnika nie stanowią kłopotu, jednak gdy uszkodzone zostanie kilka warstw, konieczna jest naprawa lub wymiana danej opony. Do najpopularniejszych uszkodzeń należą między innymi przebicia punktowe. Powstają one, gdy jakiś ostry przedmiot, przebije bieżnik. Często spotyka się także uszkodzenia bocznej ściany opon. Są one skutkiem otarcia oponą o krawężnik lub inną twardą powierzchnię.

Jak widzisz, wszystkie uszkodzenia można zakwalifikować do jednej z dwóch grup: usterka boku opony lub czoła bieżnika. Te pierwsze, czyli wszelkie wybrzuszenia, nacięcia i pęknięcia na ściankach bocznych opony, najczęściej są wynikiem uderzenia koła o ostrą krawędź, krawężnik, lub wpadnięcia w dziurę. W wyniku tego opona zostaje uwięziona między felgą a przeszkodą. Jej ruch powoduje uszkodzenie powłoki na boku. Zazwyczaj tego typu uszkodzeń nie należy naprawiać, nawet jeśli opona ma wysoki indeks prędkości.

Specjaliści radzą, by naprawiać tylko niewielkie uszkodzenia czoła bieżnika. Przebita opona może zostać naprawiona, gdy otwór ma średnicę mniejszą niż 5 mm. W innym przypadku zalecana jest wymiana na nowy egzemplarz. Zwłaszcza jeżeli jest to opona o tak zwanym wysokim indeksie prędkości. Czyli producent dopuszcza poruszanie się pojazdem z takimi oponami z prędkością powyżej 240 km/h. Natomiast uszkodzenia bocznej ścianki opony, oznaczają, że taki egzemplarz trzeba bezwarunkowo wymienić na nowy.

przebita-opona-3

Przebita opona – naprawa i koszty 

Przebita opona w aucie to bez wątpienia kłopot, jednak z wieloma usterkami można sobie poradzić. Zajmuje się tym wulkanizator, dlatego w razie problemu z oponami, powinieneś udać się właśnie do tego specjalisty. Sposób wykonania naprawy zależy od rodzaju uszkodzenia. Jeżeli doszło do przebicia ostrym przedmiotem pod kątem prostym, należy zastosować specjalny korek wykonany z elastycznego materiału.

Najpierw wulkanizator usunie gwóźdź lub inny ostry przedmiot. Kolejnym krokiem jest wygładzenie krawędzi dziury za pomocą specjalnej otwornicy. W tak przygotowaną oponę wkłada się długi kabel wykonany z tworzywa sztucznego. Jest on ścinany w odległości od 2 do 3 mm od powierzchni bieżnika. W ten sposób tworzy się korek. Obecnie stosowane materiały do produkcji korków nie wymagają używania kleju. Są one wykonane z lepkiego materiału, który mocno trzyma się opony i zapobiega ulatnianiu się powietrza. Często nawet nie trzeba zdejmować opony z felgi.

Natomiast łaty stosuje się do otworów w ścianie opony lub gdy śruba wchodzi w gumę pod ostrym kątem. W takim przypadku oponę należy zdjąć z felgi i przykleić łatkę od jej wewnętrznej strony. Stosowane obecnie przez wulkanizatorów zestawy naprawcze nie wymagają gorącego kleju. Już po kilku minutach łatka jest na tyle lepka, że można nałożyć oponę na felgę i napompować.

Wulkanizatorzy nie naprawiają opon, w których doszło do oderwania bieżnika od reszty opony. Także, gdy odsłonięte zostaną inne warstwy opony, naprawa jest niemożliwa. Wymiana konieczna jest także w przypadku dużych ubytków w gumie na bieżniku lub na bokach. A czy jazda z przebitą oponą, która została naprawiona, jest bezpieczna? Zdaniem fachowców nie. Załatanie dziury jest tylko działaniem tymczasowym. W wyniku uszkodzenia zostaje naruszona i osłabiona konstrukcja całej opony. Szybciej się ona zużywa, a w przypadku nagłego hamownia może ulec kolejnemu uszkodzeniu. Takie zachowanie może doprowadzić do wypadku.

Jeżeli chodzi o koszty naprawy przebitej opony, to nie są one duże. W zależności od regionu kraju cena takiej usługi wyniesie od 50 do 100 złotych. Jednak warto nawet załataną oponę, jak najszybciej wymienić na nową. Chodzi tutaj o względy bezpieczeństwa, gdyż opona o osłabionej konstrukcji może zachować się nieprzewidywalnie na drodze. Nagła utrata ciśnienia w oponie może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.

przebita-opona-2

Przebita opona z boku. Czy można ją naprawić? 

Jeżeli przydarzyła Ci się opona przebita z boku, i ucieka z niej powietrze, nadaje się ona już tylko do wymiany. Boczne ścianki opony podlegają dużemu naciskowi w czasie pracy, dlatego też jakiekolwiek osłabienie ich wytrzymałości zagraża Twojemu bezpieczeństwu podczas jazdy samochodem. Dlatego też, gdy opona uszkodzona jest na bocznej ścianie, z reguły nie przeprowadza się jej naprawy. Wyjątkiem są małe przetarcia, którym nie towarzyszy uciekanie powietrza z opony.

A co zrobić w takim razie, gdy w czasie wyjazdu na urlop lub podczas innej dłuższej podróży zdarzy Ci się złapać gumę? Możesz oczywiście sam wymienić koło, jednak wymaga to sporej siły fizycznej oraz wiedzy. Wezwanie pomocy drogowej to wygodne rozwiązanie, ale może okazać się całkiem kosztowne. Ceny tego rodzaju usług wahają się od 50 do nawet 500 złotych za wymianę jednego koła. Przyznasz, że jest to spora kwota. Jednak możesz zabezpieczyć się na wypadek takich sytuacji.

Zobacz również: Jak przechowywać opony? 5 porad, które musisz znać!

Rozwiązaniem jest wykup polisy Auto Assistance w LINK4. Dzięki temu ubezpieczeniu możesz liczyć na pomoc w wielu nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. Jednym z nich jest właśnie przebita opona. Co robić w takiej sytuacji? Zadzwoń na dedykowany numer infolinii, poinformuj operatora o Twoim kłopocie, a my zorganizujemy pomoc. Polisa obejmuje uszkodzenia pojazdu w wyniku wypadku, kradzieży oraz aktu wandalizmu. W ciągu kilkudziesięciu minut zjawi się pomoc, a fachowiec wymieni koło na miejscu na zapasowe, znajdujące się na wyposażeniu ubezpieczonego pojazdu. A jeśli wymiana nie będzie możliwa – Twój samochód zostanie odholowany do warsztatu wulkanizacyjnego.

przebita-opona-1

Przebita opona w samochodzie. Teraz już wiesz, co robić!

Uszkodzona opona może być dużym kłopotem, jednak jej umiejętne naprawienie, może przedłużyć jej użytkowanie. Jednak nie zwlekaj zbyt długo z jej wymianą na nowy model, gdyż szybciej się ona zużywa i może stanowić zagrożenie.

Pamiętaj także że w LINK4 oferujemy ubezpieczenie OC samochodu przez internet, wraz z którym możesz wykupić polisę? Auto Assistance. Dzięki niemu przebita opona już nigdy Cię nie zaskoczy w trasie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Nie zwlekaj i już dzisiaj ubezpiecz Twoje auto w LINK4!

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze